Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan nÃ¥gon hjälpa?  (läst 31494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!
Har äntligen hittat det här forumet.
Vi har en ganska så stor energiförbrukning hemma hos oss och tror att vi har
ringat in det till pannan.

jag har ändrat lite på inställningarna men undrar om någon här har bra koll på
sakerna som kanske kan hjälpa mig att se om något är tokigt?

hoppas på svar.

Fia
« Senast ändrad: 08 januari 2013, 11:04:57 av VackraFia »

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer mina nuvarande inställningar
efter i blått skriver jag vad värdena var innan jag pillade på pannan :)
ni kanske kan svara på om det är till bättre eller det sämre
samt vad jag mer kan göra

vårt hus är ett putsat tegel hus från 40-talet på 76 kvm plus källare.
vi har tre element i källaren plus två handdukstorkar


Aktuell driftinfo
Ute C +5 +3
Rum C 19,3 (19)
Panna C 49(45) 59(60)
Framledning 39(38) 38 (40)
panna nedre 54(55) 42(55)
hetgas 107 89
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut C 50/54 38/42
Ute VP C 3 1
radiator Pump till
Effekt kW 0,0+0 3,0+0
Strömuttag A 9(20) 11(20)
Shuntventil
Fördr shunt 180 180

Historisk
¨Total drifttid H 44904 44401
Elvärme kWh 21889 21825
Högsta framledn C 57 57
Kompressor
Total drifttid 15625 15256
Drifttid /24 17,26 17,00
Starter 22 21


Inställningar

Värmepump Tillåten
Rumsgivare Ja
Elpanna C 45 60 här har vi fått lite problem med varmvattnet
Elpanna Max kW 4,5
Elpanna nedre C 50 45
Elpanna nedre kW 6
Förd shunt 180
huvudsäkring A 20
extra VV min 150
Extra VV elpanna C 60
Fjärrstyrning NS
Min utetemeratur -15 -12



husparametrar

Maxframledning C 57 55
min framledning C från 26
husvärme från C 16 helt nytt då vår alltid har varit på innan :/

Huskurva
Lutning 45
justering 5

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan även tillägga att i början på December så hade vi en servicekille som var här och bytte vår utekännare eftersom den varnade för hetgas hela tiden. Det var tydligen ett vanligt problem på vår pump.

han gick även igenom elpannan innan jag själv ändrade på sakerna och sa att allt såg helt normalt ut.

de sensate 20 dagarna har vi haft en genomsnittsförbrukning på 76 kwh. då är det en väldigt mild vinter iår.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Börja med att läsa detta, om du inte redan gjort det:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Sedan bör nedre elpanna stå på 50ºC, den kan aldrig gå in så länge värmepumpen är tillkopplad, den går in automatiskt och ersätter pumpen om den spärras eller kopplas bort.
Annars ser det ganska normalt ut.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej! tack för svar!
den står på 50 grader. den stod på 45 innan :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Huskurva och justering ... det är en ganska lÃ¥g huskurva, ungefär som för golvvärme, men en väldigt hög justering. 45-kurvan är ju ganska flack, och om man dÃ¥ lyfter den 5 grader sÃ¥ fÃ¥r man hög framledning vid ganska varmt ute men inte sÃ¥ stor ökning sen när det blir kallt ute. Sen har ni satt innegivarens börvärde till 19, vilket ska sänka framledningen en aning. 

Du har inte skrivit vilken EcoAir du har, men om jag antar att det är en 107 så drar den ca 2,2-2,4 kW. Om den skulle gå hela dygnet, utan stopp, skulle den alltså dra ca 55 kWh. I och med att ni tidigare haft övre pannan på 60 grader så måste elpatronen i övre jobba ordentligt (värmepumpen kan bara värma övre delen indirekt, till 52-53 grader) och har ni dessutom duschat en hel del (brist på varmvatten tyder på det). Så sammantaget låter inte 76 kWh per dygn som konstigt med de tidigare inställningarna.
Med nya inställningarna borde det bli bättre, men jag tycker fortfarande att kombinationen av huskurva, justering och innetemp ser konstig ut.

I diagrammet är 45-huskurvan streckad och din 45+5 blå.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hej Fia
Var i landet är ditt hus beläget.
Hur många m2 ?
En plans hus ?
Årtal då det är byggt?
Hur stor VP är det installerat?
Din totala elräkning i kW är?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huskurva och justering ... det är en ganska lÃ¥g huskurva, ungefär som för golvvärme, men en väldigt hög justering. 45-kurvan är ju ganska flack, och om man dÃ¥ lyfter den 5 grader sÃ¥ fÃ¥r man hög framledning vid ganska varmt ute men inte sÃ¥ stor ökning sen när det blir kallt ute. Sen har ni satt innegivarens börvärde till 19, vilket ska sänka framledningen en aning. 

