Författare Ämne: Hjälp...: Val av bergvärmepump och storlek ...samt upplägg pÃ¥ utbyte?  (läst 1741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har insett att val av vp inte är det lättaste även om jag känner mig bra mycket mera påläst jfm innan jag gick med i forumet :)

Sammanfattning:

Kompressorn i min Nibe Fighter 1115 - 10 kW har lagt av och jag har kommer troligen att köpa nytt istället för att byta kompressorn som inte var en billig historia. Bytet bör ske snarast men senast början av Juli 2013 då jag även tänkt värma poolen (välisolerad) som är under uppförande med den nya vp'n.

Jag har tidigare fått tips här på forumet om ett byte till Nibe F1145 - 12 kW vilket verkar vara en bra vp.
Dock skulle man vilja veta säkert att man väljer rätt fabrikat, modell/storlek och ev. funktioner som passar just min installation osv.
Dvs finns det likvärdiga eller ännu bättre alternativ än Nibe F1145 - 12 kW. Att den är tyst är också en viktig parameter då det finns ett sovrum utanför pannrummet idag.

Dessutom ska ombyggnad från fast till flytande kondensering ingå samband med installation av ny vp (som jag också fått starka rekomendationer att göra här på forumet... :)

Har förstÃ¥tt att det handlar minst lika mycket om att välja rätt storlek pÃ¥ vp....  men undrar hur man kan vara säker pÃ¥ det  Sc:,h

Självklart vill man komma så billigt undan som möjligt utan att vara "dumsnål" och det finns ett par saker jag undrar över.
 
1) Finns det moment som vi kan göra själva för att påverka priset i rätt riktning. Exempelvis borttagning av befintlig vp och intransport / placering av ny vp …dragning av PEX-slang / PEM-slang?

2) Köper man alltid hårdvara och timmar ihop när man byter vp nu för tiden? Har sett att det går att köpa exempelvis F1145:an på div nätbutiker. Frågan är då om intresset från installatörerna svalnar eller om priset för tjänsten blir dyrare om jag köper HW separat?

Hur har ni andra gjort?

Framtid: vp ????? - ?? kW / ackumulator VPA 300/200 flytande kondensering (enbart golvvärme) - Ny utomhuspool som ska värmas med vp / ny pool vvxl. Som option vill jag även kunna koppla SPA till samma vvxl (vintertid)

« Senast ändrad: 15 juni 2013, 07:24:43 av saver65 »
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror nog att det beror pÃ¥ att du startat en ny trÃ¥d istället för att fortsätta i den befintliga.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13

1) Finns det moment som vi kan göra själva för att påverka priset i rätt riktning. Exempelvis borttagning av befintlig vp och intransport / placering av ny vp …dragning av PEX-slang / PEM-slang?

2) Köper man alltid hårdvara och timmar ihop när man byter vp nu för tiden? Har sett att det går att köpa exempelvis F1145:an på div nätbutiker. Frågan är då om intresset från installatörerna svalnar eller om priset för tjänsten blir dyrare om jag köper HW separat?


Om du får tag i rätt installatör så bör det bli billigare om du river ut gamla vp och ställer den nya på plats vilket normalt kräver 2 man.

Om man köper vp på nätet till rätt pris verkar det som att intresset att hjälpa till med installationen är litet från rör firmorna men får man tag i en röris kan det säkert löna sig. Men ansvaret för installationen får man antagligen stå för själv lika så ev garanti fall vilket rörfirman ansvarar för annars.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser