Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänker borra för bergvärme - tacksam för rÃ¥d  (läst 8426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Det är för en 6 kW pump.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
Rolands råd ang hålet är såklart viktigt!
... sen är 6 eller 7 kw en smaksak faktiskt
6 är säkert helt ok för dagen ... men med en lite större familj i huset nån gång ... och ett större kök, så är nog 7 att föredra, och bra värmepumpsinstallationer är ju klart värdehöjande så det är nog ingen dum investering.

Nu återstår bara frågan vad pumpnasarna ;) har mage att begära för hela härligheten, vi är både nyfikna och snabba att dömma här ;D ... men det finns gott om jämförsiffror här och priserna är rätt uppblåsta på marknaden så det lönar sig att vara medveten, TIOTUSEN är väl ofta fullt rimligt att pressa priserna . eller ??????????
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag säger det igen, en 7 kw pump och djupare hål så har du både till eventuell utökning av både familj och bostadsyta.
pruta till dig det vet ja !!

En 6kw pump är förliten och framförallt borrhålet 105 meter, det måste vara ett skämt (nej han som räknade åt dig ville snåla så han hamnade billigast och fick jobbet, stå på dig och låt dig inte luras.)
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Amatör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Stort tack för era svar :)  (det finns ju nÃ¥gra gentlemän här  :-*) Ã¥terkommer med all säkerhet när jag diskuterat med "pumpnasaren".

Utloggad Amatör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Angående det här med framledningstemperaturen/hög- respektive lågtemp; efter shunten (på oljepannan) sitter det en termometer på ett av rören, är det där jag kan läsa av framledningstemperaturen??? Då ska jag, i så fall, bara önska att det ska bli -20o igen så jag kan läsa av då!? Eller är jag helt fel ute?

Och angående elementen så är dom inte tunna och platta utan såna där riktiga dammsamlare med en massa mellanrum, då vet ni vad jag menar va?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Tänker borra för bergvärme - tacksam för råd
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2006, 09:00:04 »
"sektionsradiatorer" Mycket vatten = Bra!

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då har du lågtemp.

Bästa tänkbara radiatorer för värmepump.

Du behöver nog inte grotta in dig mer i framledningstemp nu när vi vet att du har låg temp radiatorer.

Har du pratat med installationsfirman om 7kw med tanke på vad som sagts tidigare i den här tråden.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Amatör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
 *vinkar* Nu har jag pratat med installationsfirman....och.... han sa sÃ¥ här ang 7kW och djupare borra........ "nej, nej, nej, jag har gÃ¥tt igenom ditt hus med dess förutsättningar och det räcker absolut med en 6 kW, till och med om du tänker bygga ut köket. Vi ansvarar för anläggningen och har installerat flera med 5kW pÃ¥ större hus än ditt i det här omrÃ¥det. Vi bor dessutom i det här omrÃ¥det (det är därför jag vänt mig till just den här installatören) och kan inte leverera feldimensionerade/felaktiga anläggningar till grannarna. Blir det fel av nÃ¥t slag är det bara att komma och  knUp . Om du envisas kan du naturligtvis fÃ¥ en 7kW och djupare borra men du kastar bort pengar du kan använda till annat." SÃ¥ sa han nÃ¥t om energitäckning 98%. Jag frÃ¥gade om en djupare borra till 6kW motför de 125 m som var i anbudet, men det tyckte han ocksÃ¥ var bortkastade pengar, inte bara för extra borrade metrar utan ocksÃ¥ annan rördragning.

Han sa dessutom att jag har 2-rörs radiatorer och högtemp!!!!?????!  och sa nÃ¥t om mellan 40-60.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
"nej, nej, nej, jag har gått igenom ditt hus med dess förutsättningar och det räcker absolut med en 6 kW, till och med om du tänker bygga ut köket.

HÃ¥ller med om det.

Jag frågade om en djupare borra till 6kW motför de 125 m som var i anbudet, men det tyckte han också var bortkastade pengar, inte bara för extra borrade metrar utan också annan rördragning.

Han sa dessutom att jag har 2-rörs radiatorer och högtemp!!!!?????!  och sa nåt om mellan 40-60.


Aha, 125 meter borrhål offererat. De 105 meter aktivt djup som nämndes i första inlägget tolkade jag som kanske 110 meter totalt borrdjup totalt. Beroende på grundvattendjup och var berget börjar kan det bli så att det blir betydligt mer aktivt borrhål än 105 meter.

I mitt fall räknade man också med 20 meters skillnad mellan aktiv borrhål och totalt djup men då grundvattnet ligger på 4 meter och berget börjar 7 meter ner blev det en hel del meter mer aktivt borrhål än vad jag hade räknat med.

Så frågan är på vilken nivå grundvattnet och berget kan tänkas ligga. Är det högst 10 meter till berg med vatten är 125 meter borrhål inget att säga något om med tanke på oljeförbrukningen. Men tänk på att borrhålet varar nästan för evigt. Några tusenlappar till där och det finns marginal för framtiden. Nödvändigt är det dock inte.

Definitionen på högtemperatur- och lågtemperatursystem verkar vara lite flytande. Lågtemperatur är för mig golvvärme och högtemp. ett system som kräver 80 grader fram när det är riktigt kallt. Vet inte riktigt vad man skall kalla "normala" system som behöver en så där 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Tänker borra för bergvärme - tacksam för råd
« Svar #24 skrivet: 17 mars 2006, 13:57:17 »
Vet inte riktigt vad man skall kalla "normala" system som behöver en så där 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

HÃ¥ller verkligen med. Det borde finnas ett begrepp "medeltemperatursystem"

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
installatören verkar veta vad han pratar om men lite extra borrdjup tycker jag att du ska ta det betalar sig i längden

Utloggad Amatör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Trots att installatören försäkrat mig om att det räcker sÃ¥ har jag förhandlat till mig 140 m borrdjup, istället för de 125 som offererats (och dessutom sänkt anbudssumman frÃ¥n 124' till 122' - men som nÃ¥n skrev här pÃ¥ forumet "Man blir alltid blÃ¥st ändÃ¥"  :-\ ).

Nu till frågan: Mina närmaste grannar ska också borra snart. Har det någon betydelse för mitt borrdjup?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej det har ingen betydelse bara hålen ligger minst 20 meter från varandra
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla noga så att dom inte gradar mot ditt hål och inte närmare än 30 meter från ditt hål
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!