Du har inte skrivit vilken EcoAir du har, men om jag antar att det är en 107 så drar den ca 2,2-2,4 kW. Om den skulle gå hela dygnet, utan stopp, skulle den alltså dra ca 55 kWh. I och med att ni tidigare haft övre pannan på 60 grader så måste elpatronen i övre jobba ordentligt (värmepumpen kan bara värma övre delen indirekt, till 52-53 grader) och har ni dessutom duschat en hel del (brist på varmvatten tyder på det). Så sammantaget låter inte 76 kWh per dygn som konstigt med de tidigare inställningarna.
Med nya inställningarna borde det bli bättre, men jag tycker fortfarande att kombinationen av huskurva, justering och innetemp ser konstig ut.

I diagrammet är 45-huskurvan streckad och din 45+5 blå.
Hejsan!
Vi har 19 grader inne eftersom vi känner att vi inte har råd att ha det varmare.
Förbrukningen de senaste 20 dagarna är med de nya inställningarna men det är på hela huset. vet inte hur man mäter på bara pannan?
Vi är bara två personer i vårt hushåll och problemet med varmvattnet är att jag går in i duschen och har någorlunda varmt vatten i 30 sekunder och sen blir det ljummet.

Det är en 107:a vi har ja, förlåt. hade visst missat det :)

vad ska man då ställa huskurvan på tror du?
Min sambo är inte så intresserad av att fixa problemet och jag själv förstår inte så mycket men jag försöker iaf.
Jag har också tänkt mycket på att framledningen skulle vara högre med tanke på att vårt hus inte är så modernt.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Fia
Var i landet är ditt hus beläget.
Hur många m2 ?
En plans hus ?
Årtal då det är byggt?
Hur stor VP är det installerat?
Din totala elräkning i kW är?
Cocacola

Hej!
Då ska vi se om jag kan svara på alla frågorna.
Vi bor strax utan för Helsingborg i ett tegelhus från 1943.
Huset är på 76 kvm plus källare som vi också har element i.
Det finns en vind som vi har lagt 200mm isolering i taket på för att vi så småningom ska flytta upp vårt sovrum där.
Det är en 107:a som vi satte in 2007 när vi flyttade hit. EcoElen heter 1550 tror jag.

vår totala el förbrukning ligger på det groteska 27882kwh enligt decembers elräkning.
Vi har dock haft elgolvvärme på i badrummet i källaren fram tills i början på December som jag nu har stängt av.
Min vän som är elektriker var här och mätte med tång för att se vad det var som drog och det var bara pannan och golvvärmen som tog ström.
Golvvärmen tog dock inte så mycket som han hade förväntat sig att den skulle dra.

Jag Tror ni förstår varför jag är desperat.
Två personer i vårt lilla hus kan inte förbruka så mycket el.
Känns riktigt jobbigt att veta att min mammas hus som är ett fyra gånger så stort trähus från 1929 med fyra personer hemma drar 24000 kwh/ år

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
27882 kWh är vad jag gör av med under 2 år med samma anläggning inklusive all övrig ström.
Det verkar som om elpatronen jobbar alldeles för mycket.
Under historisk driftinfo kan du se hur mycket elpannans elpatroner gjort av med vid "Elvärme kWh", och vid "Kompressor total drifttid h" ser du hur många timmar kompressorn gått.
Om du sedan multiplicerar kompressorns timmar med 2,4, så får du ett ungefärligt värde på hur många kWh värmepumpen gjort av med.

Om du vill, kan du prova med att sätt övre elpannan till 0 kW och testa hur det funkar. Då är pannan bortkopplad, och om inte pumpen klarar värmen är det bara att öka effekten på övre pannan 1,5 kW i sänder. Det är inte alls farligt att prova.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle även kontrollera andra elslukande produkter. PGA:
Total drift tid på 44t h blir 5år, med Elvärme på 23tkW är det bara 4600kW per år för elpatronerna, total tid kompressorn på 15t h för 5 år blir förbrukningen ca 15000h/5år ger 3000 h drift tid med 2,4 kW i förbrukning blir max 7200kWh + 4600kWh för elpatron blir totalt 11800kWh per år, därför tror jag att det kan vara något annat som spökar och drar el, ex ett elelement i källaren eller en frostvakt som inte slår av osv...

