Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fattigmans AC  (läst 20536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Fattigmans AC
« skrivet: 06 juni 2011, 00:04:18 »
Vet inte om det är rätt forum men det handlar om "fattigmans AC" eller rättare sagt kyla.

Har funderat på en lite "Åsa Nisse" lösning till sommmarstugen.

Har öppna föster på natten men rullgardinerna är nere. Detta gäller i flera rum. Myggfönstren är naturligtvis i.

Det kan vara smällvarmt inne på nätterna eftersom den härliga solen förhoppningsvis lyser på det svarta plåttaket hela dagen och självdraget är inte så bra som jag önskar.

Har funderat på att sätta in en liten fläkt i ett befintligt ventilationshål i köket. Sitter redan en ventil där sedan gammalt men utan fläkt naturligtvis. Fråga mig inte varför man har satt en ventil på väggen i köket men kan hända att någon hade idéer innan det begav sig....

Vill tillägga att sommarstugen är välisolerad.

Min tanke var såhär:

Montera in en tystgående fläkt i det befintliga "ventilationshålet" som redan har insektsnät mm. Istället för att köpa dyra temperatur prylar som känner av skillnaden mm tänkte jag bara prova att sätta den på ett tidur. Säg kl 2100 så startar fläkten. Går hela natten och jag kan garantera att det är svalare ute än inne. Hur ofta har vi tropiska nätter i Sverige...

Sedan på morgonen kl 0700 så stängs den av.

Frågan är om jag ska sätta den så att den suger ut den varma luften och att den svala luften då teoretiskt "dras" in genom de öppna fönstren eller om det ska vara tvärs om.

Man vill ju inte att det ska vara 15 grader i kök och fortfarande varmt i sovrummen på morgonen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fattigmans AC
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2011, 00:44:39 »
Du skall suga ut luften. Om du trycker in luft så får du ett övertryck i huset så att varm och fuktig inomhusluft trycks ut i byggnadens stomme. Där kyls den ner och fukt kondenseras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2011, 08:25:10 »
Köp en värmeförflyttare, den startar om rumstempen går över inställt värde.
Sätt den dessutom på tidur, så att du kan styra när du vill att den skall blåsa ut den för varma luften ur huset.

Håller även med purjo_, du skall inte trycka in luft i en byggnad, den skall sugas ut, för att undvika kondens i väggarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2011, 23:42:50 »
och avsett om du suger eller trycker kommer det inte fungera :)

Det är helt enkelt på tooooooooook för lite luftutbyte. Wont work. Så vida inte stugan är på 5m2.

Men det tar säkert bort lite matos om du lagar mat med stängda dörrar och fönster i sommarstugan.

Självdragsvent i enplanshus är väl mer eller mindre 0 på sommaren. Med två våningar fungerar det ju på natten alla fall.

Då är det nog bättre med någon kina llvp som du fulinstallerar själv. En varm dag sitter ni ute på kvällen och under tiden går llvp och gör det kallt och gott. så kan ni stänga av den när ni går till sängs.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fattigmans AC
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2011, 08:08:24 »
och avsett om du suger eller trycker kommer det inte fungera :)

Hur tänkte du nu??

Klart att det fungerar, frågan är bara hur stor kyleffekt du får eller hur?

Ett snabbt överslag:
En Pax passad ger 95m3/h friblåsande, ponera att den levererar 85m3/h eller ~24l/s eftersom det blir tryckfall över gallret.
Med ett ΔT pÃ¥ 10 grader ger det en kyleffekt pÃ¥ ca 400w, ökar ΔT ökar ju även kyleffekten i motsvarande grad.

Om detta är tillräckligt eller ej, samt att du kanske kan uppnå samma resultat bara genom att öppna fönster är ju upp till vederbörande att bedöma men att kategoriskt säga att det inte fungerar är i mina ögon fel.

Just my 2 cents
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2011, 11:18:45 »
Ops skulle uttryckt mig bättre

Det kommer fungera så till vida att du får en teoretisk kyleffekt. Dock kommer du aldrig märka av den. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Fattigmans AC
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2011, 14:12:15 »
Jag tycker bara att det är viktigt att man klart gör skillnad på vad man tror och vad man kan när man ger råd till folk som inte vet vilken bakomliggande kunskap hjälparen besitter.

