Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ är det äntligen dags att skaffa värmepump men vad ?????  (läst 11550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Se min gångtid och statestik 1 år bakåt. Tidigare var det 39000kWh. Hushållsförbr 12000kWh Genomsnitt VP förbr 2kW genomsnitt 5,5kW värme. ( Nu ger den 7,5-8,3kW/h ) . In vintras räknar jag med genomsnitt 5kW/h. Resten direktel eller tilläggs el patron.


Citera
gÃ¥ngtid   förbr (a 2kW)    värme vp( 5,5kW/h)      värme vp+hh   Â  dir el (elpatron)
4214h   Â    8428kWh   Â Â   23177kWh   Â Â                   35177kWh   Â    4000kWh

Så min VP på 6kW ger mig årsenergi på 23177kWh.


Har någon räknat så här????

Du bor i skåne, trådskaparen bor i dalarna, ni har inte samma klimat!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Vi har ej heller samma typ av hus. Så det kvittar. Det jag vill visa är ett annat sätt att redovisa årsförbrukning förhållande till gångtid, effekt förbrukning, hushålls el med detta kan man bifoga COP beräkning under ett års drift.

Jag sa VP går ca 3000-4000h / år. med den gångtiden X förbrukad el compr, cirk pumpar odyl. Ger det viss värme.

Vad blir din värme utfrån kompressorn /år. stämmer det med tidigare värme förbrukning.
Har din energiförbrukning minskat? El notan har så klart minskat.

Så under loggning och redovisn av förbr redovisa gärna med denna metod.
inte här.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mina erfarenheter med vÃ¥rt hus tyder pÃ¥ att man inte ska förvänta sig att man inte fÃ¥r nÃ¥gon större sänkning av framledningstempen om man öppnar elementtermostaterna helt i de rum som kräver mest värme. Sänkningen hos oss var bara  ca 3 grader ( vid 50 grad) när vi öppnde termostaterna i plan 1 , termostaterna var tidigare i 'mittläge'. I övervÃ¥ningen körs termostaterna i mittläge och dÃ¥ är elementen svala när rumstemp är 20 grad vid -5 grad ute.
Värmen stiger ju uppåt ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hej och tack alla för den fina informationen ni ger.

Skall kolla lite med mina möjligheter att fÃ¥ lägga ner ytjordvärme till ett vettigt pris om inte sÃ¥ blir det L/V ser ocksÃ¥ pÃ¥  olika typer  V/V pump har funderat pÃ¥ olika fabrikat ev Nibe ocksÃ¥, ser samtidigt lite pÃ¥ detta att kunna fÃ¥ en hög framledningtemp om det behövs, när vinterkylan slÃ¥r till i Dalarna.   

Detta med öppna termostater man vill ju kanske ha det lite kallare på sovrummet till ex har ni samma temp i alla rum och hur mycket försämrar det effekten på systemet

Hur fungerar det vid mycket vind har ni vindkompensatorer inkopplat till driften, då kyleffekten kan bli ganska så hög om det blåser lite. eller går man bara efter utetemp.

mvh
R Larsson

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Vi säger alltid som svar på liknande fråga. Rumstermostat (Placeras centralt i öppet utrymme i huset ).brukar lösa värme instrålning från solen och kompenserar så klart för kallvind om det centrala utrymmet blir förkallt.

Så klart stryp med fast strypning i de rum som skall vara kallare. Termostater på element är banlysta vid VP drift.
« Senast ändrad: 25 juli 2005, 10:17:52 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Vi säger alltid som svar på liknande fråga. Rumstermostat (Placeras centralt i öppet utrymme i huset ).brukar lösa värme instrålning från solen och kompenserar så klart för kallvind om det centrala utrymmet blir förkallt.

Så klart stryp med fast strypning i de rum som skall vara kallare. Termostater på element är banlysta vid VP drift.
Ja man kan inte vara nog för tydlig på dom 2 pumkterna så jag repiterar.

innomhus givare kompenserar för kraftigvind, men inte at glömma att den spar energi åt dig då ni göt storbak eller har folk hemma på besök m.m.

