Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med lösning pÃ¥ gravt underdimensionerad BVP  (läst 7757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag är ny här, eller åtminstone ny som registrerad medlem. Jag har länge smygläst utan att vara registrerad då värmepumpar är ett intressant ämne. Jag har ett case där jag hoppas på att er samlade kunskap ska kunna hjälpa mig att komma fram till ett klokt beslut. Givetvis har jag sökt innan men inte riktigt funnit något likadant fall tidigare.

Bakgrund
Vi har precis flyttat till en sekelskiftesvilla, det näst senaste sekelskiftet alltså. Villan är på 300 kvm, av trä och knappast tilläggsisolerad. Historiskt har den värmts med kakelugnar och oljepanna via ett vattenburet radiatorsystem med främst sekelskiftesradiatorer men även en del nyare. Ventilationen är blandat självdrag och lokal mekanisk frånluft. Tidigare ägare lät 2007 installera en Thermia Diplomat Duo 8 kW. En ganska rejält underdimensionerad pump för huset mao. Vad jag kan utläsa så går pumpen mer eller mindre för jämnan så länge det är under +10C ute. Ganska tidigt behöver den även putta på med tillskottsvärme. Kikar man på brinetempen när pumpen går så håller den -2c in och -5c ut. Framledningsmässigt så orkar den prestera dryga 30c fram och kanske 6-8c lägre tillbaka utan tillskott en dag med +5c ute.

Problem
Med tanke på den underdimensionerade pumpen kommer det dels att gå mycket eltillskott så fort det blir kallt ute och dels antagligen bli svinkallt när pumpen inte orkar med.

Lösning
Det är här jag behöver er hjälp. Vad är lämpligt att göra? Jag har haft tankar på att stötta med luft/luft. Eftersom huset är uppdelat i två lägenheter varav den ena har för ändamålet usel planlösning så är jag tveksam till detta.

Slänga ut den gode diplomaten och installera något annat? Isf vad och hur stort? Inverterstyrt? Behöver jag isf komplettera med ytterligare ett borrhål? Det som finns idag vet jag inget om borrdjupet i. Komplettera med en luft/vatten? Jag är mycket tacksam för tips på bästa sätt att lösa problemet med den istid som antagligen annars nalkas i vinter.

/Andreas





Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #1 skrivet: 21 april 2016, 21:18:31 »
Här kanske du kan hitta din energibrunn,
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Alla är inte med tyvärr.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kanske du kan hitta din energibrunn,
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Alla är inte med tyvärr.

Mycket bra tips. Nu vet jag var borrhålet är beläget och hur djupt, eller snarare grunt det är (117 m). Tack för hjälpen!
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Mitt råd brukar vara att isolera huset först eller räkna på vad en tilläggsisolering ger, när du vet det så dimensionera en värmepump som räcker till för husets blivande effektbehov. Jag isolerade mitt gamla trähus (160m2 i 2 plan) invändigt och klarade mig på så sätt med en 8kW VP och 140m borra.
Din energibrunn är för liten även efter isolering, du behöver borra ett hål till eller gräva ner jordvärmeslang som parallellkopplas med befintliga borran.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #4 skrivet: 22 april 2016, 07:17:19 »
Hei,

Din varmepumpe surrer på 400 volt og du har 50Hz på frekvensen. Dersom du monterer, eller får en elektriker til å montere en frekvensomformer på scroll kompressoren, kan du kjøre kompressoren på 70Hz. Da får du ca 30% mer effekt utav din VP.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #5 skrivet: 22 april 2016, 08:19:18 »
Det var en märklig installation för att vara gjord 2007. Borrhålet är för kort i förhållande till pumpens effekt och pumpen är i sin tur för liten för huset.

Vad är mÃ¥let? Att fÃ¥ en installation som fungerar utan en massa  tillsatsel eller den ekonomiskt optimala lösningen? I det senare fallet skulle jag vänta ett Ã¥r och under tiden ta reda pÃ¥ vad den klarar av, vad huset har för värmebehov osv. Jag har svÃ¥rt att tänka mig att pumpen skulle behöva gÃ¥ för fullt redan runt +10 grader. Det kan vara sÃ¥ att det vettigaste är att bita i sura äpplet vad gäller tillsatselen och köra vidare tills pumpen havererar. Har man ett nyinköpt hus brukar det finnas annat att lägga tid och pengar pÃ¥ under tiden.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt råd brukar vara att isolera huset först eller räkna på vad en tilläggsisolering ger, när du vet det så dimensionera en värmepump som räcker till för husets blivande effektbehov. Jag isolerade mitt gamla trähus (160m2 i 2 plan) invändigt och klarade mig på så sätt med en 8kW VP och 140m borra.
Din energibrunn är för liten även efter isolering, du behöver borra ett hål till eller gräva ner jordvärmeslang som parallellkopplas med befintliga borran.

