Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gossen
« skrivet: 13 januari 2015, 21:22:24 »

Det kan man ju verkligen undra i Invest fallet och jag kan inte hitta något som entydigt säger att det är en inverter men det stora omfånget på effektförbrukningen (1050-2800) och att om man läser deras FAQ så verkar dom prata som om det vore en inverterpump. Det finns säkert mer info både hos dom och på detta forum...

Manualen säger "DC Inverter värmepump", så svaret måste vara "Man kollar i användarmanualen"
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 januari 2015, 15:03:51 »

hur ser man i en produktspecifikation om det är inverter eller on/off om det inte uttryckligen står?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 13:45:33 »

Det ska funka bra men vill du veta mera exakt bör du mäta vad elpatron drar för tydligen är det inte säkert en 6 kw elpatron är på 6 kw men ganska nära borde det vara tycker man.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 06 januari 2015, 13:20:52 »

Det jag ville komma fram till i den frågan om "vp och patron gick att jämföra med varandra"?
Var att:
Om jag endast kör elpatron 6kw i strömsnäspannan som då både värmer huset och vv.
Utan några hjälpmedel som vp eller pelletskamin.

Kan jag då kolla hur länge det funkar innan det inte räcker till när det blir kallare!?

På det viset kan jag räkna ut effektbehovet i realtid.
Detta experiment är till för att hjälpa till och veta hur stor vp jag ska investera i framtiden.
För jag har inte bott här 1 vinter ännu så jag har inte så mycket historik.

Är jag ute och cyklar?  Sc:,h
Förstå mig rätt jag har fått många bud på hur stor vp som behövs 9-16kw
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:48:00 »

På en inverter kan det stämma att den lämnar lika effekt vid olika framledningar om den begränsar hz vid lägre framledningar.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 06 januari 2015, 12:41:09 »

Det stämmer inte på en on/off vp den lämnar olika effekt.

Det är en inverter om ja förstått allt rätt.
Inte en on/off

Lunk umeå-
Vet inte om man får länka till märken men kolla gärna så ja inte förklara fel! det är lätt att hitta på deras sida :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:35:43 »

Låter lite konstigt men enligt deras kurva så är det mellan 35-45grader alltså ingen skillnad därimellan.
Det stämmer inte på en on/off vp den lämnar olika effekt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 januari 2015, 12:34:36 »

Det framgår väl inte av Invest-kurvan vilken utetemp beräkningen gäller? En rimlig variant vore ju +7/35 jämfört med -7/45 (eftersom man behöver varmare framledning vid kallare ute) men troligen är det inte så, för då hade kurvorna inte varit så lika.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 06 januari 2015, 12:31:02 »

Låter lite konstigt men enligt deras kurva så är det mellan 35-45grader alltså ingen skillnad därimellan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:23:03 »

Elpatron ger samma effekt oavsett framledningen det gör inte vp vid vilken framledning mäter effekt kurvan ?
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 06 januari 2015, 12:19:32 »

Men vad ska vp ge vid den aktuella ute temperaturen och framledningen ?


Enligt invest hemsida och deras effekt kurva på denna pump lve09 vid minus -3.
6kw.

patronen värmer lika högt som börvärdet är ställt på vp.
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:07:32 »

Men vad ska vp ge vid den aktuella ute temperaturen och framledningen ?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 12:04:27 »

funkar inte att jämför så här?

Jag tycker det är ett väldigt bra sätt att jämföra, en elpatron på 6 kW ger nog ganska nära 6 kW
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 januari 2015, 11:23:16 »

Nej jag tror inte man kan jämföra så, eftersom vilken effekt VPn lämnar beror på hur varmt vatten den ska leverera i förhållande till utetemperaturen, inte bara utetempen i sig själv. Sen kan det finnas rent praktiska begränsningar, även om allt fungerar som det ska och är rätt inställt.

Om jag jämför med min VP så värmer den vattnet 7-8 grader när det är varmt ute men bara 4 grader när det är riktigt kallt, och även om den kan leverera typ 4,5 kW vid -15 så kan den ju bara leverera vatten som är max 47-48 grader och huset behöver över 50 då. Så om inte elpatronen hjälpte till så skulle VP tuffa och gå men huset sakta bli kallare och kallare. När elpatronen hjälper till så stannar å andra sidan VPn eftersom den då stoppas av att vattnet in i VPn blir varmare än styrningen tillåter.

