Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gnistan
« skrivet: 28 december 2006, 19:04:29 »

Tja igen. Jag kanske var otydlig i mitt resonerande. Jag ville ha:
Optimala förhållanden för pumpen, dvs låg temp in och så hög som möjlig ut, och vidare långa drifttider vilket också ska vara bra. Iden med acktanken är att kunna mata vp med så låg temperatur som möjligt från botten av acktanken för att få pumpen att gå så bra det går. Givetvis kan man göra på det andra sättet men då får man högre returtemp och det är väl inte bra för vp eller?

Det är en fröjd med forum, att få synpunkter och kunskaper från folk som kan och som INTE har ett eget ekonomiska intressen i saken.

Ha det.
/J 
Skrivet av: gnistan
« skrivet: 28 december 2006, 18:50:59 »

Kanske kan det fungera, men jag kan inte se hur det skulle bli effektivare än att låta en elpatron stödja i en "flytande" kondenseringskoppling med elpatronen i serie med värmepumpen.

Min tanke var att pumpen ständigt skulle hålla "så varmt det går" i acktanken, sen går pannan in vid behov.
Men som sagt jag är ny på värmepumpar, en djävel på tekniska grejer dock så att få till styrning till pump, shunt och vad som behövs skulle nog vara både lätt och kul.

Nå debatten går vidare.

/J
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 28 december 2006, 10:43:47 »


ICKE OM VP VÄRMER ACKTANKEN under dagen då ej fullt värmebehov föreligger, och sen på kvällen då värmepumpen arbetar för fullt man sakta låter en shunt spä på till värmesystemet.

Detta avlastar VP och därmed sparar man att eltillskott ej går in förrän 1000 gradmin är uppnådda.Min acktank gör så med dess shunt som ligger på kurva ca 5gr under normala framledningstemp som styr VP.

Samtidigt ger tanken förvärmning av VV upp till start 48gr stopp 50gr, men kräver topping-upp
beredare till 55 grader. Detta anser jag sparar eltillskott speciellt för mig som har VP iannan byggnad än bostaden. (20 m kulvert i mark )

/Janne
Skrivet av: Digital
« skrivet: 27 december 2006, 23:50:12 »

Är det inte så att om nu en acktank läcker x kw värme-tillfaller ändå värmen huset, om än i det område där acktanken är, så källaren får väl då x kw i tillskott ?
ja det är klart att det gör men det som då läcker är värme från en elpatron eftersom tanken skulle höja framledningen med hjälp av elpatron och det vill vi väl inte ha???
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 27 december 2006, 23:45:04 »

Är det inte så att om nu en acktank läcker x kw värme-tillfaller ändå värmen huset, om än i det område där acktanken är, så källaren får väl då x kw i tillskott ?
Skrivet av: jockefors
« skrivet: 27 december 2006, 00:33:34 »

Hej
gnistan
det går...sätt elpatronen i toppen av tanken om det går
ta sen ut stigar vattnet nånstans mitt på tanken eller just nedan för mitten
Har du nog många utag kan du sätta flera stigar utag på tanken ett i botten ett just under mitten å ett högt upp i tanken du stänger dom bara med ventiler så kan du välja vart du tar ut värmen på systemet
returen från systemet sätter du så långt ner som det går i tanken
har du inte cirkpumpen på 6000lit i timmen så ska det skicktas i tanken

Men du kan lika gärna montera in ett elpatronrör på stigen efter acctanken så du toppar bara med den patronen...
men testa köp en motorshunt å kör med den i nån månad då ser du vad du egentligen ska ha för stigar temp många kör säket med 20-30 högre än dom behöver...

visst det går att mäta fram förluster i ett vatten system...värmen smiter ut
men...ta och kolla upp tex golvvärmen hur stor del av energin smiter ut i trosen
samma om du har rören i golvet det läker ut värme neråt  i trossen
stamarna ligger nära ytter väggar  å får kyla mm mm
jag är grymt tveksam till att en normalt isolerad acctank är största boven....

har du rören under inner taket i huset,acctanken i kåken där det ska va varmt
så rymmer värmen in dit det ska värmas..sen om värmen är inomhus gör den ändå  gott

har man då ett taskigt regler system som inte tar med den extra värmen som stålar ut så kan det bli lite knas,har man tex en motorshunt med innegivare så känner den ju av inne tempen å reglerar uteffekten efter det...


