Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt  (läst 29103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #45 skrivet: 04 april 2013, 22:26:34 »
Nu har jag analyserat mätdatan och ser att värmepumpen bereder tappvarmvatten med ett intervall på ca 6 - 8 h på natten. Det tycker jag är helt ok. Totalt värmer den varmvatten varannan timme per dygsken. Det verkar som vv-tanken töms ganska fort vid varmvattentappning. Kanske det beror på att det är 10 - 20 meter till tappstället som används mest.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #46 skrivet: 05 april 2013, 10:11:42 »
Det är ju bra tider på natten. Därför den startar oftare på dagen kan bero på att när du öppnar en kran så rör det om vattnet i tanken och skiktningen förstörs. Efter en stund reagerar detta på tempgivaren och triggar en start. så kan det hålla på under dagen. Det var lite det jag menade innan att om du mäter tiden eller allra helst vilken effekt du tillför så är det inte allt vatten som ska höjas 5 grader. Hos mig med 500 liters tank med 300 liters beredare så värmer den bara upp ca 250-280 liter 5 grader under varje körning om man räknar på effekten den tillför.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #47 skrivet: 05 april 2013, 13:18:07 »
Det är ju bra tider på natten. Därför den startar oftare på dagen kan bero på att när du öppnar en kran så rör det om vattnet i tanken och skiktningen förstörs. Efter en stund reagerar detta på tempgivaren och triggar en start. så kan det hålla på under dagen. Det var lite det jag menade innan att om du mäter tiden eller allra helst vilken effekt du tillför så är det inte allt vatten som ska höjas 5 grader. Hos mig med 500 liters tank med 300 liters beredare så värmer den bara upp ca 250-280 liter 5 grader under varje körning om man räknar på effekten den tillför.
ja det har du nog rätt i. Nu visar det sig att jag kanske oroat mig i onödan. Det är tur att jag börjat logga elanvändningen så jag fick lite bättre koll på värmepumpens antal starter för uppvärmning och varmvattenproduktion och hur mycket el den drar.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #48 skrivet: 16 juni 2013, 15:44:03 »
Tidigare i denna tråd har Grop beskrivit en orsak till att varmvattentemperaturen sjunker snabbt. Det inträffar när inget varmvatten behövs till elementen och cirkulationspumparna går hela tiden. Dvs sommartid vid utetemperaturer över vald sommarurkoppling (menyn 1.14).

Som beskrivet har IVT tagit fram en T-koppling med mindre diameter in i varmvattenberedaren som gör att varmvattnet inte skall följa med elementvattnet.

På denna bild kan ses skillnaden mellan den gamla T-kopplingen och den nya (högra). Beställningsnumret på den nya kopplingen ses också. Den kostade 195 kr och infördes av IVT på sina värmepumpar runt 2005.
http://www.ladda-upp.com/bilder/81461/t-koppling-till-ivt-v-C3-A4rmepump-c7-fr-C3-A5n-2002

Min pump står 19 cm från vänstra väggen och det var inga problem att komma åt att byta T-kopplingen (ner till 10 cm borde också gå). T-kopplingen sitter baktill och långt ner på varmvattenberedarens vänstra sida. Enda problemet var att alla kopparrören var lödda "på plats" vilket gjorde att det inte gick att lossa det rör som går uppåt från T-kopplingen. Detta löste jag genom att såga av röret och i stället sätta dit en 60 cm lång flexslang http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-22x600-mm/?select=true
Slangen har svarvade mässingsändar så inga stödhylsor behövs till den (men behövs säkert till kopparröret som sågas av).
Temperaturgivaren som sitter strax ovanför T-kopplingen har så mycket kabel att det utan vidare går att sätta den på kopparröret ovanför flexslangen.

Tiden mellan varmvattenproduktionerna med cirk.pumparna igång blev mycket längre.
Tiden mellan varmvattenproduktionerna när cirk.pumparna står still blev troligen också en aning längre.

