Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbel pÃ¥ Brine II  (läst 5150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bubbel på Brine II
« skrivet: 14 september 2007, 21:09:41 »
Efter lite vedermödor så inser jag att det bubblar på ingående Brine, se gammal tråd.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15793.0

Lyssnade med en skruvmejsel och det är ett tydligt bubbel på ingående Brine vätska till pumpen.

Om bubblandet låg i ingångsröret så borde det komma upp i luftningskärlet, men det kommer inget dit.

Värmepumpen går utan några larm eller problem.

Min anläggning är med två stycken djupa hål som är parallell kopplade, det bortre hålet ligger högre upp än det främre varför jag är rädd för en luftficka där.

Systemet är urluftat med en stor pump som kördes i många timmar, vattnet som kom in i kärlet var helt tomt på bubblor, varför de sa att nu är alla luft borta ur kollektorslangarna.

Vad kan ha hänt?

Systemet läcker inte, för det skulle jag ha sett på nivån i plasttanken.

Då jag tydligt hör bubbel i slangarna så antar jag att det är luft.
Kan bubblorna vara långt bort i slangarna och att ljudet transporteras så väl? Till hål 1 är det cirka 5 meter och till hål 2 är det cirka 20 meter.

Bubblandet hörs mycket tydligt då Brinepumpen startar, och i några minuter senare så avtar det, men det kan höras även senare med hjälp av skruvmejslen som ljudtransportör. Värmepumpen låter mycket mer varför jag inte har hört det tidigare då jag har lyssnat.

Kan det vara som så att när den externapumpen gick för att lufta ur systemet så luftades bara hål 1 ur och pumpen orkade inte få igång cirkulationen i hål 2 och därmed finns luften kvar?

De har lovat att komma hit och lufta ur igen, men då de kommer med samma utrustning så blir det antagligen samma resultat.


Tips och råd önskas!

Vad göra?






Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #1 skrivet: 14 september 2007, 21:22:21 »
Finns det ngn avluftning på köldbärare ut?? För det är troligast där det samlats
Om inte så kommer det ta lång lång tid att bli av med all luft
Mest kyla men lite värme också

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #2 skrivet: 14 september 2007, 21:53:09 »
På ingående Brine så sitter plastkärlet och på utgående brine så har jag satt en liten avluftningsventil.
Det var ingen luft i luftningsventilen på utgående brine när jag luftade ur.

Verkar som om luften sitter en bit bort på ingående brine. Hörs tydligt att luften ligger på ingående och inte på utgående brine.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #3 skrivet: 15 september 2007, 14:00:11 »
Kan då luften åka upp i exp.kärlet eller är det så placera att brinen går förbi.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #4 skrivet: 15 september 2007, 14:05:39 »
GÃ¥tt och klurat och funderat under dagen  Sc:,h

ÄR det inte så här:

Jag misstänker luft i kollektorslangen till hål 2, som sitter parallellkopplat till hål1.
När Brinepumpen startar så börjat vätskan cirkulera i hål 1 och en del kommer in i hål2 tur och retur på kollektorslangarna. Efter ett tag så minskar bubblet och då har det uppstått en "luftpropp" i hål2s kollektorslangar och att efter t-röret vid hål 1 så finns det vätska en bit in i hål2 returledning på kollektorn. Då detta jämviktstillstånd har uppnåtts så minskar bubblandet betydligt och värme produceras med cirkulation i hål 1 enbart. När brinepumpen stannat så har kollektorslangarna ett annat jämviktstillstånd och att vatten förflyttar sig mellan hål2s retur genom hål1 till hål2s framledning (inte tänkt så djupt var jämviktsnivåerna hamnar)

Om detta stämmer sÃ¥ har jag borrat tvÃ¥ hÃ¥l men det är bara ett hÃ¥l som används.  :o

När systemet pumpas ur med en externpump så händer precis samma sak, det är bara hål 1 som luftas ur, då flödesmotståndet i hål 2 är för stort i förhållande till hål1. Inte för att jag har några siffror, men om det är cirka 10 meter luftficka mellan hålen så är det inte lätt att trycka ner det i 150 meters djupt hål, om vattnet istället kan flöda utan luft i det andra hålet.

Att be dem komma hit och lufta ur en gång till räcker inte, då det inte hjälpte sist.

Vad göra?

Be dem komma och sänka hål 2 så att det inte blir en luftficka mellan hålen?

Montera luftning på hål 2? (Vad innebär det egentligen och hur görs det?)

Andra tips?  

Andra med liknande erfarenhet *vinkar*

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #5 skrivet: 15 september 2007, 14:07:37 »
Kan då luften åka upp i exp.kärlet eller är det så placera att brinen går förbi.

