Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa classic utomhusgivare  (läst 5834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ruuuben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Villa classic utomhusgivare
« skrivet: 02 juli 2016, 18:22:44 »
Hej!
Vi har en Thermia Villa classic som verkar fungera bra överlag.
Vi har bott i huset 1 år och vintern var egentligen inga konstigheter, höjde kurvan från 38 till 40 och fick då någon grad varmare inomhus. Något jag reagerat på är att utomhusgivaren visar idag att det är 20 grader ute när vanliga termometern visar 14 på samma plats, så var det även i vintras. Hur åtgärdar vi detta?
Detta, vad jag förstått gör att pumpen inte vill cirkulera någon värme i huset och vi tycker det blir kallt med 19 grader inne nu när det är gråmulet och blåsigt. Ställt upp temperaturen till 22 grader (innan på 20) men ingenting händer, vad jag förstått så visar utomhusgivaren fel.

Pumpen är från 2002 och jag vet inte om det är en classic 75 eller 105. Går detta att se någonstans?
Givaren sitter på norra sidan av huset.
Huset är en sutterängvilla på totalt ca 150 m2, varav 90 m2 uppe där vi faktiskt bor och har normalt sätt ca 21 grader.

 
Då vi är helt nya inom bergvärmepumpar så får ni gärna förklara så att en nybörjare förstår.
Tacksam för svar :)

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2016, 19:04:40 »
Troligen har du en inställning som heter värmestopp. Fabriksinställning är 17 grader. Det betyder att är det varmare än 17 grader ute slutar VP att göra värme oavsett.
När utetempen sjunkit 3 grader under Värmestopp börjar den göra värme igen. Har du 17gr inställt nu kan du höja till 20 eller nåt sånt.

När det gäller givaren är den endera sönder (vid 20 gr ute skall den ha ett motstånd på 183 ohm, vid 15gr 224 ohm), eller så har du kanske tegelvägg som lagrar värme och lurar tempgivaren, fast en skillnad på 6 grader verkar för mycket för det. Visade den 6 grader för mycket i vintras också?
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2016, 19:17:25 »
Under servicemenyn kan man kalibrera givare.
Utegivaren kan kalibreras +- 5 °C.

Håll vänsterknappen intrycket 5 sek, bläddra sen till Service - Installation - Kalibrering givare - Ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ruuuben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2016, 00:04:47 »
Hej igen ock tackar för svar.
Gromit, jag hittade "värmestopp" och höjde den till 18, provar lite i taget så får vi se. Jag var även ute och gjorde rent givaren, samt skrapade bort målarfärg som tidigare ägaren målat över plastkåpan i samband med ommålning av huset. Jag tror färgen isolerade lite då tempen helt plötsligt sjönk 2 grader.. (att de kan göra så mycket!? :o
Nu har vi fått upp värmen från 19 grader till 20,5 på bara några få timmar. Nu vid 8,5 grader ute så har vi 20,5 inne.

Carl N, Lyckades inte komma in i någon meny där jag kan kalibrera givaren. Är du helt säker på detta? För det händer ingenting när jag håller in knappen till vänster.

Mvh, Ruuuben




Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2016, 06:41:59 »
Hej igen ock tackar för svar.
Gromit, jag hittade "värmestopp" och höjde den till 18, provar lite i taget så får vi se. Jag var även ute och gjorde rent givaren, samt skrapade bort målarfärg som tidigare ägaren målat över plastkåpan i samband med ommålning av huset. Jag tror färgen isolerade lite då tempen helt plötsligt sjönk 2 grader.. (att de kan göra så mycket!? :o
Nu har vi fått upp värmen från 19 grader till 20,5 på bara några få timmar. Nu vid 8,5 grader ute så har vi 20,5 inne.

Carl N, Lyckades inte komma in i någon meny där jag kan kalibrera givaren. Är du helt säker på detta? För det händer ingenting när jag håller in knappen till vänster.

Mvh, Ruuuben
Hej! PÃ¥ din maskin mÃ¥ste du hÃ¥lla in vänster och högerknappen samtidigt i  ca 5 sekunder för att komma in i service menyn.Du har nog en 75 med tanke pÃ¥ storleken pÃ¥ huset annars fÃ¥r häkta av fronten och kolla.Tycker du ska höja värmestoppet för att fÃ¥ lite varmare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2016, 09:12:56 »
Det kan vara så att utegivaren har oxid på anslutningarna eller bara är dåligt fastskruvad, när du skrapade på plastkåpan vibrerade det tillräckligt mycket för att ändra motstånd.
Öppna plastlådan och kolla anslutningarna om du har möjlighet.

Kom du åt Värmestopp utan att gå in i någon Servicemeny? Jag hittade en skötselanvisning för Thermia Villa från 2003. Där verkar inte finnas någon servicemeny och därmed inte någon kalibrering av givare. Sedan kan det ju finnas en dold meny ändå...
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2016, 00:46:06 »
Oxiderade eller glappa anslutningar leder till att värmepumpen visar en lägre utetemperatur än den verkliga. Givaren är ett NTC-motstånd, dvs resistansen minskar med ökande temperatur.
Om det däremot skulle finnas läckström parallellt med givaren, t ex pga fukt och rost i givarkapslingen, en skadad kabel eller läckström i någon komponent på värmepumpens styrkort, så kan den visa för hög temperatur.
Ett sätt att felsöka det är att lossa en av ledningarna från givaren och se efter om värmepumpen antingen indikerar givarfel eller -40 °C utetemp. Skulle den visa en högre utetemp med givaren bortkopplad, så prova att lossa givarkabeln från plinten i värmepumpen för att se om det kan vara kabelfel. Skulle det vara ett fel på styrkortet så kan man i första hand misstänka läckström i den elektrolytkondensator (ytmonterad tantal, troligtvis gul och fyrkantig) som sitter parallellt med givaringången.
Tänk på att de små ytmonterade aluminiumelektrolyterna på styrkortet och i all synnerhet displaykortet brukar åldras och kan ge märkliga felsymptom om de börjar bli halvdåliga (olika beroende på vilken av dem som är sämst), det finns beskrivet i tidigare trådar hur man byter dem.

Till sist: det är inte möjligen så att utegivaren sitter dikt an mot husväggen och snarare mäter väggens temperatur än lufttemperaturen? I så fall kanske lösningen är att göra ett fäste så den får sitta några cm ut från väggen med luftväxling bakom.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2016, 17:44:36 »
OK, det kanske inte gÃ¥r att kalibrera utegivare pÃ¥ gamla Thermia, har bara manualer till nyare modeller.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2016, 18:44:28 »
Det är väldigt enkelt pÃ¥ ts maskin att kalibrera givarna,bara gÃ¥  in i servicemenyn och gÃ¥ till KAL.RUM och flytta markören till den givare som ska kalibreras och man ändrar bara +-5 genom att ändra pÃ¥ + eller - vad man nu vill ha och man behöver inte gÃ¥ ur service menyn om man inte vill utan efter 8min sÃ¥ sker det automatiskt :)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Villa classic utomhusgivare
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2016, 10:50:33 »
Det vanligaste problemet är att givaren värms av väggen.  Sätt nÃ¥gra distanser bakom sÃ¥ att det blir nÃ¥n cm luft mellan väggen och kapslingen. Det kan ocksÃ¥ vara bra att se till att det finns nÃ¥gra ventilationshÃ¥l pÃ¥ kapslingen som inte har blivit övermÃ¥lade sÃ¥ att luften kan cirkulera förbi givaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!