Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (frÃ¥n 2001)  (läst 1980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Michael Engvall

  • Gäst
Carl Michael Engvall
Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« skrivet: 22 september 2014, 20:39:39 »
Det har varit lite kallt i huset och radiatorerna är kalla. När jag tittade igenom menyerna på vår IVT C9 så jag att den stod på "sommarläge" och att utegivaren (GT2) indikerade att det skulle vara 83,3 grader ute. Jag provade att starta om pumpen för att se om det kunde lösa problemet. Men efter omstart visade den 93,6 grader i stället. Vilket är ungefär 87 grader varmare än aktuell utetemperatur. :)

Om jag förstått det rätt så består utgivaren av en termistor och en kopplingsplint, så jag tänkta att jag kunde prova att byta termistorn själv för att så fort som möjligt få fart på värmesystemet igen.

Så jag undrar dels om jag tänkt rätt, vad jag ska köpa för typ av termistor och var man köper sånt.

Tack på förhand!

CM

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« Svar #1 skrivet: 22 september 2014, 21:24:17 »
Lämplig termistor finns på Elfa, artikelnummer 60-260-25.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Carl Michael Engvall

  • Gäst
Carl Michael Engvall
SV: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« Svar #2 skrivet: 22 september 2014, 22:00:40 »
Tack för svaret Roland!

Tyvärr har Elfa i Mölndal lagt ner, annars hade det varit smidigt att handla där. Är det någon som vet om den finns att köpa i butik i Göteborg, Mölndal, Borås eller närliggande orter? Jag skulle gärna köpa den i morgon, så att jag kan byta den i morgon kväll. Men Elfa kanske levererar på en dag, så i värsta fall får jag väl byta den på onsdag kväll.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« Svar #3 skrivet: 22 september 2014, 22:16:39 »
Det är för jäkligt att ELFA lagt ner i Göteborg
Men du kan Googla efter spaminlägg? istället utegivare och IVT
(vissa butikers namn kan man skriva och vissa inte trots att de har det som efterfrågas i samma stad som postaren bor)
Har du tur kanske du kan få hämta utegivaren på deras lager mitt emot Lyckholmsbryggerier
annars kommer den på posten efter två dagar.

Alternativet är att kolla IVT hemsida och kontakta någon av de "rekomenderade" leverantörerna.
« Senast ändrad: 23 september 2014, 21:20:52 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« Svar #4 skrivet: 23 september 2014, 11:47:09 »
Om du vill ha snabb värme direkt så kan du ju byta termistorn mot ett fast motstånd, välj ett så pumpen får indikation på nollgradigt ute eller liknande.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Carl Michael Engvall

  • Gäst
Carl Michael Engvall
SV: Var köper man utgivare (termistor) till C9? (från 2001)
« Svar #5 skrivet: 28 september 2014, 23:25:16 »
Tack för alla tips. Jag lyckades köpa en lokalt samma dag, så redan på kvällen hade jag värme igen. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!