Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Ivt X11  (läst 9905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
Problem med Ivt X11
« skrivet: 02 november 2012, 07:10:09 »
Hej
När jag byggde huset ca (250kvm i passivhus-standard isolermässigt sett) installerades en X11:a som sedan dess gått på standard/fabriksinställningar och har i (ca 1,5 år) kört på golvvärmesystemet på båda våningarna helt handshuntat/oreglerat, och inte haft ett enda larm, förmodligen ganska oekonomiskt men så blir det under byggperioder.
Nu har jag äntligen kompletterat  golvvärmefördelarna med termostater och motorer. och det är nu problemen börjar.
En timme efter att jag satt dit den sista motorn(alla står stängda pga extremt litet värmebehov)så börjar pumpen larma.
Först "Utlöst högtryckspressostat" sedan "Värmepumpen arbetar nu på sin högsta tillåtna temeratur", kvitterar och 3-4:a timmar senare nytt larm.
Ser också att pumpen skickar på ca 55-60 graders vatten ut mot golvvärmen....
Kan det vara så att pumpen känner av att det blev stopp/för stort motstånd i golvvärmekretsarna då jag satte dit motorerna som ströp flödet??
Skulle vara jättetacksam om någon som har kunskaper i detta vill dela med sig av sitt kunnande, ang. troligt fel/problem samt hjälp med inställningar etc, då mitt kunnande i värmepumpstekninken troligen är ca 1-2% av vad vissa härinne verkar kunna.....
Hjälper det om jag läser av nÃ¥gra värden etc, foton pÃ¥ golvvärmekretsar eller nÃ¥got runt pumpen???? Vet Ã¥tminstonde hur man kommer in i samtliga menyer.. alltid nÃ¥got 
Kom på nu att det sitter 2 stora blåa rattar(troligen intrimmning av flödet till golvvärmen) graderade från 0-100 på framledningen till golvvärmen, en till varje våning.Kan dom ha något med det hela att göra tro??

Edit: Det är nu ca +6 grader ute och pumpen startar och stoppar en gång var 20:e min, går ca 30 sek per gång, producerar ej vv .....

« Senast ändrad: 02 november 2012, 07:16:07 av jonatanmw »
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #1 skrivet: 02 november 2012, 08:34:23 »
Hej!

Jag är ingen guru (ännu) men kanske kan vara till någon hjälp ändå dontknow

Pumpen har ju ett min flöde (kommer inte ihåg värdet) och kanske att det blir för lågt flöde!

Sen har jag för mig att man ska strunta i att styra golvvärmen och istället justera in systemet (flödet och detlta över varje slinga) och sedan justera kurvan i pumpen!

Men som sagt vi får avvakta lite och se vad dom övriga killarna säger!

Lycka till!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #2 skrivet: 02 november 2012, 10:41:10 »
"Producerar ej vv ... ", kan det vara växelventilen som har hängt sig? Varmvattenberedning prioriteras, i alla fall vad gäller min pump, framför värmning av huset. Har växelventilen fastnat i läge för värmning av huset indikerar displayen att pumpen gör varmvatten men i verkligheten värms huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #3 skrivet: 02 november 2012, 10:51:32 »
Roland:
Nejdå pumpen fyller acktanken med varmvatten,menade mest att anledningen inte är att den startar så ofta pga vv-produktion utan för att producera mer värme.....
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #4 skrivet: 02 november 2012, 11:30:18 »
Finns det radiatorer i huset eller är det bara golvvärme?

Om jag har förstått uppbyggnaden av systemet rätt låter det som en lite mer högteknologisk variant av det klassiska problemet med termostater på radiatorerna och en pump som är inställd på för hög värmekurva. Pumpen går, temperaturen i rummen stiger, termostatventilerna stänger och det blir för lågt flöde genom pumpen som då stannar.