Har jag räknat fel ber jag om ursäkt men någon kan väl kontrollera om det verkar vara rimligt uträknat?
lycka till
//Gigja
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 14:13:25 av Gigja »
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har kikat på de uppgifter du tagit från Aktuell driftinfo. Det är tre veckor mellan avläsningarna (total drifttid 503, delat med 24 = 21 dygn). På den tiden har ni gjort av med 64 kWh på elpatronerna (elvärme, differensen mellan värdena) vilket ger ca 3 kWh/dygn. Det är alltså inte där den stora boven är. Kompressorn (värmepumpen) har gått totalt 369 timmar, dvs i snitt 17,6 h/dygn. Multiplicerat med de 2,4 kW som erp nämner blir det 42 kWh/dygn. Totalt har alltså EcoAir och EcoEl dragit ca 45 kWh/dygn, så nånting annat drar 30 kWh/dygn. Vår hushållsel ligger på ca 6000 kWh per år, vilket blir 16 kWh/dygn, så antingen har ni väldigt hög förbrukning av hushållsel, eller så har ni nåt annat som ligger och drar lika mycket som all annan hushållsel tillsammans.
Värmesystemet är inte boven.

Om huskurvan... Jag hade testat att sätta huskurva 45, justering 0 och innetemp 20. Sen hade jag kollat diff VPin/ut och eventuellt sänkt farten på laddpumpen (som sitter undr tanken på EcoEl). Det set ut att vara på gränsen till för liten diff, eller vad säger erp?

Duschvattnet borde räcka med dina inställningar, såvida du inte har en blandningsventil som blandar in en massa kallvatten i tappvattnet. Vi har i princip samma system och har inga problem med tre duschar efter varandra, fast då har vi å andra sidan installerat duschmunstycken som begränsar flödet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Många små förbrukare blir också mycket kwh på ett år. Kyl/frys te.x
Jag satte en elmätare på min filserver och modem/router och det ligger på 200w, inte så farligt tyckte jag men det blir 1750kwh på ett år!
Ett bra och billigt sätt att få koll på vart energin tar vägen är att installera en elmätare till pumpen, då kan ni se vad som är värme/varmvatten/hushållsel.
För småförbrukare finns det billiga energimätare på jula/clas i sjön mfl.
Du kan ju köpa en elmätare i webbshoppen här och be din vän elektrikern montera  ;)
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen, läste lite noggrannare nu, golvvärme i källaren på el? Skulle kunna tänka mig att det är en av bovarna som äter upp kWh...
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är tre veckor mellan avläsningarna (total drifttid 503, delat med 24 = 21 dygn). På den tiden har ni gjort av med 64 kWh på elpatronerna (elvärme, differensen mellan värdena) vilket ger ca 3 kWh/dygn. Det är alltså inte där den stora boven är. Kompressorn (värmepumpen) har gått totalt 369 timmar, dvs i snitt 17,6 h/dygn. Multiplicerat med de 2,4 kW som erp nämner blir det 42 kWh/dygn. Totalt har alltså EcoAir och EcoEl dragit ca 45 kWh/dygn, så nånting annat drar 30 kWh/dygn. Vår hushållsel ligger på ca 6000 kWh per år, vilket blir 16 kWh/dygn, så antingen har ni väldigt hög förbrukning av hushållsel, eller så har ni nåt annat som ligger och drar lika mycket som all annan hushållsel tillsammans.
Värmesystemet är inte boven.

Om huskurvan... Jag hade testat att sätta huskurva 45, justering 0 och innetemp 20. Sen hade jag kollat diff VPin/ut och eventuellt sänkt farten på laddpumpen (som sitter undr tanken på EcoEl). Det set ut att vara på gränsen till för liten diff, eller vad säger erp?
blem med tre duschar efter varandra, fast då har vi å andra sidan installerat duschmunstycken som begränsar flödet.
Jag är också inne på samma linje. Min pump har gått cirka 500 timmar under december, vilket är runt 16 tim/dygn och elpatronen har dragit ett par hundra kWh pga den skitkalla inledningen av december.
Det verkar ju som förbrukningen ligger ganska nära min, som brukar hamna runt 9000-12000 kWh/år.

Jag skulle ändra värmekurvan till 45-50 och sätta justeringen till noll, och sedan höjt eller sänkt kurvan några grader beroende på hur varmt det blir i huset.
Sedan är det nog läge för att kolla upp vad det är som tar så mycket ström att förbrukningen hamnar på det dubbla mot vad det borde vara. Om övrig förbrukning är normal (500 kWh/mån) borde ni hamnat på 15-17 000 kWh i årsförbrukning.

Kolla pumpen och pannan dag för dag och anteckna läget samt kolla upp huvudmätaren och all annan elförbrukning samtidigt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!