Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation och luft  (läst 2037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nyinstallation och luft
« skrivet: 20 november 2008, 16:05:28 »
Jag har nyligen bytt från pellets (brännare i gammal oljepanna) till en bergvärme. I installationen ingick värmepump om 9 kwh, volymförstorare (ack.tank), nytt expansionskärl och konvektorelement. Efter installationen har jag fått in luft i systemet vilket jag inte haft tidigare. Vid nästan varje luftning av elementen kommer det luft dock utan att jag behöver öka trycket.

Den naturliga förklaringen borde vara en läcka nÃ¥gonstans i värmesystemet. Det som eventuellt talar emot ett läckage är varför det helt plötsligt skulle bli otätt bara för att energikällan är bytt. När jag idag fick inomhusgivaren monterad sjönk plötsligt trycket frÃ¥n 1 bar till 0,5 bar. Jag har fyllt pÃ¥ systemet och det har nu stabiliserat sig pÃ¥ 1 bar igen. I min amatörvärld finns det inget samband mellan givare och ett tryckfall sÃ¥vida inte givaren skickar information om att inomhustemperaturen skulle vara allt för hög. 

Vet någon av er om själva värmepumpen, volymförstoraren eller något annat kan ta in luft? Självklart kan rörmokaren böjt och bräckt ett rör vid själva installationen men jag hoppas självfallet att det kan det kan bero på materialet eller felaktig installation. Har någon av er råkat ut för liknande problem eller har ni något förslag på vad luftinsläppet kan bero på?

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #1 skrivet: 20 november 2008, 16:18:27 »
Hej

Kan det vara exp.kärlet ?
Det finns en liten ventil i ena änden (som på ett bildäck).
Där skall komma luft.

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #2 skrivet: 20 november 2008, 16:19:44 »
Kan det vara så att du har nytt vatten i systemet som luftas ur innan det är tömt på syre?
Hur länge sedan fyllde du systemet?

Mvh Thomas

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #3 skrivet: 20 november 2008, 18:57:39 »
Värmesystemet var igång mitten av september. Hela radiatorsystemet tömdes och fylldes på med nytt vatten.

Menar du verkligen att det skall komma luft ur expansionskärlet? Jag tror att jag har en säkerhetsventil där övertrycket (vattnet) kan rinna ut. Jag skall dock kolla ventilen omedelbums.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #4 skrivet: 20 november 2008, 19:35:45 »
Är det 1 bar i expansionskärlet och max 10 meter höjdskillnad mellan manometern och högsta punkten i systemet kan det inte komma in luft i systemet. Förmodligen är det luft från tömningen/påfyllningen som är kvar. Min erfarenhet är att det kan ta tid att bli av med all luft, den flyttar sig i systemet. Slutligen brukar den hamna i varmvattenberedaren så jag rekommenderar att lufta den. Min åsikt är att det bara är att hålla på med luftning tills luften tar slut.

I min värld finns det inte heller något samband mellan innegivare och trycksänkning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #5 skrivet: 20 november 2008, 22:30:17 »
Hej

Kan det vara exp.kärlet ?
Det finns en liten ventil i ena änden (som på ett bildäck).
Där skall komma luft.

/sw
Rör för tusan inte den ventilen. Avsedd att reglera förtrycket i systemet. Inte att avlufta!!!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Claban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Älvsjö
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #6 skrivet: 21 november 2008, 14:09:23 »
Jag har en ventil men det är svårt att säga om det kommer luft ur den. Som nämndes ovan fick jag sent omsider min inomhusgivare monterad och igår fick värmepumpen spelet och slutade producera värme. Vi var tvungna att helt koppla ur denna för att inte frysa häcken av oss.

Har nu väntat 1,5 mÃ¥nader pÃ¥ installationen av frikyla, värmesystemet tar pÃ¥ nÃ¥got sätt in luft och igÃ¥r en givare som sänker hela systemet. IVT och firman har inte direkt överträffat mina förväntningar  fiR:

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinstallation och luft
« Svar #7 skrivet: 21 november 2008, 17:36:28 »
Det verkar vara så att innegivaren är defekt och visar för hög temperatur. Då blir det ingen värme inne. Det går att se på pumpens display vilken temperatur den anser att det är i rummet. Stämmer värdet?

Är manteln till varmvattenberedaren luftad? Det skall inte vara något som helst problem att märka om det kommer luft eller inte. JAg tror inte värmesystemet tar in luft, det kan det inte göra om det är 1 bar övertryck.

Och rör som sagt inte expansionskärlet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!