Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering Thermia Villa 75 + innegivare + dÃ¥lig värme i källare  (läst 12164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry. Är expansionskärlet.
Kan man på något sätt verifiera detta? Kan inte vara luftfickor eller liknande eller som gjort det?
Skall man då öka trycket igen eftersom jag drog ner det för säkerhets skull

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Slog mig nu att jag tyckte det var kallare än normalt imorse.
Kan det vara så nu att trycket är för lågt att det inte orkar bli en tillräcklig cirkulation upp på övre och entréplan. För om trycket egentligen legat på 0,8 även om den visar 1,5? Kanske är helt ute och cyklar. ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om trycket varierar mycket så är det troligen expansionskärlet som inte funkar.

Men om det bara ökar hela tiden är det nått annat.
Det kan vara påfyllnadsventilen som läker genom, dra åt den lite mer.
I sämsta fall är det en läcka i varmvattenberedaren så att tappvatten trycks in i värmesystemet där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej trycket ser ut att öka.
Om man öppnar den vita skruven är det då mening att man skall få ut vatten där också?
Sen påfylningsventilen är kopplad på varmvattnet vilket vi diskuterat tidigare. Då jag hade en liten läcka så har påfylningsventilen blivit använd och kanske därmed börjar läcka efter det?

Om nu trycket bara ökar kan man då utesluta expansionskärlet är kasst?
Är det enkelt att byta expansionskärlet själv. Blir att tömma hela systemet eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är väl den blå du tappar ut vattnet på, den vita vete 17 vad det är?
Jag tror expansionskärlet är OK om trycket bara ökar, det är nått annat, men om det är påfyllnadsventilen eller varmvattenberedaren vet jag inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den blå var övertrycksventilen sen den vita bara en plugg för att tappa ut vattnet.
Läst lite mer om det och en del har testat att stänga av inkommande vatten för att se om de kommer via vvb eller påfyllnadsventilen. Men eftersom min ventil är kopplad till varmvattnet kan man ta verkligen dra slutsatser kring detta? Har något annat förslag för att försöka ringa in problemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men eftersom min ventil är kopplad till varmvattnet kan man ta verkligen dra slutsatser kring detta?

Om du stänger av bara inkommande varmvatten så kan du kolla, det ska sitta en avstängning före varmvattenberedaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns en avstängning för inkommande kallvatten till värmepumpen/vvb. Samt en på utgående varmvatten sen den ev krånglande ventil som går mellan varmvattnet och värmesystemet.
Om man stänger av inkommande vatten så blir det inget tryck och varmvatten kommer i kranarna men i och med påfyllnadsventilen är kopplad på varmvattnet så kan man väl inte veta om det är ventilen eller beredaren som läcker eller tänker jag fel?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tänkte inte pÃ¥ det...  SkämspÃ¥dig
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då blir det väl att byta ventilen och koppla in den på kallvattnet som det skall vara kopplad och hoppas på det bästa.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om påfyllnaden av värmevatten sker med varm eller kallvatten har ingen betydelse.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I detta fallet hade det underlättat om den var kopplad på kall. Då hade man kunnat sett om det är ventilen eller beredaren som är problemet.
Har ännu inte hunnit få hit någon för byte av ventil.
Men märker när man förbrukar mycket varmvatten(bad/dusch) så ökar trycket snabbare/oftare och säkerhetsventilen går in och släpper ut vatten.
Hoppas det kommer via ventilen.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det är helt normalt att det kommer lite vatten från säkerhetsventilen efter en vv körning, alltså säkerhrtsventilen på inkommande vatten.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
efter mycket om och men så har vi fått tid att byta påfyllnadsventilen. Men trycket verkar fortfarande öka. dvs ca 0,7bar på 1vecka beroende på hur man förbrukar varmvatten.
Är det då varmvattenberedaren som läcker eller kan det vara någon invändig ventil i värmepumpen som läcker mellan systemen?

Vad blir nästa action?

Tacksam för feedback.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Desvärre finns ingen intern ventil mellan tappvatten och radiatorsystem, sÃ¥ det lutar tyvärr Ã¥t att du har en läcka i VVB.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!