Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥ldsam elförbrukning  (läst 5613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
Våldsam elförbrukning
« skrivet: 10 mars 2005, 03:28:48 »
Hej alla.

Det var rena himmelriket att hitta hit när man som jag går i tankar att byta ut / åtgärda mitt värmesystem. Köpte ett hus (byggt -90) för nästan exakt ett år sedan. Jag måste direkt här ursäkta mig för min låga kunskapsgrad, då jag läst många inlägg här på forumet och de flesta förefaller väldigt väl bevandrade i ämnet och vant använder termer som för mig låter som rena grekiskan.

Iaf...den värmelösning som finns i huset idag är en Nibe Fighter Twin. Två stora skåp där såvitt jag förstått det ena innehåller en varmvattenberedare och det andra en frånluftspump. Pannan är original så den är alltså lite drygt 15år gammal.
Att jag börjat titta på detta nu är för att flera "sakvetare" har sagt mig att värmepumpen går på "övertid" och att den kan rasa när som helst. Bättre att förekomma än förekommas alltså. Ett annat skäl är att jag tycker att vi haft en onormalt hög elförbrukning under det år vi bott här. Om man slår ut ett snitt på ett år landar på c:a 39.000kWh. Iofs är vi generellt sett stora elkonsumenter (datorer som står på för jämnan etc...) men vad jag kan minnas låg vår elförbrukning då vi bodde i lägenhet (dvs inte hade annan elförbrukning än hushållsel) på kanske 5-6.000kWh.

Någon har sagt mig att pumpen kanske är defekt och inte ger någon återvinning. Detta skulle tydligen kunna kontrolleras med att ta bort fronten och borra hål i nått rör och stoppa i en termometer. Jag hoppas jag vågar mig på detta. (Antar att det är viktigt att man borrar i rätt rör?! ;))

Jag har tittat lite på möjliga värmelösningar, och som tydligen flera andra hört talas om ComfortZone CE50. Den verkar ju övertygande. Huset mitt är relativt stort (1,5 plan 156m² + 80m² källare) och jämför man CE50 (~60.000:-) med t.ex rekommenderad pump från Nibe (360p) som kostar ~40.000:- så kanske den högre verkningsgraden kan rättfärdiga det högre priset.

Nu till några (för er, säkert banala) frågor:

1. Det sitter utblås från ventilationen i taket runtom i huset. Någon sade mig att det var viktigt att dessa var korrekt inställda. Hur kontrollerar man det? Kan detta påverkar effektiviteten i värmeåtervinningen?
2. När det gäller tillluft har jag förmodligen det som kallas friskluftsinsläpp, jag har iaf sådana där vita tallriksventiler lite överallt. I princip ett eller fler i varje rum. Är detta en osmart lösning?
3. Jag har två små döttrar som säkerligen kommer att börja konsumera en hel del vatten snart (än är de lite för unga...) Dessutom tänkte jag installera ett bubbelbadkar i källaren där jag håller på att renovera ett badrum. Jag kan idag tycka att vår varmvattentank är på gränsen till underdimensionerad. Visserligen har jag bara lyckats ta slut på varmvattnet vid ett tillfälle under det gågna året, men det kommer säkert ske igen. Enligt en person jag pratade med på Nibe har Fighter Twin (som jag alltså har nu) en relativt stor tank jämfört med de nyare värmepumparna som bara består av ett skåp. Med tanke på detta, hur gör jag för att få högre varmvattenkapacitet? Måste jag köpa och installera ytterligare en varmvattenberedare?
4. Jag har idag vattenradiatorer. Någonstans här på forumet läste jag ett inlägg att man bör sätta en fläkt bakom radiatorn för att bättre utnyttja den? Eller har jag fullständigt missförstått något?

Återigen ber jag om ursäkt för mitt otekniska och röriga inlägg och för att kanske summera lite kort kan vi väl säga såhär:

156+80m² 1,5plans hus med källare (Modulenthus)
Nibe Fighter Twin från 1990, vattenburen värme
~39000kWh/Ã¥r
två växande döttrar och hög varmvattenkonsumtion

Vad kan ni ge mig för råd eller tips?

