Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum  (läst 10108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« skrivet: 29 oktober 2010, 11:16:01 »
Hejsan alla!
Nu var det ett tag sen man var inne pÃ¥ forat, men det är snart glömt och förlÃ¥tet eller hur?  :)

Jag har lite problem med en CTC EcoAir V2 (sista generationen innan de fick det nya rostfria utseendet). Problem är att motorskyddet löser ut med jämna mellanrum utan synbar anledning. Jag tror inte att problemet ligger hos själva kompressorn eller så för den fungerar och producerar värme utan problem.

Jag hittade lite trådar här på forat om att ett vanligt problem är att kvaliteten på elmatningen är låg (spänningsfall, ojämn spänning på de tre faserna) så jag mätte detta under drift. Spänningen mellan faserna låg mellan 405-407 V under drift, men det är klart att det kan ju komma enstaka dippar på nätet som är svåra att mäta.
Sen undrar jag vilka modeller som är drabbade av detta problem? Är det endast den V3 som är det eller kan även V2 vara det?

För säkerhets skulle gjorde jag en körning upp till 55 °C och loggade hetgastemperaturen, se figur nedan. Jag tycker det ser bra ut?

Hur tycker ni jag skall gå vidare? Garantin har gått ut på pumpen.

Hälsningar
Skåningen
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2010, 13:33:14 »
Jepp, spänningen verkar ju OK.
Kanske är själva motorskyddet defekt?
Jag skulle nog ta hem en elektriker och kolla upp både motorskydd och kompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #2 skrivet: 03 november 2010, 16:30:33 »
Problemet löst. Det var mjukstartsreläet som var defekt, tydligen ett klassiskt fel. De verkar inte vara byggda för att arbeta med höga arbetstemperaturer som de ju gör när de sitter inuti EcoELen.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #3 skrivet: 29 november 2015, 14:05:24 »
Hej!

Tyvärr är det dags för en återuppväckning av den här tråden, anläggningen har nämligen samma problem igen.

Motorskyddet löser ut efter några sekunders drift. Den här gången hävdar företaget att "lindningarna i kompressorn börjar ge upp" och att kompressorn måste bytas för 30 kkr.

Eftersom jag hållit på lite med motorer tycker jag att det låter mycket märkligt att lindningarna skulle "börjat ge upp" i en asynkronmaskin.

Vidare är det så att om man återställer motorskyddet så startar kompressorn och kör några minuter. Hetgastemperaturen hinner gå upp till runt 70 °C (tanktemperatur 35 °C) innan skyddet löser ut igen.

Skulle en trasig kompressor verkligen kunna producera dessa temperaturer? Vad tror ni?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #4 skrivet: 29 november 2015, 14:10:20 »
Vilka mätningar har dom gjort för att konstatera att felet sitter i motorlindningarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #5 skrivet: 29 november 2015, 14:21:45 »
Jag skulle börja med att skaffa en tångamperemeter för att mäta strömförbrukningen på de olika faserna.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #6 skrivet: 29 november 2015, 14:31:41 »
Och kanske anlita en annan firma som inte börjar med att döma ut den dyraste komponenten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #7 skrivet: 29 november 2015, 18:45:50 »
Jag var inte med under själva felsökningen, men om jag förstått beskrivningen min svåger gav mig rätt så hade han bara mätt spänningen med multimeter vilket ju egentligen inte säger någonting.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #8 skrivet: 29 november 2015, 19:01:45 »
Slå av strömmen och mät resistansen på motorlindningarna. Passa även på att göra isolationsmätning av kompressorn (med elektroniken bortkopplad).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #9 skrivet: 29 november 2015, 19:13:28 »
öka motorskyddet, har för mig att det sitter ett konventionellt motorskydd pÃ¥ dem. Kan ju ocksÃ¥ vara sÃ¥ att det är mjukstarten som börjar bli dÃ¥lig igen.   Hur har dem mätt för att konstatera att det är motorlindningarna som hÃ¥ller pÃ¥ att ge upp och vad är det för firma. Är det kompressorhaveri enligt dem för att de skall fÃ¥ sälja en ny panna och pump till dig, att de inte har kylbehörighet pÃ¥ företaget. 
Om nu kompressorn hÃ¥ller pÃ¥ att säga upp sig gÃ¥r det alldeles utmärkt att sätta in en danfosskompressor i pumpen, som kostar 1/3, dÃ¥ har du kompressorbytet för halva kostnaden.  Vad är motorskyddet inställt pÃ¥.
som någon skrev, ta en annan firma
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #10 skrivet: 29 november 2015, 21:02:48 »
Slå av strömmen och mät resistansen på motorlindningarna. Passa även på att göra isolationsmätning av kompressorn (med elektroniken bortkopplad).
Håller helt med Josth här, kanske man ännu kunde tillägga att för att få ett tillförlitligt resultat här så borde man egentligen ha en riktig isolationsresistansmätare som mäter med 500V spänning vilket man ofta inte har hemma på hyllan om man inte behöver en dylik i arbetet eller så.