& termostaterna ska vara bortplockade eller fult öppna, tempraturen styrman genom att strypa flödet i radiatorn
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50

Tackar för info.

Men som sagt kanske en dum fråga men vad är det som sker på grund av termostaterna på radiatorerna vid VP drift. och hur gör man rent praktiskt med att strypa flödet till radiatorn.

mvh
R Larsson

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det som händer när termostaterna stänger elementen är det blir strypning av flödet som VP genererar. Det blir då så att det skapas hög diff framl/retur så att i värst fall Vp stoppar på HP stopp.

Strypa dem gör du genom att ta bort temostat knoppen och under den finns en ring som du kan vrida på och ställa flödet .
Justerar man in det med nogrannhet klarar central rumsgivare och >VP< kurva av att reglera din värme till yttersta belåtenhet.
Det tar en viss tid och det gäller vara nogrann och ej ge upp i första taget.

Där det är för varmt stryper man. Blir det sen för kallt öppnar man igen lite grann osv....

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
en värmepump går ju inte 24H/dygn, utan den går enstund & vilar en stund. för att få så ekonomisk drift som möjligt så vill du värma allt vatten i ditt värmesystem när pumpen går, detta med för att man får lite högre temp än man ska ha & sen så står pumpen still & då ska det varma vattnet värme fast pumpen står still, till sist får man lite kallare vatten än man ska ha, dssa tempsvängningar käns inte i huset utan bara om du könner på radiatorerna.

Om man har termostarer så riskerar man att dom stänger så att man inte får allt vatten varmt & då får man oekonomisk drift.

du kan ha termostater i nått enstaka rum om du har problem med att solen ligger på just där ibland.
men testa utan först, har du ingen ring bakom dina termostater så kan man strypa på avstängningsventilen som fins under locket på returröret.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet

Tackar för info.

Men som sagt kanske en dum fråga men vad är det som sker på grund av termostaterna på radiatorerna vid VP drift. och hur gör man rent praktiskt med att strypa flödet till radiatorn.

mvh
R Larsson

Med strypande radiatortermostater (och med för hög kurva inställd, vilket ofta är fallet) så får man korta gångtider då flödet i systemet blir lågt, i värsta fall kan värmepumpen lösa ut på högtryckspressostaten, detta inträffar dock oftast bara på våren när inget värmebehov finns men VP:ns reglerdator "tror" det. Termostaterna stänger då helt och det blir omöjligt för värmepumpen att göra av med den effekt den producerar.

I de värmepumpar (t.ex. IVT) som arbetar med till/frånslagstemperaturer runt ett börvärde så kommer gångtiderna att bli mycket korta om du har hårt strypande radiatortermostater.
Värmepumpar med "gradminutreglering" (t.ex. Nibe och Thermia) kommer att få längre gångtider (än IVT) , men här är även risken för utlöst högtryckspressostat större.

Temperaturen i enskilda rum regleras bäst som tidigare skrivits genom att antingen stypa på grundflödesventilen (ringen under termostaten) eller på avstängningsventilen, en tumregel i början av intrimmningsarbetet kan vara att (vid kontinuerlig värmepumpsdrift och relativt hög framledningstemp) ha ca 5-10 graders deltaT över varje enskild radiator. På riktigt små radiatorer (typ lilltoan) kan detta vara svårt att åstadkomma, men minst 3 grader deltaT bör man ha även på små radiatorer.

Hela radiatorsystemet bör vid den maximala temp som värmepumpen kan generera i det enskilda radiatorsystemet ha en deltaT på ca 6-10 grader, detta av den anledningen att en värmepump (p.g.a. köldmediats karakteristik) har den högsta verkningsgraden vid denna deltaT.

I mitt system kan värmepumpen generera ca 43 graders framledningstemp när den går kontinuerligt, vid denna temp avger mitt radiatorsystem den effekt som värmepumpen producerar och tempen på framledningen stiger därför inte mer än så.
Vid denna temp (43 grader) har jag en returtemp på ca 37 grader, kanske i minsta laget, men ställer jag ned cirkpumpen ett snäpp till så får jag lite problem med flödet i de mest avlägsna radiatorerna.

