Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump för litet hus  (läst 5314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skargardsbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Värmepump för litet hus
« skrivet: 26 januari 2004, 15:54:46 »
Hej!

Skall bygga ett mindra hus (66 kvm+loft) för permanentboende i Stockholms skärgård. Huset har en öppen planlösning.

Jag håller nu på att sätta mig in i olika värmesystem som kan vara lämpliga för vårat bygge och undrar nu om nån kunnig på detta forum kan tipsa mig om vilken typ av värmepump jag bör satsa på och en lämplig modell.

Tacksam för alla synpunkter.

Skargardsbon
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2004, 16:25:31 »
Har du möjlighet att förlägga ytjordvärme/sjövärme eller är ditt enda alternativ att borra? Om du kan förlägga yjordvärme, som blir betydligt billigare än bergvärme, så rekommenderar jag golvvärme, samt en Nibe 1215-4 kW med inbyggd varmvattenberedare, eventuellt med en 300 liters acktank som första radiator.

Ett billigare alernativ är en twinvärmepump (luft/luft) från panasonic eller liknande.

I nybyggnation sätts det ofta in frÃ¥nluftsvärmepumpar, men de är jag inte sÃ¥ insatta i sÃ¥ att jag kan uttala mig  :-[.

Om du går på golvvärme måste du förmodligen ändå lösa ventilationen på något sätt, förmodligen med någon form av ftx-aggregat, d.v.s. ett till/från-lufts-aggregat med en inbyggd mekanisk värmeväxlare som återför värme till huset drån den utgående ventilationsluften.

Kan du unvika den kostnad som det innebär med ftx:et men ändå följa byggnormen så föreslår jag att du gör det.

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Skargardsbon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2004, 16:47:17 »
Tack för snabbt svar!

Vi har inte sjötomt, så att hämta värme från vattnet kan vi ej! Det blir också svårt att hämta från jorden då vi bygger på berggrund och det inte ligger många decimeter jord innan man kommer till berget. Bergvärme känns inte som ett alternativ då investeringskonstnaderna blir för stora i relation till den energiåtgånden vi kommer att ha för att värma upp vårt relativt lilla hus.

Just nu tror jag på antingen en frånluftspump som då även sköter husets ventilation eller en luft-luft pump som kompletteras med elradiatorer. (Vi kommer även instalera en effektiv täljstenskamin i huset) Med det sista alternativet måste man ju givetvis komplletera med varmvattensberedare (el) och ett mekaniskt ventilationssystem ev. förstärkt självdrag.

Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2004, 21:19:36 »
Till ett "litet" välisolerat nytt hus tycker jag frånluftvärmepump låter som en bra idé.
den kommer att producera stordelen av varmvattnet och lite värme i bästa fall.
Kolla i broschyrer visst finns det såna pumpar som även utnyttjar uteluft, för att ge högre effekt!? och även hjälper till med värmen.... Då löser ni även ventilationen på ett bra sätt.
Golvvärme är ok i ett nybygge som ert, med riktigt bra fönster.....  men läs gärna en skrift som konsumentverket har pÃ¥ sin sida, om faran med golvvärme..... särskilt med platta pÃ¥ mark..men du väljer väl torpargrund antar jag (pga av berget)
dom har nÃ¥gra andra matnyttiga skrifter om  solenergi varmvattenberedare värmepumpar mm.
En uteluftvärmepump kan ni komplettera huset med senare för en billig penning, om ni vill spara ytterligare el.... det verkar som priserna rasat väldigt senaste åren (pga av direktimport)

Lycka till nu med huset.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2004, 22:56:13 »
Hej igen