Hoppas du kan läsa det jag skrev...

Skrivet av: Digital
« skrivet: 26 december 2006, 13:28:08 »

Förvärmt vatten får du även om du sätter in en elpatron direkt efter värmepumpen - utan att ha någon acktank.
Acktanken kommer bara att ge dig energiförluster, tror jag.

Bifogar en skiss på hur jag skulle göra, typ.

Jag skulle bara förbereda för elberedaren, kanske behöver du den inte, eller låta gamla pannan vara "elberedare".

Fighter 2020 fixar en framledning på 58 grader...
Jag har aldrig förstått detta med å lagra energi i form av acktank det kan bara ge förluster dock kan det i ett litet system vattenmässigt ge vp mer drifttid.

Jag tycker som Richard i denna punkt det är mycket bättre att när det väl blir så att man behöver hög framledening värmer detta med elpatron direkt.
Det kommer göra att vp går konstant och elpatron värmer extra, om nu inte  extremt höga framledningar gör att vp slocknar av hög retur.

Denna vinter är ett praktexempel på att den extra acktanken för att kunna erhålla högre framledning endast skulle ge förluster då den funktionen inte används under lång tid.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 december 2006, 10:25:05 »

Förvärmt vatten får du även om du sätter in en elpatron direkt efter värmepumpen - utan att ha någon acktank.
Acktanken kommer bara att ge dig energiförluster, tror jag.

Bifogar en skiss på hur jag skulle göra, typ.

Jag skulle bara förbereda för elberedaren, kanske behöver du den inte, eller låta gamla pannan vara "elberedare".
Skrivet av: gnistan
« skrivet: 25 december 2006, 23:18:50 »

Det var väl det jag trodde, här finns det både kunskap och ideer:-)
Min tanke var att elpannan får jobba med vatten som är förvärmt av pumpen när det behövs för lagom stigartemperatur, då borde det gå åt mindre energi från pannan eller hur? Visst måste det till lite termostater å elektronik men det fixar man med standarddetaljer.

Vi hörs alla, jag återkommer

God fortsättning
Johan
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 december 2006, 20:51:13 »

Acktanken kommer att läcka ca 2-4000 kWh/år, jag tror inte att man tänar in det även om man kortsiktigt kan få en något bättre täckning av värmepumpen.

Jag har dock inte satt mig in i denna fråga tillräckligt för att känna att jag är något sanningsvittne.
Jag kommer inte att stå på mig mer i denna fråga.

Rent generellt skulle jag vilja rekomendera att frågeställaren istället åtgärdade grundproblemet med sitt högtempsystem.
På lång sikt blir det lönsammare.

Jag håller med  dig och ev kan exvis nibes 2005 med SMO eller 2020 med deras nya VVM fungera så att det önskade resultat blir. Men till vilket pris vill bli osagt.
DIGITAL eller mer kunniga får utala sig om det.

Janne
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 december 2006, 20:46:24 »

Acktanken kommer att läcka ca 2-4000 kWh/år, jag tror inte att man tänar in det även om man kortsiktigt kan få en något bättre täckning av värmepumpen.

Jag har dock inte satt mig in i denna fråga tillräckligt för att känna att jag är något sanningsvittne.
Jag kommer inte att stå på mig mer i denna fråga.

