Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!  (läst 29323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänkte prova kombinera L/Lvp och Fjärrvärme o räknade lite på det skulle kunna spara ca 3000:- /år.
Eftersom jag kan installera själv tar det bara dryga tre år o tjäna in pumpen och vill gärna ha kyla på sommaren.
Bäst o kolla hur man ska göra med avläsningen av fjärrvämen när förbrukningen kommer att sjunka så jag skrev till Fortum som är min leverantör.

"Då får man till svar: För att vi ska leverera värme till dej så ska uppvärmningen komma från oss. För om du installerar värmepump så förlorar vi pengar för du behöver bara värme dom kallaste dagarna och då är det dyrare för oss o tillverka värme.
men du kan fortsätta få värme av oss till ett annat högre pris."

Jaha så det gick inte väntar nu på svar på det "HÖGA" priset.
Man ska alltså inte få tjäna nån krona fiR:

 //Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #1 skrivet: 05 november 2005, 00:21:49 »
Blir man straffad om man råkar elda för mycket i sin kamin om man råkar ha en sådan också? fiR: Det här med fjättvärme har tagit en konstig vändning tycker jag. Om vi blev inkopplade i området där jag bor hade jag bestämt tackat nej, Med dagens fjärrvärmepriser är jag övertygad om att en värmepump plus direktverkande elstöd hade varit ett bättre alternativ för väldigt många. Åtminstone i Stockholmsregionen.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #2 skrivet: 05 november 2005, 07:52:15 »
hej...
haha =)
onormalt näää att inte svenskar lär sig,det finns inga tomtar och goda älvor

varför skulle fjärrvärme va annars än tex olja och el ???
varför tror ni det va skit billigt på 60 talet å köra olja och på 70 och köra elström
eller hur mycket dyrare är pelletsen nu än då den kom för några år sen....

allt e billigt tillatt börja med,då nog många skaffat sig tex pellets eller fjärrvärme gå priset upp
det e liksom svårt å vägra då man sitter med en fjärrvärme installations kostnad eller med en i princip ny pelletsanläggning
då sitter man med "tasken i brevlådan" hur än man gör =)


säkraste  sättet e väl Ã¥ skaffa vedeldning..ved gÃ¥r nästan alltid Ã¥ fÃ¥ tag pÃ¥ till normala priser än sÃ¥ länge i alla fall
fast i städer så ger dom knappast bort ved häller

nää fram för åkbrasan som det bästa sättet å värma sig på ....LOL

Utloggad Linus1.0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #3 skrivet: 05 november 2005, 09:35:02 »
1) Fjärrvärme köper man ofta i flerårskontrakt. Själv har jag ett femårskontrakt. Som med alla kontrakt behöver man inte ingå ett nytt kontrakt när det gamla går ut. Kruxet är bara komma ihåg att kontraktet ska sägas upp senast ett år innan det går ut.

2) Ved kommer ALLTID att vara det billigaste uppvärmningsalternativet i Sverige. Varför? Jo, det finns i princip oändlig tillgång till skog i Sverige.
Fuji Electric RSG-09 KHCA/ROG-09 KHCAN, installerad 220201, denna är mycket kraftigare än den gamla. Om den körs på full fläkthastighet skapar den 60 % mer volym uppvärmd luft per tidsenhet än den gamla. Dock missnöjd då den vid lägre fläkthastighet ger betydligt lägre utblåstemperatur. Den gamla Sanyon var bättre i det avseendet.

Tidigare en SANYO SAP-KRV123EHN från 2005-2021 som gav upp i december 2021.

1½ plansvilla 280 kvm (170+110) direktel
SANYO installerad 10 sep 2005 SANYO, ny Fuji installerad 1 feb 2022

ca 20-22 000 kwh per år, innan VP låg det på 30-32 000 kwh.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #4 skrivet: 05 november 2005, 10:00:56 »
"Då får man till svar: För att vi ska leverera värme till dej så ska uppvärmningen komma från oss. För om du installerar värmepump så förlorar vi pengar för du behöver bara värme dom kallaste dagarna och då är det dyrare för oss o tillverka värme.
men du kan fortsätta få värme av oss till ett annat högre pris."

