Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Planerar för en luft vatten värmepump.  (läst 17331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Efter att spenderat tid och samlat på mig fakta här på forumet så börjar det bli dags att gå från tanke till handling.

Fakta i fallet.
   1 plans hus pÃ¥ 100 kvm byggt 1982 utanför Gävle.
   Vattenburen el med en bottenansluten panna som behöver bytas ut inom kort.
   Elförbrukning inklusive hushÃ¥llsel pÃ¥ i genomsnitt 18000 kWh per Ã¥r. Har pendlat mellan 17000 och 20000 kWh enligt statistik sedan 1985.
   Mekanisk frÃ¥n och tilluft via värmeväxlare.
   Enkelpanelsradiatorer i tvÃ¥ enrörsslingor.
   Behöver idag ca 40°C pÃ¥ elementen vid 0°C och ca 55°C vid -20°C.
   5°C genomsnittling utomhustemperatur.
   20°C inomhustemperatur.
   Lägre varmvattenförbrukning än normalt. (TvÃ¥ vuxna i hushÃ¥llet).
   Ingen fjärrvärme i sikte inom de närmaste fem Ã¥ren.
   Ingen praktisk möjlighet att bygga ett pannrum för nÃ¥gon form av eldning.

Egna beräkningar har gjorts med ett hemsnickrat excelark där jag tagit hänsyn till
 
   Utomhustemperaturens varaktighet under ett normalÃ¥r i 5 graders intervall.
   Olika värmepumpars varierande COP beroende pÃ¥ utomhustemperatur och framledningstemperatur till radiatorer.

kalkylarket spottar ut en möjlig besparing på 6500 – 7000kWh per år.

Jag kommer att basera mitt investeringsbeslut på den möjliga besparingen jämfört med mellanskillnaden i kostnad mellan en ny elpanna och en värmepump. En återbetalningstid på 7-8 år torde vara rimlig vid en VP investering på SEK 85000 och ett elpris på 1 krona per kWh.

Jag har börjat begära in offerter på följande
   CTC Eco air 5.9 + CTC Eco el
   NIBE Fighter 2010 6 + VVM 240
   SANYO CO2

Enligt mina egna beräkningar blir besparingen i runda slängar lika stor oavsett vilken av pumparna jag väljer vilket betyder att pris och smärtfri drift kommer att avgöra.

Jag vill ha argumentation varför jag ska, eller inte ska, investera i någon av ovanstående maskiner, baserat på egna drifterfarenheter. OK jag vet att det blir svårt i SANYO fallet  Sc:,h men jag har förstått att det ska finnas några maskiner i drift.

Tusen tack på förhand från

M. T. Cicero  :)
« Senast ändrad: 15 april 2005, 11:03:07 av cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
hej

Har du tittat pÃ¥ Comfortzon frÃ¥nluft VP tillluft (tilluft  värmerslinga) eller vanligt radiator system.

Länk:

http://www.varmepumpsforum.com/ad/ads.pl?banner=comfortzone;time=1113132149

Om jag skulle valt i dag tror jag att jag hade valt denna.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
hej

Har du tittat på Comfortzon frånluft VP tillluft (tilluft värmerslinga) eller vanligt radiator system.

Länk:

http://www.varmepumpsforum.com/ad/ads.pl?banner=comfortzone;time=1113132149

Om jag skulle valt i dag tror jag att jag hade valt denna.


Tror inte man kan kombinera den med mekaniskt till/från-luft med värmeåtervinning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Eftersom cicero redan har ventsystem med värmeväxlare borde det vara enkelt att ändra lite på vent systemet och ta hand om det i en frånluft återvinning med CE 50.

Sen kan han skicka ut värmen som vanligt till sina radiatorer. ev bygga på några fler för att få bättre COP med lägre framledning temp. (låg temp system).


Citat:
Citera
Jag som ej har något vent system alls har svårare men fullt möjligt att bygga in ett från luftsystem via min takfots och vínds utrymme. Jag gjorde själv ett både till/frånluft system i mitt förra hus. Isolering av luftkanaler i mina kalla utrymmen. Samtidigt fick jag förvärmning av tilluft systemet till mina VV rör som låg även de i kalla utrymmet. Vissa hus frös dessa vid längre bortvaro från deras bostad. Jag minimerade detta.