Det är väl inte vara fel?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2011, 16:27:11 »
Ops skulle uttryckt mig bättre

Det kommer fungera så till vida att du får en teoretisk kyleffekt. Dock kommer du aldrig märka av den. :)

Du kommer att märka av kyleffekten mer än de som köper och använder sig av termostater i värmepumpsvärda system märker av termostaterna.
De som köper termostater är beredda att satsa typ 5000-15000 kr på detta, med en försumbar effekt, en värmeförflyttare som de fakto i kan transportera bort 400W värme och kostar runt 1000 kr kan i jämförelse med detta inte vara en dålig affär.

En takfläkt är dock väldiigt effektiv, och ofta undervärderat om man plågas av värme - de fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2011, 20:26:23 »
Köp en värmeförflyttare, den startar om rumstempen går över inställt värde.
Sätt den dessutom på tidur, så att du kan styra när du vill att den skall blåsa ut den för varma luften ur huset.

Håller även med purjo_, du skall inte trycka in luft i en byggnad, den skall sugas ut, för att undvika kondens i väggarna.

Ja gör som rickard säger, så kan det inte bli fel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2011, 07:54:01 »
 ;D ;D

Ber om ursäkt om jag sårat dig Rinnan, men faktum är att den effekt som termostater reglerar bort p.g.a. övertemp under t.ex. vår och höst när solinstrålningen gör att man får övertemp i huset ofta ligger i intervallet 60-200W, och att då kategoriskt avfärda en värmeförflyttare blir liksom lite konstigt, när man i andra ämnestrådar med näbbar och klor försvarar rätt stora ekonomiska insatser för att få till en liten komfortförbättring.

Med detta sagt vill jag ändå hålla med, en värmeförflyttare gör inte så stor nytta om det verkligen är FÖR varmt, talar då om 5-10 graders övertemp.
Vill man få till en effektiv kylning så är det nog tyvärr Markiser, AC och/eller takfläkt som gäller.
En billig automatiserad funktion men viss effekt kan dock fås med en värmeförflyttare, och det var väl egentligen det jag ville få fram men la ned för lite tid på att förklara exakt vad jag menade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fattigmans AC
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2011, 08:19:58 »
Har man 3-4 fönster av normalstorlek exponerade för solen så har man en värmeeffekt på 4-5kW under dagen som skall kylas bort med några hundra W extra under natten. Visst kommer det att bli lite svalare, men inte jämförbart med 'riktig' kyla.
En annan fördel med A/C och markiser är att man motverkar uppvärmningen redan under dagen istället för att låta huset ta emot all värme och försöka bli av med den under natten.
Men, det kostar ju inte så mycket att testa din lösning - Även en grad svalare ökar komforten dessa tider... Sätt en rätt så kraftig fläkt som suger ut luften ur köket och öppna ett fönster i sovrummet så att majoriteten av tilluften kommer in där (dörrarna mellan måste så klart vara öppna).
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fattigmans AC
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2011, 08:40:46 »
Vi har haft 28-31gr nu i en vecka, nu är sommarens varma dagar slut om jag känner sommaren rätt.! Vi har 23-25gr inne på kvällen, och fönstren på övre plan öppna, drar skönt igenom huset nattetid, med ca 18-20gr ute, vill helst ha 17gr i sovrum, men som sagt, Max 1 vecka/år med denna temp, som bäst..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2011, 01:15:24 »
;D ;D

Ber om ursäkt om jag sårat dig Rinnan, men faktum är att den effekt som termostater reglerar bort p.g.a. övertemp under t.ex. vår och höst när solinstrålningen gör att man får övertemp i huset ofta ligger i intervallet 60-200W, och att då kategoriskt avfärda en värmeförflyttare blir liksom lite konstigt, när man i andra ämnestrådar med näbbar och klor försvarar rätt stora ekonomiska insatser för att få till en liten komfortförbättring.

Med detta sagt vill jag ändå hålla med, en värmeförflyttare gör inte så stor nytta om det verkligen är FÖR varmt, talar då om 5-10 graders övertemp.
Vill man få till en effektiv kylning så är det nog tyvärr Markiser, AC och/eller takfläkt som gäller.
En billig automatiserad funktion men viss effekt kan dock fås med en värmeförflyttare, och det var väl egentligen det jag ville få fram men la ned för lite tid på att förklara exakt vad jag menade.

I en trÃ¥d som handlar om att kyla fritidshus med hjälp av en fläkt i ett befintligt ventilationshÃ¥l i köket sÃ¥ tar du upp termostater. FrÃ¥gan är dÃ¥ om problemet sitter framför min eller din skärm.  huvuddunk

Jag har själv testat liknande lösning (och ja, jag pratar om ventilation nu inte termostater) i en av mina sommarstugor och det fungerade inte bra. Jag märkte faktiskt ingen skillnad. Den enda gången jag märkte något av denna fläkt i sommarstugan var när jag hade den lös och riktad mot mig själv. Då fungerade den riktigt bra, om än något irriterande.

