Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja - CTC eller IVT/Bosch on/off eller inverter  (läst 7211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kört fast i urvalsprocessen och behöver hjälp. Har nu begärt in uppdaterade offerter från tre firmor- efter att jag sållat bort en del andra. Funderar nu på luft/vatten CTC eller IVT/Bosch. Har idag en Nibe EVC 190 som är bottenansluten till två slingor ettrörssystem, 12mm och 15mm-rör. Cirka 20Mwh (totalt med stöd av L/L-VP) har aldrig noterat mer är 55grader ut i systemet. Har en L/L som komplement i den delen av huset där det blir kallras och där vi har få radiatorer. Kan mycket väl tänka mig att behålla denna för att göra livet enklare för L/V-pumpen och med hjälp av innegivare sänka utgående temp på L/V. Huset byggt 1980/81 och hyfsat isolerat.

Vad hade ni valt? Finns det fler + eller -?

CTC i250LH/EcoAir 408

+går att montera på samma plats som den gamla (den höga modellen har gått om plats för bottenanslutning vilket gör att det blir snyggt)
+shuntar ut värmen
+"stor" vattenvolym som VP kan jobba mot
+möjlighet till separat shunt för båda slingorna (kan vara trevligt då det lätt blir för varmt på övervåningen då det ändå behövs värme i sutterängdelen/nedervåningen)
+täckplåt som åtminstone täcker en del av installationen
-on/off (omodernt?)
-sämre verkningsgrad och lägre effekt vid kall väderlek

Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (finns en identisk IVT)

+Inverter med högre effekt när det är kallt vilket känns modernare
+Tack vare inverter kanske man inte behöver någon volym/arbetstank
+Modernare teknik med viss styrning via app (är tekniknörd)
-Måste ställas bredvid den gamla platsen vilket medför att jag får ställa en garderob på ben över röranslutningarna.
-Ingen täckplåt som döljer installationen på toppen av pannan
-enfas VP
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad är det för prisskillnad på offerterna?

On/off-teknik må ha funnits längre än inverter, men om kontinuerlig drift är så mycket mer ekonomiskt, varför har man inte det på kylskåp och frysar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Min nya kyl och frys har inverter  tummenupp
Annars håller jag med. Störst nytta av inverter har man just på en luftvärmepump eftersom effekten varierar så mycket beroende på utetemp. Men som vanligt är det ju priset som styr - Blir det billigare med en rejält tilltagen on/off och arbetstank så är ju inte det sämre rent tekniskt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnaden är ungefär 10000 det blir lite tillyxat 90kkr för CTC och 80kkr för Bosch.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Då inställer sig frågan: hur kan Bosch-paketet vara 10 kkr billigare? Det brukar vara tvärtom. Eller är det nåt med nya CTC-tanken och nya CTC-VPn som motiverar det högre priset?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen lätt frÃ¥ga.  Kikar man pÃ¥ "prisjakt" sÃ¥ ligger Bosch VP ca 2500 lägre i pris. Kan tänka mig att även innemodulen är billigare att tillverka dÃ¥ den tycks ha färre komponenter och ingen slinga i tanken etcetera. Vikten pÃ¥ de nya bosch-prylarna är väsentligt lägre vilket naturligtvis betyder lägre materialkostnader. Till CTC säljs exp-kärl etcetera separat men i Bosch sitter det redan pÃ¥ plats. Cirkulationspump för värmesystemet är ju extern pÃ¥ bÃ¥da, dock är det sÃ¥ att när jag pratade med IVT/Bosch sÃ¥ fick jag uppfattningen att dom bifogar ett paket med detta till installatören. Hur CTC hanterar detta vet jag inte.

Spontant känns det som att Bosch/IVT borde ha betydligt lägre materialkostnader och borde kunna ge åtminstone installatörerna ett fördelaktigare pris. Frågar jag IVT hamnar priset (installerat och klart) på drygt 90kkr alltså lite över CTC-offerten. Dock är det ju helt andra faktorer som styr priset för IVT.

Erkänner att detta inte var en bra och tydlig "analys" - men jag försökte i alla fall :)

Edit:
Känns som i är "off topic". Frågan var ju vilken pryl som är mitt "bästa" val

Då inställer sig frågan: hur kan Bosch-paketet vara 10 kkr billigare? Det brukar vara tvärtom. Eller är det nåt med nya CTC-tanken och nya CTC-VPn som motiverar det högre priset?
« Senast ändrad: 08 oktober 2014, 09:43:15 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sen är det kanske sÃ¥ enkelt att CTC säljer sÃ¥ mycket att dom kan ta ett högre pris - utbud och efterfrÃ¥gan - medan Bosch fortfarande försöker slÃ¥ sig in pÃ¥ marknaden?  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
@lunk
Skall jag tolka din inlägg så som att du är mycket nöjd med din CTC och förespråkar CTC?
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Jag tror inte bosch försöker "slå sig in"

Därför att de redan är inne på marknaden.
Bosch säljer samma produkt i hela europa under en massa namn så de bryr sig nog inte om någon tiondels procent på den svenska marknaden.
(varumärkena är Bosch, Ivt, Buderus, Worcester, Seiger, Junkers osv. samt att man säljer till bla Carrier)

Sen måste Nibe också försöka slå sig in på marknade då eftersom de har ett lägre pris på sin F2030-7 än CTC har på sin 408 (om man jämför vad säljare tar för endast värmepumpen utan tank).

