Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat är 4-5 grader fel SC3325  (läst 9110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomas@falkman.org

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« skrivet: 29 mars 2015, 23:42:16 »
Hej

Har en Zibro SC3325 som jag har installerat och som ger konstant 4-5 grader för varmt, det är i ett förråd och jag skulle vilja ha 15-17 grader, när jag ställer den på 17grader så blir det 22, det verkar som att det är ett generalfel på dom här, jag har redan reklamerat en och det är samma problem med den nya. Jag skulle vilja veta vad det är för motstånd man har i termostaterna så jag kan lägga på lite mer och på så sätt lura den till rätt temperatur,eller finns det någon justering man kan göra på moderkortet på utedelen eller innerdelen? finns det någon som är duktig på detta här på forumet som skulle kunna hjälpa mig? Tyvärr verkar det inte riktigt vara samma sak när jag kör frostvakten, då är det 10grader som gäller och det är för kallt
« Senast ändrad: 29 mars 2015, 23:48:11 av tomas@falkman.org »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2015, 08:20:13 »
Har du tätat rörgenomföringen ordenligt? Ett vanligt fel är att det drar in kalluft den vägen så att tempgivaren konstant tror att det är kallare i rummet än vad det egentligen är...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tomas@falkman.org

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2015, 14:54:07 »
Hej
Tack för snabbt svar, tyvärr har jag tätat ordentligt :-) så det är inte där det är problem den här gången, jag har även provar att ta ut termostaten så den sitter utanför enheten med samma problem

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2015, 09:18:12 »
Prova att parallellkoppla en resistor på ca 58 kohm med givaren som mäter temperaturen på inomhusluften (skruva isär innerdelen och följ sladden till "termostaten" du tog ut. Mät gärna upp givarens resistans också. Antar den är 10 kohm vid 25 grader och då skulle 58 kohm parallellt göra att tempstyrningen förskjuts ca 5 grader neråt från 20 grader till 15 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2015, 19:34:20 »
Ja det finns ju ingen kalibrerings funktion på kretskorten.
så enda sättet är att räkna ut en ersättningsresistans som ovan
men med det följer andra bieffekter som tex din tio-graders funktion
samt att kylläget inte funkar.
jag har varit med om att på "fin" pumpar göra denna mod.
men alltid fått gå tillbaka och återställa då kunden blev ännu mer missnöjd.

I ditt fall kan diffen i temp bero på att utrymmet är för litet för pumpens minsta effekt och pumpen skjuter över innan den reagerar

Utloggad tomas@falkman.org

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2015, 22:32:38 »
Hej

Lysande, tack, jag visste bara inte hur mycket som behövdes i motstånd, var även osäker på om jag skulle förvärra problem. Jag var även inne på att använda en vrid potentiometer så man kan justera efter behov, någon som provat den lösningen?. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/motstand/panelpotentiometer-100-kohm-p90316
Angående storleken på rummet så borde den inte då gå ner till under 17 grader innan den startar, men den diffar bara mellan 22-23 grader vilket jag tycker utesluter att rummet är för litet och att den har för stor effekt när den slår till vid 22 och slår av vid 23.
Varför skulle inte kylan fungera om jag lägger till mer motstånd så jag närmar mig min riktiga temperatur i rummet?
« Senast ändrad: 31 mars 2015, 23:01:40 av tomas@falkman.org »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #6 skrivet: 01 april 2015, 10:01:45 »
Strulet blir för att det är ingen termostat utan en regulator.
regulatorn skall möta behovet, den luras genom att ändra givaren.
har du haft 17C på kyla innan så blir det 13 istället
programvaran tar ju även hänsyn till utetempen.
dessutom är ju inte givarnas karakteristik linjär utan snarare logaritmisk, en förflyttning på kurvan kan få konstiga resultat, detta kompenseras vanligtvis i programvaran, vilken vi inte kommer åt!
Det bästa och roligaste är ju om vi med hänsyn till pumpens effekt och utrymmets storlek och isolering skulle kunna tala om för pumpen att när det är så här kallt ute vill jag det skall värma med så här mycket.

Utloggad tomas@falkman.org

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #7 skrivet: 01 april 2015, 11:36:23 »
Nu har jag kopplat in 47Kohm, det var det jag hade hemma, det verkar som att den har hittat hem något så när, kanske någon grad under vad det egentligen är, men 15 istället för 17 gör inget :-) Vi får se hur det blir i sommar men då ska gränsen ligga på max 25 grader.
Återkommer med en rapportering hur det har fungerat efter påskhelgen
Tack för all hjälp så här långt och ha en riktigt bra påsk

Utloggad Nissesnik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #8 skrivet: 28 april 2015, 13:07:20 »
Hej
Har samma problem fast med Zibro mod. S3331. Skickade en fråga på Zibros hemsida.
Fick svar inom några timmar, vilket var imponerande. Svaret däremot var konstigt. Se nedan.

Fråga:
Hej
Jag har precis installerat en S3331 i mitt hus.
Pumpen fungerar bra men temperaturregleringen är inte rätt.
Ställer jag in temperaturen på 20grC blir det ca 24grC.
Vilken temperatur jag ställer in har ingen betydelse, det blir alltid ca 4grC mer än inställt värde i rummet.

Har läst i olika forum på nätet att andra personer har samma problem.

Kan man justera/kompensera inomhusgivaren på något sätt?