Se till att huset har bra isolering och kör med endast återvinning av frånluften. Vid mindre Värme behov är vinsten där stor.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Eftersom cicero redan har ventsystem med värmeväxlare borde det vara enkelt att ändra lite på vent systemet och ta hand om det i en frånluft återvinning med CE 50.

Sen kan han skicka ut värmen som vanligt till sina radiatorer. ev bygga på några fler för att få bättre COP med lägre framledning temp. (låg temp system).


Citat:
Citera
Jag som ej har något vent system alls har svårare men fullt möjligt att bygga in ett från luftsystem via min takfots och vínds utrymme. Jag gjorde själv ett både till/frånluft system i mitt förra hus. Isolering av luftkanaler i mina kalla utrymmen. Samtidigt fick jag förvärmning av tilluft systemet till mina VV rör som låg även de i kalla utrymmet. Vissa hus frös dessa vid längre bortvaro från deras bostad. Jag minimerade detta.

Se till att huset har bra isolering och kör med endast återvinning av frånluften. Vid mindre Värme behov är vinsten där stor.



Den ändrig han måste göra är att gå från mekaniskt till/frånluft till enbart mekanisk frånluft och tilluft via springventiler eller väggventiler.
Man kan inte återvinna samma värme två gånger...

Storleken på huset är dessutom så litet att han inte kan köra den på högt luftflöde vilket krävs för att få ut de maximala 5 kW som de anger.
Men visst skulle den ge en större besparing än den nuvarande uppvärmningen.

Med det lilla värmebehov han har skulle det kunna fungera bra med Sanyos CO2 värmepump, mycket tack vara den mekaniska till/frånluften med värmeåtervinning.

Jag skulle, utan att ha någon egen erfarenhet av de tre uppräknade alternativen, vilja påstå att det är hugget som stucket.
Men visst skulle det vara intressant med en CO2-värmepump.

Investeringskostnaden kanske får avgöra vilket det bli.

Tänk bara på att man inte kan räkna ut COP över året med årsmedeltempen som grund.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till Janne EL-Energi och Rickard

Tack för synpunkterna. En frånluftvärmepump är inte aktuell av två skäl, dels har jag som Rickard redan sett alldeles för litet hus vilket innebär alldeles för lågt luftflöde för att Comfortzone skall vara aktuell, dels så skulle det i mitt fall innebära ganska omfattande röromläggningar (dyrt) på grund hur från och tillluften är dragen idag. Jag tittade initialt på just Comfortzone innan jag räknade och kom fram till att den inte kunde ge någon vidare effekt pga luftflödet.

Till Rickard

Jag har i mitt kalkylark tagit hänsyn till att COP varierar beroende på utomhustemperaturen så jag känner mig ganska säker på att min besparingskalkyl är realistisk och att valet mellan CTC, NIBE och SANYO i stort sett är hugget som stucket ur besparingssynpunkt.

Det jag i första hand efterlyser är vad olika ägare av CTC, NIBE och eventuellt SANYO tycker om sina system. Hur mycket rattande som krävs innan de går som de ska. Fördelar och kanske framför allt nackdelar med respektive system.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Argumentera för och emot olika luft vatten värmepumpar!
« Svar #6 skrivet: 10 april 2005, 17:30:05 »
Jag har börjat begära in offerter på följande
   CTC Eco air 5.9 + CTC Eco el
   NIBE Fighter 2010 6 + VVM 240
   SANYO CO2

Varför har du valt bort IVT Optima?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Det är lite som att välja mellan Volvo eller Saab. Båda har sina fördelar. Båda är bra val.

Eftersom de flesta endast har provat (ägt) en av modellerna så är det svårt att vara objektiv. Det enda jag kan uttala mig om är CTC EcoAir 5,9 och EcoEl. Jag är mycket nöjd med detta val. Fungerar klanderfritt och det verkar som avsaknaden av mängder med inställningar snarast uppfattas som positivt av oss som har denna lösning. Det fungerar som det ska från dag 1.

