Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trevligt litet vindkraftverk  (läst 19152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Trevligt litet vindkraftverk
« skrivet: 07 april 2007, 14:23:23 »
Sånt här vill jag se mer av: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/vindkraft/skystream_3_7 Kostnad komplett ligger på 80-90000 sek, med anslutning direkt till nätet. Det driver alltså inte direkt, utan resultatet blir en besparing på din elförbrukning. Självklart går det ansluta på annat sätt, men det är tveksamt om det är nån fördel.... För dyrt än, men räkna med en stark prispres på liknande vindkraftverk dom närmaste åren, tippar på en halvering av priset inom 5-7 år....

mvh humlan.


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 23 april 2007, 23:59:18 »
Sånt här vill jag se mer av: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/vindkraft/skystream_3_7 Kostnad komplett ligger på 80-90000 sek, med anslutning direkt till nätet. Det driver alltså inte direkt, utan resultatet blir en besparing på din elförbrukning. Självklart går det ansluta på annat sätt, men det är tveksamt om det är nån fördel.... För dyrt än, men räkna med en stark prispres på liknande vindkraftverk dom närmaste åren, tippar på en halvering av priset inom 5-7 år....

mvh humlan.



Tveksamt skriver du, med 1,8 Kw i effekt (nominell antar jag) så förespråkar ju jag "givetvis" att ansluta denna till elpatron om man har skapligt med vatten i källar,n ;) och för övrigt så är jag övertygad att solceller är att föredra, bara det blir prismässigt mera försvarbart. Tänk dig ingen underhåll, som vacumrörena. Keep up the good"informationsflödet" till oss andra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #2 skrivet: 24 april 2007, 00:05:41 »
Förresten.. nu får vi se om ni förstår hur jag menar... Blåser det inte mindre på vintern jämfört med sommar, solens timmar är mindre på vintern, el behövs mest på vintern, vilket är då bäst, oavsett priset, solceller eller vindsnurra? Nu är ju landet så förbenat långt med allt vad det innebär, men någon "tumregel" finns det väl om vilket som ger mest, oavsett pris.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #3 skrivet: 24 april 2007, 07:06:41 »
Jag blev mer förtjust i solfÃ¥ngarna som man kopplar in direkt pÃ¥ nätet  :,v(

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #4 skrivet: 24 april 2007, 11:14:01 »
Javisst mÃ¥ste man tänka pÃ¥ var man bor. Bor man i ett blÃ¥shÃ¥l, sÃ¥ mÃ¥ste en snurra vara det mest lönsamma, Ã¥ tvärtom med solceller. För min egen del sÃ¥ är det solceller som gäller, jag har ett drömläge för allt som har med solenergi att göra. I stort sett helt fritt frÃ¥n det Solen gÃ¥r upp, tills dess den gÃ¥r ner, Ã¥ret om  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #5 skrivet: 24 april 2007, 12:21:15 »
Jag bor i ett blåshål.
Öppet 1-2km mot vättern, är det vindstilla hemma hos svärföräldrarna som bor i andra änden av byn, så kan det vara halv storm här hemma.
Det står dessutom ett gäng vindsnurror ner mot sjön.

 Tänk om man kunde ha ett litet vindkraftverk som matar bergvärmepumpen!

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #6 skrivet: 24 april 2007, 12:59:05 »
Jag bor i ett blåshål.
Öppet 1-2km mot vättern, är det vindstilla hemma hos svärföräldrarna som bor i andra änden av byn, så kan det vara halv storm här hemma.
Det står dessutom ett gäng vindsnurror ner mot sjön.

 Tänk om man kunde ha ett litet vindkraftverk som matar bergvärmepumpen!



Hmm, varför till pumpen? Bättre då att köpa en billig snurra för likström, att driva en elpatron istället, så behöver Du inte göra nån speciell inst, utan bara koppla snurran "direkt" till elpatronen.

mvh humlan.