Så det handlar inte bara om teoretiska effektkurvor utan lika mycket om hur styrningen är programmerad.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 06 januari 2015, 10:09:30 »

Hur är det med den inbyggda elpatronen som sitter i tanken på 6kw?

Kan man jämföra styrkan på den och vp?
för när det är -3 ska invest vp ge 6kw men det klarar den inte, tempen sjunker grad efter grad.
Stänger jag av vp och sätter igång patronen i pannan på 6kw så har den inga problem att jobba upp så långt jag vill.

Vad innebär det här?Trasig vp?
funkar inte att jämför så här?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2015, 13:30:29 »

Det skulle sänka huskurvan någon grad, det är sant, så sett över hela året har du förstås rätt, men det skulle röra sig om väldigt få grader. Den stora vinsten vore att jag med en sänkt huskurva kunde köra VPn vid lite kallare utetemp, men jag skulle då fortfarande ligga precis på gränsen för vad VPn klarar enligt tillverkarens restriktioner. Så mer kompressortid vid lägre utetemp är ju målet, och det borde väl motverka att man klarar sig med någon grad lägre framledning när det är varmare ute?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 05 januari 2015, 13:22:55 »

Ok, kanske något jag missuppfattat här, men normalt sett så sänks VBfram med större radiatorer, och inte bara effektiviteten ökar utan också troligen livslängden.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2015, 12:47:53 »

Självklart förändras kalkylen om elpriset drastiskt förändras, och det går att räkna på det också.

Kompressorn skulle ju få fortsätta göra precis lika varmt vatten som nu, fast skulle klara att gå till lite lägre utetemp - ner till -13 kanske istället för -10 som nu, så slitaget skulle inte förändras.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 05 januari 2015, 12:42:57 »

Intressant oc bra post, Lunk, men man kan komplettera statistiken med någon slags uppfattning om en förändrad framtid. Elpriserna är ganska låga nu, vad händer med kalkylen om priset höjs? Kärnkraft och kolkraft är på fallrepet, så jag tror att nya radiatorer betalar sig mycket snabbare än 15 år. Dessutom håller kanske kompressorn några år längre om den slipper göra hett vatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 12:10:39 »

Lunk umeå-
Ja kaminen var på 5h.
Värmepumpen jobbade max plus inbyggda 2kw patron.

Smurfen-
Ja det är frågan om det lönar sig, men det känns så tokigt att värma så pass mycket i hela tanken i "onödan".
Funderar på att köpa en begagnad vvb med slinga.
Men då blir strömsnäspannan lite överflödig och stor om jag bara ska köra golvvärme i den och förvärma vv.... Och då kör jag väl fortfarande fast kondensering eller hur?

Jag vet inte hur jag ska ändra så att det blir flytande på denna pump? Sc:,h
Om det går att optimera detta värmesystem så gör jag det.
Det gör inget att du värmer vatten i onödan tanken är väl isolerad och ev förluster kommer ju huset tillgodo om tanken står inomhus.
Det går säkert styra vp med rumstermostat eller microbrytare på shunten.
Jag skulle nog inte bry mig om att ändra så mycket så länge vp går är det bara att köra på och när den går sönder satsa på nått helt nytt system och då kan du ju kolla på berg eller jordvärme också.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2015, 12:00:57 »

Den som vill kolla detta med temperaturvariationer över året, hur ofta det är kallare än -10 eller -15 osv, hittar det mesta man behöver hos SMHI:

http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=1#

Där kan man leta sig fram till närmaste meteorologiska station och sen plocka hem temperaturdata. Jag gjorde så för både Valla (Sörmland) och Umeå (Västerbotten) och jämförde antal dagar med dygnsmedeltemperatur under -10. I Valla blev det 9 dagar/år i genomsnitt sedan 1980, medan det i Umeå blev 34 dagar/år sedan 1965. Dygnsmedeltemperatur innebär naturligtvis att det kan ha varit kallare än -10 på natten och varmare än -10 på dagen så att medel hamnade över -10, men det ger ändå en bra bild av ungefär hur temperaturen varierar över året, hur ofta det är riktigt kallt, osv.

