Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frÃ¥gor vid utbyte av styrdator, givare för brine  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kallman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
frågor vid utbyte av styrdator, givare för brine
« skrivet: 20 september 2015, 09:36:14 »
för ett par veckor sen slog ett åsknedslag ut styrdatorn (901351) på min thermia classic 105 . Ringde en VVS-firma som skickade en ny
enhet (901353) , en skillnad är att givarna till köldbärarmediet nu är anslutna. På den gamla enheten "hängde de i luften". Jag pluggade in enheten och satte parametrarna efter instruktionsboken. Den gav varmvatten men ingen värme , nu är det fortfarande rätt varmt ute så jag avvaktade.
DÃ¥ badrumsgolvet blev för jävla kallt började jag rota i VP:en och upptäckte att Kb fr. var 79 grader och Kb till var 19 grader. :-\  När jag mäter pÃ¥ givarna (200236-22  K)  i rumstemp mäter jag ca. 1,7 kohm. Nu har jag kopplat frÃ¥n givarna och dÃ¥ verkar värmen kommit tillbaka. är det nÃ¥t som känns igen? Hittar ingen trÃ¥d. Bör jag försöka fixa givarna (byta ut?) eller fortsätta köra utan de inkopplade. Utan givare fÃ¥r jag tempen -20 grader som jag ändrade pÃ¥ Kb min till -15 för att fÃ¥ igÃ¥ng värmen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: frågor vid utbyte av styrdator, givare för brine
« Svar #1 skrivet: 20 september 2015, 14:35:04 »
Det låter som om givarna är ofriska. De bör ha 22 kohm vid +25 °C. Det är NTC-givare, så resistansen minskar med ökande temperatur.
KB-givare är ju ofta ständigt fuktiga pga kondensvatten, och det kan medföra överledning mellan anslutningarna som gör att totala resistansen blir lägre än den borde vara.

Om du har givarna lösa så kan du prova att torka dem i ugn (helst varmluftsugn) vid 70-80 °C över natten och se om de piggnar till.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!