Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750, rinner ut vatten pÃ¥ golvet  (läst 24503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad F750_joa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F750, rinner ut vatten på golvet
« skrivet: 07 februari 2015, 12:09:52 »
Hej!
Upptäckte nu på morgonen att det runnit ut vatten på golvet från vår F750. Jag torkade upp det och försökte se varifrån vattnet (vätskan) kommer ifrån. Det droppade från ramen nedanför ett vitt plastkärl som sitter en ovanför där det droppade. Det ser ut att vara en spillkopp eller något liknande (se bifogad bild).
Efter en stund upptäckte jag att det börjat rinna ut vatten igen och pumpen höll på att avfrostas.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som är fel?

 

Jannininen

  • Gäst
Jannininen
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2015, 14:37:13 »
Rensa den vita byttan och avloppet som går från den(den går till din golvbrunn), man kan tom se på bilden att du har gunk i den.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2015, 19:14:09 »
Rensa golvbrunnen får jag göra 2 ggr/år under min pump. När du ändå är där under ,passa på och rengöra den vita byttan och slangar från alger/gucka .Tänk på att vita byttan måste ha vatten i sig (vattenlås) tummenupp
« Senast ändrad: 07 februari 2015, 19:17:09 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2015, 19:28:00 »
Jag hade ett liknande problem. Berodde på att "utblåset" upp mot taket inte var isolerat med tillräckligt tjockt material, och inte heller så tätt som det skulle vara. Resultatet blev att det bildades is högt uppe i maskineriet som smälte och rann ut på golvet. Sök på mina startade trådar så hittar du bilder och annat.

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2021, 16:39:04 »
Sen ett par veckor har min pump också läckt vatten. Men det har varit svårt att avgöra varifrån det kommer ifrån.
Har monterat av fronten och härom morgonen hade det läckt igen, men jag kan inte känna att det är blött på någon slang eller annan komponent.
Nästan så det verkar komma från fronten av pumpen, typ avluftningsventilerna. Men de är inte blöta. Se bilderna.

« Senast ändrad: 04 juni 2021, 17:37:46 av martin991 »
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2021, 16:41:44 »
På den övre bilden ser det ut som det kommer från samma behållare som trådstartaren.
Men merparten av vattnet är framför pumpen och det ser inte ut som allt det vattnet kunnat rinna ut till framsidan och bara göra ett så litet spår. Dessutom är kärlet helt torrt.
« Senast ändrad: 04 juni 2021, 17:37:56 av martin991 »
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2021, 17:01:07 »
Det borde ju gå att se varifrån det kommer när starten är så tydlig på golvet. Inte tanken som läcker eller liknande? Torka rent och följ. Se så avluftanslutningen känns ännu tät.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2021, 17:08:03 »
Det borde ju gå att se varifrån det kommer när starten är så tydlig på golvet. Inte tanken som läcker eller liknande? Torka rent och följ. Se så avluftanslutningen känns ännu tät.

1: Förlåt för att bilderna är upp och ned. Blir så från iPhone...
2: Det läcker inte hela tiden och bilderna är tagna en morgon då det uppenbarligen läckt på natten. Oavsett var jag känner så är det torrt överallt på pumpen. Det kanske läcker 1 gång per vecka så det är svårt att tajma in precis när det droppar.
Men jag ska försöka ha lite uppsikt. Det vita kärlet kanske är en bov ändå. Frågan är bara hur man monterar isär det...
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2021, 17:19:02 »
1: Förlåt för att bilderna är upp och ned. Blir så från iPhone...
2: Det läcker inte hela tiden och bilderna är tagna en morgon då det uppenbarligen läckt på natten. Oavsett var jag känner så är det torrt överallt på pumpen. Det kanske läcker 1 gång per vecka så det är svårt att tajma in precis när det droppar.
Men jag ska försöka ha lite uppsikt. Det vita kärlet kanske är en bov ändå. Frågan är bara hur man monterar isär det...
Det ska finnas en vrida-bild-funktion på forumet om du redigerar inlägget och har en minut över.

Du kanske kan ställa en bunke under där det rinner så det slipper se tråkigt ut på golvet.

Det är mer fukt i varm luft, blir den kyld så brukar det fälla ut så här års. Känns lite som att du bör kika runt avluftsområdet. Allt tätt och stängt, rörisolering hel och tät.
Häll i ett glas vatten långsamt och se om kondensvattenavloppet inte har rengöringsbehov.
Detta området är där något kan gå sönder om underhåll är eftersatt.