Hälsn.
/Mikael
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

admin

  • Gäst
admin
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2005, 06:40:36 »
Om jag inte missuppfattat dig så har du både ett ftx-aggregat (utblås i varje rum) och ett frånluftsaggregat (därav tallriksventilerna för tilluften.

En lösning jag aldrig hört talas om tidigare. Kan vara vanlig ändå, jag vet ju inte allt.

Om du har för mycket tilluft via ftx-aggregatet så minskar värmeåtervinningen där och de inbyggda elvärmarna där kan ta ganske mycket ström, det blir i princip luftburen värme.

Har de tidigare ägarna besvärats av kallras från tallriksventilerna kan de ha öppnat ftx-aggregatets inblåsningsventiler för att minska frånluftsvärmepumpens indrag av luft genom tallriksventilerna.

Detta skulle i så fall öka enegiförbrukningen.

Går kompressorn i din Twin-värmepump, den kan ha löst ut nån gång och den går enbart som elpanna, men i så fall borde du ha nåt larm.

Om du inte själv kan lista ut om du har både ftx och frånluft så rådgör med någon som kan, hör sen av dig igen.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2005, 08:45:45 »
Låter som det sitter ett TA. Vanlig frånluftsvärmepump med ett tilluftsaggregat för att värma tillluften.
Byt till en bergvärme med fristående beredare (stor) och sätt dit ett FTX som får sköta ventilationen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2005, 15:34:39 »
Citera
156+80m² 1,5plans hus med källare (Modulenthus)
Nibe Fighter Twin från 1990, vattenburen värme
~39000kWh/Ã¥r
två växande döttrar och hög varmvattenkonsumtion
Vad kan ni ge mig för råd eller tips?

Mycket hög förbrukning säger mycket hög för ett så nybyggt hus... tror inte vp funkar!?

vart bor du ungefär... är det inte i Skåne så tror jag mest på berg- ytjord-väme.. pga av din mycket höga förbrukning.

En frÃ¥nluftpump har en klar begränsning den kan bara Ã¥tervinna (en del av) energin ur frÃ¥nluften. Stort hus mycket varmvatten förbrukning dÃ¥ behöver man nÃ¥t annat tycker jag... 

Citera
2. När det gäller tillluft har jag förmodligen det som kallas friskluftsinsläpp, jag har iaf sådana där vita tallriksventiler lite överallt. I princip ett eller fler i varje rum. Är detta en osmart lösning?

Är det där ut genom väggen?? isÃ¥fall har du inte ft-ventilation (fläksstyrd till- o frÃ¥nluft). Tilluft via springventiler i ytterväggar kan va helt ok tillsammans med en frÃ¥nluftvärmepump, kanske det är sÃ¥... 

Satsar du på en bergvärmepump (en stor behövs pga av din energiförbrukning) då kan man troligen ha tilluften kvar och enbart frånluft utan värmeåtervinning...

Men liite knöligt när vi inte vet säkert jag känns liite osäker...

Citera
väldigt väl bevandrade i ämnet och vant använder termer som för mig låter som rena grekiskan.

Jag tror NIBE har en frånluftvärmepump som även har en markslinga för att ge högre effekt, kanske nåt för ditt hus som behöver hög effekt!!!
Nån som vet och kanske har en sån...

hmm inte grekiska.. är det latin du kan  ;)
Ordlista för värmevilsna här
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2005, 01:10:57 »
Hej...

Ursäkte om jag var otydlig. Det är precis som Bertil anar, vanliga friskluftsventiler ut genom väggarna (dvs inga fläkter, eller ftx som ni undrade...vad nu det är, skall kolla upp det.)

