Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Ecoheat  (läst 27741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2006, 21:10:18 »
Min installatör har fått besked om att utseendet på VP blir ny. Flashigare kanske? Ja, det var ju det man saknade! Dessutom blir det förändringar i styren på ngt sätt. Vad eller på vilket sätt visste han inte.
Beträffande frågan om varför CTC inte var med på KoV test kan det naturligtvis finnas flera förklaringar men en kan naturligtvis vara att det kommer en ny modell. CTC har naturligtvis kalkylerat över vad som finns att vinna resp att förlora.

Jag tror knappast att CTC kommer att medverka med sin EcoAir i nästa test eftersom introduktionen av de nya pumparna ligger för nära i tiden samtidigt som testet måste avse en modell som finns att köpa.
Det konstiga är att CTC i sin marknadsföring-om än i smyg- talar om att i sommar kommer nya EcoAirV3/EcoPartV3, se www.ctcvarme.se och vad som sägs om den nya pannan EcoFlex.
Detta borde normalt innebära att det blir ett hack i försäljningen av "gamla" modeller.

Orkade inte skriva om detta i tråden om KoVs test eftersom tonläget är så högt där. :-X
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2006, 14:03:41 »
Jag tycker CTCs konstruktion är utmärkt,


den har ingen krånglande växelventil

temperaturen ut i radiatorerna är alltid jämn

den har en inbyggd "volymförstorare"...

Den använder en slinga för varmvattnet vilket innebär att man slipper tänka på legionella (NIBE, Thermia m.fl. använder eltillskott för att komma upp i legionelladödande temperatur i VVBn då och då, det behövs inte med CTCs konstruktion..)

Det jag skulle önska är att:

Vattenvolymen var större, kanske 500l istället för de drygt 200 som finns idag.

En drjukebox-variant för styrning av extra varmvatten, men som istället för att varva upp elpatronen drog upp kompressorns börvärde till 55ºC
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 14:06:39 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2006, 14:08:20 »
Nu väckte jag väl alla anti-CTC-personer här på forumet! ;)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2006, 18:19:37 »
Jo jag är nöjd med min CTC men hade väl vart nöjd om det hade blivit ett annat märke också. Tror jag.
Känns som om "kriget" är över i den andra trÃ¥den oxÃ¥.  ;D
Tyckte faktiskt att det behövde vädras en del.

Och det finns förbättringar som kan göras på en CTC. Nästa projekt för mig är att få 450 l 45gradigt vv fortfarande med bara precis det ts som behövs. Och utan att behöva en extra vvb.

Nu är ju förväntningarna pÃ¥ nya CTC lite nerskruvade, sÃ¥ dÃ¥ kanske det kan bli en positiv överraskning....who knows.  :)
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 18:22:21 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2006, 09:37:55 »
Jag tycker CTCs konstruktion är utmärkt,


den har ingen krånglande växelventil

temperaturen ut i radiatorerna är alltid jämn

den har en inbyggd "volymförstorare"...

Den använder en slinga för varmvattnet vilket innebär att man slipper tänka på legionella (NIBE, Thermia m.fl. använder eltillskott för att komma upp i legionelladödande temperatur i VVBn då och då, det behövs inte med CTCs konstruktion..)

Det jag skulle önska är att:

Vattenvolymen var större, kanske 500l istället för de drygt 200 som finns idag.

En drjukebox-variant för styrning av extra varmvatten, men som istället för att varva upp elpatronen drog upp kompressorns börvärde till 55ºC


Med Nibe:es 1230 kan man köra extra varmvatten med kompressor alltså utan eltillskott upp till 60 grader..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2006, 11:18:13 »
Jag tycker CTCs konstruktion är utmärkt,


den har ingen krånglande växelventil

temperaturen ut i radiatorerna är alltid jämn

den har en inbyggd "volymförstorare"...

Den använder en slinga för varmvattnet vilket innebär att man slipper tänka på legionella (NIBE, Thermia m.fl. använder eltillskott för att komma upp i legionelladödande temperatur i VVBn då och då, det behövs inte med CTCs konstruktion..)

Det jag skulle önska är att:

Vattenvolymen var större, kanske 500l istället för de drygt 200 som finns idag.

En drjukebox-variant för styrning av extra varmvatten, men som istället för att varva upp elpatronen drog upp kompressorns börvärde till 55ºC


Med Nibe:es 1230 kan man köra extra varmvatten med kompressor alltså utan eltillskott upp till 60 grader..
Haha, jo jag vet.. Thumbsup

Jag kom förresten på vad som borde vara optimalt med en CTC,
Ha en funktion i styren som gör att VP alltid fullkondenserar mellan säg 0600-0730 på morgonen, så finns det gott om varmvatten till morgonduscharna utan en massa tillskott!
Det är ju just vid dessa stora varmvattentappningar som CTCn äter tillskott!
Resten av dygnet skulle den som vanligt fullkondensera vi 1/4e start, detta skulle ge tillräckligt för de småtappningar som handtvätt, disk osv som sker då. Elpannan skulle man kunna ställa ner till kanske 42ºC eller nåt som reserv utan att det blir problem på morgonen! a:gl

VARFÖR finns inte denna funktion?! huvuddunk
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2006, 11:46:32 »
Med Nibe:es 1230 kan man köra extra varmvatten med kompressor alltså utan eltillskott upp till 60 grader..

Jo toppen fast kanske inte med cop 5 hela vägen men säkert >1 Stiebel klarade visst "65 grader i en körning", men hur mycket vv får du sen ut utan xtra vvb?

