Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 139911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #60 skrivet: 19 februari 2006, 14:23:46 »
Min fråga var inte ett ifrågasättande av provningsbetingelserna. 45/0 kan nog duga bra för att representera många installationer .
 Men jag funderade pÃ¥ varför de tysktillverkade / konstruerade pumparna o testet visade lägre COP än de andra: Och är just bara nyfklen pÃ¥ om utformningen/ dimensioneringen/ styrningen av en pumps komponenter möjligen kan behöva anpassas till KB-tempen.


En del av utmaningen är ju att få pumpen att gå bra i alla driftpunkter. Vi har som devis att ge bästa möjliga årsbesparing och då räcker det inte inte att bara få till det i en provpunkt. Alla större aktörer har lärt sig detta om inte annat den hårda vägen. Det kan kanske vara frestande för nyare aktörer att endast fokusera på en provpunkt. Vad jag försöker säga är att Tyskpumparna nog har liknande filosofi och 0/45 borde ligga rakt i deras soft spot. Det förekommer en hel del grundvatten pumpar söderöver som ju ger varmare förångning men å andra sidan finns det också många högtepererade system också så det tar nog ut sig.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #61 skrivet: 19 februari 2006, 14:26:23 »

Det är allmänt känt i branschen att verkningsgarden ( flöde*tryck/eleffekt) för vanliga standard cirkulationspumpar ligger mellan 7-10%.

De cirkulationspumpar vi använder i Thermia Diplomat Optimum har en verkningsgrad som ligger mellan 30-35%.


Det tycker jag Thermia är värd en eloge för. Övriga värmepumptillverkare lär av ren självbevarelsedrift bli tvungna att komma efter. Det som jag tycker är märkligt är att så dåliga cirkulationspumpar har kunnat användas så länge.

Tack Roland, det värmer Thumbsup
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #62 skrivet: 19 februari 2006, 21:41:03 »
Att kompressorn kastar ur sig olja inträffar när man försöker komma upp i höga temperaturer typ extremt varmt vv Ivt och nibe osv har också problem. Den perfekta felfria vp är ännu inte tillverkad men att som representant från ett företag bara slå från sig och inte låtsas om problemen kommer inte lösa dem. Nu använder ju de olika tillverkarna i stort samma kompressorer.

Samma tillverkare kan använda kompressorer från olika tillverkare i olika manskiner. Scroll eller kolv bägge har fördelar och bägge har nackdelar men att hävda att en vp är bättre än en annan för att man använder scroll och inte konkurenten anser jag vara falsk marknadsföring.

Thermias cop siffror verkar för konsumenten inte heller stämma särskilt bra med testet men det beror ju precis som i nibens fall att det gjorts på helt annat sätt. Men om kolvkompressorer nu är så dåliga varför är de då vanligast i riktigt stora maskiner ser alldrig större anlägningar med scroll scroll är tyst och vibrationsfri men har andra brister är det så svårt att erkänna detta.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #63 skrivet: 20 februari 2006, 10:27:02 »
En anna "kompressorexpert" som tidigare uttalat sig i forumet i ett antal ämnen hävdar bestämt att problem med oljetransport i systemet skulle bero på de låga temperaturer som värmepumpar som arbetar med flytande kondensering råkar ut för, han hävdar alltså att högre temp skulle vara bättre.

Jag undrar vad som egentligen stämmer, och om det är skillnad på scroll och kolv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #64 skrivet: 21 februari 2006, 17:37:08 »
Börjar så smått få en del insikter i VP-problematiken tack vare detta forum. Jag har varit ganska så inställd att välja en CTC Ecoheat 7,5. Vrider och vänder f n på en erhållen offert. Tveksam om den klarar vv-behovet. Även Thermia verkar onekligen intressant. Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen förefaller vara ett stort plus. Jag läser i ett inlägg att "Thermia Diplomat Optimum reglerar själv in sig så att optimalt delta på både kall och varm sida upprätthålls." Att ha rätt diff mellan temperatur både på brinesidan och på inomhussidan verkar vara av stor vikt. Finns några kommentarer till detta och vilka utmaningar ställs man inför med en VP utan varvtalsstyrd cirkulationspump? Kan man kanske också komplettera med varvtalsstyrd cirkulationspump? Sitter det cirkulationspump såväl på brinesidan som inomhussidan ?