För att justera in tempen över varje enskild radiator kan en IR-tempmätare vara ett bra hjälpmedel, tejpa rören (mätpunkterna) med en vävtejp eller likande för att få jämförbara mätytor att relatera till.

Fler frågor, fråga på, men vänta med intrimmningen tills du verkligen har nåt värmebehov att tala om...

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Tackar tackar för super information
men det är nu som frågorna börjar. Har just huggit upp årets vedbehov och förhoppningsvis kört min sista vedsäsong.

Vilket innebär att jag inte behöver kasta mig över en anläggning och i nästa vecka sÃ¥  börjar rörkrökarna och anbudsrundan startar skall bli mycket intressant att fÃ¥ se vad man rekomenderar.   Har fÃ¥tt lite information frÃ¥n grannar som har ytjordvärme där jag bor och vad jag förstÃ¥r sÃ¥ är man är inte helt nöjd med det.
 
Återkommer med flera frågor snart och tack igen för ett bra forum med bra inlägg.

Mvh
R Larsson 

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Hela radiatorsystemet bör vid den maximala temp som värmepumpen kan generera i det enskilda radiatorsystemet ha en deltaT på ca 6-10 grader, detta av den anledningen att en värmepump (p.g.a. köldmediats karakteristik) har den högsta verkningsgraden vid denna deltaT.

Vet du Rickard vad det ideala delta T är för olika köldmedum, t.ex. R410A som intresserar mig mest.

Äh, glöm det, det finns nog redan här bara jag söker  :-[
« Senast ändrad: 01 augusti 2005, 20:59:18 av Martin X »

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Hur är det med en  VP som använder 410A vad jag förstÃ¥tt fÃ¥r en sÃ¥n pump arbeta under högre tryck är det detsamma som att en pump dom gÃ¥r pÃ¥ 410A fÃ¥r kortare livslängd?? än pumpar med andra köldmedium.

Ytjrodvärme tömmer man marken pÃ¥ energi efter ett par Ã¥r skapar man en permafrost miljö runt slangarna ?? kan man behöva lÃ¥ta en ytjordvärm slang  ligga i vila ?? Är det vettigt att lägga ner fler slangar och skifta slinga med vissa intervaller ??

Tack på förhand
mvh
R LArsson

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hur är det med en  VP som använder 410A vad jag förstått får en sån pump arbeta under högre tryck är det detsamma som att en pump dom går på 410A får kortare livslängd?? än pumpar med andra köldmedium.

Ytjrodvärme tömmer man marken på energi efter ett par år skapar man en permafrost miljö runt slangarna ?? kan man behöva låta en ytjordvärm slang  ligga i vila ?? Är det vettigt att lägga ner fler slangar och skifta slinga med vissa intervaller ??

Tack på förhand
mvh
R LArsson

Du tämer inte marken på energi, inte en schans. Ytjordvärmen återladdarsig lättare än bergvärmen.
du skapar inte permafrost med en rätt dimensionerad slinga, för kort slicka skapar för kraftig nedkylnad som då orsakar dåligverkningsgrad, men jag har svårt att tänmka mig at man kan underdimensionera så kraftigt att det skapar permafrost.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tdiswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Comfortzone CE 50
Ja dÃ¥ var det hela pÃ¥ plats  Misubishi scrollkompressor, acumulator tank och jordslinga*2

Helt imponerad startade upp anläggningen strax före jul och det fungera bytdligt bättre än väntat just nu loggar med elmätare men ser ut att blir mer på den sidan. inga värmeproblem den håller exakt inne tempratur och varmvattnet räcker mer än väl till har inte sett att elpatronen slagit igång än

Då jag var tveksam trots alla lovord så behöll jag vedpanna och den actanken också men tvivlar på at jag kommer att elda nå mer ved på länge *roflmao* ( skulle ha gjort det här för länge sen)

mvh R Larsson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!