Tack för ditt svar. Huset har generellet två- eller treglas isolerrutor. Vinden vill jag helst inte isolera mer än vad den redan är för att undvika problem med fukt på vinden. Fasaden är inget alernativ att isolera då den dels är bra och inte behöver bytas vilket gör det svårt att räkna hem och dels är unik på många sätt och vi vill gärna behålla det utseendet även framgent.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hei,

Din varmepumpe surrer på 400 volt og du har 50Hz på frekvensen. Dersom du monterer, eller får en elektriker til å montere en frekvensomformer på scroll kompressoren, kan du kjøre kompressoren på 70Hz. Da får du ca 30% mer effekt utav din VP.

Tack! Att montera en frekvensomformare var ett kreativt förslag till att öka effekten. Dock är jag rädd att även om vi får till 30% mer effekt så kommer det ändå inte att vara tillräckligt?
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var en märklig installation för att vara gjord 2007. Borrhålet är för kort i förhållande till pumpens effekt och pumpen är i sin tur för liten för huset.

Vad är mÃ¥let? Att fÃ¥ en installation som fungerar utan en massa  tillsatsel eller den ekonomiskt optimala lösningen? I det senare fallet skulle jag vänta ett Ã¥r och under tiden ta reda pÃ¥ vad den klarar av, vad huset har för värmebehov osv. Jag har svÃ¥rt att tänka mig att pumpen skulle behöva gÃ¥ för fullt redan runt +10 grader. Det kan vara sÃ¥ att det vettigaste är att bita i sura äpplet vad gäller tillsatselen och köra vidare tills pumpen havererar. Har man ett nyinköpt hus brukar det finnas annat att lägga tid och pengar pÃ¥ under tiden.

Borrhålet är enligt info från 1984 och antagligen återanvänt för att spara pengar på installationen. VArför pumpen är så pass mycket för liten har jag också funderat på men har inget svar på.

Ambitionen är att få en anläggning som fungerar problemfritt och som klarar att värma vårt hus. Lösningen ska vara den långsiktigt mest kostnadseffektiva då vi planerar att bo kvar länge. Att pumpen går när på för fullt redan vid knappa +10C baserar jag på loggad drifttid och temperaturen i huset. Skulle vi leva med pumpen en säsong till är jag rädd att den inte kommer att räcka till även med tillsatselen. Dessutom vill vi gärna använda årets ROT till eventuella åtgärder med värmepumpen då vi planerar att använda nästa års ROT till andra ändamål.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #9 skrivet: 22 april 2016, 09:02:08 »
Tack! Att montera en frekvensomformare var ett kreativt förslag till att öka effekten. Dock är jag rädd att även om vi får till 30% mer effekt så kommer det ändå inte att vara tillräckligt?

Hei,
Min VP klarer og varme opp 330m2 boligmasse, og det er en 5,5KW VP som har fått inverter ettermontert.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och att isolera väggarna kan man ju även göra på insidan, om man är rädd om fasaden. Det är enkelt och relativt billigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #11 skrivet: 22 april 2016, 09:57:35 »
Borrhålet är enligt info från 1984 och antagligen återanvänt för att spara pengar på installationen. VArför pumpen är så pass mycket för liten har jag också funderat på men har inget svar på.
DÃ¥ verkar installationen rimligare. När borrhÃ¥let gjordes dimensionerade man pump och borrhÃ¥l snÃ¥lt. En pump pÃ¥  50% av max effektbehov var vanligt tillsammans med ett borrhÃ¥l som gav -2 grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vintertid. När sedan pumpen havererade bytte man till den kraftigaste som skulle fungera tillsammans med borrhÃ¥let. FrÃ¥gan är hur mycket tankearbete som lÃ¥g bakom det valet, om snÃ¥lheten bedrog visheten eller om kraftigare pump plus ett extra borrhÃ¥l bedömdes ge för lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid och det var en korrekt bedömning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #12 skrivet: 22 april 2016, 10:07:39 »
Om Thermian går med full effekt 8 kW vid +10 °C innebär det lite grovt räknat att det krävs 3,5 ggr så mycket effekt vid -15 °C ute, dvs ca 28 kW. Då blir det någon modell av fastighetsvärmepump och flera borrhål som behövs, dvs en riktigt stor investering. Tänker på NIBE F1345 24 kW eller motsvarande hos andra tillverkare. Blir minst 2 nya borrhål till förutom det gamla. Bäst att ta fram en energiberäkning för huset först. Går att göra själv bl.a. på www.energiberakning.se alternativt anlita en energirådgivare. Vad säger energideklarationen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #13 skrivet: 22 april 2016, 11:32:38 »
Hei,
Min VP klarer og varme opp 330m2 boligmasse, og det er en 5,5KW VP som har fått inverter ettermontert.

Jag gissar på att ditt hus är bättre isolerat än mitt;)
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

Utloggad Andreasss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med lösning på gravt underdimensionerad BVP
« Svar #14 skrivet: 22 april 2016, 11:34:12 »
Och att isolera väggarna kan man ju även göra på insidan, om man är rädd om fasaden. Det är enkelt och relativt billigt.

Jag vill undvika det dels av fukttekniska skäl samt att även insidan är speciell och värd att bevara.
Bor i Göteborg. Sekelskifteshus på 300 kvm. Vattenburenburen värme med sekelskiftesradiatorer blandat med nyare dito. Bergvärme Thermia Diplomat Duo 8 kW från 2007. Energianvändning med svinkallt inomhus 20 000 kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!