Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning!  (läst 2506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad televinken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Avfrostning!
« skrivet: 01 januari 2010, 19:16:47 »
Hej är ny här o tänkte kolla om det är någon som har koll på t11 o t12!
Min optima frostar igen o hade samma problem förra hösten o byte 12 tror jag! *den som sitter i gallret på baksidan!*
Jag ringde ivt o dom sa att den hade gett sig igen! så jag köpte en ny o byte den men utan resultat! Funderar på om det är t11!
Vet inte riktigt var den sitter men det ska väl gå o leta upp :D
Mina värden på t11 är -3.3
                     t12 är -7.1
kan det vara rätt?
Bor i trähus från 1900 tales början utbyggd ett par tillfällen i nordöstra Göteborg. Med 10 radiatorer i olika storlekar. Har en optima o en ivt 290 panna från 04.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2010, 22:13:06 »
Omöjligt att säga med bara de två värdena. Men ser inte helt tokigt ut.
T12 är ju sensorn vid luftintaget, och den bör följa ute temperaturen någorlunda.
T11 är vid/efter förångaren och där är det rätt kallt...
En ögonblicksbild hos mig ger -8.2 samt -14.7.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning!
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2010, 00:33:23 »
Bygger det is i tråget uch upp på förångaren?

Hade dom problemen förra vintern...verkar som den värme som ges vid avfrostning inte riktigt räcker för att hålla undan vattnet...utan det börjar bygga is i tråget...

Löste det med en elslinga som ja placerat i botten...efter det var det inga mer problem med den saken...

Ja har dock andra små problem nu vid extrem kyla...som du kan se i en annan tråd här...

Din temp över t11-t12 är inga problem...när t11 kommer ner mot -35 kommer problemen:)

Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad televinken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2010, 11:14:08 »
Nja det räcker med en avfrostning så blir allt rent!
Men frågan är om T 12 ska ha det kallare än T11?
Hur står era andras tempraturer på? Jag hade 6,8- ute när jag hade 3.3- på T11 o 7.1- på T12!
Om dom värdena ser bra ut varför frostar den inte av för dÃ¥?  :-[
Bor i trähus från 1900 tales början utbyggd ett par tillfällen i nordöstra Göteborg. Med 10 radiatorer i olika storlekar. Har en optima o en ivt 290 panna från 04.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2010, 13:51:57 »
Jag tycker också att T11 borde vara kallare än T12. Men vid avfrostning blir förångaren varmare än T12. Det är svårt att tolka tempvärdena eftersom man ju inte vet när dessa är tagna, tex vid avfrostning, vid tillskott, i början av pumpstart, vid slutet av innan pumpen stannar mm.

Utloggad televinken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2010, 22:02:20 »
dom är tagna under gång visserligen under visst tillskott men t12 är alltid kallare än t11 så det känns som om det är något fel där!
Bor i trähus från 1900 tales början utbyggd ett par tillfällen i nordöstra Göteborg. Med 10 radiatorer i olika storlekar. Har en optima o en ivt 290 panna från 04.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2010, 22:19:43 »
dom är tagna under gång visserligen under visst tillskott men t12 är alltid kallare än t11 så det känns som om det är något fel där!

Då är det nog något galet.
Är inte 100% säker, men tror även T11 är en sensor som stoppas i en hylsa lödd på ett kopparrör. Känner du för det kan du ju byta till någon annan av denna modell, typ VBin och VBut. Se om felet flyttar sig. Eller köpa ny på måndag, det kanske inte rör sig om så stora summor.
(Har du gamla T12an kvar kanske du kan strippa den på plasthöljet och se om det är samma dimension som de "avklädda"...)
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad televinken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2010, 23:32:02 »
Ska kolla det imorgon! återkommer med resultatet!
Bor i trähus från 1900 tales början utbyggd ett par tillfällen i nordöstra Göteborg. Med 10 radiatorer i olika storlekar. Har en optima o en ivt 290 panna från 04.

Utloggad Sany0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning!
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2010, 22:09:50 »
Kravet för att en avfrostning ska ske är att t11 visar 6-10(vilket värde det är beror på utomhustemperatur, lägre temp ute lägre skillnad krävs) grader mindre än t12, vid drift ska i stort sett alltid t11 visa ett par gradet mindre än t12 och efter hand det blir is på utedelen så blir skillnaden större och till sist vill den avfrosta. Om dem temperaturerna som du angivit stämmer så är det antagligen så att t11 missvisar och behöver bytas ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!