Jag har nu mätt uttempen från min fvp1...den höll imponerande 23° C...dvs exakt samma som inneluften. Bertil slog med andra huvudet på spiken, ingen återvinning överhuvudtaget! När jag undersökte saken närmare kom jag fram till att kompressorn nog inte går alls (Den har gått tidigare... iaf vid några enstaka tillfällen) men nu gör den ingenting alls. Vilket jag antar att den borde när det är så kallt ute. Ventilationen snurrar ju som den skall så jag trycker ut uppvärmd 23-gradig luft på löpande band, inte konstigt att förbrukningen blir hög.

Ok detta konstaterat så har jag fortfarande dessa 2 alternativ, CE50 och Bergvärme.

Enligt en kille från Svensk EcoEnergi som var här så är det bergvärme jag skall ha. Han ville verkligen sälja det till mig iaf. Frågan är hur snabbt man kan räkna hem en sån investering kontra en ce50 (som ligger gott och väl under halva priset)

CE50 känns enkel. Enkel att installera, sköta etc... Bergvärme har såvitt jag förstått högre verkningsgrad (hur stor är skillnaden?) vilket ger en större besparing. Vad finns det för fler faktorer att tänka på? Låter en bergvärme pump betydligt mer än en fvp? Strular bergvärme mer än fvp? Servicekostnader och nedtider? Tar bergvärme mer plats (själva pumpen vill säga).

Jag bor strax norr om stockholm i ett område som i grund är gammal sjöbotten. Vissa hus i området är pålade (inte mitt dock) så jag vet inte om det är liktydigt med att det kommer bli besvärligt att borra eller om det är långt ned till berg. Såvitt jag vet har inga av mina grannar installerat bergvärme, så jag har ingen att fråga heller.

Lösa rykten jag har hört om bergvärme är att det gärna strular. Är det något vi kan dementera här direkt eller ligger det någon sanning i det? Kanske har man blivit bättre på att installera bergvärme idag mot 5-10 år sedan?

Man känner sig sÃ¥ dum när man inte kan nÃ¥got om det här, och frÃ¥gar man fackfolk, som i stort sett alltid är mer eller mindre subjektiva fÃ¥r man allt som oftast förslag pÃ¥ det som ger dem mest avans, och kanske inte den lösning som är bäst för mig.  :,v( Ofta sÃ¥ känns det sÃ¥ iaf.

Kan någon på en konkret sätt föreslå mig hur jag skall gå tillväga för att komma fram till ett beslut? Finns det någon tillförlitligt sätt att räkna på så jag kan göra en bedöming av vardera lösning, deras respektive investering, kontra besparing, livslängd, service etc...

Bertil: Du skriver att om jag skall ha en bergvärmepump bör jag ha en stor sådan. När du säger stor, syftar du till effekten eller ack.tanken då? Har du kanske något förslag, kanske en länk till någon som jag kan läsa lite om?

/Mikael
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2005, 09:37:31 »
Citera
Bertil: Du skriver att om jag skall ha en bergvärmepump bör jag ha en stor sådan. När du säger stor, syftar du till effekten eller ack.tanken då? Har du kanske något förslag, kanske en länk till någon som jag kan läsa lite om?
Jag syftade på din stora (höga) förbrukning!! Otydlig här också  :-[
 Flertalet VP för bergvärme är lite drygt 60*60 cm även med inbyggd varmvattenberedare, som en kyl o frys ungefär.
Några kräver lite plats på ena sidan.. där slangarna från borran kommer in.

Hemskt grov gissning 10-11 kw värmepump, en rätt djup borra minst 170 meter aktiv djup helst djupare (aktivt djup, djup under grundvattennivÃ¥n!!!). DÃ¥ sänks kostnaden med ca 20.000:-/Ã¥r!!!  Men har du onormalt stor hushÃ¥llsförbrukning dÃ¥ tjänar du inte lika mycket pÃ¥ total förbrukning, den pÃ¥verkas juinte alls!! Jag rÃ¥gissade pÃ¥ 10.000 kwh hushÃ¥llsel och 30.000 kwh för värme o varmvatten..

