Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare visar knasigt  (läst 9856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
Utegivare visar knasigt
« skrivet: 04 januari 2017, 17:21:21 »
Hej
Vet att jag läst lite om utegivare som inte visar rätt temp ute, men jag hittar inga vettiga svar på problemet så jag ställer frågan igen.
Min pump säger att det är +4 grader ute (antar att den visar både + och -) Men det är faktiskt -6 grader ute..

Hur påverkar detta mig? Jag har inomhusgivare också är bäst att tillägga

Har väldigt svårt att tro att nån värme från huset går ut vid givare och huset är tilläggsisolerat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2017, 17:34:54 »
Visar den alltid ungefär 10 °C fel?
I så fall kan du kompensera genom att ändra kurvans justering ca 10 °C uppåt om det inte redan är gjort?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2017, 18:51:26 »
Pumpens temp-givare påverkar inte värmekurvan. Däremot kan den påverka om laddpumpen ska gå när kompressorn står still.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2017, 20:14:14 »
Så det kanske är dags att byta givaren då?
ska dock kolla om det diffar vid olika temperaturer

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2017, 20:23:28 »
Är det en bergvärme vp sÃ¥ lär kurvan pÃ¥verkas om givaren visar fel temp eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2017, 21:18:08 »
Ok, han pratar om pumpens givare, men är det bergvärme så har han väl bara utegivare för pannan.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2017, 22:17:24 »
Utegivaren är ett NTC-motstånd, dvs att dess resistans minskar med ökande temperatur. Ett mätfel av det här slaget, dvs att värmepumpen visar en högre temperatur än den verkliga, kan orsakas av att något resistivt har lagt sig parallellt med givaren. T ex fukt och smuts i givarens kopplingslåda, att NTC-motståndet har dragit åt sig fukt, isolationsfel i kabeln, överledning i störningsskyddskondensatorn vid ingången på styrkortet.

Prova att lossa en ledning till givaren, då borde värmepumpen antingen visa en mycket låg temperatur (-40 °C) eller larma för givarfel. Om den inte gör det, lossa en av givarledningarna inne vid värmepumpen. Om den fortfarande inte visar extremt låg temperatur så ligger felet på styrkortet (men är förmodligen lätt att reparera).

Du kan också testa mätkretsen genom att koppla in ett fast motstånd på 150 ohm istället för givaren, då ska den visa +25 °C.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2017, 10:15:14 »
Eftersom det är postat i bergvärmedelen på forumet så utgick jag från att det är en EcoHeat?
Panna = värmepump i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2017, 11:07:33 »
Ja, så är det givetvis, men eftersom det står "pumpen säger att det är .......", så tolkade jag det som EcoAir.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2017, 13:03:23 »
Ja det är en bergsvärmepump, ecoheat
Nu är det -10 ute och displayen på pumpen (i menyn diagnos) säger +3 grader för jag antar att det hade stått ett minus framför 3 om den hade visat -?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2017, 13:09:39 »
Sitter utegivaren på norra sidan av huset?
Om den påverkas av solen så kommer den visa fel när det är solsken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2017, 13:37:58 »
Den sitter på västersidan tror jag det blir men den får inget solsken förrän sent och den visar ju fel även nattetid.

Men som sagt jag har en rumsgivare också så det borde väl kanske inte påverka pumpen så mycket antar jag

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2017, 23:02:44 »
Har nu kollat utetempen enligt bergvärmepumpen och temperaturen har visat 3-5 grader ute när det varit allt mellan -3 & -19,7 ute.
Behöver jag byta utegivaren när jag har en rumsgivare eller spelar utegivaren ingen roll då?

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2017, 14:20:51 »
Testade koppla bort en kabel o då visar den -40 som du sa.. men vad är då felet, fel på givaren?

Utegivaren är ett NTC-motstånd, dvs att dess resistans minskar med ökande temperatur. Ett mätfel av det här slaget, dvs att värmepumpen visar en högre temperatur än den verkliga, kan orsakas av att något resistivt har lagt sig parallellt med givaren. T ex fukt och smuts i givarens kopplingslåda, att NTC-motståndet har dragit åt sig fukt, isolationsfel i kabeln, överledning i störningsskyddskondensatorn vid ingången på styrkortet.

Prova att lossa en ledning till givaren, då borde värmepumpen antingen visa en mycket låg temperatur (-40 °C) eller larma för givarfel. Om den inte gör det, lossa en av givarledningarna inne vid värmepumpen. Om den fortfarande inte visar extremt låg temperatur så ligger felet på styrkortet (men är förmodligen lätt att reparera).

Du kan också testa mätkretsen genom att koppla in ett fast motstånd på 150 ohm istället för givaren, då ska den visa +25 °C.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare visar knasigt
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2017, 16:18:03 »
Ja, det är fel på givaren.
Byt ut givaren, den behövs också.
Värmepumpen använder både värdet på utetemp och innetemp när den reglerar värmen inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!