Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolvärmepump till golvvärme?  (läst 3485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Poolvärmepump till golvvärme?
« skrivet: 10 oktober 2012, 00:01:38 »
Har sett att vissa poolvärmepumpar har r410 och är mycket billigare än en vanlig luft/vattenpump.

Om man kör med glykolblandat vatten borde man väl kunna använda den till golvvärmen, eller ?

Det står oftast min temp runt 5 grader, men jag gissar att det är för frysrisken.
Kort slang ute och välisolerad borde minska förlusterna, installationen av vp är mycket enklare än en split modell. Hur funkar det med avfrostning? Är det + 5 och man värmer poolen lär det väl behöva avisas då också så funktionen lär väl finnas?

Sökte på forumet men hittade inget.
Är det nÃ¥got jag inte förstÃ¥tt som ställer till det?  Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Poolvärmepump till golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2012, 00:15:09 »
Jag gissar ju bara :)

Men man kan tänka sig att vilket köldmedie som används inte nödvändigtvis är den enda parametern som avgör hur en värmepump fungerar och är konstruerad med avseende på alla olika delar och styr som kan existera.

Du kan ju köpa en AC och använda som värmepump men något säger mig att en nordenanpassad luftvärmepump har fler anpassningar för att fungera väl som värmekälla i vårt klimat än vilket köldmedie som används.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Poolvärmepump till golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2012, 00:31:37 »
Tack för snabbt svar mitt i natten    :)
Nordenanpassad är väl enligt många tillverkare att skicka med en lös värmekabel som ska läggas i tråget och i bästa fall runt kompressorn.

Jo, något lär det ju skilja... Men, var och hur mycket sämre funkar det?
Vad påverkar cop vid olika temperaturer? Går det att styra så lär dom väl vara optimerade för +15-20 grader, men å andra sidan, hur mycket kan man tänka sig att kineserna "optimerar" en billig pump?

Får jag cop 3,0 vid +7 och att kurvan inte dalar rakt ner när temperaturen sjunker så är det ok. Pumpen är kanske betald på 2-3 år istället för flera (gissar jag).

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Poolvärmepump till golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2012, 00:41:16 »
Glöm poolvärmepump
MÃ¥nga av dem (kanske till och med 100%) har inte aktiv avfrostning.

När den isat på tillräckligt stannar kompressorn men fläkten fortsätter att blåsa den "varma" utomhusluften som tonar isen.
Därför rekomenderas det inte att köras under +5 grader.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Poolvärmepump till golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2012, 19:40:54 »
Ok, tack för svar, kände på mig att det var någon väsentlig detalj som jag missat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!