Ex på pumpar du kan börja här..
http://www.nibe.se/
Klicka på villavärme osså produkter sen markvärme o även frånluftpumpar..
eller tex här...
http://www.thermia.se/default.asp
Värmepumpar/våra pumpar...
Här har du "alla" värmepumpar, men försök med en leverantör som beskriver lite allmänt möjligheterna, annars blir det för tungt!!
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=469

Sjöbotten.. då kan det både va långt och kort sträcka till berg. Borrningen till berg är mycket dyrare än borrning i berg!!
SGU har ett sökbart brunnsarkiv, det är lag pÃ¥ att anmäla alla borrar till dom, även vattenbrunnar!!  Kanske du kan hitta nÃ¥n i närheten ändÃ¥. Dom brukar va hyggliga och svara bÃ¥de pÃ¥ mail och teleförfrÃ¥gningar!!

http://www.sgu.se/

Ang frÃ¥nluftvärmepumpen den bef. den skall alltid gÃ¥ om det finns värmebehov eller varmvattenbehov!!!   den kan iofs va värd liite handpÃ¥läggning frÃ¥n nÃ¥n serviceman!? Du kan ju begära felsökning och kostnadsförslag, kanske det är ett struntfel!!   

Nästan viktigaste för att fÃ¥ en bra verkningsgrad pÃ¥ en bergvärmepump är att veta framledningstempen till radaitorerna vid ca +-0 ute och vid svinkyla.. säg att det räcker med 50 grader vid svinkyla dÃ¥ fÃ¥r du mycket bra besparing med en bergvärmepump!!!   säg att 30.000 kwh är värme o varmv. dÃ¥ kan du komma ned till 10.000kwh/Ã¥r kanske även lite lägre!!!!

En frånluftpump har en klar begränsning den kan bara återvinna (en del av) energin ur frånluften. Stort hus mycket varmvatten förbrukning och värmeförluster genom vägar golv tak o fönster,då behöver man berg eller ytjordvärme (du kanske har en stor/lämplig tomt??)
En bergvärmepumpa krånglar inte mera än en frånluftpump, snare tvärtom ksulle jag säga. i den har du fliter mm som måste skötas bra.

Liite att fundera på!

« Senast ändrad: 14 mars 2005, 09:42:36 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2005, 09:51:07 »
Så här skriver Comfort Zone om CE50

180 m2 – nuvarande förbr. 30 000 kWh förbrukning efter åtgärd 16 000 kWh
Den ger i uteffekt ca 5 kw.

Med lämpliga radiatorer och rejäl uteffekt på en bergvärmpump och en rejäl borra.

Nuvarande 30.000 kwh efter åtgärd 10.000Kwh kanske även liite lägre!
Den ger i uteffekt enl. mitt förslag ca 10 kw.

Det nedra kommer från mig och är ingen utfästelse men som jag ser det på goda grunder.
Det övre tog jag från Comfort Zone´s hemsida...  tror nog inte det heller har karaktären av utfästelse!
Men där har du en GROV jämförelse iallafall..  båda alternativen är rimliga, men på lång sikt är bergvärmen att föredra, med reservation för tex kostnaden för en bergborra hos dig (avståndet till berg).

Intressant om du kan ta fram temp till radiatorerna!!

Liite mera att ta tag i  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2005, 11:46:57 »
Framledningstemp till radiatorerna...hmm  Syftar du till den framledningstemp som stÃ¥r pÃ¥ elpannan sÃ¥ visar den pÃ¥ ~50° just nu.

Eller skall jag vänta till det blir 0-gradigt och bara lägga an en termometer mot ankommande vatten vid första radiatorn?

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Våldsam elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2005, 13:32:44 »
Huvudskan att det blir "rätt", är det vredet på pannan (elpatronen) du menar?

Säkrast är att mäta på ledningen ut till radiatorerna. eller i överkant på radiatorn.
Det är svårt med en vanlig temometer, kolla runt om du kan låna tex en IR-termometer.

För att få en grovkoll räcker det med en temp på framledningen vid kyla, ju kallare detso mera exakt...
Men det ska inte va så att termostaventiler stryper flödet/temperaturen. Då blir det missvisande.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!