Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad pump, Ã¥tgärd?  (läst 10572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Underdimensionerad pump, åtgärd?
« skrivet: 06 februari 2013, 19:11:10 »
Hej...

Efter jag började läsa på detta forumet så inser jag hur lite jag kan om mitt uppvärmningssystem. Jag köpte huset 2010 och har inte alls satt mig in hur det fungerar, förra ägaren sa att han inte gjort något alls på dem sex år som han hade pannan innan jag flyttade in.

Att problem jag har märkte jag ju redan första vintern var att det gick åt massor av tillskottsel och dyra elräkningar som följd. Den enda åtgärd jag gjorde var att sänka temperaturen inne,stänga av tillskottet och elda massor i braskaminen, det blev ju såklart mycket mindre åtgång på el efter det.

Men nu för några veckor sedan började läsa här så började jag bli nyfiken på hur min pump fungerar och om den är för klen för detta hus som är en tegelvilla med 2-plan och 260 m2 att värma byggt 1975.

Det jag har kommit fram till med mina högst begränsade kunskaper är att i mina ögon så är pumpen för klen, det jag gjorde var att testa hur mycket pumpen går vid nollan som det nu har varit här ett tag. Min pump är en Ctc Ecoheat 8.5kw som är installerad 2004 och vid noll grader ute så går den ca 18 timmar och då har jag en temp på 23 grader på övervåningen som har golvvärme med fullt öppna termostater i kök, vardagsrum, hall, och wc. Radiatorer finns det 5 st av i olika rum och där har jag strypt dem till ca 20 grader med termostaterna.

Bottenvåningen är lite mer problematisk, där är det bara 18 grader med fullt öppna termostater. Men där hade jag tänkt mig att installera en fläktkonvektor, startade en tråd om det för någon vecka sedan.

När man sen har läst lite här om hur låg förbrukning en del har så började jag bli lite nojig och fundera på om min pump verkligen ger 8.5kw eller om den är sliten och kass eftersom den får gå så många timmar redan vid nollan ute. Då tog jag det "geniala" beslutet att slå av kompressorn och sätta på 9kw tillskott och övervaka hur många kWh-timmar det verkligen går åt när det är noll grader ute, körde så i 2 dygn och kom fram till att det gick åt 160 kWh under 24 timmar.

Stängde sedan av tillskottet och körde med bara kompressorn i 2 dygn och då gick kompressorn i ca 18-19 timmar på ett dygn som jag redan iofs visste om sen tidigare testande. Detta gav mig då ett svar på att pumpen verkar ge vad den ska trots allt, 18x8.5=153kw. 160kw gjorde jag ju åt med bara el som sagt.

Nu kommer jag till det mest oroväckande av allt, varför vill jag nu hitta en anledning att byta till en ny 12kw pump? För det finns väl ingen chans i hela världen att jag skulle kunna räkna hem en helt ny panna och slänga ut den gamla? Jag gör åt runt 15m2 med ved i braskaminen och skulle gärna slippa att kånka på ved varje dag, veden kostar mig ca 5000 kr per år.

Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe? Själv tror jag att detta forum har gjort mig mer eller mindre galen!  8)
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2013, 19:29:35 »
Med större pump följer behov av mer kollektor, borrhål eller markslinga eller vad det nu är.
Men det låter ju som att du utan vidare kan gå upp till 12 kW.
Kanske rent av en Nibe Fighter 1250 kunde vara nåt, den ger max 18 kW om den även spetsar med sina 2 kW elspets, men är tänkt att användas i hus som kräver ca 16 kW som mest.
Om du klarar dig med 16 vid normalt ordentlig vinterkylar för din region, så kan du ju ha braskaminen som förstärkningseldning vid de allra kallaste dagarna.
Om du gör av med 15 kbm ved per år, så framgår ju att du eldar mycket, och att det också motsvarar åtskilliga kW eller kWh.