Multimeterns 9V batteri ger inte samma tillförlitlighet, kan vara dålig isolationsresistans utan att det syns med multimeter, felet ger sig till känna först med högre spänning. Men är det rejält dåligt så syns det givetvis även med vanlig multimeter.

Är inget dåligt förslag heller att mäta upp fas strömmarna med tångampere mätare och jämföra dessa sinsemellan samt med motorskyddets inställningar.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #11 skrivet: 29 november 2015, 21:23:38 »
Kolla alla anslutningar så det inte är glappkontakt någonstans i kablarna till kompressorn. Kolla även anslutningarna till säkringarna i centralen.
Att mäta strömmen med en tångamperemeter är bättre än att mäta resistans. Det är väldigt låg resistans i lindningarna och några kortslutna varv i lindningen är nog svåra att se på resistansen.
Eller, som hawkeye99 skriver; öka motorskyddet lite. Om det verkligen är kompressorn som är problemet så är det ju inget att förlora på det, den bara totalhavererar tidigare i så fall.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #12 skrivet: 29 november 2015, 21:34:16 »
Jag instämmer med föregående att man bör mäta strömmen i alla faser till kompressorn och se om den verkar onormal på något sätt, innan man anser att det verkligen är kompressorfel.

Om värmepumpen matas via jordfelsbrytare skulle den förmodligen lösa ut långt före motorskyddet om det verkligen vore en skada i lindningarna.

Om motorskyddet inte är ett standardmotorskydd monterat på DIN-skena utan ett mer eller mindre fristående kretskort, så kan det vara idé att avsyna det efter misstänkta fel (dåliga lödningar, fuktskador, brända komponenter ...), byta eventuella tveksamma elektrolytkondensatorer mm.
Man skulle också kunna provbelasta motorskyddet med rent resistiv last som motsvarar kompressorns märkström (tre halogenstrålkastare på lämplig effekt, vattenkokare, brödrostar etc) och se om det löser ut efter en stund eller inte.

Om du ska mäta spänning på de tre faserna, så mät ute vid kopplingsplinten till EcoAir eller ännu hellre efter kompressorkontaktorn, så du är säker på att upptäcka eventuella problem pga dålig kontakt på vägen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #13 skrivet: 05 december 2015, 17:46:43 »
Tack för era kloka svar!

Tänkte ge er upplösningen.

Det var mjukstartaren som felade den här gången också. Fakturan har inte landat än men blir väl några enstaka tusenlappar.

Företaget som installerade pumpen en gång i tiden var de som också var inblandade nu och genast avfärdade tanken att det kunde vara mjukstartaren utan ville istället byta kompressor för 30k eller ännu hellre sälja en helt ny värmepump ("byter vi kompressor är det ändå ogjort när något annat rasar, lika bra att köpa nytt direkt").

Fick ett PM från en annan forummedlem som kunde gissa sig till vilket företag det handlade om eftersom han själv fått samma utlåtande en gång när allt han behövde var lite påfyllning av köldmedie och mitt användarnamn skvallrar om plats i landet.

Ett annat företag fick alltså komma och titta på pumpen och kunde snabbt konstatera var felet låg.

Slutsats för andra som kanske googlar runt och hittar den här tråden - rekommenderar företaget att byta den dyraste delen på prov utan att ha felsökt ordentligt så är det definitivt läge att skaffa sig en second opinion!

Tack igen för era svar!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Magnus Heimby

  • Gäst
Magnus Heimby
SV: Motorskyddet löser ut med jämna mellanrum
« Svar #14 skrivet: 09 april 2019, 14:01:52 »
Har samma problem med min Nibe F2025-8. (10 år gammal). Felsignal S1=07 Motorskydd. Inträffar efter ett par timmar eller 1 dag.
Har upptäckt att det blir spänningsfall 40v över L1 på mjukstartskortet efter 30 minuters drift. Vid start är det bara 2v spänningsfall.
Om jag inte stannar driften så kommer tillslut motorskyddet lösa ut.
Ringt Nibe och beställt ett nytt kort. Hoppas på det hjälper.
Nibe support säger att felet är antingen Strömmatning, Motorskydd, Mjuk Mjukstartskort eller kompressor. Tyvärr fick jag inget bra tips på hur man mäter sig fram till rätt komponent. Tur man är lite elektriker och fattar att spänningsfall inte skall inträffa. Hoppas bara det inte är kompressorn som drar snett efter ett tag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!