För egen del räknade jag ut att det alltså är kallare än -10 34 dagar om året i snitt, och kallare än -15 femton dagar om året. Just nu klarar min VP bara att gå ner till -10 pga för små radiatorer i delar av nedre planet. Om jag bytte dom så skulle jag kanske kunna få VPn att gå ner till i bästa fall -15, förmodligen bara -14 eller rentav -13.

Enligt statistiken handlar det alltså om ca 15 dagar per år som jag skulle kunna få VPn att gå istället för att köra elpatron. Förbrukningen dessa dagar ligger på ca 70-80 extra kWh när elpatronen ersätter VPn. 15 dagar, 75 kWh/dag, och jag betalar just nu 82 öre/kWh i rörlig del, ger att total besparing per år ligger på ca 900 kr/år. Att byta och flytta radiatorerna skulle kosta ca 12-15 kkr, så återbetalningstiden skulle bli ca 15 år. Låter inte som en bra affär... Bättre att vänta tills det är dags att byta VP (om 6-7 år) och då sätta in en ny modell som kan leverera varmare vatten vid lägre utetemp än min nuvarande.  :)

Sån nytta kan man ha av väderstatistik i juletid.   tOOmten
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2015, 11:37:55 »

Finns det ingen separat styrning till Invest-pumpen som kan styrs VPn mot framledningens behov? Det finns ju till en del andra fabrikat som har separata utedelar som kan köras mot vilken tank som helst.

Och din VVB-lösning innebär väl att du låter tappVV gå igenom slinga i tanken där det värms lite och sen in i en vanligel-VVB? Inte det minsta komplicerat.

Alternativet är ju att (nästan) göra som Daikin säger, dvs sälja tanken och InvestVPn och köpa ett nytt, komplett system av en och samma tillverkare, och det riskerar ju stt kosta mer än vad din el kostar idag, så frågan är ju hur lönge det tar innan du tjänat på affären.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 05 januari 2015, 11:28:55 »

Lunk umeå-
Ja kaminen var på 5h.
Värmepumpen jobbade max plus inbyggda 2kw patron.

Smurfen-
Ja det är frågan om det lönar sig, men det känns så tokigt att värma så pass mycket i hela tanken i "onödan".
Funderar på att köpa en begagnad vvb med slinga.
Men då blir strömsnäspannan lite överflödig och stor om jag bara ska köra golvvärme i den och förvärma vv.... Och då kör jag väl fortfarande fast kondensering eller hur?

Jag vet inte hur jag ska ändra så att det blir flytande på denna pump? Sc:,h
Om det går att optimera detta värmesystem så gör jag det.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2015, 09:15:15 »

.
Logg från vattenfall vid 10 minus 1 dygn:
104kwh totalt varav 12-16kw är hushåll.

Eldade du i kaminen under detta dygn eller sköttes värmen helt av din VP och elpatron?

Vad som är vettigt eller inte, ekonomiskt, är ofta en helt annan sak än vad som sparar mest el, eftersom elkostnaden ju inte är den enda kostnaden.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 08:43:44 »

Det är helt VANSINNIGT att jobba med fast kondensering på en VP.
Att köra ut 43 °C mot tank och sedan shunta ner är bortkastad energi.

Det som solen bidrar med är troligtvis mindre än vad skillnaden mellan fast/flytande kondensering innebär i driftskostnad.

Ta bort tanken och kör flytande kondensering mot huset.

Häls
Daikin
Om det är vansinnigt eller ej beror ju på hur mycket vv man använder i förhållande till värme. Helt flytande i tanken då får TS spetsvärma vv mera eller välja en lösning med växelventil som lär kosta en hel del extra men som i många fall lönar sig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 januari 2015, 08:13:29 »

Till Lunk.

Du anmälde ju Daikins inlägg, och jag har redigerat bort det jag ansåg vara opassande.
Han hade skrivit:
Citera
Jag skulle rekommendera en Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.


Jag ändrade det till:
Citera
Citera
En Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.