Ditt nuvarande problem med sval bottenvåning och varm övervåning kan i viss mån lösas med att du stryper på din värme på övervåningen. Då orkar systemet höja framledningen lite till och du borde kunna få varmare på bottenvåningen. Om du lyckas med det så är det ju ändå så att mycket av den värmen ändå stiger till övervåningen, och där har du säkert varmare golv och tål en klart lägre luftemperatur än på bottenvåningen som säkert har lite kallare golv.
Prova så får du se om det verkar fungera.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2013, 19:50:12 »
Inte tänkt på att isolera huset mera för pengarna istället? Ser att du har 3-glasfönster, det är bra, men hur mycket isolering har du på vinden/taket? Hur mycket i väggarna?
Jag sänkte energiförbrukningen till uppvärmning till hälften med isolering 40cm på vind och 10cm i väggar.
Och sparar 70% av resten med en 8kW BVpump. Köpte pumpen först och isolering för dom sparade pengarna sen men resultatet blev OK tycker jag.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2013, 19:57:46 »
Var ligger huset? Att pumpen går 18-19 timmar per dygn vid noll grader ute behöver inte vara något problem, det beror på var i landet huset ligger. Hur mycket är massor av tillskottsel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2013, 20:02:35 »
Det framgår inte riktigt om du vill ha 23 grader uppe eller inte. Om du nöjer dig med svalare där så kan det ju istället bli varmare nere med samma energiåtgång. Kanske kan du balansera om så mer värme går till nedervåningen (om du nu vill det).

Du kan kolla runt på forumet efter trådar om strypning av element/radiatorer för att läsa på om det. Så kanske du kan strypa några radiatorer uppe lite mer (istället för att använda termostater) och på så sätt få ner mer värme till undervåningen. Allt beror också på hur dina rör går och förgrenas till de olika våningarna. Du kan ju starta en ny tråd om detta ifall det är intressant.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Donk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2013, 20:12:56 »
GÃ¥r i liknande tankar, min pump är insatt 04 sÃ¥ den kan ju braka ihop när som, det är en autoterm  409 c  tror den ska vara   pÃ¥ 9 kw , huset är stort och har källare under hela när allt värms upp ca 300 m2 (boningsdel + källare dÃ¥) . idag värmer jag inte 3 rum i källaren dÃ¥ jag renoverar där och dÃ¥ hÃ¥ller sig tempen där pÃ¥ ca 12-15 grader vid 5 minus ute.  vp  är ju betydigt lyckligare  nu när de  3  gigantiska elementen är av men gÃ¥r ändÃ¥n dygnet runt frÃ¥n ca 8 minus. spärrade eltillskottet och pumen tuffar pÃ¥ vid  -18  hÃ¥ller den ff över 20 grader inne men som sagt dÃ¥ är en stor del av källaren inte uppvärmd. tänkte  ersätta 2 stora element  meden fläktkonvektor där nere + antagligen en fläktkonvektor  i blivande biorummet pÃ¥ 50 m2. Men när man  byter  pump borde  man inte   fläska dit minst en 12 kw istället ?  jag har 2 borrade hÃ¥l pÃ¥ 110 meter kb in vid  -18 och 1 veckas konstant drift lÃ¥g pÃ¥ +6.9  det är det lägsta  jag varit med om pÃ¥ nu tvÃ¥ vintrar . nu har det legat pÃ¥ ett par minus ett tag  och kb ligger pÃ¥ +7.5 in . sommartid ligger den lite  över +8
Jag bor pÃ¥  södra öland,  finns det utrymme för större pump utan att  borra  mer ?

Mvh A

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2013, 20:47:31 »
Var ligger huset? Att pumpen går 18-19 timmar per dygn vid noll grader ute behöver inte vara något problem, det beror på var i landet huset ligger. Hur mycket är massor av tillskottsel?

Huset ligger i Småland. Förra ägaren gjorde åt 29000 kWh på ca 6 år.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2013, 20:49:54 »
Med större pump följer behov av mer kollektor, borrhål eller markslinga eller vad det nu är.

Jag har jordvärme, antal meter är okänt. Brine in ligger alltid på +2 eller +3 även när det var som kallats tidigare i vinter och pumpen gick dygnet runt i flera veckor.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2013, 20:52:15 »
Det framgår inte riktigt om du vill ha 23 grader uppe eller inte. Om du nöjer dig med svalare där så kan det ju istället bli varmare nere med samma energiåtgång. Kanske kan du balansera om så mer värme går till nedervåningen (om du nu vill det).