Rent generellt skulle jag vilja rekomendera att frågeställaren istället åtgärdade grundproblemet med sitt högtempsystem.
På lång sikt blir det lönsammare.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 december 2006, 20:36:59 »

Kanske kan det fungera, men jag kan inte se hur det skulle bli effektivare än att låta en elpatron stödja i en "flytande" kondenseringskoppling med elpatronen i serie med värmepumpen.

Fördelen är att tillskottet går in senare och stöttar i tanken än om man låter tillskottet stötta direkt då framledningen ej går att hålla.
Detta är lönt speciellt då man har varm solig dag med ej fullt utnyttjad VP utan stopp av vp föreligger. Sen blir kvällen och natten kallare så man har en buffert att ta av innan tillskott behövs.
Tillskottet läggs på tillslag med hjälp av gradmin styrning på över 1000gradmin. Innan det kommer shuntas värme ut ca 5 grader under kurvans framledningstemp.

Utnyttjande av 2 kurvor är då fallet.. (görs med SMO shuntkoppling)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 december 2006, 20:26:25 »

Kanske kan det fungera, men jag kan inte se hur det skulle bli effektivare än att låta en elpatron stödja i en "flytande" kondenseringskoppling med elpatronen i serie med värmepumpen.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 december 2006, 20:22:21 »

Så vitt jag förstått kan du aldrig få varmare i toppen på acken än vad värmpumpen kan ge, det är inte så att temperaturen förädlas att bli högre än den temp som lämnar värmepumpen.

Jag kan ha fel, men jag tror tyvärr att jag har rätt.
Har jag fel lär vi snart få veta det.

Hej på Er.

Jag håller med Gnistan pga att då man ej utnyttjar VP fullt ut magasinerar man värme i ack tank och sen kan El patron höja värmen ytterligare.

Jag vill då att värmen går normalt direkt från VP framl/retur. Vid sen högre framledningsbehov shuntar man ut värme efter hand från ack tanken, men först då VP ej klarar av själv att hålla framledningstemp efter given kurva.
Citera
Jag kör liknande med mitt system och ack tank..

Detta kräver en advancerad styrning som Nibes SMO odyl eller liknande program som kan både styra en shunt, vp, framledning retur på bästa sätt.

Rickard kom gärna med kommentarer...!!

Janne



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 december 2006, 19:30:14 »

Så vitt jag förstått kan du aldrig få varmare i toppen på acken än vad värmpumpen kan ge, det är inte så att temperaturen förädlas att bli högre än den temp som lämnar värmepumpen.

Jag kan ha fel, men jag tror tyvärr att jag har rätt.
Har jag fel lär vi snart få veta det.
Skrivet av: gnistan
« skrivet: 25 december 2006, 19:26:29 »

Hejsan Humlan.
Kruxet är att jag inte flyttat in i huset ännu, jag försöker alltså bygga ett system i huvudet som ska byggas i verkligheten senare :-)
Men frågan kvarstår, funkar en ack-tank så att vattnet stiger och sjunker? I så fall kunde jag ju mata värmepumpen från botten= låg temp och mata acktanken nån stans i mitten. Är detta  helt fel tänkt?
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 25 december 2006, 19:09:36 »

Vad har Du för returtemp? Är den låg så kanske en VP skulle fungera ändå, är den hög så faller ditt resonemang iaf... Hög returtemp gör ju att din VP aldrig kommer att jobba.

mvh humlan.
Skrivet av: gnistan
« skrivet: 25 december 2006, 18:48:20 »

Hejsan Alla.
Jag kanske är ute och cyklar men jag undrar om det skulle funka att höja framledningtemperaturen med hjälp av en ack tank? om jag behöver en högre temperatur än min vp kan leverera så verkar jag vara rökt om jag satsar på luft/vatten vp Min teori är att ladda botten på acktanken med hjälp av vp och toppen med elpannan och så tar man ut radiatorvattnet på lämpligt ställe (högt?) Har jag förstått rätt när jag tror att vattnet i acktanken stiger och sjunker beroende på temperatur?

God fortsättning förresten.

/J

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!