Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvensstyrd värmepump som kan styra pÃ¥ kb-temp?  (läst 12622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2012, 08:20:40 »
Känns som att den bästa lösningen vore en inverter, som du helt enkelt begränsar så att avluften håller den temp du anser vara lämplig.
Lite dyrare än en on/off-pump, men med en inverter kan du ju prova dig fram till maximalt effektuttag, vilket kan ge en större besparing på sikt.
Energiinnehållet i luft varierar rätt mycket beroende på fuktigheten, så att bara räkna på flöde ger inte riktigt rättvisande resultat.
Om du inte har någon avfrostningsautomatik så måste du lägga dig så pass högt i temp att batteriet aldrig kan frysa igen, oavsett vad som händer, för fryser det väl igen så kommer maskinen antagligen att larma och stängas av.
Den kommer att larma på låg KB-temp, eller så fryser förångaren ihop, stopp blir det i vilket fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2012, 08:43:59 »
Man kan ju ställa in lägsta temp på KB-ut på de flesta bergvärmepumpar så man kan ju förhindra att batteriet frostar igen. På Nibe så ser jag att man även kan välja automatisk återställning då temperaturen på KB ökar igen så det hela kan sköta sig själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2012, 08:46:48 »
OK, visste inte att man kunde välja automatisk återställning, men då finns det ju en lösning för avfrostningen som i vart fall skulle vara otroligt bra att ha som räddning om/när energin i frånluften blir mindre av någon anledning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2012, 08:56:17 »
Sa dom att du bara behövde veta luftflödet, Nibe ?

Nja så är det inte , det finns några faktorer till som spelar in .
Cocacola

Ja det sa dom, iochmed att tempen pÃ¥ frÃ¥nluften alltid är konstant sÃ¥ skulle det enligt han räcka med den uppgiften. Men vad är det mer som spelar in? SÃ¥ kan jag försöka fÃ¥ fram dom uppgifterna ocksÃ¥.  Thumbsup


Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2012, 08:57:49 »
OK, visste inte att man kunde välja automatisk återställning, men då finns det ju en lösning för avfrostningen som i vart fall skulle vara otroligt bra att ha som räddning om/när energin i frånluften blir mindre av någon anledning.

Nibes maskiner startar upp igen när kb tempen stigit 3 grader över det du ställt som larmgränsen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2012, 09:45:55 »
Anders, ta det detta pÃ¥ rätt sätt nu.  Är du säker pÃ¥ att du ska räkna hem jobb och utföra dem, genom att frÃ¥ga pÃ¥ internet hur du ska göra???????????????

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2012, 10:04:01 »
Anders, ta det detta pÃ¥ rätt sätt nu.  Är du säker pÃ¥ att du ska räkna hem jobb och utföra dem, genom att frÃ¥ga pÃ¥ internet hur du ska göra???????????????

Haha. nej för fasen,.
Det var hur jag skulle komma fram till vilken effekt jag kan plocka ur frånluften jag frågade om, inget annat igentligen. Jag rörde nog bara till det i första inlägget. Men svaret hade jag redan i andra inlägget.
Men jag tycker det är väldigt bra att använda det här forumet för att få ideer och andras tankesätt på saker och ting.

Annars använder jag ett dimesioneringsprogram och erfarenhet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2012, 10:15:37 »
Fastighetsägare är av ekonomiska skäl ofta måna om att behovsstyra ventilationen...viket kan ställa till det.
att alltid ventilera fullt för att kunna köra en VP blir liksom inte ekonomiskt ändamålsenligt.
det lägsta fuktinnehållet blir dimensionerande för effekten.
en för stor maskin som stoppar för stopp-avfrostning blir ALLTID sämre över året än en korrekt dimensionerad som ligger rätt i temp.

vill inte heller vara otrevlig, men det tillhör ovanligheten att man frågar om basic effektberäkningar mm om man är van att dimensionera, blir liksom lite tomma input-rader i dimensioneringsprogrammet...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2012, 10:23:18 »
Carln,
Det som är Absolut avgörande är Batteriets storlek då det är det som avgör hur mycket energi som kan överföras till brine krets . Kontrolleras på plats om man inte mätt till och avluft samt flödet på luften och uppmätt flöde i kb . Finns det forcering är en fråga som bör utredas.

Distributions systemet är en annan viktig fråga ,
Hur fel kan det bli är då frågan som kan dyka upp :)
Ja i en anläggning som en stor kylfirma stoppa in i en fastighet 300 kW VP
Klara inte distributionen av mer än dryga 100 kW , mmmm dom rasen kosta pengar och lika sÃ¥ dom diskussioner runt den installationen när utebliven besparing inte dök upp , och carln luftomsättningen fanns  :) för den teoretiska besparingen ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2012, 10:28:25 »
Fastighetsägare är av ekonomiska skäl ofta måna om att behovsstyra ventilationen...viket kan ställa till det.
att alltid ventilera fullt för att kunna köra en VP blir liksom inte ekonomiskt ändamålsenligt.
det lägsta fuktinnehållet blir dimensionerande för effekten.
en för stor maskin som stoppar för stopp-avfrostning blir ALLTID sämre över året än en korrekt dimensionerad som ligger rätt i temp.

vill inte heller vara otrevlig, men det tillhör ovanligheten att man frågar om basic effektberäkningar mm om man är van att dimensionera, blir liksom lite tomma input-rader i dimensioneringsprogrammet...

