Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: SUNE73 skrivet 19 oktober 2013, 21:20:15
-
Någon som vet något om detta fenomen och hur det på bästa sätt åtgärdas?
Det har bla förekommit påståenden att Nibe tagit fram en "ny" sorts mutter Sc:,h
Hur görs bytet bäst, tillvägagångsätt?
RSK nummer på nya muttrar? Webbutik?
Pumpen är en 1215 7kw
-
Hej.
Jag har erfarenhet av detta, hade dock 2 månader kvar av garantin och Nibe bytte alla muttrar på kalla sidan kostnadsfritt.
Gjorde ju inget själv så mer vet jag inte tyvärr.
-
Tack nic2
Hmm trodde jag skulle bli överröst av svar på mina frågor.
Jag tror fortfarande att många har haft problemen med spruckna muttrar?
Eller är/var problemet av mer sällan karaktär Sc:,h
-
Sök på forumet, jag har läst om det här men det var ett sedan.
-
Sök på forumet, jag har läst om det här men det var ett sedan.
Tack för tipset - dock har jag redan läst samtliga trådar jag hittat om detta och ingen av dessa innehåller information om mina frågor :-\
-
När jag installerade min vp var jag noga att fylla gängorna med locher pasta för då hoppas jag att kondensen inte kommer åt att frost spränga lika lätt fast det hjälper ju inte på muttrarna inne i vp för dom rörde jag inte.
-
du behöver gott om plats till höger om maskinen, verktyg, rörisolering, isoleringstejp,köldbärare, muttrar och ev klämringar. i regel går det att kränga av klämringarna men annars får man spräcka dom. det är storlek 28 rör vill jag minnas, kolla, ang muttrar ring Nibe. kanske du behöver någon ny slang också. där har Nibe modifierat så var observant på vad som sitter och vad du får tag på. sidoplåten lyfter man upp och vinklar ut nederkant och sedan sänker.
-
Har du inte tio års försäkring?
-
Har du inte tio års försäkring?
Nej, 6 år hade jag så den löpte ut 2011
-
du behöver gott om plats till höger om maskinen, verktyg, rörisolering, isoleringstejp,köldbärare, muttrar och ev klämringar. i regel går det att kränga av klämringarna men annars får man spräcka dom. det är storlek 28 rör vill jag minnas, kolla, ang muttrar ring Nibe. kanske du behöver någon ny slang också. där har Nibe modifierat så var observant på vad som sitter och vad du får tag på. sidoplåten lyfter man upp och vinklar ut nederkant och sedan sänker.
Tack för ditt svar Lödläckan tummenupp
Hmm - skrattar för mig själv för är det nått jag inte har så är det gott om plats till höger om VP :(
Ja det är 28 rör, menar du att det ibland går att kränga av klämringarna - trodde jag inte
Vad har Nibe gjort för ändringar? Nyfiken
Har mailat Nibe
-
Jag brukade återanvända klämringarna, har man något runt järn att sticka i röret så kan man knacka ringen uppe på mitten, sen brukar de släppa.
En snikvariant är att sätta på en rejäl slangklämma som håller ihop den, beror lite på hur det ser ut. Släpp muttern lite först, innan slangklämman sätts på, sen dra åt den försiktigt med en polygrip eller liknande. Hålla ihop muttern menade jag. ::)
-
Snabb respons från Nibe, fick nedanstående svar:
Hej
Vi har nya sk förstärkta muttrar
Om du skickar din adress så fixar vi en påse till dej
MVH
Ska bli spännande och se vad denna påse innehåller tummenupp
-
Jag gissar på muttrar ::)
-
Borde det inte gå att skydda gängorna genom att tex med varmluftspickan smälta stearin som rinner in i gängorna?
-
Jag gissar på muttrar ::)
Och lite karameller kanske. Det brukar jag få när jag köper färgpatroner. ^-^
-
Jag gissar på muttrar ::)
tummenupp
-
Du menar dom där små påsarna med vitt grus i?
-
Nä, det är bara salt på såret ::)
-
Du menar dom där små påsarna med vitt grus i?
Menar du det jag får som bonus? Nej det är inte de där små kulorna som ploppar om man tar dem i mun. ^-^ inte nåt vitt pulver heller ::) faktiskt riktigt goda karameller, nästan så man slösar med färgen för att få köpa mer. :)
-
Ja ibland kan man inte bli annat än imponerad ::)
Idag kom ett brev med posten från NIBE innehållande en "omtalad" påse med 5 muttrar & klämringar tummenupp
-
Då var en sprucken mutter utbytt, riktigt stor skillnad på materialtjocklek mellan gammal och ny mutter.
