Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärare in -2.3 Köldbärare ut -2.7. Värdelöst hÃ¥l ?  (läst 4263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pn2004

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej

Har precis flyttat in i ett hus (150kvm+80kvm) med bergvärmepump
ITV Greenline E (typ 2004) med borrat hål (lite osäker på djup)

Huset är varmt och sÃ¥  men jag stör mig lite pÃ¥ givarna som säger
GT10 Köldbärare in -2.3 
GT11 Köldbärare ut -2.7.

läste att det bör diffa mellan 2-4 grader på köldbärarens värden.
http://www.ivt.se/faq/default.asp?visa=353&site_ID=1&lngLangID=1

Är det ett värdelöst hål ?
Vad göra ?

FYI. Jag drog ner speeden lite på pumpen för köldbäraren då blev det lite lite bättre, innan (när den stod på 2:an) kunde köldbäraren vara kaller in än ut ??

Tacksam för synpunkter
/Eric

 

Utloggad Peter12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Grebbestad ---Västkusten
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en kälke pÃ¥ isen än en spark pÃ¥ pungen.


Huset är varmt och sÃ¥  men jag stör mig lite pÃ¥ givarna som säger
GT10 Köldbärare in -2.3 
GT11 Köldbärare ut -2.7.

läste att det bör diffa mellan 2-4 grader på köldbärarens värden.

Hej...har läst här på forumet att rengöra smutsfiltret på kalla sidan kanske hjälper. *vinkar*

Mvh Peter
 

Har ett 1 1/2 plans hus frÃ¥n 1955..uppvärmd yta ca 180 kvm med 22grader  ca18grader i källare. 2 vuxna o 2 smÃ¥barn i hushÃ¥llet.
Även en liten gÃ¥rdstuga pÃ¥ 45kvm med direktel 
Har en Nibe Fighter 1215-7 med ett 150 meters borrhål 25 meter till berg..Aktivt djup???
Pumpen startades 20/2 2006...
Har tidigare förbrukat 11600kwh HH och 2.5 kubik olja och ca 3kubik ved i braskamin
Bor på västkusten.. blåsiga vintrar köldrekord 2006-22 grader i Mars
060220-070220 gjorde 13719kwh
070220-080220 gjorde 12900kwh

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
FYI. Jag drog ner speeden lite på pumpen för köldbäraren då blev det lite lite bättre, innan (när den stod på 2:an) kunde köldbäraren vara kaller in än ut ??
Finns ju möjligheten att givaren för KbIn-tempen visar fel ocksÃ¥.  Om du provar att stanna pumpen en längre tid (eller tvÃ¥ngsköra Kb-pumpen med kompressorn avslagen) och se om de bÃ¥da givarna visar samma värde.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Köldbärare in -2.3 Köldbärare ut -2.7. Värdelöst hål ?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2006, 09:10:44 »
Det kanske var jag som skrev att man skulle kolla smutfiltret.  :-[
Jag fick nåt slags hjärnsläpp i en annan tråd... Bertil som alltid har huvudet på skaft skrev sanningen:
Om allt funkar i övrigt så tyder lågt delta på bra cirkulation. Knappast igensatta filter alltså.

Sen kan ju som andra skrivit felet vara alldeles för högt värde på cirk-pump, trasig kompressor, trasig(a) givare etc etc.

Utloggad pn2004

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0

Tack för tipsen

Ok, så om jag fattat saken rätt så är det nått som är galet. Värdena skall inte vara så här !?

Såg i morse (sthlm -4c) att tillskottet var påslaget. Normalt ?

Mvh
Eric

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Klassiskt IVT-problem, felvisning på givarna. De kan visa upp till två grader fel. Är då felvisningen åt olika håll så kan det bli helt tokigt. Man luras av att displayen visar tiondels grader och tror därför att det är exakta värden.

Ger samma rekommendation som Ridax: Ställ köldbärarpumpen i läge för kontinuerlig drift och kolla skillnaden när kompressorn har stått still så länge att temperaturerna är stabila (troligen 5 -10 minuter). Idealt skall skillnaden bli noll. För min pump blir skillnaden en grad som jag måste lägga till avläst differens vid drift för att få rätt värde.

-4 och tillsats tyder på lite klen dimensionering eller stort varmvattenuttag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ring byggnadsnämden eller vad det heter. Man måste söka byggnadslov när man borrar och ange var och hur djupt. Bla för att de skall kunna reglara att inte alla i kvarterat borrar hej villt jämte varandra och på det viset kyler ut varandras hål.
I vilket fall så kan du få reda på hur djupt hål du har och då räkna ut om det är huvuddunkSc:,h eller Thumbsup
« Senast ändrad: 02 november 2006, 18:22:53 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad pn2004

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Kollade lite status för pumpen.
17700 timmar VP
 2200  timmar Tillskott (12.4%)

Ok siffror ?

/Eric

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Om pumpen installerades 04, så låter det som oerhört många driftstimmar. Jag har kört min pump sedan maj 04 i ett hus lika stort som ditt. 7133 timmar imorse. 38 timmar elpatron totalt. Elpatronen går in vid´-13,14 grC. Då svider det, men å andra sidan är det inte många dagar per år vi har så kallt i Sörmland. Du har väl garanti i 6 år?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Kontakta föregående ägare och ta reda på följande:
1. Vilken installatör de har anlitat. (De kanske har gjort jobbet själva.)
2. Hur djupt är hålet?
3. Vilka garantiutfästelser har installatören gjort.
Dålig intrimmning av pumpen faller inte inom någon garanti, det skulle föregående ägare ha påtalat. Däremot om installatören gjort utfästelser om viss funktion, aktivt djup i hålet etc faller det innanför garanti alt konsumenttjänstlagen.
Tänk på att 2004 så gällde konsumenttjänstlagen i två år, så har den tiden gått förbi gäller det att kolla garantiutfästelser ordentligt.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Kollade lite status för pumpen.
17700 timmar VP
 2200  timmar Tillskott (12.4%)

Ok siffror ?

/Eric

Undrar om inte pumpen är äldre än från 2004. 17700 timmar på ungefär 2 år blir dygnet runt sommar som vinter. Ett år är ju 8760 timmar. Normalt dimensionerar man så att pumpen går ca 4000 timmar per år. Är den lite klent dimensonerad blir det högre men gärna inte över 5000 tim/år. Ligger själv på ca 4400 i snitt. 4 år gammal pump låter rimligare.

Relationen tillsats/VP går inte att säga något om då inställd tillsatseffekt inte är känd (troligen 6 kW) och inte heller pumpens effekt. Från de siffrorna skulle man kunna bedöma pumpens effekt i förhållande till maxbehovet. Ger pumpen 8 kW så och inkopplad tillsats är 6 kW så är den lite klent dimensionerad.

Min erfarenhet är att IVT dimensioneringsprogram brukar räkna borrhålsdjup utgående från -2 grader in på köldbäraren, sen lägger man till 20 meter som säkerhetsmarginal och för djupet ner till grundvatten såvida inte den lokala geografin motiverar annat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!