Per L 

Uppdaterat 130619: Resultatet av bytet är reviderat för andra gången
« Senast ändrad: 19 juni 2013, 22:55:40 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2014, 06:16:48 »
Hej! Jag har exakt detta problem på en IVT Greenline HT+ C7 installerad Jan -07 som jag har i ett hus jag hyr ut.
Trodde först det var växelventilen så den byttes men det visade sig inte hjälpa.
Tycker inte det borde vara T-stycket då detta åtgårdades från fabrik 2005 nånting och framåt? Hmmm
Jag överdriver inte då jag säger att den får värma vattnet var 15 min ungefär, och kompressortempen är uppåt 100 grader stup i ett.
Motorskyddet har även löst några gånger.

Detta beteende har varit dyrt under Nov och Dec och tydligen även Jan trots ventilbyte. :(

3000KWh i månaden dessa månader närmare bestämt!

Någon som har någon idé vad det kan vara? Igensatt mantel?
« Senast ändrad: 02 februari 2014, 06:23:32 av Ouroborus »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2014, 11:12:59 »
Du verkar ju ha fÃ¥tt ordning pÃ¥ problemet med ändring av inställningar . Alla som har separata varmvattentank och acktankar kan fundera pÃ¥ att minska konvektionen genom att isolera  rören mellan VP och tankarna med tex Armaflex. Upptäckte i min installation att det kröp ut mkt värme när systemet stog stilla genom självcirkulation den vägen vilket ledde till tätare starter.
 Har du nÃ¥gon meter grovt kopparör ur varmvattenberedaren sÃ¥ kan det vara ide hos dig ocksÃ¥
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #51 skrivet: 02 februari 2014, 11:26:19 »
Jag har inte fått ordning på problemet än. Om du tänker på mitt andra inlägg så gäller inte det samma pump eller samma fel. :)
Den här står och gör varmvatten till och från hela tiden till Fortums förtjusning.
Får kanske ta och ringa IVT imorgon annars! Kanske ska kolla det där T-röret ändå?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #52 skrivet: 04 februari 2014, 10:53:47 »
Det uppenbara svaret är ju växelventilerna, men det har du tydligen uteslutit. Dessutom borde det blir väldigt varmt inne om den värmer så mycket och det läcker ut i värmesystemet...
Har du kollat att det inte står och rinner varmvatten nånstans? Det har ju hänt förr...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2014, 18:32:14 »
Kolla upp om blandningsventilen fungerar som den skall :)

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2014, 21:08:39 »
Det uppenbara svaret är ju växelventilerna, men det har du tydligen uteslutit. Dessutom borde det blir väldigt varmt inne om den värmer så mycket och det läcker ut i värmesystemet...
Har du kollat att det inte står och rinner varmvatten nånstans? Det har ju hänt förr...

Det är snarare tvärtom! :) Fått för mig att kallt elementvatten strömmar runt i manteln bakvägen.

Kolla upp om blandningsventilen fungerar som den skall :)


Blandningsventil? Vart sitter den?
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 21:11:46 av Ouroborus »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #55 skrivet: 05 februari 2014, 05:04:37 »
Nu vet inte jag om du har en inbyggd dylik, men på min så sitter den ett par meter bort från pumpen på inkommande vatten mot beredaren, och utgående vatten från densamma. Denna ventil gör att du inte riskerar att få skållhett vatten till tappställena.
Bildgoogla så ser du hur den ser ut.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #56 skrivet: 05 februari 2014, 18:17:31 »
Nu vet inte jag om du har en inbyggd dylik, men på min så sitter den ett par meter bort från pumpen på inkommande vatten mot beredaren, och utgående vatten från densamma. Denna ventil gör att du inte riskerar att få skållhett vatten till tappställena.
Bildgoogla så ser du hur den ser ut.

Ok, den sitter på toppen av pumpen. Vad är det som kan hända med en sådan som gör att värmen försvinner ur varmvattenberedaren?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #57 skrivet: 05 februari 2014, 18:19:42 »
Den kan läcka igenom, då får du en värmetransport från VV-beredaren. Är kallvattenrören på ömse sidor varma?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #58 skrivet: 05 februari 2014, 18:21:40 »
Det enda blandningsventilen gör är att den späder ut det varma vattnet om det är för varmt så man inte ska bränna sig och ibland/ofta späder dom ändå men dom fixar inte fler vv starter. Har inte hört om nån som läcker igenom men kanske är möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Tappvarmvattentemperaturen sjunker snabbt
« Svar #59 skrivet: 05 februari 2014, 18:24:52 »
det gjorde min :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!