Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 29 januari 2011, 11:02:34 »

Jupp!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2011, 10:39:22 »

Du var kvar Thumbsup
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 29 januari 2011, 09:47:05 »

Det kan lätt glida in på andra spår i trådarna, det är ju inget ovanligt ;)

Problemet för mig uppstår egentligen bara då det blir mycket kallt.

Förövrigt är jag nöjd med "styrningen" av ute/innegivare då jag brukar röra mig med en diff
på 0.5-1gr.

Nu har vi fått den första blidan på 3 mån,och jag ligger på 13 starter integral -180 på tal om ingenting.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 januari 2011, 09:39:18 »

Laddväxlare och skiktladdning med en UVL lösning Thumbsup

Det blir så J---la bra.  70 grader legionella säkert vatten.  Så ska VV laddas, allt annat är sekunda ;) 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2011, 09:34:20 »

Nu har vi sabbat 2 trådar med fast eller flytande och ute eller innegivare.

Killen vill diskutera VV-laddning. Tror ni han är kvar?

Problemet han hade var att det blev för varmt inne då kan man lätt halka in på styrningen av värme därav snacket om innegivare. Jag tror han är kvar.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 29 januari 2011, 00:00:47 »

Nu har vi sabbat 2 trådar med fast eller flytande och ute eller innegivare.

Killen vill diskutera VV-laddning. Tror ni han är kvar?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 januari 2011, 21:49:03 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.

Nu kör jag med både ute & innegivare. Fungerar kanon. Innegivaren står på 21 grader, blir det +/- 1 gra varmare inne så sänks/höjs framlednings temperaturen ca 5 grade.
r. När shunten öppnar mer än 90% startar VP.
MVH

Både ute och inne ska det va Thumbsup i nödfall kan man klara sig med bara ute men sällan med bara innegivare tror vi är överens *vinkar*.
Skrivet av: Pjotor2009
« skrivet: 28 januari 2011, 19:57:48 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.

Nu kör jag med både ute & innegivare. Fungerar kanon. Innegivaren står på 21 grader, blir det +/- 1 gra varmare inne så sänks/höjs framlednings temperaturen ca 5 grade.
r. När shunten öppnar mer än 90% startar VP.
MVH
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2011, 17:31:27 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Vet du inga pumpar som har styrning från innegivare!!!???  Sc:,h Konstigt.

Så gott som alla har någon form av innetemp kompensation. CZ50 har bara innegivare t.ex.

Edit: Å en sak till, radiatorer har haft termostater i säkert 50år och det är garanterat en innegivare.

Jag menade att jag inte visste om några vp som bara hade innegivare att dom går att styra ihop med innegivare visste jag har så själv och det rekomenderas. Termostater är bra att ha om man inte har en bra styrning som håller jämn värme ändå fast jag räknar inte dom som innegivare. Hos mej blev termostaterna en onödig kostnad som jag lät montera pga okunskap mina termostater har stått på 5 an i flera år och är nu bortplockade men ska nog montera tillbaka dom för radiarorkopplen är så fula utan lock. Visste faktiskt att comfortzone kör endast med innegivare (har läst en del i comfortzone tråden om problemen) men skrev i mobilen och det är så liten skärm så det blir korta inlägg ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2011, 17:25:10 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.
Skrivet av: Pjotor2009
« skrivet: 27 januari 2011, 17:02:17 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 27 januari 2011, 08:57:55 »

Mitt problem är att perioden är 40min VV och 20min husvärme och går ej att ställa om.
Elpatronen sitter efter kompressorn och före växelventil och kan inte värma huset undertiden.

Nu är ju mitt system inte kopplat så eftersom VVB är kopplad som en acktank och jag har separat El-VVB för tappvv.

Men principiellt händer samma för mig, huset får ingen värme under laddning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2011, 07:51:24 »

Det är billigare än att låta kompressorn värma tappvarmvatten, om det innebär att elpatron sedan går in och värmer huset p.g.a. undertemp som kompressorn inte klarar av på egen hand.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 januari 2011, 07:43:17 »

Värma vv med elpatron Neej tack. huvuddunk
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2011, 07:22:48 »

tokjan har väl i princip rätt, när det är så kallt att värmning av tappvarmvatten gör det kallt i huset (skall inte ske om man har rätt kurvlutning och elpatron aktiverad) så skulle det vara mer ekonomsikt om värmepumpen fick jobba enbart med husvärme, och att elpatron värmda tappvarmvattnet.
Det är mer oekonomikst att värma tappvarmvatten (högre temp) än att värma husets radiatorer eller golvvärme (lägre temp) iom att COP blir sämre.
Skillnaden i ekonomi är dock så liten att det mest är en teoretisk diskussion.

