Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markslinga  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Markslinga
« skrivet: 07 mars 2007, 18:32:56 »
Min fråga gäller om man bör tvätta markslingan om jag bytar ut systemet mot ett nytt.Tycker att man bör behålla befintlig kopparslinga i marken. Tidigare hade jag en gas (R22) med mineralolja, och den nya kompressorn kräver syntetisk olja. Har talat med lite olika installatörer och fått olika besked. Någon sa att det var ett absolut krav att tvätta kopparröret, emedan någon sa tvärtom. De som sa att man inte skulle tvätta systemet hade som incitament att kompressorn skulle hålla bättre. Då det här i detta forum tycks finna en del riktiga gurus med stor kompetens vore jag tacksam för svar.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markslinga
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2007, 18:49:54 »
Detta är inte så lätt,förr när det konverterades till den nya gasen tvättade man rören men det blev ändå många haverier.Det finns speciella torkfilter som egentligen används vid rep om oljan koksat som man sedan byter efter en stund,tycker det borde gå att använda ett sådant o köra anläggningen nån dag o sedan byta detta filter Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!