Tack för svaret.
Jag är  inte van att dimesionera, jag är van att bygga anläggningarna. Men nu när jag vill lära mig att dimesionera sÃ¥ mÃ¥ste jag ställa lite basic frÃ¥gor. Men jag förstÃ¥r vad du menar, och jag ska se till att hitta en kurs/utbildning och lära mig grunderna i dimensionering ordentligt. Jag märker att vad det gäller ventilationen sÃ¥ finns det mÃ¥nga faktorer som spelar in.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #25 skrivet: 15 januari 2012, 10:42:26 »
Anders  Thumbsup  Det är rätt, sÃ¥ fick jag ocksÃ¥ göra.  Har en gubbe jag konsulterar ibland, han är gryym men jävligt dyyyr *roflmao* *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2012, 11:18:18 »
Jag ser inga som helst problem med att andersktm förkovrar sig i detta forum, tvärt om visar det på en öppen attityd, som gör att han kommer gå långt - även om han lär sig själv istället för att gå på en kurs.
Det man inte kan lära sig genom att fråga andra det kan man inte heller lära sig på en kurs.
Men sen krävs det ju att de som svarar också bidrar, och inte bara kommer med kommentarer om det olämliga i att lära sig mer genom att använda Internet istället för en kurs.

Om alla installatörer satsade lite tid på att lära sig hur värmepumpar fungerar, och vilka parametrar som är viktiga för att få en bra funktionalitet på en värmepumpsanläggning skulle vi sååå mycket bättre status på installationerna i stort.
Om de går en kurs, eller om de lär sig mer genom att vara nyfikna, läsa på på egen hand, och fråga (t.ex. här) om det finns saker de inte förstår så skulle standarden bli mycket bättre!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2012, 16:11:40 »
Självklart ska man förkovra sig Thumbsup

Hur menar du med bidrar Rickard?    Det här kan bli intressant?

Om vi leker med tanken att jag verkligen är ett Orakel( självklart är det inte sÃ¥ :)) och har svaren pÃ¥ alla frÃ¥gor.  Ska jag dÃ¥ redogöra för allt jag kan menar du? 

Slutar det inte med att du har all info dÃ¥ eftersom du äger texterna?  Jag fÃ¥r ju inget för att svara och pÃ¥ ett sätt lära ut saker. 

Jag säger detta i all väl mening, lägg inga konstiga värderingar här.  Jag kan ju inte svaret pÃ¥ allt. Bara undrar *vinkar*

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2012, 16:50:48 »
Jag reagerade bara på att ni var några stycken som tyckte det var olämpligt att han ställde frågor i detta forum, och jag ser inte problemet.
Om ni som kan sedan tidigare ger relevanta svar så är det väl ingen skillnad på att gå en kurs eller att lära sig sakerna online.
Jag har själv fått lära (om) matte för att kunna hjälpa ungarna med deras läxor, och det skulle inte falla mig in att gå en kurs när all info finns tillgänglig på nätet.
Och fattar man ändå inte kan man alltid fråga i ett forum.
Hade jag varit lärare hade det varit bättre att jag frågat om sånt jag inte kunde, än att fortsätta lära ut - utan att själv ha förstått.

När det gäller vem som äger texterna så spelar det väl ingen roll, du kan hitta hur mycket info som helst på en massa ställen på nätet, det finns inga hemligheter, och vem som äger texterna saknar betydelse så länge de är tillgängliga för allmänheten, jag förstår inte vad du menar med detta påstående, kan det spegla en avundsjuka hos dig?

Jag kan för mitt liv inte förstÃ¥ varför man är medlem i ett forum som detta som gÃ¥r ut pÃ¥ att folk ställer frÃ¥gor och hoppas fÃ¥ bra svar pÃ¥ sina frÃ¥gor, och istället för att svara pÃ¥peka det tveksamma med att inhämta kunskap pÃ¥ nätet  Sc:,h

Som att det hade varit bättre att göra som de flesta, sätta in nåt som de tror skall fungera "för att den är lika stor som den som satt där tidigare".

Installatörer som frågar för att lära sig är alltså bättre än installatörer som INTE frågar, och vi skall naturligvis uppmuntra till att fler frågar mer, och ge dem så bra svar som möjligt.
Det är i alla fall därför jag driver mina forum, för att folk skall kunna fråga och få hjälp, och för att sådana som jag, och alla ni andra som svarar, skall få utlopp för vårt behov att hjälpa andra - och ibland få ett tack som belöning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2012, 17:28:54 »
Avundsjuk pÃ¥ vad dÃ¥ ???   Nu lägger du in en massa värderingar i mitt inlägg som var menat rent generellt och bara manade till en debatt runt ämnet.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!