Blir det kallt inne när värmepumpen gör tappvarmvatten har man nåt fel i inställningarna för värmepumpen, antingen för lågt ställd kurva, blockerad elpatron, eller för långa intervall inställd för tappvarmvattenvärmning vid samtidigt husvärmebehov - i kombination med ett dåligt isolerat hus som hinner förlora värmen på den relativt korta tid som tappvarmvatten värms.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 januari 2011, 06:45:11 »

tokjan
När vill du att vp ska värma vv annars,?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 januari 2011, 23:31:56 »

Det är ju samma mängd energi man tillför om man, t ex, värmer en tank som man tar husvärme och varmvatten ifrån. Eftersom huset är så pass värmetrögt så spelar det ingen roll om VP'n kopplar om till varmvattenberedning i 20 minuter då och då - Jag har iallafall inte märkt av några negativa effekter av det och det har definitift inte inneburit nån katastrof  *vinkar*
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 januari 2011, 23:23:18 »

Att helt koppla bort husuppvärmning under tiden VV laddning pågår.
Kanske funkar i ett passivt hus men straffar hårt ett normalt hus.

Mitt hus klarar inte att stänga av husuppvärmning vid kyla.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 januari 2011, 23:18:48 »

På vilket sätt är det katastrof  Sc:,h
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 januari 2011, 22:26:49 »

VV värme är INTE ett lyxproblem, det är ett gissel för de som har växelventil.

Att avbryta husuppvärmning för att ladda VV är en katastrof.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 26 januari 2011, 22:20:02 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Vet du inga pumpar som har styrning från innegivare!!!???  Sc:,h Konstigt.

Så gott som alla har någon form av innetemp kompensation. CZ50 har bara innegivare t.ex.

Edit: Å en sak till, radiatorer har haft termostater i säkert 50år och det är garanterat en innegivare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 januari 2011, 18:25:23 »

Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 26 januari 2011, 17:06:49 »

Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)

Funkar lika bra hos mej med men då har jag fuskat med innegivare får se när vårsolen kommer om tempen är lika jämn är helt övertygad om att med endast innegivare skulle tempen svänga mer samt att det kan bli kallras från fönster.


Går det över huvudtaket att köra ”bara” med innergivaren? Jag tror att min pump är avsett att köras antingen med ute givaren ensam eller både och.
Innergivaren ändrar bara parallellförskjutningen efter dom små variationer som orsakas av solen, bakning, matlagning, människor, kaminer mm. Eller …..? 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 januari 2011, 16:42:58 »

Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)

Funkar lika bra hos mej med men då har jag fuskat med innegivare får se när vårsolen kommer om tempen är lika jämn är helt övertygad om att med endast innegivare skulle tempen svänga mer samt att det kan bli kallras från fönster.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 26 januari 2011, 16:33:51 »

Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 januari 2011, 16:23:33 »

Alla värmepumpar med centralt placerad rumsgivare borde spärra kompressorstart om ärvärdet är x.x°C grader över börvärdet, det vore väl vara hur enkelt som helst att bygga in i styren.

Om ärvärdet är över börvärdet borde väl inte kompressorn starta elle Sc:,hr då räknas ju inte gradminuterna ner och då startar ju inte kompressorn.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 26 januari 2011, 15:33:24 »

Skit! Nu skrev jag "dom" igen ;D
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 26 januari 2011, 15:24:30 »

Jag undrar hur det funkar med dom som är uppkopplad mot SMHI (Har då för mig att det finns en sån styrning)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 januari 2011, 13:52:30 »

Alla värmepumpar med centralt placerad rumsgivare borde spärra kompressorstart om ärvärdet är x.x°C grader över börvärdet, det vore väl vara hur enkelt som helst att bygga in i styren.
Skrivet av: Pjotor2009
« skrivet: 26 januari 2011, 12:50:08 »

Det som behövs är alltså ett termostatstyrt relä och ett fast motstånd som har den resistans
som motsvarar +25 på den ordinarie givaren.


