0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till.... Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l? Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt. Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka.
Citat från: David Rinnan skrivet 31 juli 2011, 22:49:36Undertiden ni funderar på vad ni ska svara skriver jag en fråga till.... Jag funderar på att köra VVC. Pumpen står ca 8 rörmeter längre bort än tidigare el-vvb. Klart märkbar fördröjning av VV i kranen mot tidigare. Så vitt jag förstår går VVC returen på botten av tanken, där kallvatten normalt sett går in. Hur kommer detta påverka antalet VV starter samt VV gångtid givet att den inbyggda tanken endast är på 180l? Om man utgår från att jag drar igång VVC skulle det vara bättre då att ansluta tidigare 300l el-VVB eller tvärt om? Här ska man ju komma i håg att jag har ganska många KW så jag antar att jag inte kommer ha problem med att VV och värmeproduktion måste fighta om gångtiden ens när det är kallt. Till saken hör att vi inte är några direkta storförbrukare av VV. Säg 3 vanliga duschar per dygn eller något i den stilen samt kanske ett normalbadkar var eller varannan vecka. VVC ska inte gå till botten av tanken. Då förstör du skiktningen i tanken. Skiktningen är det som gör att TWS-slingan har en bra temperaturgradient mot vvb-vattnet under hela sitt förlopp, utan skiktning kan det alltså bli problem med att inte tillförd värme kan avlämnas pga av att temperaturgradienten i slutet av TWS-slingan är för liten. Det kan ge upphov till snabbt stigande vb-temperaturer och att pressostaten stoppar vp för tidigt.VVC kan antingen kopplas med ett isticksrör i en T-koppling så att VVC-vattnet kommer tillbaka ca 10 cm från vvb-s topp, eller så kan vvc gå till en trevägs blandningsventil som sitter på vv-ut-röret. Ett tredje alternativ är att vvc bara går igenom en el-vvb som sitter monterad efter vps vvb. På så sätt värmer vp varmvattnet och levererar det vidare till el-vvb, som bara ersätter värmeförlusterna i cirkulationen.
Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat?
Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets
Citat från: David Rinnan skrivet 31 juli 2011, 23:23:02Att sätta returen med trevägs på utgående blir väl fel? Då snurrar man bara runt utan att gå genom en beredare med sakta sjunkande temp som resultat? Nej det ska funka. Kolla bifogad dump från ESBEs brsoschyr. Tanken är att blandningsventilen bara blandar in vatten från vvb-s topp i vvc-slingan när temperaturen sjunkit till ett visst värde.
Så som du beskriver: Vad händer när blandningsventilen blandar in VV topp vatten i slingan? Vart tar returvattnet som redan finns där vägen? Är det egentligen en koppling till och att returen då går in i botten på VVB?
Citat från: smurfen72 skrivet 31 juli 2011, 23:22:05Du lär inte bli utan vv med 16kw vp tycker min lila 8kw ger fullt tillräckligt med vv inga problem att duscha efter att nån har badat. Det verkar som beredaren skiktar sig bra när den var nyinstallerad och jag bodde i pannrummet så kunde man se att botten tempen på beredaren var låg fast den övre tempen inte sjunkit nått. Grattulerar till att ha blivit med vp nu vill du väl ha en kall vinter så att alla som tyckte du var tokig och köpte 16 kw vp får köpa dyr spets Tackar! Jag vill alltid ha en kall vinter för då ligger snön kvar vilket jag gillar. Jag är egentligen inte orolig för att bli utan VV. Gissningsvis är mitt "problem" bara ett problem under sommaren genom att brinetempen är högre då. Min tanke är mest hur jag ska ge pumpen så goda förutsättningar som möjligt att jobba med VV prod under sommaren. Är det exemepelvis normalt att bara komma upp i 53 grader i toppen och 48 grader i botten. Är det ok att vara nere på 46 i toppen när nästa produktion drar igång. Mitt mål är så få starter som möjligt och så korta gångtider som möjligt.... Maskinen slits ju när den går och varje gång den går i gång. Därtill drar jag ju ca 6kw så här års så egentligen vill jag ju inte köra mer än typ 20 minuter per dag. Helst bara en gång men som det är nu troligen 2 x 10 minuter.