Tanken med detta var att jag inte tycker att han skall kunna rekommendera en specifik värmepump, men samtidigt, om Daikin anser att de har en pump som skulle fungera bra, och det objektivt sett stämmer så ser jag ingen egentlig anledning att radera det bara för att det är en klart presenterad säljare/representant för Daikin som skriver det.
Visst, det är absolut i en gråzon, och jag skulle inte acceptera det om det inte vore skrivet av någon ny medlem som gjorde reklam för "sina produkter".
Medlemmen "Daikin" är och har varit medlem länge och bidrar med sakliga och (oftast) objektiva svar på både sånt som rör Daikins värmepumpar OCH annat.
Som moderator gäller det att dagligen göra denna typ av avvägningar, och det är mer än en parameter som ligger till grund för de beslut jag tar som moderator.

Att medlemmen Daikin är "för" deras maskiner är rätt uppenbart för de som läser, och min tanke vara alltså att Trådstartaren skulle kunna titta på den pump som Daikin presenterar, jämföra den med konkurrerande maskiner, och se om han kan få en bättre eller mer prisvärd värmepump från annan tillverkare.
Tror inte att någon köper en värmepump bara för att en säljare rekommenderar den.
Samtidigt känns det fel att radera ett förslag som även jag anser skulle kunna vara ett bra alternativ (utan att närmare ha satt mig in i alla konkurrenters erbjudanden).

Jag plockade alltså bort delar av inlägget så att det istället för en rekommendation blev ett "omnämnande" från "Daikins" sida, mer som att han fick lov att peka på vilken pump i deras sortiment som skulle kunna passa.

Det tyckte jag vara en OK avvägning just denna gång.
Andra gånger har jag helt raderat som som "Daikin" skrivit. (Men det är ju säkert inte alla som vet/ser/märker vissa av de raderingar som jag gör, just för att inlägget är raderat...).
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 04 januari 2015, 02:15:08 »

Lunk jag skall skall svara på detta påstående först.
"
Citera
Det är ju inte ofta det är -15 i Sörmland
"

Kan meddela att du har alldeles fel i detta påstående.
De finns en väder station i Valla mitt i mellan Katrineholm och Flen i södra delen av Sörmlands inland och åren från 1980 fram till 2013 så är det registrerat lägsta temperaturer under -10grader för alla åren.
Om vi tittar på 2013 så hade man minst ca60dagar med månadsmedeltemp under -15
för 2012 så var det ca 90dagar
för 2011 så var det ca 60dagar
för 2010 så var det ca 120dagar
för 2009 så var det ca 90dagar
osv.osv


Jag tittade på fel data och läste kurvan för lägstavärdena i stället för medelvärdena.


Rekord temparna ligger runt -25 till -27grader.

Det är inte bara i Norrland och Västerbotten det kan bli kallt utan det finns andra platser i detta avlånga land som har sina köldhål.

Nästa påstående och eftersom du tror att jag är journalist så måste jag nästan klippa in nästan hela din post fast 50% av texten är orelevant.
"
Citera
Om uppgiften om elförbrukning stämmer så drog alltså huset ca 90 kWh vid -10 för värme och VV, eller hur?
 90/24=3,75 kW/h,
"
Och sedan
"
Citera
Det han behöver är en relativt liten VP men som kan leverera minst 4 kW vid -10
"

Hur menar du?
Han ligger ju redan back från start om vi räknar in eldandet i pellets kaminen.
Och om eldandet upphör hur många kW ligger han back med då eller rättare sagt hur stor värmepump hade det behövts då?
Har du tänkt på det?

Du måste ju räkna på vad huset har för effektbehov för att det skall bli någorlunda rätt storlek på VP.
Inte vad den faktiska förbrukningen är just nu.

Edit: Raderat personkritik /Rickard
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 januari 2015, 00:37:25 »

Första punkten i reglerna för forumet är:

1. Reklam i inlägg tillåts inte (med undantaget Tillverkare/Leverantörsforum där tillverkare/leverantörer som "köpt plats" i forumet får marknadsföra sina produkter)

Om signaturen Daikin, som är representant för Daikin, oombedd gör ett inlägg där han rekommenderar en specifik värmepump från just Daikin så kan det inte gärna betraktas som annat än reklam för egen produkt.