I det här fallet är det extremt lågt värmebehov. Finns det inget behov av värme skall pumpen inte starta. Termostaterna på de golvvärmefördelare där det behövs mest värme skall vara helt öppna, det är inställd värmekurva i pumpen som skall se till att det blir rätt temperatur i de rummen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #5 skrivet: 02 november 2012, 20:20:43 »
Hej igen och tack för att ni engagerar er...
Systemet är golvvärme rakt igenom på båda plan.
(bif. bild på huset så ni ser hustypen)
När jag gick i morse så öppnade jag en slinga manuellt på övervåningen och pumpen har inte larmat något mer, så resonemanget med för lågt flöde kan stämma.
Nu är frågan hur man justerar in värmekurva och det andra i pumpen?, hur får jag sänkt kurvan tex??.
Skall jag köra längsta slingan utan motor och sedan justera pumpen??
Bif. bilder på installationen, det kanske hjälper något.
Tack igen för all hjälp......
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #6 skrivet: 02 november 2012, 23:07:25 »
Varför har du ingen inomhusgivare (T5)?
En sådan ska ingå vid köp av en X11.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #7 skrivet: 03 november 2012, 06:49:02 »
Bece, jag har en.
Den har aldrig blivit monterad bara. Det blev lite  provosoriskt med installationen dÃ¥ tvättstugan (och  bottenvÃ¥ningen) där den installerades bara var halvfärdig och pumpen bara kördes igÃ¥ng sÃ¥ vi kunde flytta in.
Kom ihop mej med företaget som installerade, då dom först skulle ha 40% högre pris än offerten, och dessutom i förskott och som grädde på moset hade dom tappat bort märkningen av slingorna (skrivit på slangarna med vattenlöslig penna i regn) samt slarvat bort förläggningsschemat från LK. >:(...
Är det inomhusgivaren som ger pumpen någon grundvärmekurva??
Skulle man kunna hitta längsta slingan om man tar av alla motorer och mäter pÃ¥ fördelarnas retursidan med ir-termometer vilken slang  som är kallast tro eller finns det nÃ¥gon annan bra ide tro???
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #8 skrivet: 03 november 2012, 06:59:31 »
Jag blir lite förtvilad när jag ser injusterings ventiler monterade på det sättet :'(..
Vilken dimension på pex är det som kommer till fördelaren som matning?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #9 skrivet: 03 november 2012, 07:03:47 »
20mm är det på pexen.....
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #10 skrivet: 03 november 2012, 07:34:27 »
Hade lite av samma problem med omkastad märkning av GV-slingorna. Är dock ingen konst att identifiera slingorna med en enkel IR-termometer. Vänta till du har lite större värmebehov bara, ha alla slingor öppna, stryp 1 slinga helt, vänta 1 dygn ( om du har betongplatta), mät golvtemp med IR-termometern i de olika rummen. Ser tydligt vilket rum som har ett par grader lägre yttemperatur.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #11 skrivet: 03 november 2012, 08:51:42 »
En bra början är att läsa manualen till pumpen. Där står det en hel del om vad man skall ställa in och hur man gör det.
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Installatorhandl_premiumline_X11_X15.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandledning_PremiumLineX11_X15.pdf
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #12 skrivet: 03 november 2012, 09:15:06 »
Jag förstår inte filosofin bakom systemet. Är det enbart golvvärmeslingor i hela huset bör kravet på framledningstemperatur vara rätt lika i alla rum. Det borde då inte finnas något behov av motordrivna shuntar. Sådana installerar man väl enbart i sådana fall där det behövs markant olika framledningstemperatur i olika delar av huset, t.ex. när det är radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen. Där kan man bli tvungen att ha en shuntventil till golvvärmen eftersom radiatorerna behöver högre framledningstemperatur än vad golvet skulle må bra av.

I det här fallet skulle jag se till att alla termostatventiler överallt är helt öppna och sedan ställa in rätt värmekurva. Därefter kan det vara dags att koppla in innegivaren. Skulle det då visa sig att några rum blir för varma får man aktivera termostaterna på de slingorna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #13 skrivet: 03 november 2012, 09:27:37 »
Har kikat i manualerna men vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja med??
Jobbar som snickare och är både händig och teknisk men tyvärr väldigt okunnig på just detta...fast det kanske ni listat ut... ::)
Måste innegivaren (T5) vara monterad från start?? och i så fall var kan bästa placeringen vara?? (bif. planritningar)
Skall man justera in golvfördelarna först och hur?? Öppna alla slingor fullt per våning och mäta fram längsta med ir på returen??
Som sagt vilken ände börjar man med??
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

Utloggad jonatanmw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Aleco Bygg & Entreprenad
SV: Problem med Ivt X11
« Svar #14 skrivet: 03 november 2012, 09:31:31 »
Roland, som sagt tog jag bara för givet att det skulle på motorer/termostater och monterade dom, kanske helt fel.....
Ska jag ta bort alla igen och strypa insexskruven på returen(på varje slinga) för att justera in värmen i varje rum, dom är ju olika långa??
Som sagt vad, hade det handlat om byggnadskonstruktion....... ;)
Eller kan man justera flödet på varje slinga med hjälp av den lilla glasgrejen i toppen på fördelaren....????Har för mej att dom som monterade allt pratade något om det, att lufta(klart) och sedan justera flödet så alla står lika?? Fattat rätt??
« Senast ändrad: 03 november 2012, 09:37:30 av jonatanmw »
Sutteränghus i passivhus-standard,250kvm boyta,platsgjutet i betong/EPS(Dorocell Thermomur), IVT X-11, 210m aktivt borrhål, LK-golvvärmesystem på båda våningarna.
Ligger i Göteborg, 2011 års förbrukning 9360 Kwh (oreglerat med 24 grader inomhus)inkl hushållsel utan FTX.( Huset ser ni på webblänken under namnet)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!