Jag håller med Sobris, att bara styra på utetemp är en sisådär lösning om man verkligen vill optimera sin anläggning. Är det 0 grader ute, slagregn och kuling så blir det för kallt, är det istället vindstilla och solsken så blir det för varmt. Att använda sig av en innegivare, eller Sobris on/off lösning förbättrar situationen avsevärt men det är fortfarande bara styrning, inte reglering av värmesystemt.

Det bästa är väl att styra  framledningstemp efter utetemp och sedan använda radiator eller golvvärme termostater för att reglera så att varje rum får rätt temperatur?

Det bästa hade förstås varit att använda en riktig regulator (PID) men någon sådan har jag inte hittat.
MVH
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 26 januari 2011, 11:07:17 »

Det finns en "Rumfaktor"  som är graderad 1-4 där jag har den högsta inställd.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2011, 20:59:35 »

Vet inte hur styrningen på thermia funkar men går det inte att öka på rumsgivarens möjlighet att reglera utan att gå till överdrift och styra helt på innetemp.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 25 januari 2011, 14:25:41 »

Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?

Vv-tid och värmetid används ju bara vid samtidigt behov av värme och varmvatten. Kompressorn kommer inte stoppa utan det är bara växelventilen som slår om baserat på de tider du ställt in.
Jamen så är det ju naturligtvis! Åhh....! Då kan jag ju prova att sänka tiden och kolla av. Sobris: Tack för tipset om Relä,men
problemet är i sig inte så stort att jag tycker att det behövs just för tillfället,men de klart snöar man in tillräckligt mycket så blir det
kanske aktuellt i framtiden
Skrivet av: sobris
« skrivet: 25 januari 2011, 13:23:29 »

När VP tror att det är +25 grader ute så har den ju all tid i världen på sig att göra varmvatten  Thumbsup
Skrivet av: Labold
« skrivet: 25 januari 2011, 13:19:14 »

Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?

Vv-tid och värmetid används ju bara vid samtidigt behov av värme och varmvatten. Kompressorn kommer inte stoppa utan det är bara växelventilen som slår om baserat på de tider du ställt in.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 25 januari 2011, 13:14:22 »

Jag tänkte att om jag sätter v.vladdnig på säg 10 min så hinner den ju knappt dra igång att värma,så slår
den över och börjar göra värme,då måste den väl starta flera gånger innan den hinner värma v.v till max.
 
Eller har jag missat nåt?
Skrivet av: sobris
« skrivet: 25 januari 2011, 13:06:08 »

Detta är ett typiskt problem som uppkommer av att man styr mot utetemp
och kurva. Innegivare i sådana system brukar inte ha direkt inverkan på
om pumpen skall gå eller inte, den ändrar bara kurvan.....

Varje gång jag påpekar problemen med utegivare och kurva så brukar jag få höra
att jag beskriver ett icke existerande problem  ;)

Ju lättare konstruktion man har i husets stomme desto större är sannolikheten
att övertemperaturer uppstår. En tung konstruktion har hög värmekapacitet och
det märks inte lika mycket på temperaturen att för mycket energi avlämnas till huset.

Mitt förslag till lösning är att mäta verklig innetemperatur och lura t.ex. VP:s utegivare
att det har blivit 25 grader varmt. Då stannar VP och startar inte igen förrän temperaturen
inomhus har sjunkit till rätt nivå. Nu låter vi åter VP få "se" den riktiga utegivaren och VP
startar igen....

Det som behövs är alltså ett termostatstyrt relä och ett fast motstånd som har den resistans
som motsvarar +25 på den ordinarie givaren.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 januari 2011, 13:04:33 »

Varför skulle du få flera starter om du minskar tiden?  Sc:,h

Om du minskar tiden så kör den väl VV en stund och byter sedan till värme, utan att stanna. När den sedan gjort värme ett tag byter den tillbaka till VV, eller funkar inte Thermia så?

Att öka tiden kommer ju att förvärra problemet.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 25 januari 2011, 12:47:40 »

Egentligen är detta inget problem,men jag kan ju ta upp det ändå:

Om det är kallt ute säg -25,så hinner integralen räkna ner rätt så rejält vid en v.v körning

Detta innebär för min del att jag brukar få en övertemp i huset.

Jag kör tiden för v.v på 20 min,men om jag ökar den så får jag väl ändå samma fenomen?
Om jag minskar den däremot så får jag mer  starter på pumpen.

Har innegivare,men den verkar inte riktigt hänga med med så pass snabba kast.

Ett lyxproblem egentligen,men man har ju snöat in på optimal optimerig  *roflmao*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!