Droppar det från någon säkerhetsventil så är det inte hela världen när det är på en rimlig nivå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2021, 09:51:30 »
Misstänkt nr 1 är nästan alltid avloppet från kondensvattentråget.
Lyft bort övre panelen samt skruva loss de kåpor som sitter bakom panelen.
Till höger här sitter ett rörpaket som kallas förångare, under denna sitter kondensvattentråget.
Längst bak i tråget är det ett avlopp som går ner till burken där nere.
Är det fullt med vatten här så måste avloppsledningen rensas, enklast är att använda en tunt rensband av en billigare sort eller liknande.

Är det inte detta så kan det vara som Banarne skriver, kondens från avluftsledningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2021, 18:42:51 »
Misstänkt nr 1 är nästan alltid avloppet från kondensvattentråget.
Lyft bort övre panelen samt skruva loss de kåpor som sitter bakom panelen.
Till höger här sitter ett rörpaket som kallas förångare, under denna sitter kondensvattentråget.
Längst bak i tråget är det ett avlopp som går ner till burken där nere.
Är det fullt med vatten här så måste avloppsledningen rensas, enklast är att använda en tunt rensband av en billigare sort eller liknande.

Är det inte detta så kan det vara som Banarne skriver, kondens från avluftsledningen.

Ni hade förstås rätt. Det var kondensvattentråget, eller avloppsröret från tråget för att vara exakt. Passade på att rengöra tråget med en liten borste så gott det gick utan att plocka loss det. Avloppsröret var lätt att ta loss och rengöra.
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2021, 19:36:08 »
Citera
Det var kondensvattentråget, eller avloppsröret från tråget för att vara exakt
Egentligen en stor skandal konstruktionstekniskt. Inte bara Nibe som är behäftade med denna design men den kan förorsaka väldigt höga reparationskostnader. En tickande kostnadsbomb...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #12 skrivet: 07 juni 2021, 23:49:02 »
Egentligen en stor skandal konstruktionstekniskt. Inte bara Nibe som är behäftade med denna design men den kan förorsaka väldigt höga reparationskostnader. En tickande kostnadsbomb...
Grannens F470 plaskade från fläkten förra året strax efter auktoriserad service. Det ingick inte kontroll av avloppsledningen. De fick reklamation ett par veckor senare då det började plaska, men de nekade besök. I år fick de påpekande att fixa avloppsledningen i samband med service, på något vis blev det slingrat och inte gjort.
Hemskt att vara ointresserad kund och oundvikligt betala dessa pengar du pratar om.

Så jag håller med dig, även om jag har svårt för att se någon lösning. Det är kanske för svårt att komma åt generellt? Återinföra servicevänligheten? Ledningen går komma åt bakom pumpen om det inte skulle räcka sticka in något underifrån vid koppen. Ledningen går inte att syna i största del.

Ibland vill man bygga pumpar..
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2021, 17:01:19 »
HBerggren, du har så rätt!!!

Även om det inte löser problemet helt men kanske hÃ¥ller betydligt längre vore väl att ha grövre rör/slang dimension som är helt slät pÃ¥ insidan och framförallt inte spiralslangar med böjar som pÃ¥ bilden, det är väl mycket större risk att guckan fastnar och sedan byggs det upp proppar relativt snabbt. Möjligt att just böjarna och valet av spiralslang är en lokal "uppfinning" av installatören/montören 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad martin991

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Visby
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750, rinner ut vatten på golvet
« Svar #14 skrivet: 08 juni 2021, 18:25:40 »
HBerggren, du har så rätt!!!

Även om det inte löser problemet helt men kanske håller betydligt längre vore väl att ha grövre rör/slang dimension som är helt slät på insidan och framförallt inte spiralslangar med böjar som på bilden, det är väl mycket större risk att guckan fastnar och sedan byggs det upp proppar relativt snabbt. Möjligt att just böjarna och valet av spiralslang är en lokal "uppfinning" av installatören/montören

I mitt fall sitter avloppet så pass bra till att en betydligt rakare och mindre "böjlig" rördragning vore möjlig. Kanske bygger om nästa gång det strular.
Kalmar: Nibe F750
Visby: Nibe F370

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!