Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spetsa med vedpanna  (läst 3215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Spetsa med vedpanna
« skrivet: 12 januari 2010, 00:50:27 »
Vi har en Nibe 1210-8 i vårt Mockfjärds elementhus från -69. Det är enrörssystem.
VP tycker att framledning bör vara 58 grader när det nu är -15 grader ute. Med elpatron inkopplad kommer VP upp i nära nog 58 grader. 56-57. Då går den på full effekt mest hela tiden.
Tidigare husägaren lämnade kvar sin vedpanna med ackumulatortank och dessa är inkopplade på värmesystemet (om man öppnar lite kranar här och där).
Hur går det att spetsa ("toppelda") med ved istället för dyr elpatron? Klarar VP den höga returledningstemperatur som jag antar att det blir när man eldar? Vad mer bör vi tänka på innan vi eldar? I morgon kommer sotaren hit och kollar så att skorstenen är okej.

Vi bor i Grycksbo, Dalarna och räknar med att det kommer att vara rätt kallt ibland... så någon kompletterande uppvärmning behöver vi.

Mvh Ã…slund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 08:47:29 »
Du ska antingen elda med vedpanna eller med VP, både och funkar inget vidare.

Eftersom du inte får upp värmen inne med 58 ºC framledningstemp har du troligen högtempsystem, så förre ägaren var smart som lämnade vedpannan för att kunna hålla värmen just när det är som kallast ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 09:09:26 »
Du ska antingen elda med vedpanna eller med VP, både och funkar inget vidare.

Eftersom du inte får upp värmen inne med 58 ºC framledningstemp har du troligen högtempsystem, så förre ägaren var smart som lämnade vedpannan för att kunna hålla värmen just när det är som kallast ute.

Niben stänger av när returen överstiger inställd temp i Värmepumpen, och startar när tempen sjunker till start tempen så inga problem med värmepumpen. Tål också den höga temperaturen vid ved eldning enligt expert.

Hur systemet ska ställas in är en annan sak, men förra ägaren kan väl tipsa?
När det är kallt ska ni absolut elda istället för att köra med dyyyyyr elpatron.
Hoppas sotaren godkänner skorstenen annars inte så dyrt att åtgärda. *vinkar*

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 10:33:39 »
Skorstenen godkänd!
Tror att jag tar hit en röris som får kolla och hjälpa till med inställningarna.
Tack för råd.
/Ã…slund

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2010, 12:46:54 »
När kompressorn klarar uppvärmningen ska ni absolut inte elda, lova det!
Man tjänar nästan inget på att elda då.

Men blir det perioder med svinkyla kan ni elda, enklast är då att enbart köra med ved...

Passa er för fast kondensation, nu kör ni väl vp utan att använda acktankarna hoppas jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2010, 13:15:15 »
Det är ju dumt att elda om VP klarar uppvärmningen utan tillsats av elpatron. Så mycket fattar jag också :) Men på ett dygn har nu tillsatsvärmen dragit ca 50-60 kWh (på en höft, jag har loggat elmätaren några dagar med eller utan tillsatsvärme). Trots detta kommer VP inte riktigt upp i börvärde på temperaturen. Vi har högtempererat system har jag förstått.
Inga ack-tankar är ikopplade när VP går.
Talade med tidigare husägaren idag och han hade eldat nÃ¥gra gÃ¥nger och dÃ¥ stängt av VP. Han kommer hit imorgon och visar oss rudisar hur man gör.  :)

Någon säger att man inte måste stänga av VP när man eldar. Hur är det egentligen? Kanske olika från konstruktion till konstruktion. Olika rörisar tänker olika antar jag.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2010, 13:18:28 »
Har du radiatorer som kräver hög framledning vid svinkyla klarar ändå inte kompressorn att hjälpa till då är det lika bra att elda ved.
Det är ju inte ofta det är svinkallt.
Några dygn med kyla klarar man ofta men nu när det varit så långvarigt räcker "inget" till.
Då är det fint att köra ved och låta raddarna bli 60-70 grader varma!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2010, 15:02:22 »
Det går utmärkt att köra VP i botten och spetsa med ved, Ditt bekymmer är väl att värmepumpen inte pratar med vedpannan, så du får handshunta för att få ut värmen på elementen, men det lär du dig nog snart vad som är lämplig inställning
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 18:57:18 »
Troligen är grejorna parallellkopplade, jag skulle i så fall inte köra vedpanna och VP samtidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2010, 16:58:35 »
Det sitter en shunt i gamla pannrummet. Den borde väl funka? Styrningen finns kvar.
Jag eldar nu och vattnet i ackumulatortanken värms upp. 60grader övre och 30 grader nedre är det nu. Är det först när vattnet i tanken är varmt som shunten ska öppnas?

Jag har stängt av bergvärmen helt nu. (Eftersom förre husägaren sa att man skulle det) Ska man göra det? Hur mår köldbäraren av att stå stilla? Vattnet cirkulerar med gamla cirkulationspumpen.

/Ã…slund

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Spetsa med vedpanna
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2010, 17:34:03 »
Du har sprit på kalla sidan så den kan stå stilla.

Öppna schunten du, man kan ev ha den stängd när man tänder upp så tempen i pannan får stiga fortare.
Det är dålig förbränning i början vid kall panna.
Men cirkulation på radiatorerna bör man ha hela tiden så inte det fryser nånstans (långsökt men kan hända)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!