Jag måste tyvärr säga att jag är smått allergisk mot vedeldning :-[ Förklaring följer:
  • Om du har tillgÃ¥ng till gratis ved, gör sÃ¥ här. Ta de 40-70000 kr som täljstenskaminen kostar (installerad och klar) och köp istället en luft/luft-värmepump av senaste snitt. De fungerar bra ned till -15 grader, och hur mÃ¥nga dagar/Ã¥r har du kallare än sÃ¥ i Sthlm:s skärgÃ¥rd? Pengarna som blir över köper du dig nÃ¥got kul för. Och den ved du skulle ha eldat upp säljer du som lÃ¥ngved. Med pengarna du fÃ¥r för veden betalar du elräkningen. PÃ¥ detta sätt värmer du ditt hus billigare än om du hade eldat ved i en täljstenskamin, och du fÃ¥r dessutom ett hus som hÃ¥ller värmen till en lÃ¥g kostnad även om du är bortrest under en period. Du fÃ¥r för övrigt en massa fritid att nyttja för t.ex. resor eller att umgÃ¥s med familj/vänner.

  • Om du inte har tillgÃ¥ng till gratis ved, köp ändÃ¥ en luft/luft-värmepump som värmer huset, med de pengar du skulle köpt ved för kan du betala elräkningen. Även i detta fall frigör du en massa tid till övriga aktiviteter som du är intresserad av.

    I båda fallen tror jag dock att det kan vara en god ide med en frånluftsvärmepump.

    Med den ordnas både ventilation och varmvatten i en smäll, och tillskottsvärmen kan du få från marknadens minsta luft/luft-värmepump, eventuellt beroende på planlösning kan du behöva en s.k. twin-pump (med 2 inomhusdelar) samt någon enstaka elradiator (t.ex. i toa)


Jag kan tillägga att jag under tiden jag konverterade vårat hus (utetemp ned till -10 grader nattetid, + grader dagtid) värmde våra 100 m2 med ett fläktelement på 2000 watt.

Du har sannerligen ett problem när det gäller uppvärmningen p.g.a. den relativt lilla byggytan. Hur du än gör så blir det många kronor/m2 för uppvärmnings-systemet.

Kanske om du struntade i både frånluftsvärmepump och vedeldning och istället gick in för följande.

Självdragsventilation

Luft/vattenvärmepump

Acktank med dubbla kamflänselement (förvärmer varmvattnet), körs med flytande kondensering, sätts som första radiator då ditt värmesystem inte kommer att bli så stort att radiatorerna kan göra av med all effekt som värmepumpen ger (förutsatt att det inte finns någon 4 kW luftvärmepump)

30-50 liters elberedare för att toppa varmv.

Konventionella vattenradiatorer på 60 w/m2 vid delta t 30 grader = (+20 inne/+50 från VP)
Om man räknar 90 m2 inkl loft ger det en total värmeeffekt vid 50 graders framledning på 5400 w.
Det skulle med andra ord vara bra om du kunde hitta en luft/vatten-VP pÃ¥ 4-5 kW  :-[

Mycke att tänka på men du var väl ute efter uppslag...

Ett alternativ till:

Självdrag

Elberedare på 100-200 liter

Luft/luftvärmepump från citcop (billig) enkel eller twin.

Elradiatorer som får toppa om värmepumpen inte orkar med p.g.a. kyla (pumpstopp)

Sälj veden och betela elräkningen för pengarna.

Detta alternativ skulle bli det klart billigaste, tror jag.

Hör gärna av dig med mera frågor.







« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Patric

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2004, 02:20:57 »
Det kan väl i och för sig finnas andra skäl än ekonomiska till att vilja elda hemma. Dels så är ju eldstader i form av täljstensugnar, kakelugnar etc fina att tittat på och dels så finns det helt klart en "mysighetsfaktor". Själv tänder jag gärna en brasa i kakelugnen eller i min insats kamin, på helgerna och även på kalla vinterkvällar. Ger en otroligt "skön" värme och mysig stämmning när det knastrar från brasan.
För min del inbillar jag mig att jag också tjänar några ören på att "hålla tillbaks" elpatronen som normalt går in vid -10 - -15 grader men framförallt så slipper jag betala skatt till farbror Bosse för veden ;-).
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Värmepump för litet hus
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2004, 05:16:24 »
Skärgårdsbon....
Länk till intressant läsning    http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngCategoryId=1186

där kan du kanske snappa upp lite av varje..
Hälsar Bertil
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!