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #65 skrivet: 21 februari 2006, 18:11:16 »
Börjar så smått få en del insikter i VP-problematiken tack vare detta forum. Jag har varit ganska så inställd att välja en CTC Ecoheat 7,5. Vrider och vänder f n på en erhållen offert. Tveksam om den klarar vv-behovet. Även Thermia verkar onekligen intressant. Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen förefaller vara ett stort plus. Jag läser i ett inlägg att "Thermia Diplomat Optimum reglerar själv in sig så att optimalt delta på både kall och varm sida upprätthålls." Att ha rätt diff mellan temperatur både på brinesidan och på inomhussidan verkar vara av stor vikt. Finns några kommentarer till detta och vilka utmaningar ställs man inför med en VP utan varvtalsstyrd cirkulationspump? Kan man kanske också komplettera med varvtalsstyrd cirkulationspump? Sitter det cirkulationspump såväl på brinesidan som inomhussidan ?
Ja det sitter pumpar på bägge sidor.
De flesta är nog överens om två saker kring optimum pumpen:
1. I sak är varvtalsstyrningen bra och ett (litet) steg framåt.
2. Marknadsföringen som varvtalsstyrd pump verkar medvetet vara
    utformad för att man skall tro att det är compressorn som är styrd.
    Bondfångeri finns nog i någras tankar.

Finns några kommentarer till detta och vilka utmaningar ställs man inför med en VP utan varvtalsstyrd cirkulationspump?

Det är en barnlek att ändra och behöver göras max en gång.
/Erland
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 18:21:17 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #66 skrivet: 22 februari 2006, 06:45:36 »
Börjar så smått få en del insikter i VP-problematiken tack vare detta forum. Jag har varit ganska så inställd att välja en CTC Ecoheat 7,5. Vrider och vänder f n på en erhållen offert. Tveksam om den klarar vv-behovet. Även Thermia verkar onekligen intressant. Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen förefaller vara ett stort plus. Jag läser i ett inlägg att "Thermia Diplomat Optimum reglerar själv in sig så att optimalt delta på både kall och varm sida upprätthålls." Att ha rätt diff mellan temperatur både på brinesidan och på inomhussidan verkar vara av stor vikt. Finns några kommentarer till detta och vilka utmaningar ställs man inför med en VP utan varvtalsstyrd cirkulationspump? Kan man kanske också komplettera med varvtalsstyrd cirkulationspump? Sitter det cirkulationspump såväl på brinesidan som inomhussidan ?

Man kan se (läsa av i styrdatorn) alla temperaturer som förekommer i värmepumpen, man kan dessutom ändra dem genom att själv välja rätt hastighet på cirkulationspumparna. Jag anser att Thermias varvtalsstyrda värmepump är ett enkelt sätt för Thermia som tillverkare att "bygga bort" de brister som installatörerna besitter rent kunskapsmässigt.
Om man vet hur en värmepump fungerar och vilka temperaturdifferanser som skall till för att värmepumpen skall fungera så effektivt som möjligt så är det inga probelm att själv göra de rätta inställningarna.

Ett annat sätt att hamna rätt är att ta del av den kunskap som finns i detta forum för att själv justera in värmepumpen.

DET FINNS EN RISK med Thermias varvtalsstyrda cirkulationspumpar...
Inte alla radiatorsystem är så uppbyggda/dimensionerade att man får tillräcklig effekt i alla delar av huset om man håller deltaT på en optimal temperatur i värmepumpen, i mitt eget hus t.ex, så får jag lite för kallt i vissa rum om jag ställer ned cirkpumpen för optimal deltaT. Man skall ha lite fingertoppskänsla för att få både hög COP och bra komfort i huset.

Deras nya varvtalsstyrda och EFFEKTIVA cirkulationpumpar får nog ändå trots allt ses som ett steg framåt i utvecklingen, dock litet, och jag vill då framförallt peka på att de är betydligt effektivare än gängse cirkulationspumpar. De gör alltså ett större arbete med mindre energiförbrukning, allt annat likvärdigt jämfört med en konventionell cirkulationspump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #67 skrivet: 22 februari 2006, 17:35:42 »
Börjar så smått få en del insikter i VP-problematiken tack vare detta forum. Jag har varit ganska så inställd att välja en CTC Ecoheat 7,5. Vrider och vänder f n på en erhållen offert. Tveksam om den klarar vv-behovet. Även Thermia verkar onekligen intressant. Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen förefaller vara ett stort plus. Jag läser i ett inlägg att "Thermia Diplomat Optimum reglerar själv in sig så att optimalt delta på både kall och varm sida upprätthålls." Att ha rätt diff mellan temperatur både på brinesidan och på inomhussidan verkar vara av stor vikt. Finns några kommentarer till detta och vilka utmaningar ställs man inför med en VP utan varvtalsstyrd cirkulationspump? Kan man kanske också komplettera med varvtalsstyrd cirkulationspump? Sitter det cirkulationspump såväl på brinesidan som inomhussidan ?