Daikin har en egen avdelning på forumet  där han kan diskutera sina egna värmepumpar med de som är intresserade av just Daikin, och han bör avhålla sig från att diskutera andras pumpar. En representant för ett visst fabrikat är naturligtvis inte objektiv när det gäller andra fabrikat. Det vore som att gå till en Volvohandlare och be om synpunkter på Ford eller Opel.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 03 januari 2015, 23:46:51 »

... eller kör med flytande kondensering mot tanken och låt tankens temperatur styras av golvvärmens behov om du liks vill ha en VVB.

Daikin vill sälja en Daikin VP så det finns nog andra du bör lyssna på.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 03 januari 2015, 23:25:45 »

Det är helt VANSINNIGT att jobba med fast kondensering på en VP.
Att köra ut 43 °C mot tank och sedan shunta ner är bortkastad energi.

Det som solen bidrar med är troligtvis mindre än vad skillnaden mellan fast/flytande kondensering innebär i driftskostnad.

Ta bort tanken och kör flytande kondensering mot huset.

Häls
Daikin
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 03 januari 2015, 19:43:55 »

I och med att du liks har en stor tank så skulle en on/off-maskin förmodligen vara precis lika effektiv som en inverter. och golvvärmen gör att vilken som av dom nyare maskinerna klarar att ge dig all värme du behöver, en CTC EcoAir 408 eller 410 likaväl som en nyare Bosch eller IVT. Det är mer en fråga om tycke och smak, utseende, ljudnivåv på fläkten, osv, om du vill ha ett enkelt eller mer sofistikerat system med övervakning via webben osv.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 03 januari 2015, 19:07:31 »

Tackar för många bra förslag som jag ska forska djupare i! :)

Jag funderar även på att köpa en extern vvb 200liter med inbyggd solslinga, och förvärma den med vattnet som går igenom slingan i strömsnäspannan. Vattnet är då 30gr sedan vill jag värma upp vattnet   ytterligare med el och/eller sol till 50-60gr.
Vp ska endast värma upp strömsnäspannan på 500liter som är till golvvärmen som shuntar ut
t ex 30gr.

I nuläget så står börvärdet på vp 43gr = 43gr i 500liter strömsnäspannan men jag shuntar ut 30gr till golvvärmen.

I mina ögon så får vp jobba 15gr mindre då.... Givetvis drar vvb en del,vet ej hur mycket men idag så jobbar vp hela dagen 15gr mera bara för att vi ska kunna duscha på kvällen.


Jag förstår att det inte är ekonomiskt försvarbart om man ska köpa vvb för 10000... Men det är lite roligt att optimera.  .,;-
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 januari 2015, 18:58:04 »

Fördelarna tror jag är att dom kan få en bättre drift utan tanklösningar och dylikt för en luft/vatten vp som klarar värma huset utan elpatron vid lite kyligare väder lämnar ju bra mycket mera effekt vid nån plus grad vilket kan ställa till det och då bör invertern vara en enkel lösning.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 03 januari 2015, 18:52:51 »

Om man gör några enkla jämförelser, så är inte invertermaskinerna bättre, dvs sparar mer.....eller...?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 januari 2015, 17:24:29 »

Skulle kunna ge fler pumpar som passar, kanske Panasonic 9 eller 12 kw split, eller varför inte Mitsubishi Zubadan som TS redan är inne på, dessa pumpar bibehåller sin output vid kallare väder genom att stoppa in mer kw, tyvärr på bekostnad av cop. Men ett cop på 1,8-2,0 är bättre än ren elpatron. 

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a eller Bosch AW eller Nibe 2025 etc, det är gammal teknik helt enkelt och tappar för mycket när det blir kallt. CTC 107an ger 3,5Kw uteffekt vid -15 °C och 45 °C framledning... Bosch/IVT Ehp 8 ger 4,3kw vid -15 °C och 45 °C fram... Det är helt enkelt för lite för att rekommenderas något hus som ligger norr om Småland.

För samma pengar kan man få maskiner som visserligen har samma dåliga cop vid -15C, MEN de producerar fler kw som gör att brytpunkten för elpatron blir lägre.

Hellre göra 8 kw med bara värmepump och cop 1,8, än att med en gammal pump göra 4 kw(cop 1,8) och sedan lägga till ytterligare 4 kw med elpatron(cop 1 !!)