Jag kom förresten på vad som borde vara optimalt med en CTC,

Det finns stora möjligheter att göra om styren sÃ¥ att kompressorn ger mycket vv vid behov.  Ingen tycks ha tagit tag i detta, och tyvärr inte CTC heller...

Kanske inte i första hand programmera ett trimchip, utan försöka lura styren med befintlig hÃ¥rdvara.  Den separata tidsstyrningen är ett första steg. :)  Min panntemp är 43 grader, och jag har 50 (eller 65) bara när det behövs.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ny Ecoheat
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2006, 12:09:25 »
Hej

Nikan ju lura VP datorn att den skall köra rad värme på 50 grader och sedan lura er shunt så att den ej öppnar mer än för det normala kurvan vid 0 gr som kan vara 40 graders framledning.

Det första

är enklast det är att ändra utegivar värde med elkomponenter så att VP tror det kallare än verkligheten. Ev montera givaren framför luftströmmen i L/V VP för det är kallare än ute luften. eller kyla den med VP retur ledning med berg VP.

Det andra

Kan man trixa med rumsgivaren så att den begränsar framledningen för att temp inne är högre än verkligheten. ( värme den på något sätt exvis över en radiator)
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny Ecoheat
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2006, 14:28:59 »
Med Nibe:es 1230 kan man köra extra varmvatten med kompressor alltså utan eltillskott upp till 60 grader..

Jo toppen fast kanske inte med cop 5 hela vägen men säkert >1 Stiebel klarade visst "65 grader i en körning", men hur mycket vv får du sen ut utan xtra vvb?

Jag kom förresten på vad som borde vara optimalt med en CTC,

Det finns stora möjligheter att göra om styren så att kompressorn ger mycket vv vid behov.  Ingen tycks ha tagit tag i detta, och tyvärr inte CTC heller...

Kanske inte i första hand programmera ett trimchip, utan försöka lura styren med befintlig hårdvara.  Den separata tidsstyrningen är ett första steg. :)  Min panntemp är 43 grader, och jag har 50 (eller 65) bara när det behövs.

Nibe:es styr går på mantelgivaren när den stoppar vv-laddning och den sitter ganska lågt placerad så vid en diff på 5 grader under vv laddning är nog toppen närmare 65 grader efter att kompressorn stannat...
Jag ska testa så fort jag får tag på en 1230 att testa med... Och sen se vad tempgivaren för varmvattnet visar.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2006, 20:20:20 »
Hej

Nikan ju lura VP datorn att den skall köra rad värme på 50 grader och sedan lura er shunt så att den ej öppnar mer än för det normala kurvan vid 0 gr som kan vara 40 graders framledning.

Nåt sånt ja. Stänga till shunten och tvångsköra kompressorn till förinställd temp.

Digital hur fÃ¥r du in en 1230 i lägenheten?   ^-^
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ny Ecoheat
« Svar #25 skrivet: 18 mars 2006, 23:02:47 »
Jo visst kan man trixa och lura styren till olika saker, men VARFÖR har inte CTC själv fixat till lite mjukvara för att göra detta? CTCn har en utmärkt konstruktion, men brister i mjukvaran gör den ändå inte går optimalt! Urbota dumt! fiR: huvuddunk knUp Sc:,h
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Ecoheat
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2006, 11:28:12 »
Att sätta en klocka i styren tror jag många drar sig för att göra.

Om den inte går rätt så blir det fler än vi som får gå ner
och skruva på pumpen med jämna mellanrum.

"Ja visst ja, jag måste ju tala om för pumpen att vi har sommartid ... "
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2006, 11:43:34 »
Jomenvisst, det är bara för oss nördar som ändÃ¥ kollar till vp emellanÃ¥t.  :)

Å andra sidan har vi massor med klockor som måste ställas om för sommartid - mikron, videon, etc förutom alla analoga då.

Sen har det digitala veckouret jag använde inbyggd kalender, sÃ¥  det klarar sig ändÃ¥.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny Ecoheat
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2006, 11:45:46 »
Ett digitalt standardur för styrning hanterar sommartid, har batteribackup så det fortsätter att gå vid strömavbrott tex.... Det funkar i måååånga år utan nån som helst tillsyn...

Fullkondensera...  snart använder ni shunten som växelventil dÃ¥ är det löst  ;)
Med skilda elpatroner en för enbart vv och en i nedre delen för värme. Sen skulle det inte finnas möjlighet att shunta ut vatten till värmesystemet från den övre delen den skulle enbart försörja VV, det vore toppen.

Dessutom skulle alla VP utrustas med shunt istället för växelventil, då skulle man få mindre driftstörningar/haverier. Men jag antar att växelventilen är billigare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny Ecoheat
« Svar #29 skrivet: 19 mars 2006, 12:23:30 »
Ett digitalt standardur för styrning hanterar sommartid, har batteribackup så det fortsätter att gå vid strömavbrott tex.... Det funkar i måååånga år utan nån som helst tillsyn...

Fullkondensera...  snart använder ni shunten som växelventil dÃ¥ är det löst  ;)
Med skilda elpatroner en för enbart vv och en i nedre delen för värme. Sen skulle det inte finnas möjlighet att shunta ut vatten till värmesystemet från den övre delen den skulle enbart försörja VV, det vore toppen.

Dessutom skulle alla VP utrustas med shunt istället för växelventil, då skulle man få mindre driftstörningar/haverier. Men jag antar att växelventilen är billigare...

Nu är du där igen, vem släppte in dig!   ;)

Nej, vi ville ju inte ha en vxlvntl var det. Och notera att tidsstyrningen bara kommer in vid större vv-behov, annars sköter det sig  utan manipulationer.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!