Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löst problem!Nibe Fighter 310P, Ej värme pÃ¥ alla radiatorer, redan felsökt... :(  (läst 9468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 :(
Hej
Behöver hjälp innan jag blir knäpp.
Har en Nibe Fighter 310P.
2 våningar: golvvärme på botten och radiatorer på ovanvåning.

Problem: 2st radiatorer ger 0 värme, Har tryck men 0 värme, vattnet kallt. Övrigt fungerar.

Felsökt: Luftat alla element med och utan systen igång.
             Fyllt pÃ¥ system varje gÃ¥ng
             kontrollerat alla ventiler pÃ¥ radiatorer.
             Alla kranar öppna pÃ¥ system.
             BÃ¥da pumparna gÃ¥r, kontrollerat.

Snääääla hjälp, grabben har 18 grader i sitt rum. Har varit så här längre tid men inte fattat att det var problem förän grabben berätta han tycker det är för kallt.
Kan tyvärr inte lägga in bilderna? Klickar på "Bilagor och andra tillval" men kommer bara längst uppp i inlägg då

Tack på förhand

Mvh
Jeppe

             
« Senast ändrad: 13 april 2017, 22:08:06 av Jesper B »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har det varit en lägre tid sen i höstas ?  termostatventiler ?  troligtvis sÃ¥ har dom fastnat i stängt läge
skruva bort termostaten , under sitter en pigg som ska gÃ¥ ut och in , sitter den inne : totalstopp : knacka pÃ¥ den med skaftet pÃ¥ en mejsel eller kniv  , lite vÃ¥ld gör inget  hoppar den ut tryck 10-15 ggr för mottionering

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla smutsfilter, sitter på returen före värmepumpen.
Om ventilerna på radiatorerna (under termostaten) fjädrar ut som den ska så testa att stänga de radiatorer som funkar.
Kan var lite skräp som kan tvingas genom om man stänger övriga radiatorer.
Kolla även golvvärmens shuntgrupp, den får inte vara inställd så den tjuvar flödet från övriga grejer, bypassen före cirkpumpen på golvvärmen ska vara helt öppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SÃ¥ här ser mitt system ut.  Har plockat bort regulator pÃ¥ de som ej fÃ¥r värme, motionerat ventil pinne som fungerar. Har flöde till dessa men vattnet är kallt till bÃ¥da. Kan det vara sÃ¥ att jag har 2 slingor pÃ¥ ovanvÃ¥ning och att det är fel nÃ¥gonstans pÃ¥ denna slinga till dessa 2 element? Var sitter filer till returen? Shunten stÃ¥r pÃ¥ auto.

Tack så långt för tips, hoppas på mer hjälp.
 help ;) ;)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fråga bara var kommer vattnet i på fördelaren ( mittenfoto ) kommer dom underifrån , det sitter en termoventil på rören där svårt att se , går dom till elementen eller , kolla den termoventilen med

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det verkar som att du enrörssytem (  det är sÃ¥ att vattnet gÃ¥r frÃ¥n VP till första elementet sedan vidare till nästa o-s-v  tillbaka till VP  ) pÃ¥ elementen 1 tr , känn nere vi golvet om bÃ¥da rören är varma eller svala pÃ¥
alla elementen  är dom varma men inte finns värme pÃ¥ de kalla sÃ¥ är det stopp pÃ¥ dom kalla .
ställ upp pumpem på max , mera vatten

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Osäker på vilken bild du syftar på. Är ju 4 bilder. ;)
Som jag tror är bild 3 bara för golvvärme eller? Osäker på vart radiatorerna går ifrån. Enl manualen är bild 1-2 de som går till och från radiator krets ( röda vreden), röd längst till vä är retur och hör ut till system.
Konstiga är ju att 2 radiatorer är ju varma med varma rör. Medan 2st är kalla med kalla rör nere vid golv ( båda rören vid golvetpå båda elementen)
 och helt kallt vatten trots flöde  Sc:,h Sc:,h
Ska jag strypa de 2 element som funkar med termostat och sedan vrida upp båda pumparna till läge III, de står nu båda på läge II.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
bild 1  dom främre 2 slangarna är ut och in för värme ,  rören gÃ¥r vidare till nÃ¥gon form av t-koppel till golvvärme  och fortsätter ytterligare till elementen kanske det är tvÃ¥ slingor , eftersom det är kalla rör vid
dom sÃ¥ är det tvärstopp,  bild 4  pÃ¥ höger sida vid rören sitter en mutterhatt  innanför den är en reglering som är s.k. strypning om det har satt sig skit i där kommer ingen värme till bÃ¥da , inget farligt att öppna den
kan komma några droppar , det där med filter , har det rengjort någon gång ? det måste finnas avstängare på båda sidor om den ,annars mycket vatten på golvet , 1 typer filter en utan stängare 1 med handtag
det första måste ha avstängare