Fint, så ska jag ha då Labold När jag tittar på bilden blev det hela lite klarare! Lär bli till att isolera VVC slingan ganska väl. Givet att min topp ligger på 53 grader direkt efter körning och VVC returen måste hålla 50...
Smurf. Vad startar du på för värde? Samt avser det värdet topp eller botten eller någon blandning? Jag gissar att jag kommer upp lite till i gångtid och topp temp när effekten går ner i vinter. Gissningsvis är slingan anpassad för 16kw och just nu avger nog maskinen lite för mycket.
El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre.
Citat från: Labold skrivet 01 augusti 2011, 00:12:08El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre. Men om man monterar en el vvb så ska väl inte vvc behövas eller tänkte du att man ska ha båda. Jag skulle satsa på en el vvb om man tycker det är jobbigt att vänta på vv en 30 liters borde ju räcka om den står på 60 grader eller hur många liter rymmer 8 meter rör om den nu ska stå på samma ställe som förr.
Citat från: smurfen72 skrivet 01 augusti 2011, 00:23:40Citat från: Labold skrivet 01 augusti 2011, 00:12:08El-vvb-n kan förstås vara ännu mindre. Ju mindre vvb desto mindre volym vatten som ska toppas från 52-53 grader (uttemp från vp-vvb) upp till 60 grader eller vad du nu vill ha i vvc-slingan. Tror Nibe har en 15-liters, men det finns säkert ännu mindre. Men om man monterar en el vvb så ska väl inte vvc behövas eller tänkte du att man ska ha båda. Jag skulle satsa på en el vvb om man tycker det är jobbigt att vänta på vv en 30 liters borde ju räcka om den står på 60 grader eller hur många liter rymmer 8 meter rör om den nu ska stå på samma ställe som förr.Det normala vid vvc är ju att el-vvbn sitter nära värmepumpen. Kan man sätta el-vvbn närmare tappställena så kanske det inte behövs någon cirkulation, det har du rätt i. Vet inte hur Davids vv-nät ser ut, men om han hade bra vv-komfort med 300Lvvb på gamla stället, kanske han kan sätta in en liten el-vvb som inte tar så stor plats på den gamlas plats i serie med vp-vvb och slippa vvc.
Smurfen. I thermias styr kan man sätta i procent hur mycket av botten- och topp-givare som skall ligga till grund för start-temp. Jag gissar att det är för att komma till bukt med problemet du beskrev; att temperturminskningen sker på olika sätt om det sker över tid eller genom spolning. Nu har jag så att den går igång på 40 men då är ju bottengivaren nere i 37 och toppen kring 45. Min har VV stop på 20 minuter eller 60 grader men pressostaten bryter ju innan pga hög retur Vidare... om man har en VVC slinga med 50 grader på returen måste man då ändå köra legionellakörningar var 7e dag? Jag tror jag börjar med att testa VVC direkt mot pumpen. Avvaktar försäljning av befintlig 300l 3 år gammal nibe compact EL VVB tills att jag hunnit testa att fylla badkar osv. Kommer inte ihåg men jag tror att jag har en termostatblandare även på badkaret och då spelar väl det inte stor roll om det är lite lägre temp på VV.
Smurfen Thermia har gått till 65 grader i typ 10 år. Bara de senaste modellerna som saknar den lägre av de 2 pressostater som fanns på de tidigare modellerna.Numera går dem ju enbart till runt 65 grader
Men ni säger att den bör bryta på pressostaten. Alltså ska jag öka MAX returvärdet då eller? Vad är det som krävs för att HP larm ska gå i stället för pressostaten?
Tycker ni det är safe
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm. Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer
Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.
Citat från: VP ORAKLET skrivet 01 augusti 2011, 18:18:18HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm. Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer Citat från: David Rinnan skrivet 01 augusti 2011, 18:16:05Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta. LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?
På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.
Citat från: Labold skrivet 01 augusti 2011, 18:20:21Citat från: VP ORAKLET skrivet 01 augusti 2011, 18:18:18HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm. Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer Citat från: David Rinnan skrivet 01 augusti 2011, 18:16:05Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta. LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?Jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till i mina tidigare efterforskningar. Den kan ändra börvärde och justera kurvan. Så vitt jag mins. I och för sig är ju inte tanken att reglera sitt system på ett sådant sätt att man enbart förlitar sig på innegivare. Alltså tanken är ju inte att man kommer till en sitts där alla termostater stänger ner. Då är ju något lite felkonfat i systemet. Men. Så vitt jag kan förstå innebär det, i fall det händer, att link kommer ändra kurvan för att undvika att det sker igen. Målet för linken är att löpande skapa en så bra drift som möjligt där rummens individuella behov matchas med en korrekt värmeproduktion.