Det var den yttersta muttern på utgående från vvx som jag böt, de längre in verkar mindre roliga.
Och lita aldrig på analoga mätare... >:(
-
Gick det bra att få bort klämringen tycker dom brukar sitta hårt.
-
Gick det bra att få bort klämringen tycker dom brukar sitta hårt.
Ja det gick lätt, jag tog en Dremel med kapskiva och gjorde ett jack och sedan en flatmejsel i jacket och vred så ringen sprack.
Ville inte bråka i onödan med rörstumpen från VVX i rostfritt.
Fick tappa ur ca 5 liter brine. Bara fylla upp igen efter - lufta - och köra igång
Bytet av muttern kanske tog max 30 min
STOR skillnad på muttrarna :o
-
Det är så jag gjort också när jag tagit bort muttrar fast med vinkelslip.
-
Drar upp en gammal tråd men tycker det är onödigt att starta en ny när jag har råkat ut för exakt samma sak. En sprucken mutter som är tillfälligt lagad med slang klämma. Har även pratat med nibe och dom skulle skicka några nya förstärkta muttrar. Nu är min fråga är det svårt att byta själv och hur svårt är det att lufta systemet efteråt? Det sitter kranar på både ingående(koppel) och utgående kb. Sitter ju även en luftning på det övrer röret som går in i kompressor delen. Räcker det med att lufta med den ordinarie cirkulationspumpen? Eller måste jag ha en extra pump och koppla på mig på kopplet mellan ingående och kärlet? Tips mottages tacksamt. Hade varit kul att fixa själv utan stök och bök men måste jag skaffa pump och massa grejer blir det nog att ringa röris istället.
-
Har haft en röris här som bytt på min kalla sida. Han hade beställt en servicesats från nibe som innehöll allt för att byta på den kalla sidan. Räkningen var på 3750 spänn, och då vill jag minnas att satsen kostade 1500, det tog 2,5H och jag fick betala 9mil framkörningskostnad oxå. Jag kan säga så här, för jag var med hela tiden. För dom pengarna är jag glad att jag inte micklade själv med det, för det är ett skitgöra!
Detta skede på en 1230
-
Vad in gick i den servicesatsen? Min tanke är att byta alla muttrar efter värmeväxlaren. För där är som kallast. Ligger i stort sett aldrig under 3 grader in. Men får så hur generösa nibe är och hur många muttrar dom skickar. Själva bytet av muttrarna ororar mig inte utan det som jag är mest fundersam över är luftningen av systemet efter åt. Känns som det kan bli svårt att bli av med luften i rören som är på utgående på vp:n om jag inte kan köra systemet baklänges utan en extra pump och balja.
-
Obegripligt att ingen tagit fram en delad mutter som man kan byta utan att lossa ledningarna. dontknow
-
Det hade ju varit smidigt men nog svårt att få det att hålla ihop lika bra.
-
Kan aldrig vara några problem, muttern har ju egentligen inget större arbete att utföra, den håller ju bara klämringen.
-
Problem kan det alltid vara. Fråga vilken pessimist som hälst :) Men originalmuttrarna håller ju inte så att en som är delad redan ifrån början skulle göra det vet i fan. Men får den bara rätt förutsättningar så. Verkligen ingen som gjort denna operations själv och kan förklara hur ni har luftar. Frågan är om jag behöver extra pump eller ej. Kanske går att sätta tryck och lossa lite försiktigt på högsta punkten på utgående för att få ut det sista om det inte skulle gå på annat vis. Det sitter ju en luftning på röret som går in i värme växlaren men fattar inte varför dom inte satt den på det utgående röret oxå. Hade ju blivit så mycket enklare då.
-
Det enklaste är ju att prova lufta överallt där du kommer åt och starta kb cp och låta den pumpa ett tag går vp bra är det bra annars får du ringa röris eller skaffa en pump går bra med en billig dränkpump.
-
Ja antar det. Är bara att pröva. Får se när jag får min muttrar om jag vågar mig på det. I värsta fall får man väl köra på el ett tag. När dom byte flex slangar för fem år sen var det lite luft kvar så det porlade i röret som går ner i borran men då körde jag den på konstant drift ett tag och körde in lite tryck i kärlet med hjälp av en däck ventil ifrån en bil och en vanlig cykelpump. Och det blev tyst sen. Antar att luften komprimeras när man kör i tryck så den följer med lättare. Bör ju även bli tyngre. Men känns osannolikt att det har åkt ner 106 meter ner i backen och vänt.