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
de 2 främre är båda varma på bild 1. Om man räknar från höger, de som har "flex metal rör" så är alla varma utom rör 3 räknat från höger. Som du ser på bilden har jag ingen avstängare till pann systemet och kan därmed inte hita något filer. Skall kolla igen men de bilder du ser är det som finns. Ja märkligt att det är kallt vid in/ut lopp på båda elementen. Allstå stop vid varma elementet 2 eller?Innanför det lock du pratar om sitter en stor insex. De 2 kalla är fullt öppna.

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På de båda varma elementen är både in och ut vid golvet varma.... Var kan jag ha stop????? Blir knas ;)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men dom kalla då

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De båda kalla är fullt öppna på returen på radiatorerna..

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
under VP 4 rör  2till värme  2 till VV KV det finns inte mycket att välja pÃ¥ snart
om det är 2 slingor till elementen  dÃ¥ är det varmt pÃ¥ 2 element nu kallt pÃ¥ 2
1 stopp i ett koppel på kalla
2 stopp i pump men tror inte på det
3  nÃ¥gon ventil som sitter och är stängd ( ursäkta ungar kan stänga )
4  blir alla rör och slangar varma i fördelarlÃ¥dan GV  det sitter nÃ¥gon form termo där kanske för att inte
    fÃ¥ för varmt pÃ¥ golvet , men varför en termo den känner av värmen i utrymmet och stänger om det
   blir  varmare i luften kolla stiftet i den oxÃ¥ för säkerhets skull , vet inte om den har med det att göra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4699
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
MitÃ¥t termo där har en kapilärfunktion  sÃ¥g inte riktigt men vart gÃ¥r röret som syns bakom kabeln pÃ¥ fotot
eller är den blindad  skruva dom insexer som sitter i kopplet pÃ¥ dom kalla kan vara nÃ¥got skit annars vet jag inte vad det kan vara men stopp i flödet är det till dom tvÃ¥ kalla

Utloggad Jesper B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
under VP 4 rör  2till värme  2 till VV KV det finns inte mycket att välja pÃ¥ snart
om det är 2 slingor till elementen  dÃ¥ är det varmt pÃ¥ 2 element nu kallt pÃ¥ 2 SÃ¥ är det nu,  kalla och 2 varma[/color]
1 stopp i ett koppel på kalla Båda returerna är fullt öppna, har bankat men borde inte då tillröret vara varmt på någon av de kalla radiatorerna?
2 stopp i pump men tror inte på det: Pumparna går ju för jag har ju varma rör från dem.
3  nÃ¥gon ventil som sitter och är stängd ( ursäkta ungar kan stänga ) : Alla kranar pÃ¥ bild 1 är öppna
4  blir alla rör och slangar varma i fördelarlÃ¥dan GV  det sitter nÃ¥gon form termo där kanske för att inte ( bild 3 är alla blÃ¥ in och ut rör kalla men de metal horizontella som de blÃ¥ ansluter till är varma..???
    fÃ¥ för varmt pÃ¥ golvet , men varför en termo den känner av värmen i utrymmet och stänger om det ( Den termostatetn har en trÃ¥d som ansluter till den horizontella metal röret där de blÃ¥ rören/slangarna ansluter, antar denna reglerar till värme till golvslingor sÃ¥ de ej skall bli för varma.
   blir  varmare i luften kolla stiftet i den oxÃ¥ för säkerhets skull , vet inte om den har med det att göra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!