För att undvika missförstånd, ovanstående siffror är inte tagna ur luften.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?pageId=11575&tab=2&productGroupId=122
Ctc samt Niben sälj inte längre så det är gammal teknik Bosch compress 6000 aw verkar i alla fall Danska motsvarigheten till SP gilla Bosch bedömer den som testvinnare.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 03 januari 2015, 17:13:32 »

Skulle kunna ge fler pumpar som passar,   

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a

Nej, och det skulle nog inte CTC heller, med tanke på att 100-serien är ersatt av den nya 400-serien, så en 408 eller 410 vore det ju i såna fall som var aktuella.

Den som kommenterar olika fabrikat bör rimligen vara lika påläst som på det fabrikat man själv representerar.  ;)
Skrivet av: NilsNils
« skrivet: 03 januari 2015, 17:05:48 »

Det finns nog fler fabrikat som är "kända för få fel och effektiva". CTC, IVT, osv.   
Nog är det lite misstänkt när en okänd gäst gör reklam för ett specifikt fabrikat?

Skulle kunna ge fler pumpar som passar, kanske Panasonic 9 eller 12 kw split, eller varför inte Mitsubishi Zubadan som TS redan är inne på, dessa pumpar bibehåller sin output vid kallare väder genom att stoppa in mer kw, tyvärr på bekostnad av cop. Men ett cop på 1,8-2,0 är bättre än ren elpatron. 

Hade dock inte rekommenderat en CTC 107a eller Bosch AW eller Nibe 2025 etc, det är gammal teknik helt enkelt och tappar för mycket när det blir kallt. CTC 107an ger 3,5Kw uteffekt vid -15 °C och 45 °C framledning... Bosch/IVT Ehp 8 ger 4,3kw vid -15 °C och 45 °C fram... Det är helt enkelt för lite för att rekommenderas något hus som ligger norr om Småland.

För samma pengar kan man få maskiner som visserligen har samma dåliga cop vid -15C, MEN de producerar fler kw som gör att brytpunkten för elpatron blir lägre.

Hellre göra 8 kw med bara värmepump och cop 1,8, än att med en gammal pump göra 4 kw(cop 1,8) och sedan lägga till ytterligare 4 kw med elpatron(cop 1 !!)

För att undvika missförstånd, ovanstående siffror är inte tagna ur luften.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?pageId=11575&tab=2&productGroupId=122

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 02 januari 2015, 17:00:53 »

En Altherma EHSX(H) med utedel ERLQ014C, utedelen är en 3-fas maskin med bra effekt. Vid -15 °C så ger maskinen 11,7 kW exkl. avfrostning/ 9,7 kW inkl. avfrostning.
EHSX(H) modellen är speciellt framtagen för dockning om man vill koppla in ex. en vedpanna/kamin eller solpaneler. Styrning för solpanelerna är integrerad i systemet. Den lagrade energin i tanken används till att värme huset och kompressorn går igång när tanktemperaturen sjunker under inställt värde. Finns i 300 samt 500 L version.

Häls
Daikin
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 16:06:34 »

Det finns nog fler fabrikat som är "kända för få fel och effektiva". CTC, IVT, osv.   
Nog är det lite misstänkt när en okänd gäst gör reklam för ett specifikt fabrikat?
Skrivet av: NilsNils
« skrivet: 02 januari 2015, 16:00:38 »

Till TS, tycker inte du ska jämföra en Invest 9kw kinapump med en märkespump på 9 kw. Det är stor skillnad. En annan effektivare pump på ungefär samma storlek, (kanske gå upp ett steg till 12-14kw) kommer fungera fint och ge dig en lägre brytpunkt för eltillskott. Merkostnaden är marginell. Kolla Nibe split eller Daikin Altherma, den sistnämnda är känd för få fel och effektiv.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 15:36:27 »

Nej, den avfrostar ju en gång i timmen och tinar bort all is. Den kör värmen baklänges tills temperaturen i förångaten är +10 grader, så den blr aldrig speciellt isig.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 02 januari 2015, 15:00:51 »

Japp det är införstått.
Ville bara lägga till lite mer historik :)
Ser din förångare också ut som en isklump när det är minus ute?? ska inte avfrostningen fixa det?
Den måste väl strypas när det inte kommer igenom luft där?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 14:37:34 »