Min rekommendation var att installera en enkel och billig llvp eller liknande och att inte ha nÃ¥gra större förhoppningar om kyleffekt frÃ¥n fläkten. En sÃ¥dan fÃ¥r man gissningsvis för nÃ¥gra enstaka tusenlappar. 

Därmed anser jag alla fall att mitt bidrag till TS fråga var avsevärt mer konstruktivt än att börja babbla om termostater.


Jag kan ju dock hålla med att från min sida kategoriskt såga det förslag som TS hade inte är så konstruktivt (eftersom jag inte direkt gav någon förklaring till varför jag anser att det är mer eller mindre meningslöst med fläkten) men det har ju kommit in flera synpunkter som det alltid gör. Bortsett från tal och watt hit och dit så finns det alla fall ett (till) vettigt förslag och det är att investera i en takfläkt :) Och ja.. jag har haft en takfläkt en gång i tiden. Den fungerade utmärkt. Dom går faktiskt ganska tyst och den upplevda kyleffekten är mycket hög och framför allt väldigt bekväm. Kombinationen med ett varmt rumt och sval vind gör att det känns som man är utomlands liggandes på stranden i skuggan av en palm med en kall fruktdrink i handen och en stråhatt lagd över ansiktet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2011, 07:17:40 »
;D ;D

Ber om ursäkt om jag sårat dig Rinnan, men faktum är att den effekt som termostater reglerar bort p.g.a. övertemp under t.ex. vår och höst när solinstrålningen gör att man får övertemp i huset ofta ligger i intervallet 60-200W, och att då kategoriskt avfärda en värmeförflyttare blir liksom lite konstigt, när man i andra ämnestrådar med näbbar och klor försvarar rätt stora ekonomiska insatser för att få till en liten komfortförbättring.

Med detta sagt vill jag ändå hålla med, en värmeförflyttare gör inte så stor nytta om det verkligen är FÖR varmt, talar då om 5-10 graders övertemp.
Vill man få till en effektiv kylning så är det nog tyvärr Markiser, AC och/eller takfläkt som gäller.
En billig automatiserad funktion men viss effekt kan dock fås med en värmeförflyttare, och det var väl egentligen det jag ville få fram men la ned för lite tid på att förklara exakt vad jag menade.

Jag har själv testat liknande lösning (och ja, jag pratar om ventilation nu inte termostater) i en av mina sommarstugor och det fungerade inte bra. Jag märkte faktiskt ingen skillnad. Den enda gången jag märkte något av denna fläkt i sommarstugan var när jag hade den lös och riktad mot mig själv. Då fungerade den riktigt bra, om än något irriterande.


Och jag har testat termostater som verktyg för att reglera bort övertemp, utan märkbart resultat, och kanske kan du då förstå varför jag står på mig i frågan om termostaters "fullkomlighet" som temperaturreglerande enheter?
Eftersom erfarenheterna hos dig när det gäller värmeflyttare, och hos mig när det gäller termostaters påverkan på rumstemperaturen så tyckte jag att jämförelsen var relevant, det var inte ett försök från min sida att kränka någon.

Summa summarum, med en värmeförflyttare kan du få en teoretisk, och faktisk, kyleffekt när utetempen är lägre än innetempen, men på samma sätt som termostater som försöker strypa bort en hög tillförd och/eller ackumulerad värme så ger den en försumbar, eller i bästa fall knappt märkbar effekt.
De tre saker som verkligen kan göra stor skillnad är markiser, AC eller takfläkt, eller en kombination av dessa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2011, 08:17:30 »
Ja om man installerar termostater på det sätt som du gör så är det faktiskt en ganska liten kostnad. 218kr per element ink moms för danfoss. under 4000kr för 16 rad. Men installerar man på det sättet skulle jag nog inte rekommendera att ha termostater överallt, så vida man inte är helt ointresserad av sin VP och därmed inte har tid eller intresse att få den att gå optimalt.

Om en stuga är tillräckligt juste och kanske även används tidig vår och på hösten när det är lite kallt och jävligt. Samt att man på sommaren ofta har problem med att det är föör varmt. Då tror jag en bra idé är en billig llvp. Är det bara ett rum problemet finns i och det är tillräcklig takhöjd så kan man troligen förbättra avsevärt med en takfläkt.




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!