Kan man på något sätt se vad värmepumpen faktiskt mäter upp för temperatur (via någon annan meny/serviceläge) på displayen i inomhusenheten?

Mvh
Urban Jansson

Svar:
Hej Urban
Når varmepumpen er sat til heating, så stopper kompressoren når den målte rumtemperatur er 6 grader højere end den temperatur du har indstillet.
For eksempel, hvis du sætter den til 17 grader i heating mode, så stopper kompressoren når sensoren på pumpen måler 23 grader.
Grunden til varmepumpen er programmeret med dette afsæt i temperatur, er kort fortalt at varm luft er lettere end kold luft,
og varmepumpen oftest er monteret imellem 2 og 3 meters højde. Den kompenserer for dette med de 6 grader i forskel,
så at den temperatur du indstiller, også er den du har ved gulvniveau.
Vi vil aldrig kunne gøre dette 100 % præcist, da der er forskel på hvilken højde varmepumpen er sat i.

Mvh. Steen


Vad jag vet så brukar den temperatur man ställer in gälla.
Skickade en fråga tillbaka om man kunde justera offseten på något sätt.
Hur skall man annars kunna ställa in ex.vis 18grC.
Har inte fått svar på detta.
Känns som om man inte riktigt tänkt till vid programmeringen av pumpen.
Har sedan tidigare en äldre Zibro av on off modell installerad.
Ställer jag in den på 18 grC så blir det 18 grC.
Annars blir det väl till att bygga om givaren själv enl. tidigare inlägg.

/Urban

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2015, 09:38:47 »
Hej,
tycker faktiskt det finns lite logik i Zibros svar. Liknande problematik finns ju vid all typ av uppvärming.
Det är väldigt svårt att få samma temperatur överallt i hela rummet, varm luft stiger som bekant och kall luft sjunker.
Så eftersom en luftvärmepump oftast sitter högt upp på en vägg där luften är varmare än nere på golvet så "kompenserar" pumpen med att värma lite mer än inställt värde.
Vilket resulterar i att det över midjan upplevs varmare än nere på golvet.
Dessutom så vill man ju ofta värma flera rum / hela huset med en luftvärmepump och då måste den trycka på lite extra i det rummet den sitter i för att klara av att värma övriga rum också.

Huvudproblematiken på våren/hösten som jag upplevt med Zibron är att den har för hög lägsta effekt. Den värmer helt enkelt lite för mycket så att det blir för varmt och den måste stänga av för att sedan starta igen när det svalnat istället för att ha ett lägre minsta effekt läge där den kan småputtra konstant och därmed få en jämnare temperatur i rummet/huset.
Detta är något jag märkte snabbt när jag gick från stort hus med fin pump (Mitsubishi) till en fulpump i ett litet hus (Zibro). Mitsubishin hade många effekt steg och anpassade effekten perfekt mot behovet medans Zibron helt enkelt ger för hög lägsta effekt och värmer för mycket så att den måste stänga av (när det blir varmare ute, på vintern är det inga problem).

Man får helt enkelt vad man betalar för. :-)

 

Lars i Täby

  • Gäst
Lars i Täby
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2016, 11:35:59 »
Hej, Jag har haft samma problem med en Qlima (eg. samma som Zibro), dvs att pumpen levererar 4-5 grader högre temperatur än inställt värde. I min första kontakt med tillverkarens support (Steen Bager, som även finns i den här tråden) fick jag förslaget att flytta givaren till termostaten en bit till höger. Den sitter under det högra filtret i en vit plastkorg. Nu fungerade inte det, men jag har gått ett steg vidare genom att öppna plastkorgen ta ut givaren (en svart plastklump i änden av sladden) med sladd och stoppa tillbaka givaren under plastkåpan där sladden kommer ut till höger. Jag fick gå in med givaren 5-6 cm under plastkåpan för att få rätt effekt. (Den som inte har så stor avvikelse behöver nog bara stoppa in givaren några centimeter.) Det fungerar genom att då kommer givaren bort från luftflödet. Dessutom ger elektronik och annat en viss värme så att det är några grader varmare i utrymmet på högersidan. En enkel operation utan att man behöver göra något ingrepp i utrustningen. Dessutom i linje med förslaget från tillverkarens support. Det är ingen risk att komma i kontakt med något strömförande eftersom både givare och sladd är helt isolerade, i alla fall i min anläggning.

Från att ha 4-5 grader varmare än inställd temperatur har jag nu en avvikelse på 0,5 grader. Jag har provkört pumpen från 18 till 22 grader och det fungerar bra. Det är fortfarande nån sorts vinter ute så jag har inte kunnat testa hur den uppför sig med kyla. Men de få dagar som kylan behövs kan jag leva med att inställd temperatur avviker i andra riktningen.

rickard22

  • Gäst
rickard22
SV: Termostat är 4-5 grader fel SC3325
« Svar #11 skrivet: 20 december 2019, 17:49:58 »
Jag köpte en Panasonic NZ35 som är installerad i vårt garage.
Ytan och montage är helt enligt angivelserna från tillverkare.
Trots det ger luftvärmepumpen 4-5 grader för varmt mot angivet värde.
Jag har kontaktat installatör och suport i Sverige som i sin tur kontaktat Japan för besked om hur man kan få temperaturen enligt angivet värde.
Ännu inget svar på felet.
Tydligen flera kunder enligt supporten som har samma problem med Panasonic luftvärmepumpar.
Trodde jag köpte kvalité dock ännu ingen som uppvisat det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!