Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump  (läst 10947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har köppt hus, ca 120m3 vattenburet med gammla hederliga vattenradiatorer ganska välisolerat ett plan byggt slutet av 70 värms upp av mindre kombi panna 80 tal olja/ved ingen acktank bara ca 150l i pannan somt vv beredaren sitter i pannan, vi har inte fått tillträde än så mer vet jag inte tänkte vara ute i god tid så det bara är att sätta ingång att meka dit en vvpump.

Har hittat en CliThech de är nått noname billigt märke men jag har inte råd med annat.
Den ska ge 7kw värme och har en maxtemp på ca55 grader och är av typen man leder vattet rakt i utedelen.

Är det teoretiskt möjigt att få varmvatten och värme i kåken och hela rasket från värmepumpen i kombination med vvberedaren i pannan och acktank som finns i pannan?
Ved lär jag få ta fram vid minus 10-15 grader det jag räknat med, det finns en braskasset i huset me.
Iframtiden investerar jag nog i en smarttank och sätter upp solceller men nu får det duga med enklast möjliga någolunda ekonomiska lösning bara jag slipper hanskas med ved! de är det värsta tråkiga görat jag vet!

Är det någon vitts att sätta en värmeväxlare mellan pannan och pump?


 

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2014, 19:00:47 »
Är de gamla hederliga vattenradiatorerna tunna platta eller feta sektionsradiatorer ? Frågan är ställd för att veta om är ett låg eller högtemp system.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2014, 19:03:15 »
Ska du elda med ved vid -10*C sÃ¥ kommer värmepumpen att stÃ¥ stilla och det finns risk för frysning, troligtvis kommer du dock att fÃ¥ självcirkulation med pannans varma vatten  vilket dÃ¥ enligt en del kan vara skadligt pga överhettning i värmepumpen.

Ekand här på forumet har en clitech 11kw(?) dockad mot panna, och vi har en Sfinx 10kw dockad mot en Alpha kombipanna utan vvx mellan utan jag förlitar mig på att strömmen inte går när det är <-10*C och elda i pannan har inte behövts (och vi har kamin som används om vi skulle behöva tillskott).
« Senast ändrad: 03 januari 2014, 19:05:12 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2014, 19:12:33 »
Tunna platta radiatorer.

Om man kör med värmeväxlare då? kan man ha tex glykol i ledningarna då? det blir ju ett slutet system för sig? tänkte även att vattnet brukar ju se bedrövligt ut i gammla system hur tål värmepumparna sånt? Hur löser man varmvattnet? det blir ju bara 50grader? måste man inte minst 65 70 för bakteriernas skull?

Intressant att fler har liknande system man kan apa efter :) pumpen heter clitech car-08xb. Har fått manual och som jag fattar det borde jag kunna knåpra ihop någt med den.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2014, 19:45:22 »
Man borde kunna se på eventuell shuntautomatik vilken framledningstemp man behöver när det är kallt ute. Vad har du för framledningstemp nu när det är nära nollan ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2014, 19:55:24 »
Ja, du kan använda en plattvärmeväxlare mellan vp och panna med glykol ut. För varmvatten får du komplettera med en separat varmvattenberedare.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2014, 20:01:51 »
Tänkte mig en STOR plattvärmeväxlare... annars är det väl risk för att pumen får ligga och bromsa i ett? Seperat beredare hade jag redan räknat ut nästan men tar man vattnet till den med ytterligare nån värmeväxlare? eller tar man vattnet från pannans vvberedare och leder vidare till seperat?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2014, 20:09:50 »
Vad är det för panna? Har den förrådsberedare eller varmvattenslinga? Med slinga tror jag att det anses ok att går från pannan till vvb, med förrådsberedare så är det lite värre då det är risk för legionella tillväxt i pannans gynsamma temperaturer.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2014, 20:33:34 »
Vet inte har som saggt inte fått tillträde så jag kan inte springa och lolla, det är en låg bred med ett fack för oljebrännar och ett för ved, går bara i korta vedbitar ljusblå är den.
Bör vara någon typ av förrådsberedare då huset har badkar...
Det sittet även en elpatron i pannan så det finns lite uttag men kan labborera med...


Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2014, 18:01:04 »
Nu har jag köpt pumpen!

De va så bra pris så jag kunde inte låta bli! kruxet är att den inte är inverterstyrd men den har någon form av två stegs kompressor vad den nu innebär?

Han som säljer den tog hem ett gäng till vänner och bekanta och fick över ett par stycken, 14000:- ville han ha de är väl skapligt eller?

Han sa att det inte är nån skillnad på inverter och icke annat än att man måste nästan ha klokt med tank så den inte startar stannar i ett?... nu när jag hittat den så billigt så kan jag ju investera i en sån multitank jag sett på blocket polar för runt 10000:- med en hel massa slingor till vvatten solpanel ved/pellets och vlpump. 300l acktank sa han var lagom till den pumpen de hade han i sin egen kåk bland annat till samma pump och det funkar klockrent sa han. Har ni något bättre tipps på nån bra multitank till bra pris? Jag vill ha vedpannan rakt in i ackvattnet vpumpen på egen slinga och vvattenberedaren på egen slinga och en extra slinga till framtida solfångare.

/Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2014, 18:11:42 »
Ja, har man en hyfsat stor tank så har man ingen större nytta av inverterstyrning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2014, 21:43:11 »
Fick mailsvar på en förfrågan angående acktank, jag förklarade att jag vill ha tre slingor i tanken, de går inte att koppla värmepumpen till en slinga i tanken, den ska vara me i hela systemet hävdar han... De var ju inte enligt planen riktigt... men är det verkligen så? då skulle det inte funka med växlare heller ju? är de så eller hade de ingen sån tank bara?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2014, 21:44:39 »
Är slingan bara tillräckligt lÃ¥ng och grov sÃ¥ funkar det  tummenupp

Man måste säkerställa flödet som verkar vara >20liter/min om jag kollar rätt spec.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2014, 21:57:29 »
Det blir ju enklare inkoppling och mindre förluster om du kopplar den rätt på tanken. Vad är det för konstruktion på VP'n. Har den bara en utedel man kopplar vatten till, eller är den tvådelad med en hydrobox inne?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Farbror_Rostfritt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera gammal kombipanna med luftvattenpump
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2014, 22:03:56 »
De står rated whaterflow (heating) 0.15m3/h och connektion pipe dn20

De är bara en utedel det är därför jag helst skulle vilja ha den på slinga så jag kan ha glykol ut i pumpen.

Hur räknar man hur lång och grov slinga man ska ha då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 154
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!