Båda jag och min sambo är rätt frusna av oss så 22-23 grader uppe passar oss väl, nere räcker det med runt 20 grader.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2013, 20:57:20 »
Inte tänkt på att isolera huset mera för pengarna istället? Ser att du har 3-glasfönster, det är bra, men hur mycket isolering har du på vinden/taket? Hur mycket i väggarna?

Hela taket är bytt 2005 och det ordentligt isolerat, sprutad mineralull om jag inte minns fel. Väggarna har jag noll koll på, inget extra gjort sedan huset byggdes vad jag vet.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2013, 21:06:27 »
Hela taket är bytt 2005 och det ordentligt isolerat, sprutad mineralull om jag inte minns fel. Väggarna har jag noll koll på, inget extra gjort sedan huset byggdes vad jag vet.
OK då är den största värmetjuven inburad. Väggarna har jag isolerat inåt, då kan man ta det lugnt, ett rum i taget. Men det beror ju på hur stor yta dom har vad dina väggar består av, vilket U-värde dom har och kan få, om det lönar sig att isolera dom.
Min tanke var att du skulle kunna behålla din VP om du kan minska förlusterna i klimatskalet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2013, 22:48:45 »
Går pumpen 18 timmar per dygn när det är noll grader ute ska den klara ett par minusgrader utan tillsatsel. Visserligen är klimatet på en del ställen i Småland bistert men jag tycker inte det ska behöva bli massor av tillsatsel. Nästan 5000 kWh/år är betydligt mer än vad jag hade väntat mig. Hur många timmar har kompressorn gått?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2013, 07:42:40 »
Går pumpen 18 timmar per dygn när det är noll grader ute ska den klara ett par minusgrader utan tillsatsel. Visserligen är klimatet på en del ställen i Småland bistert men jag tycker inte det ska behöva bli massor av tillsatsel. Nästan 5000 kWh/år är betydligt mer än vad jag hade väntat mig. Hur många timmar har kompressorn gått?

Kompressorn har gått 26400 timmar.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2013, 08:26:07 »
Mycket gångtid på kompressorn gör väl inte så mycket på sätt och vis, men det brukar ju vara ett tecken på att den under en lite för stor del av året inte klarar sig utan elspets.
Så hur många timmar med tillsats har du?

När det gäller eldandet så är det lätt att googla fram hur många kWh en kbmved av just din kvalitet motsvarar. I någon mån måste man försöka värdera huruvida din kamin är si eller så effektiv också, men du kommer att få en hyfsad uppfattning hur mycket eldandet motsvarar, och sen får du ju välja hur mycket du framöver VILL elda. Din vedkostnad är ju ändå relativt hög, och mellanskillnaden mellan el och vedkostnad är kanske inte så stor att den motsvarar ditt arbete.
Jag eldar själv en del kakelugnar, men har alltid gratis ved, som jag dock sågat och kluvit själv. Jag tycker att det är hög trivselfaktor på kamin/kakelugn, men det är ju inte en värmekälla som man vill ska utgöra basen i uppvärmningen.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump, åtgärd?
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2013, 08:52:12 »
26400 timmar pÃ¥ 9 Ã¥r blir ungefär 3000 timmar per Ã¥r. Spontant tycker jag det är en väldimensionerad pump. Den bör producera 25 000 kWh/Ã¥r. Med 5000 kWh tillsatsel blir det 30 000 kWh. Det betyder i sin tur att maximalt effektbehov bör vara ca 12 kW. Pumpens effekttäckning är alltsÃ¥ 65-70 %, den bör klara ca -6 utan tillsatsel. DÃ¥ är det mycket märkligt att det är sÃ¥ mÃ¥nga kWh tillsatsel. Nu kan det vara sÃ¥ att den tidigare ägaren snÃ¥lade med värmen sÃ¥ att siffrorna inte är representativa för den inomhustemperatur ni vill ha. Det är ocksÃ¥ en CTC-pump och de kan vara lite problematiska vad gäller inställningen av varmvattnet har jag för mig. Hade det varit en IVT-pump med 70 % effekttäckning hade jag Ã¥tagit mig att värma huset med runt 1000 kWh/Ã¥r tillsatsel i snitt. 

Att fundera på ny pump känns inte meningsfullt. Däremot kan det vara värt att fundera över varför den befintliga går som den gör. Går t.ex. tillsatselen in när det är högre utomhustemperatur än ca -5 ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!