Om du plockar mer värme ur tanken så måste såklart VPn jobba mer.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 02 januari 2015, 14:23:14 »

ag var otydlig! Den mellan golvvärme kretsen och tank som jag ökade till steg 2.annars orkade inte värmen upp till ö våning.den andra cirk pumpen mellan vp och tank står på steg 1.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 13:40:19 »

Vilken cirkpump? Du har väl separat mellan VP och tank, och mellan tank och radiatorkretsen? Annars får du problem. När du ökar farten på pumpen för att få ut mer värme i huset så förstör du VPns möjligheter att värma vattnet  den hinner inte om vattnet rusar igenom för fort och då får du bara dina tre graders diff och elspetsen måste in och hjälpa till n
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 02 januari 2015, 13:25:27 »

-Lunk Umeå
Intressant!
Jag shuntade ut 33.5 gr vid -10.
Cirkpumpen fick jag ändra till steg 2,nånstans när det var 0gr.
vart för kyligt på ö-vån.
Då märkte jag stor skillnad på vp, den fick jobba mycket mera tyckte jag.

Börvärdet på vp är satt till 43gr, de på strömsnäspannan  sa att det inte var någon risk för legionella i denna tank med slinga.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 11:44:19 »

Min CTC EcoAir 107 har en liknande effektkurva som din Invest, och min har inga som helst problem att leverera det den ska ner till -10, och då har jag ett hus som kräver betydligt mer värmeinput än ditt. Jag har alltså en VP som ger lite mindre effekt än din men klarar mig ändå utan elpatron ner till strax under noll.

När jag har försökt analysera mitt eget system har jag kommit fram till att en större VP av samma modell i praktiken inte hade ändrat nånting, eftersom det är kravet på väldigt varm framledning vid riktig kyla som är begränsande i mitt fall.
Skrivet av: Raven00
« skrivet: 02 januari 2015, 11:18:11 »

Tack för svar!
LMF:
Min tanke var att märkes maskin och ny modern teknik borde täcka upp diffen som saknas idag upp till -10 utan elpatron. Sedan så kan man köra med elpatron över -10... Det ska väl endå vara en viss skillnad på de nämnda pumparna?
Denna pump 6år gammmal.


Lunk Umeå:
Jag har oxå funderat över om allt står rätt till, den borde hänga med lite längre.
Ringde faktiskt i morse och beställde service, tyckte den mest var en isklump, hela förångaren var täckt med 1cm is/frost .
Vet inte hur mycket det ska blåsa om fläkten men den gick för fullt,men blåste i stort sätt ingenting utåt? Den funkar kalas när det är nån plus..




Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 januari 2015, 01:23:15 »

Lmf, gör inte du också ett tankefel? Investpumpen levererar väl inte 9kW vid -2?

Om uppgiften om elförbrukning stämmer så drog alltså huset ca 90 kWh vid -10 för värme och VV, eller hur?
 90/24=3,75 kW/h, så huset är alltså väldigt energisnålt och klararsig med låg framledning tack vare golvvärme. Att då satsa på en LVVP som levererar minst 12kW låter som rejäl overkill. När han dessutom har 7 kvm solvärme som fixar VV sommartid så finns det väl absolut ingen anledning att satsa på en stor och dyr LVVP. Det han behöver är en relativt liten VP men som kan leverera minst 4 kW vid -10. Det är ju inte ofta det är -15 i Sörmland.

Enligt produktblad för Invest lve09 så ska den leverera nästan 5 kW vid -10, så frågan är väl om den helt enkelt är fel inställd?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 01 januari 2015, 23:27:53 »

Jag är rädd att du är påväg att begå ett systemfel.

Du har idag en VP på 9Kw med elpatron på 2kW Totalt 11kW

Detta vill du ersätta med en värmepump på 10kW

Ok att den kan ge upp till 14kW men är detta när du behöver det som mest?
NEJ! du kan ge dig på att pumpen inte orkar ge mer än 10kW när det är minusgrader ute.

Jag skulle nog rekomendera dig att titta på minst en 12kW maskin och om det måste vara Mistubishi så välj Zubadan modellen eftersom den har lite mera kräm när det är kallt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!