Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT E9. GÃ¥r det att ställa upp min o max för att fÃ¥ den att gÃ¥ längre?  (läst 2228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag har precis köpt ett hus med Bergvärme IVT E9 och jag gillar att hålla på och ställa in saker så de ska gå så optimalt som möjligt gärna 110% :-)

Nu undra jag om det går att ställa upp så diffen mellan max o mini temp blir så hög som möjligt alltså att när pumpen tillverka värme till radiatorkretsen eller varmvattnet så går den längre men mer sällan.

Fundera skarpt på att skaffa en volymförstorar.

tack på förhand.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Japp, det går att fixa. Läs manualen eller sök här på forumet så står det nog under nått som t.ex. 'kopplingsdifferans' eller nått. En gissning är någon meny under värme och under varmvatten. Troligen måste du logga in som I/S, dvs hålla ner höger knapp i 10 sekunder.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Har läst manualen ett antal gånger en du hade helt rätt där stod det.

Tack.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Skillnaden mellan start och stopp för varmvattnet brukar man kunna skruva upp en del från fabriksvärdet.
Vad gäller kopplingsdifferensen så är det högsta-värdet resp tidsfaktorn man kan skruva upp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MrWalker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Jag tycker att förklaringen i manualen är lite svår att hajja på denna punkt. Finns det nån mer lättförstålig text eller förklaring angående detta med kopplingsdiff, har en ny HE C9

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Nu undra jag om det går att ställa upp så diffen mellan max o mini temp blir så hög som möjligt alltså att när pumpen tillverka värme till radiatorkretsen eller varmvattnet så går den längre men mer sällan.

Högt värde på kopplingsdifferensen ger sämre COP då pumpen får arbeta längre tid vid högre temperatur. Långa drifttider ger också i snitt något lägre köldbärartemperatur så det finns ett optimum vad gäller längd på en driftcykel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad marr1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Har gjort några diagram som visar hur max diffen ändras med tiden för några olika värden på max/min/tidskonstant. Finns här:

https://spreadsheets.google.com/pub?key=0At8PgSlBFK_sdGlBNlEyNkVlVmtvWEZFLTBlMjh0VlE&hl=sv&single=true&gid=0&output=html

Som Roland säger så finns det ju såklart nackdelar också med långa gångtider. Själv kör jag max = 30, min = 2, tidskonstant = 12. Ett lågt min-värde gör att de längsta gångtiderna, som ofta inträffar när det är väldigt kallt, kan kortas ned. Fördelen med det är att på slutet av dessa gångtider så är COP-värdet sämre eftersom du ligger över bör-värdet. Ett högt max-värde gör att man får lite längre pauser mellan stopp och start.

Med fabriksinställningar hade jag gångtider på 35 min med 10 minuters pauser mellan när det var som värst.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!