Okej, här öppnar sig en möjlighet till omförhandling av priset med Fortum.

Så här skulle ett utdrag ur ett brev till dem kunna se ut:

"Jag har tänkt installera en vedkamin för att elda i under den kallaste dagarna, och då kommer jag ju att behöva mycket mindre energi från er när det är som dyrast för er att tillverka den.

Ni kan fortfarande få leverera energi till mig, men till ett lägre pris."

Martin X

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #5 skrivet: 05 november 2005, 11:20:00 »
Jag har svårt att se hur Fortum skulle kunna komma någon vart med det här.

Läs till att börja med avtalet noga, jämför det sedan med Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs avtalsvillkor som är sämre än lagens är automatiskt ogiltiga. Och det går heller inte att skriva in att konsumentköplagen inte ska gälla, det är nämligen också automatiskt ogiltigt - även om du skrivit på pappret och godkänt det.

Om du installerar en LL-pump för att ge dig kyla på sommaren och Fortum gnäller om det kan du be dem fara och flyga. Om de skulle få för sig att ge dig högre pris så är det avtalsbrott och konsumentköplagen ger dig förutom rätt till skadestånd för dina direkta förluster även rätt till skadestånd för indirekta förluster, som t ex förlorad arbetsinkomst för att du måste ta dig tid att bråka med dem.

Alltså, installera din LL-pump och kör den hur mycket du vill, det har ingen som helst betydelse i förhållande till Fortum. Det finns inget som inte ger dig rätt att spara energi, vilket du kan göra även utan LL-pump.
Tänk dig själv, du tycker det är för dyrt att värma ditt hus och beslutar dig för att sänka värmen i huset med 2 grader. Därefter kommer Fortum och höjer ditt pris och hävdar avtalsbrott...... De skulle inte komma så långt med den saken.
Om det däremot finns avtalstariffer där en högre förbrukning ger ett lägre kilowattpris så blir det en annan sak.
Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.

Stå på dig mot monopolet!

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #6 skrivet: 05 november 2005, 12:56:57 »
Jag har svårt att se hur Fortum skulle kunna komma någon vart med det här.

Läs till att börja med avtalet noga, jämför det sedan med Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs avtalsvillkor som är sämre än lagens är automatiskt ogiltiga. Och det går heller inte att skriva in att konsumentköplagen inte ska gälla, det är nämligen också automatiskt ogiltigt - även om du skrivit på pappret och godkänt det.

Om du installerar en LL-pump för att ge dig kyla på sommaren och Fortum gnäller om det kan du be dem fara och flyga. Om de skulle få för sig att ge dig högre pris så är det avtalsbrott och konsumentköplagen ger dig förutom rätt till skadestånd för dina direkta förluster även rätt till skadestånd för indirekta förluster, som t ex förlorad arbetsinkomst för att du måste ta dig tid att bråka med dem.

Alltså, installera din LL-pump och kör den hur mycket du vill, det har ingen som helst betydelse i förhållande till Fortum. Det finns inget som inte ger dig rätt att spara energi, vilket du kan göra även utan LL-pump.
Tänk dig själv, du tycker det är för dyrt att värma ditt hus och beslutar dig för att sänka värmen i huset med 2 grader. Därefter kommer Fortum och höjer ditt pris och hävdar avtalsbrott...... De skulle inte komma så långt med den saken.
Om det däremot finns avtalstariffer där en högre förbrukning ger ett lägre kilowattpris så blir det en annan sak.
Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.

Stå på dig mot monopolet!

/Mats

Har inget avtal fick inget med när jag köpte huset men ska försöka få tag på ett. På deras hemsida finns det iaf inget.
Jag ska inte ge mej jag SKA installera en LL-pump oavsett vad dom tycker.
Vi får väl se vad jag får för svar från dom först jag skrev ju bara "Värmepump" i första brevet till dom det kanske är ok med LL-pump fast det tvivlar jag att dom tycker.
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #7 skrivet: 05 november 2005, 13:06:07 »
"Då får man till svar: För att vi ska leverera värme till dej så ska uppvärmningen komma från oss. För om du installerar värmepump så förlorar vi pengar för du behöver bara värme dom kallaste dagarna och då är det dyrare för oss o tillverka värme.
men du kan fortsätta få värme av oss till ett annat högre pris."

