Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fh 35 hög kondensering +45 bar  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fh 35 hög kondensering +45 bar
« skrivet: 09 november 2016, 20:51:22 »
Hej, har nyligen börjat jobba som kyltekniker för ca 1 månad sedan. Har en fråga angående en luft/luft värmepump

har varit ute hos en kund och flyttat gamla utedelen, har tömt den på soppa och fyllt på den mängd som ska vara och vakuumsugit den så klart. lagt nya rör (1/4-3/8).
problemet är att innerdelen inte avger någon värme. kondenseringstemperaturen stiger till 69.4'C (45 bar) eller mera och sjunker sakta ner till ca 41,4-43'C (24/25 bar) där den bryter. sjunker ytterligare till 23,7'C (15 bar) innan den startar om för att sedan göra samma sak igen. Har kollat efter läckage men har inte hitta något, har kollat att rören inte är blockerade och att spänning matas fram som den ska. vid kyldrift suger den bara ner sig (undertryck). det var ca -3'C när jag monterade om utedelen. maskiner är 10 år gammal och har bara använts som värmepump. (värmepumpen funkade som den skulle innan jag flyttade den).

har ringt mitsubishi electric, han trode att det kunde vara kompressorn (scroll) som inte var/är tät eller att 4-vägsventilen krånglar.

tackar pÃ¥ förhand för svar  :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fh 35 hög kondensering +45 bar
« Svar #1 skrivet: 09 november 2016, 21:00:55 »
en spontan tanke är att den ena kranen fortfarande är stängd, annars ett krökt rör kanske?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fh 35 hög kondensering +45 bar
« Svar #2 skrivet: 09 november 2016, 21:28:46 »
Vätskekranen är nog stängd. 1/4 rörets kran.

Utloggad zipp00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fh 35 hög kondensering +45 bar
« Svar #3 skrivet: 10 november 2016, 20:15:34 »
det var kranen till 1/4 röret som inte var öppen  :-\. Men den vill inte stabilisera sig vid 40-44'C i värmeläge.....tog med den till verkstaden och efter lite hjälp sÃ¥ konstaterade min chef att 4-vägsventilen inte hÃ¥ller tätt när man kör den i värmeläge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!