Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 90 S frÃ¥n 1994  (läst 3906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Thermia Villa 90 S från 1994
« skrivet: 17 oktober 2012, 16:49:57 »
Thermia Villa 90 S från 1994. Den gör inte varmvatten om, endast om man kör på elpatron inte med värmepumpen.
Rörkillen sa att "styrdatorn" var väck så en ny extern burk monterades.
JEFF Electronics AB, CCV PRO. Programvara 1.00.77
Felet kvarstår.
Det är inte min pump så jag vet inte riktigt hur dom fungerar. Jag har bara hjälpt ägaren att att montera den nya "burken".
Kan det vara växelventilen eller nåt ????
Finns det någon i detta avlånga land som har erfarenhet av dessa gamla trotjänare.
/Bosse


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 90 S från 1994
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2012, 18:25:58 »
Hej!
Sitter elpatron direkt på VVB:n?
I så fall kan det mycket väl vara växelventilen som krånglar.
Jag känner annars inte till denna modell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 350SL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 90 S från 1994
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2012, 10:03:29 »
Carl N.
Nu har jag hittat lite gamla papper pÃ¥ pumpen. Elkassetten sitter mellan kompressorn och växelventilen sÃ¥ det bör inte vara ventilen. Hittade även ett elkopplingsschema och det finns bara en givare för varmvatten. Denna pump har ju väldigt enkel styrning jämfört med en modernare pump som kan ha flera givare i berredaren i olika nivÃ¥er sÃ¥...  Tvärnit i tänket där ocksÃ¥. Sc:,h 

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Villa 90 S från 1994
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2012, 19:47:34 »
Kolla så inte reglerpressostaten ligger öppen tummenupp
De modellerna gör värme oavsett läge på DP
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia Villa 90 S från 1994
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2012, 12:51:46 »
Du bör finna en meny där du kan se vv-press 0/1.
0 innebär att den ligger öppen och förhindrar VP att starta vv-produktion
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad tommelom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa 90 S från 1994
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2013, 15:03:13 »
Hej! Jag har nu fått exakt samma problem i min Thermia från 1994. Enligt rörmokaren är det styrenheten som inte ger signaler till omkopplaren av värmepumpsvattnet och därför enbart skickar ut det i elementen och inte till varmvattenberedaren. Nu har tyvärr inte Thermia någon styrenhet liggande....
Jag undrar
1) hur löste ni problemet?
2) finns det möjligtvis någon som kan sälja en begagnad styrenhet för den ni använde ovan verkade ju inte fungera?
 
Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!