Okej, här öppnar sig en möjlighet till omförhandling av priset med Fortum.

Så här skulle ett utdrag ur ett brev till dem kunna se ut:

"Jag har tänkt installera en vedkamin för att elda i under den kallaste dagarna, och då kommer jag ju att behöva mycket mindre energi från er när det är som dyrast för er att tillverka den.

Ni kan fortfarande få leverera energi till mig, men till ett lägre pris."

Martin X

Haha vilket fyndigt utdrag  ;D
Om fortum inte går med på min LL-pump så kan jag citera dej att jag installerar en vedkamin och vill ha billigare pris studs
Sen installerar jag en LL-Pump som jag "BARA" kör kyla med  ;D ;D ;D
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #8 skrivet: 05 november 2005, 13:17:33 »
Dalken,
har ocksÃ¥ Fortum som FJV leverantör och sÃ¥ lÃ¥ngt jag vet, dÃ¥ har de enhetstaxa  identisk för alla villor i ett och samma omrÃ¥de/stad. NÃ¥t undantag av priset gör de inte - det fick jag veta, när jag försökte fÃ¥ de till förhandling om mitt pris.
Är på väg att installera rumsbaserade värmeväxlare - förhopningsvis sänker jag också förbrukningen.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #9 skrivet: 05 november 2005, 13:26:52 »
Dalken,
har också Fortum som FJV leverantör och så långt jag vet, då har de enhetstaxa  identisk för alla villor i ett och samma område/stad. Nåt undantag av priset gör de inte - det fick jag veta, när jag försökte få de till förhandling om mitt pris.
Är på väg att installera rumsbaserade värmeväxlare - förhopningsvis sänker jag också förbrukningen.

Bor i Avesta o här betarlar man olika fast avgift beroende pÃ¥ maxförbrukning  Sen har dom pris/Mwh som är olika sommartid/vintertid.
Men from 2006 blir det ett fast pris på 2500:-/år och ett Mwh pris på 610:-.
Dom kanske inte räknar din installatin lika som min då du kanske tjäna lite hela tide oavsett om det är kallt eller varmt?
Dom menade att jag ej behöde värme från dom mer än när det var som kallast o därför ska jag betala dyrare fiR:

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #10 skrivet: 05 november 2005, 13:43:46 »
Dalken,
ni har i alla fall mycket lägre pris i Avesta än vi i Hudik.  Vi har fast avgift 5625,- och 563 kr/MWh nästa Ã¥r fiR: fiR: fiR:
Jag har inte sagt nåt till Fortum och tänker inte säga det heller, då jag skaffar värmeväxlarna för ventilationens skull och för att få bort radonet.
Men eftersom de har enhetstaxa från och med nästa år även i Avesta, skulle jag vara lugnt. Det är som de skulle höja priset för dig för att du har tillägsisolerad taket eller väggar, eller sänkt inomhus temperatur.
Tänker maila dig lite frÃ¥gor om det gÃ¥r bra  ::)

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #11 skrivet: 05 november 2005, 14:10:50 »
Jag har svårt att se hur Fortum skulle kunna komma någon vart med det här.

Läs till att börja med avtalet noga, jämför det sedan med Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM
Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, dvs avtalsvillkor som är sämre än lagens är automatiskt ogiltiga. Och det går heller inte att skriva in att konsumentköplagen inte ska gälla, det är nämligen också automatiskt ogiltigt - även om du skrivit på pappret och godkänt det.

Om du installerar en LL-pump för att ge dig kyla på sommaren och Fortum gnäller om det kan du be dem fara och flyga. Om de skulle få för sig att ge dig högre pris så är det avtalsbrott och konsumentköplagen ger dig förutom rätt till skadestånd för dina direkta förluster även rätt till skadestånd för indirekta förluster, som t ex förlorad arbetsinkomst för att du måste ta dig tid att bråka med dem.