Om luften skulle komma in i huset så skulle det garanterat åka in i expansionskärlet. Luften kan stiga rakt upp och vätskan måste böja av i 90 grader.

Då vatten leder ljud långt bort så tror jag att bubblorna ligger långt bort i en luftficka och kommer aldrig in i huset. (se mina nya tankar)
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #6 skrivet: 15 september 2007, 15:44:05 »
Bör ju vara ventiler på varje hål så kan man lufta ett i taget. Eller är dom ihopkopplade ute ?
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #7 skrivet: 15 september 2007, 15:48:38 »
Bör ju vara ventiler på varje hål så kan man lufta ett i taget. Eller är dom ihopkopplade ute ?

Utomhus så finns det inga ventiler utan allt är bara ett stort system med T-kopplingar förbinder hålen.

Jag sÃ¥g en inkoppling med lite ventiler där man genom att öppna eller stänga ventiler kunde köra 1 hÃ¥l i taget eller bägge hÃ¥len i serie eller parallellkoppling. Det skulle vara en lösning för attfÃ¥ ur all luft, men det är svÃ¥rt att fÃ¥ till nu efterÃ¥t. 
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #8 skrivet: 15 september 2007, 16:10:59 »
om du bare har sirkulasjon i ene brønnen bør du vel ha litt for stor diff på KB inn og ut?
hva har du i KB temperaturer på slutten av kjøring?
står dette i forhold til den effekten du tar fra KB?
man kan regne ut  ca hvilken flow du har basert pÃ¥ temp diff og effekter inn og ut av VP.


Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #9 skrivet: 15 september 2007, 16:35:09 »
om du bare har sirkulasjon i ene brønnen bør du vel ha litt for stor diff på KB inn og ut?
hva har du i KB temperaturer på slutten av kjøring?
står dette i forhold til den effekten du tar fra KB?
man kan regne ut  ca hvilken flow du har basert pÃ¥ temp diff og effekter inn og ut av VP.





Brine in +8 ºC
Brine ut +4 ºC

Kör Brinepumpen på lägsta hastigheten.

Då pumpen i princip bara har gjort varmvatten så har det ännu ej funnits någon belastning på hålet vad det gäller energiuttag.

Dessutom så är hålet MYCKET överdimensionerat, så det skulle nåstan gå att köra pumpen på bara 1 av mina hål.
Jag har fått offerter på att borra 160 meter till huset, vilket skulle ge ett aktivt hål på cirka 150 meter. Vardera hålet är nu på 150 meter aktivt borrhål.

Jag vet inte var deltabrine ska vara för att ha det som en idikator på att bara ett hål används.



Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #10 skrivet: 15 september 2007, 17:33:17 »
Jag föreslår du kör brinepumpen på maxfart några dagar så kanske om du har tur det börjar dra med sig luftbubblorna. Prova även att lufta själva pumpen via centrumskruven.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #11 skrivet: 15 september 2007, 17:38:13 »
Om inte exp.kärlet sitter högst på ett t-stycke på returen så kommer inte din luft att försvinna med den installationen
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #12 skrivet: 15 september 2007, 18:09:01 »
du kan prova att trycksätta systemet så bubblorna blir mindre då kan dom lättare följa med + att prova att köra vattnet åt andra hållet vid luftning med extern pump
alt. fixa en fördelningsbrunn med 2 kranar så du har möjlighet att stänga av resp. krets

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #13 skrivet: 15 september 2007, 19:02:27 »
du kan prova att trycksätta systemet så bubblorna blir mindre då kan dom lättare följa med + att prova att köra vattnet åt andra hållet vid luftning med extern pump
alt. fixa en fördelningsbrunn med 2 kranar så du har möjlighet att stänga av resp. krets

När de körde runt med den externa pumpen så var trycket drygt 2 bar, ska vi strypa en returkran så att trycket bli ändå högre? Hur högt? Även om jag (utan att veta) tror att vattnet fortfarande hellre cirkulerar igenom hål 1, istället för att trycka ner luften i hål 2 oavsett hur högt trycket är.

Blir det problem med cirkulationspumpen om vi kör flödet baklänges igenom den? Eller är cirkpumpen frilöpande bakåt, så att säga?

En fördelningsbrunn skulle där flödet i respektive krets går att styra borde fungera, för att säkert lufta av respektive system separat.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #14 skrivet: 16 september 2007, 20:57:08 »
Hej

Har du provat att mäta delta-T på båda hålen, om det ena hålet inte ger något borde delta bli 0°.
För att få samma flöde i båda hålen måste tryckfallet vara samma vilket det väl knappast kan vara utan något som reglerar det. Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!