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2007, 20:39:06 »
MÃ¥ste vara perfekt att använda sitt vindkraftverk för att driva värmepumpen. Direkt till elpatron blir ju = cop 1. Tänke ett litet kraftverk med ca 3kw mata det i en värmepum med säg cop 3 sÃ¥ dÃ¥ är det plötsligt 9 kw helt gratis  :)
Kolla http://www.energicentra.nu/ dom har 3 - 20 kW vindkraftverk. Dessa är 12v kraftverk. Blåser gör det ju inte konstant. Energin lagras 12v batteripack. Omformare (på 6kwh) ser till att leverera en fin spänning utan variationer. (ok vet inte om det är fyrkant eller sinusvåg) På så sätt så finns det lite extra även om man väljer ett mindre vindkraftverk. Bor man på ett ställe där det blåser så måste det gå att göra sig relativt oberoende av nätspänning på detta vis.
Att belasta det lite hårdare ibland när tex tvättmaskin ska gå är ju inget problem med denna lösning.
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2007, 20:52:32 »
MÃ¥ste vara perfekt att använda sitt vindkraftverk för att driva värmepumpen. Direkt till elpatron blir ju = cop 1. Tänke ett litet kraftverk med ca 3kw mata det i en värmepum med säg cop 3 sÃ¥ dÃ¥ är det plötsligt 9 kw helt gratis  :)
Kolla http://www.energicentra.nu/ dom har 3 - 20 kW vindkraftverk. Dessa är 12v kraftverk. Blåser gör det ju inte konstant. Energin lagras 12v batteripack. Omformare (på 6kwh) ser till att leverera en fin spänning utan variationer. (ok vet inte om det är fyrkant eller sinusvåg) På så sätt så finns det lite extra även om man väljer ett mindre vindkraftverk. Bor man på ett ställe där det blåser så måste det gå att göra sig relativt oberoende av nätspänning på detta vis.
Att belasta det lite hårdare ibland när tex tvättmaskin ska gå är ju inget problem med denna lösning.

Bättre verkningsgrad ja, men bra mycket dyrare i inköp..., än  :) ;) Tyvärr är det ändÃ¥ inget för mig, inte ofta det blÃ¥ser sÃ¥ att jag skulle ha nÃ¥n nytta av en snurra, där jag bor. Dessutom har nog ett 3kW vindkraftverk "bara" mellan 1-2 kW ut i medeltal.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 15 maj 2007, 20:54:28 av humlan57 »

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2007, 21:27:44 »
Ja helt klart så behövs det ett litet större vindkraftverk, säkert ett på 10 kW öm man ska vara realistisk och ett ordentligt pack med batterier, blir förmodligen rätt dyrt om man bara ska driva det med vindkraft. Detta jag skrev om oberoend av nätspänning så måste man säkert ha ett 10 kW och bo där det blåser hela tiden.
Tänkte mest på nic2 som skrev att han bodde i ett blåshål.
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2007, 22:54:21 »
Ja helt klart så behövs det ett litet större vindkraftverk, säkert ett på 10 kW öm man ska vara realistisk och ett ordentligt pack med batterier, blir förmodligen rätt dyrt om man bara ska driva det med vindkraft. Detta jag skrev om oberoend av nätspänning så måste man säkert ha ett 10 kW och bo där det blåser hela tiden.
Tänkte mest på nic2 som skrev att han bodde i ett blåshål.

Bor man i ett blÃ¥shÃ¥l, dÃ¥ ska man definitivt hÃ¥lla ögonen öppna framöver. Det kommer med 100% säkerhet dyka upp snurror som är klart intressanta  :) Fördelen med en billig likströmssnurra, kopplad direkt till en elpatron, är att man alltid sÃ¥ fort det blÃ¥ser lite, fÃ¥r värme frÃ¥n den. Men om det är lönsammare i längden..., ingen aning.

mvh humlan.

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2007, 07:09:30 »
Det är en ganska lång pay-off för små vindkraftverk, så priserna måste ned långt under hälften mot idag.

Trots allt har ett år bara 8760 timmar, och jag tror att man svårligen får ut mer än 0,7-0,8KW per timme i snitt över ett år. Då tar det rätt många år innan det är betalat, i synnerhet som de kräver lite underhåll under resans gång. Om man dessutom "bara" får värme av dem, så vill det ju till att man vill ha värme då också. Under sommarmånaderna går det väl iofs åt lite varmvatten, men inte så mycket mer.

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2007, 12:57:20 »
Om man tar en 5kW vindkraftverk vad skulle man kanske hamna i snitt på för kWh då?
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2007, 13:19:30 »
Ca 6-9000 kWh/år mellan tummen och pekfingret, Hannewind anger 3000 - 5000 kWh/år på sitt 2.2 kW vindkraftverk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trevligt litet vindkraftverk
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2007, 14:08:13 »
Om man då räknar på 6000 kWh/år så skulle man då kunna köpa ett 5 kW kraftverk för 60 000:- och det betalar sig på 10 år. (räknat på 1:- kWh) Frågan är vad livslängd och underhåll blir?
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 14:10:17 av kristerl »
Energibrist? Har jag aldrig hört!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!