Alltså, installera din LL-pump och kör den hur mycket du vill, det har ingen som helst betydelse i förhållande till Fortum. Det finns inget som inte ger dig rätt att spara energi, vilket du kan göra även utan LL-pump.
Tänk dig själv, du tycker det är för dyrt att värma ditt hus och beslutar dig för att sänka värmen i huset med 2 grader. Därefter kommer Fortum och höjer ditt pris och hävdar avtalsbrott...... De skulle inte komma så långt med den saken.
Om det däremot finns avtalstariffer där en högre förbrukning ger ett lägre kilowattpris så blir det en annan sak.
Om du däremot installerar en värmepump som använder det vattenburna systemet kan det komma i ett annat läge, men i grunden verkar det osannolikt att du har skrivit bort rätten att använda ditt vattenburna värmesystem till en annan part, det skulle i så fall behövas ett servitut. Men som sagt, jag har inte sett ditt kontrakt med Fortum.

Stå på dig mot monopolet!

/Mats

Har inget avtal fick inget med när jag köpte huset men ska försöka få tag på ett. På deras hemsida finns det iaf inget.
Jag ska inte ge mej jag SKA installera en LL-pump oavsett vad dom tycker.
Vi får väl se vad jag får för svar från dom först jag skrev ju bara "Värmepump" i första brevet till dom det kanske är ok med LL-pump fast det tvivlar jag att dom tycker.

Jag tycker ärligt talat att du helt sonika ska skita i Fortum och deras eventuella åsikter om hur du sparar energi. Vad de inte känner till lider de heller inte av. Om de har något att anföra så kan de göra det senare. De har ändå inget att hämta - och priset lär monopolisterna höja vare sig du installerar pump eller inte.
Det enda du har att tänka på är rent avtalsrättsliga regler, därför bör du se till att du skaffar en kopia på avtalet, men naturligtvis hamnar du in en sämre sits vid nästa avtalsförhandling om din förbrukning har gått ner markant. Vad anledningen därtill är har Fortum inte ett dugg med att göra så länge du inte manipulerat deras utrustning. Därför finns det säkert en klausul i avtalet som säger att de har rätt till tillträde till fastigheten för att kontrollera den. Då kommer de antagligen upptäcka anledningen till minskningen, men det spelar fortfarande ingen som helst avtalsrättslig roll och deras känslor kan du trampa på hur du vill. Vem bryr sig om en gråtande monopolbyråkrat?
 >:D
Lycka till!
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #12 skrivet: 05 november 2005, 14:41:33 »
Citera
men naturligtvis hamnar du in en sämre sits vid nästa avtalsförhandling om din förbrukning har gått ner markant.

Mats,
Fortum förhandlar inte om priset med enskillda villaägarna - de bara skickar papper med nya priser tillsammans med räkning  fiR:  fiR: fiR:

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #13 skrivet: 05 november 2005, 14:50:52 »
Citera
men naturligtvis hamnar du in en sämre sits vid nästa avtalsförhandling om din förbrukning har gått ner markant.

Mats,
Fortum förhandlar inte om priset med enskillda villaägarna - de bara skickar papper med nya priser tillsammans med räkning  fiR:  fiR: fiR:

Kanon, ännu bättre. Om det inte ens finns någon förhandlingstaktik att ta hänsyn till så är det ännu större anledning att skita i deras eventuellt sårade känslor.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump plus Fjärrvärme ajabaja säger Fortum!
« Svar #14 skrivet: 05 november 2005, 15:31:22 »
Det enda sättet som priset kan påverkas är via en generell höjning för ett helt område baserat på lönsamhetskalkyler för just det området. Det innebär att ju fler som skaffar alternativ uppvärmning desto högre kostnad per kWh om inte en ytterligare utbyggnad kompenserar. Om många som skaffar alternativ uppvärmning dessutom skaffar L/L-pump behöver allt fler stödvärme vid "svinkyla" och priserna går upp än mer. På sikt kommer fjärrvärmen att "utrotas" om inte leverantörerna hittar ett bra sätt att pressa priserna ordentligt. Snittpriset per kWh över ett helt år för en L/L-pump inkl. installation tror jag att de får mycket svårt att matcha om de inte börjar elda endast med ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 685
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!