Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare äger: FTXS20G2v1b  (läst 8709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad belarus_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare äger: FTXS20G2v1b
« Svar #15 skrivet: 16 november 2010, 17:34:16 »
Hej

Nu har vi - 0.4 ute och gick ut o kollade på pumpen och det är redan massa frost/is på den, vet inte om det är normalt?
Bilder:




Kör på 22 grader på pumpen och fläkt 4-5. utblåsningsluften:30-35 grader. inne temp 19-20grader.

Testade att trycka på power knappen men ökade bara till ca 40 grader i utblåsningsluften.

Testade därefter att ställa upp graderna på pumpen till 30 grader och nu blåser den ut 49 grader vilken är bra eller?

Men ska man behöva köran på max för att få lite värme vid bara -1 ute? pumpen ligger på 1400w vilken blir ca 1100kr/mån vilken jag tycker är mycket redan vid -1 ute.

mvh johan


Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Nybörjare äger: FTXS20G2v1b
« Svar #16 skrivet: 16 november 2010, 20:27:26 »

Kör på 22 grader på pumpen och fläkt 4-5. utblåsningsluften:30-35 grader. inne temp 19-20grader.

om din pump fungerar som min så har du satt ett bör värde som är ca 25grader som den jobbar
mot (om jag var som du så skulle jag ställa ned tempen till typ 20 grader (om man sätter ett högtvärde så kan den få dille typ max blås avfrostning osv hinner inte då att bygga upp värmen )

Testade att trycka på power knappen men ökade bara till ca 40 grader i utblåsningsluften.

toppen helt normalt

Testade därefter att ställa upp graderna på pumpen till 30 grader och nu blåser den ut 49 grader vilken är bra eller?

toppen helt normalt

Men ska man behöva köran på max för att få lite värme vid bara -1 ute? pumpen ligger på 1400w vilken blir ca 1100kr/mån vilken jag tycker är mycket redan vid -1 ute.

nja det är ingen superpump men om du följer dessa tankar så bör det bli bättre eller att det
klarnar hur en pump fungerar

det första man kan inte kyla ut ett hus för mycket (om du inte har en superpump)

hitta pumpens styrparametrar när den växlar ned läs när den minskar ineffekten (öka inte börvärdet )

tex starta med pumpen på 19grader 4 has vingar rakt ut ,din verkar sitta i ett rum stäng dörrar
sätt en termometer vid in taget på innerdelen för att se tempen vid intaget
 INTE tempen i rummet (när pumpen minskar effekten in dÃ¥ ser du vilken temp som den
reglerar mot (tänk fjärr kontrollen som en gas pedal )
sedan om du får upp värmen så öppna upp se var gränsen ligger med bara pumpen


luft tar tid att värmas upp (tippar i mitt fall om jag sänker 1grad från 20 till 19 vid -1 så tar det 1 dygn att öka från 19 till 20 grader att sprida sig längst bort i huset vid -10 så tar det väl 5dygn

vet ej hur ert hus är ang isolering osv (men att slå av pumpen o och elda är ingen bra ide gör bägge och



att det blir frost på ute delen det är både bra och dåligt (ser helt normalt ut)
bra för då ser man att den inte har problem med avfrostningen
dåligt pga att snart kommer den att avfrosta och
kollar du att den blir helt ren efter en av frostning då är allt OK (VIKTIGT)

sen finns det mera att tillägga men vi börjar med detta

« Senast ändrad: 17 november 2010, 08:15:45 av tbatba »
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!