Det beror helt på vem som offererar och vad de betalar till tillverkaren samt hur mycket firman vill ta betalt av kunden.
Vid nästa offert/installatör är det kanske CTC som är billigast och någon av de andra dyrast
Försöker CTC då slå sig in på marknaden?

Men det kan vara så att lägre pris kanske beror på att företaget/tillverkaren har låga omkostnader på grund av stor produktion så kunden inte behöver betala mer än nödvändigt för produkten.

Något att fundera över nedan
Här är en flygbild på IVT fabriken (här tillverkas endast värmepumpar)
http://www.bosch-thermoteknik.se/pages/page.asp?lngID=1&lngLangID=1

En film på nibe fabriken i markaryd (här tillverkas bla. värmepumpar, fast bränslepannor och varmvattenberedare)


En film från CTC i markaryd (här tillverkas väl hela CTC produktutbud med värmepumpar,pannor tankar osv.) titta ca 18:30 in i filmen


Observera att IVT fabriken bara är runt hälften så stor som de andra men har endast tillverkning av värmepumpar
Så frågan är väl snarast hur stor yta tar tillverkningen av värmepumpar upp hos nibe och ctc?
10, 20, 30, 40 eller 50% av produktionsytan?

Lås dig inte vid ett märke
Nibe,ctc,bosch eller Daikin spelar inte så stor roll bara maskinen är avpassad för huset.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bosch Thermoteknik AB har dubbelt sÃ¥ hög omsättning som Enertech AB, sÃ¥ jag vet inte vem som egentligen behöver slÃ¥ sig in pÃ¥ marknaden  ;)
Däremot verkar Enertech tjäna mer pengar än Bocsh, så det är nog så att CTC-pumparna är överprissatta. Förmodligen för att kunderna skall tycka att dom är mer 'premium'. 8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var precis frågan nedan jag behövde hjälp med. Märket spelar inte så stor roll. Frågan är om båda passar lika bra till mitt hus "klena" ettrörssystem med relativt låg volym. CTC har ju fördelen med att shunta ut värmen medan Bosch/IVT kan sänka effekten med inverter-styrningen och har lite högre effekt när det är kallt. Vill ju undvika knäppningar i systemet och enligt IVT skall detta inte vara ett problem i och med invertern.

Estetiskt är CTC att föredra då den kan monteras på den gamla platsen etc.

Min tolkning är att det blir det 0-0 i matchen avseende att båda bör fungera i mitt system. Pris och estetik går till förlängningen. Har någon synpunkter på detta?


Nibe,ctc,bosch eller Daikin spelar inte så stor roll bara maskinen är avpassad för huset.
« Senast ändrad: 09 oktober 2014, 14:30:49 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp att välja - CTC eller IVT/Bosch on/off eller inverter
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2014, 17:43:19 »
Är du rädd för flöden så skall du separera med en tank.
Alla märken borde gå att göra detta med men installatörena talar inte om de då det tar för lång tid att bygga ett sådant system.

Annars skall du välja ctc då de i de närmaste redan har separerade flöden.
Fast jag hade personligen valt eco zenit tanken.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är precis som du skriver bekymrad för flödena och får jag problem måste jag ju komplettera med en STH115 eller liknande och en cirkulationspump. STH115 verkar ju vara formad för att passa under en bänk, så den går ju att dölja ganska bra. Sen kanske det inte blir så mycket bättre med en onoff som "bara" jobbar mot CTC-tanken.

Min spontana känsla nu är att välja Bosch kanske komplettera med STH115 om det skulle behövas.

När du skriver EcoZenit menar du 550 då? 250 tanken jag nämner heter också EcoZenith.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ja, jag är nöjd med mitt system och med CTC. Det var krångel med en backventil i början och en reparatör som inte lyckades fixa det, men med en ny reparatör och när jag lärt mig ställa in systemet så funkar det bra. Det sköter sig självt och håller konstant temp inomhus, och varmvattnet räcker ( vi har inget badkar).

CTC hade tidigare en mindre elpanna, EcoEl, som man normalt kopplade mot de mindre EcoAir, och en större, EcoZenith 500, som man kopplade mot de större modellerna. Nyligen byggde man om EcoEl enligt samma princip som EcoZenitj och döpte då om den till EcoZenith i250. Den har två stora förbättringar, såvitt jag förstår: VPn kan nu värma både övre och nedre delen av tanken direkt, och laddpumpens varvtal är variabelt så att när VPn avfrostar eller stoppar så saktar laddpumpen in för att inte flytta kallare vatten från tankens botten till dess topp (från +3 och kallare går laddpumpen kontinuerligt för att inte riskera att det fryser i VPn).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för infon "lunk"

Som det ser ut nu blir det nog en Bosch om inget oväntat dyker upp. Skulle jag/pumpen inte bli nöjd så får jag sätta in en tank och en cirkpump.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!