Sanyo CO2 ser ut att rent praktiskt funka likadant som CTC. Fördelen är ju att den inte stänger av vid -11 grader, men i andra vågskålen är att utedelen är mer oprövad teknik.

Jag tror precis som du att skillnaden i besparing mellan CTC, Sanyo, Nibe, IVT eller Thermia är i det närmsta obefintlig.

Lycka till. Du blir säkert nöjd vad du än väljer.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till Sture

Orsaken till att jag uteslöt IVT och för all del Thermia också var att de initiala prisindikationer jag fick var alltför dyra.

Rent tekniskt har jag inte uteslutit något så berätta gärna om dina erfareheter av din IVT, vad har gått bra, mindre bra osv.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur ser offerterna ut som du har fått in om man får fråga.
Ser du någon större skillnad i pris som skulle väga till någons fördel?
/Lesley
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Argumentera för och emot olika luft vatten värmepumpar!
« Svar #10 skrivet: 10 april 2005, 21:14:45 »
Hittills har det inte varit några problem med Optiman, bortsett ifrån att REGO:n varit lite seg. Det var dock ett tillverkningsfel på en delserie, så installatören var här och bytte kretskortet.

Det enda jag gjort sen installationen är att dels justera hastigheten på cirk.pumparna, dels att sänka varmvattentemperaturen, då vi, två vuxna i hushållet liksom ni, klarar oss med en lägre temperatur än fabriksinställda 55 grader. Rumsgivaren ser till att jag hela tiden ligger på rätt värmekurva.

Såsom jag beskrivit tidigare på detta forum, var huvudorsaken till att jag valde IVT att jag har stort förtroende för installatören, en kyl/värmetekniker som tidigare också servade min gamla Völundpump. Annars var Nibe också ett hett alternativ. Det föll dock på att installatörerna, jag kontaktade fyra från Nibes hermsida, var ointresserade av annat än bergvärme.

Om Sanyo vet jag egentligen inte så mycket, bortsett att effekten är låg och att den kräver tillskott ganska tidigt. En fördel med Nibe, CTC eller IVT är dock (tror jag) att pumpen och pannan kan fungera oberoende av varandra. Man kan alltså framöver byta till en pump av annat märke eller till en annan typ (bergvärme, luft/luft) utan att behöva byta panna. Omvänt kan du byta till en annan panna och behålla pumpen. Det tror jag inte är möljigt med Sanyo CO2 ECO-systemet. Kanske någon annan vet hur det förhåller sig...



Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till Lesley

Eftersom jag bara nyligen börjat begära in skarpa offerter sÃ¥ har jag i skrivande stund bara fÃ¥tt in en offert och den var pÃ¥ 95000 kronor  >:(för en CTC.

Jag antar dock med tanke på det i mina ögon löjligt höga priset att den firman inte är intresserade!
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till Sture

Tack för dina kommentarer om IVT. Vi får se i slutändan om jag låter dem ge mig en skarp offert.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Kom igen nu! *vinkar*

Efter ett antal inledande intressanta svar på min fråga om drifterfarenheter så dog det helt. Nog måste det väl finnas fler i detta avlånga land som vill dela med sig av sina erfarenheter av luft/vatten värmepumpar
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Argumentera för och emot olika luft vatten värmepumpar!
« Svar #14 skrivet: 12 april 2005, 12:13:06 »
Okej då.....................
Jag liksom Fredrik O valde CTC. Så här efter 1:a vintern så är jag helnöjd. Allting fungerade som det var tänkt och nu när frosten är borta så har jag stängt av eltillskottet för att "spara" lite. Kanske skulle haft storleken större pump men vet inte riktigt.
Jag klarar mig ner till -4 utan tillskott. Denna milda vinter så stängde utedelen av sig 3 ggr pga kallare än -10. Då tickade kwh fort....... fiR:
Betalade 75000 inst och klart, inkl borttagning av oljetank och gammal panna. Tror att jag kommer att spara ca 12-13000 kwh jmfrt med utan LVP
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!