Man kan se (läsa av i styrdatorn) alla temperaturer som förekommer i värmepumpen, man kan dessutom ändra dem genom att själv välja rätt hastighet på cirkulationspumparna. Jag anser att Thermias varvtalsstyrda värmepump är ett enkelt sätt för Thermia som tillverkare att "bygga bort" de brister som installatörerna besitter rent kunskapsmässigt.
Om man vet hur en värmepump fungerar och vilka temperaturdifferanser som skall till för att värmepumpen skall fungera så effektivt som möjligt så är det inga probelm att själv göra de rätta inställningarna.

Ett annat sätt att hamna rätt är att ta del av den kunskap som finns i detta forum för att själv justera in värmepumpen.

DET FINNS EN RISK med Thermias varvtalsstyrda cirkulationspumpar...
Inte alla radiatorsystem är så uppbyggda/dimensionerade att man får tillräcklig effekt i alla delar av huset om man håller deltaT på en optimal temperatur i värmepumpen, i mitt eget hus t.ex, så får jag lite för kallt i vissa rum om jag ställer ned cirkpumpen för optimal deltaT. Man skall ha lite fingertoppskänsla för att få både hög COP och bra komfort i huset.

Deras nya varvtalsstyrda och EFFEKTIVA cirkulationpumpar får nog ändå trots allt ses som ett steg framåt i utvecklingen, dock litet, och jag vill då framförallt peka på att de är betydligt effektivare än gängse cirkulationspumpar. De gör alltså ett större arbete med mindre energiförbrukning, allt annat likvärdigt jämfört med en konventionell cirkulationspump.

Hej

Om man vill kan man ju på Thermia Diplomat Optimum ändra de förinställda 8 respektive 3 graders delta till andra värden, man kan även få dessa cirkulationspumpar att gå med fast varvtal på liknade sätt som de "gamla" även om dessa i regel bara kan ställas i 3 hastigheter.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #68 skrivet: 22 februari 2006, 19:20:36 »
Som sagt, ett steg framåt, men inget revulutionerande.

Det är ju dock bara min uppfattning.

Snackar man om att vara bäst när det gäller, och konkurrerar på tiondelarna vad gäller COP, så kan det dock vara skillnaden mellan 1:a och 3:e plats i ligan...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #69 skrivet: 22 februari 2006, 19:26:50 »
Ingen mer än jag som höjde på ögonen angående ljudnivån?
Uppenbarligen mer beroende på isolering än kompressorteknik :)

Nackdelen är väl att Nibe har "pansarplåt" med en massa isolering som väger tungt (när man skall bära in) Men tyst är 1x30 !

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #70 skrivet: 22 februari 2006, 22:25:46 »
Nibe har mycket bra hålbarhet på sina kompressor paket men lite strul med elektoniken och vxl ventilen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad rogge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #71 skrivet: 25 februari 2006, 15:52:53 »
Citera
Som sagt, ett steg framåt, men inget revulutionerande.


Det värsta som kan hända ett företag, är att luta sig tillbaka och tycka att man gjort en produkt bra nog, och bara mjölka kon maximalt (T-ford, succe sedan nedläggning xx antal år). Alla seriösa tillverkare forskar hela tiden och försöker stegvis förbättra sin produkt och sina tillverkningsmetoder. Detta driver utvecklingen framåt så att vi får bättre och billigare produkter. Även forum av denna typ drar sitt strå till utvecklingen genom att leverera erfarenheter och problemlösningar som annars varit svårt att sammanställa på ett rättvist sätt.

Keep on the god work
rogge

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #72 skrivet: 25 februari 2006, 16:08:20 »
Sen kan det hända som för mig att om man ställer frågor direkt till support av ens produkt får man ibland inget svar och ibland kreativa svar, eller ett kryptisk svar så som" kanske de "?


Ställer man samma frågor till de som har service på produkten ute på fältet som har god erfarenhet får man oftast goda svar som ger en fullständig bild på ens problem.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #73 skrivet: 27 februari 2006, 08:06:37 »
Att inte CTC var med var ett mycket stort misstag, förmodligen det största "felet" på hela testen, det skulle vara intressant att veta varför CTC saknades.
Enligt Konsumentverket fick CTC inbjudan men tackade nej.
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #74 skrivet: 27 februari 2006, 08:16:58 »
Adam: Jag läste på er hemsida att konsumentverket kommer med en test av luft/vatten värmepumpar längre fram. Vet du ungefär när? och om det inte är hemligt skulle jag gärna vilja veta om CTC är med på den. Den uppfattning jag fått från det område jag bor är att CTC har en stor marknadsandel på luft/vatten.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!