Citat från: David Rinnan skrivet 01 augusti 2011, 20:13:22 På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c. Är det inte stor tempdiff för din brine, men ni kanske har flödesjusterat, mätt och optimerat tryck för kompressorn så att det är rätt?
6 graders differens på kalla sidan sommartid behöver inte vara fel. Köldbäraren är varm så pumpen ger hög effekt vilket betyder hög KB-differens. Det viktiga är att det är rätt differens vintertid när det stora antalet kWh produceras.
Ju djupare hål, desto varmare köldbärare. Mitt borrhål (130 meter) låg på ca 7 grader när det var nytt. Köldbäraren brukar snurra ett varv på 10-15 minuter, man märker när den har gått ett varv genom att KBin börjar sjunka hastigare då.
Jag trodde i min enfald att djupare hål var kallare på sommaren och varmare på vintern. I jämförelse med en grundare hål. Alltså att grunda hål fortare påverkades av värme likväl som kyla. Kanske är det så i fall man ska gå på vad diesel säger som har 12 grader i sitt hål i juli. Medans jag har 8. Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8. Hålet verkar, som ni alla säger, OK!
Klart det går att ladda i din 300l burk, ALLT går. Det handlar bara om lite deg Om du ska ha 60 grader i den sista burken så skippar du VVC till VP annars kyler ju den ner din Nibe. Ska du ha 50 i Niben kan din VVC ladda i lite grann i varje fall ur din VP in i Niben.Men det bästa blir en växlare och en CP. Eller den typ som jag vill ha hos mig och som ska knäcka din VV produktion hehe Den är DYYR men jäligt bra som ragge skulle sagt.Du kan ju ställa en till MBH någonstans. Behöver inte vara vid VP. Den kan stå vart som helst, bara att dra lite fina rör dit och tillbaka Då borde du kanske klara dig på en start om dagen om du nu har problem med att den startar typ 4.Jag skulle sitta lugnt och titta på den om jag var du. Min dubbelmantlade VVB blir inte klar på en körning.Så jag har mkt starter. Min har snart gått 40K timmar Thumbsup Jag vill helst se hur många jag kan få
Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8.
Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli.
Citat från: diesel_1964 skrivet 02 augusti 2011, 22:16:58Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli. Det är lite märkligt. Pumpen bör ta ungefär dubbla effekten från markslingan vid 12 grader jämfört med 0 grader. På min pump märks det en skillnad när den slår över till att göra varmvatten från radiatordrift. DeltaT sjunker något pga minskat värmeuttag från köldbäraren.
Kollade starterna hade 86 starter sista månaden ingen värme har körts vp hade gått 32 tim och dragit 99.5 kwh. Då ska den ha dragit 3100 watt per timme så hög förbrukning har jag aldrig sett men styren och cp snurar ju hela tiden så det kanske är normalt elmättaren men brukar stå på 2300-2400 watt. Hur som helst blir knappt 3 starter per dag för vv .
Citat från: smurfen72 skrivet 03 augusti 2011, 09:38:56Kollade starterna hade 86 starter sista månaden ingen värme har körts vp hade gått 32 tim och dragit 99.5 kwh. Då ska den ha dragit 3100 watt per timme så hög förbrukning har jag aldrig sett men styren och cp snurar ju hela tiden så det kanske är normalt elmättaren men brukar stå på 2300-2400 watt. Hur som helst blir knappt 3 starter per dag för vv .ok det känns ju betryggande faktiskt Jag har räknat på 35 minuter per dag med 5.5kw. det är 3,2kwh per dygn. Vilket ger 96.25kwh per månad och ca 105 starter. Det skulle ge under 1200kwh per år i VV. Men då vet jag inte vad som händer när brinetempen sjunker samt maskinen trimmas lite bättre. kwh/år kanske blir häromkring men med lite tur går antalet starter ner något. Drömmen är ju att komma till 2000 starter per år för VV och värme