Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 35930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Gradminuter / integral VS temp diff
« skrivet: 07 oktober 2011, 14:32:09 »
Om jag nu exempelvis har en tank och vet att jag inte vill/behöver köra högre än 3-5k på framledningen. Varför inte använda hysteres / tempdiff för styrning i högre utsträckning?

I stället för att försöka hitta någon typ av magisk sweet spot för start baserat på GM / integral?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2011, 16:05:01 »
gradminuter är ett dåligt mätvärde för tillslag av eltillskott om man har en arbetstank.
Bättre då att beräkna vid vilken utetemperatur som värmepumpen inte klar att själv värma huset och sedan förregla eltillskottet tills den tempen är nådd och därefter köra med tempdiff som du var inne på
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2011, 16:13:37 »
Varför funkar gradmin dåligt mot arbetstank är det inte bara att ställa ner Gm för eltillskott Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2011, 18:10:57 »
Varför funkar gradmin dåligt mot arbetstank är det inte bara att ställa ner Gm för eltillskott Sc:,h
Du vill ju ha långa drifttider på värmepumpen, det är ju en av fördelarna med arbetstank och då är det ju dumt att elen hoppar in och hjälper till fast det inte behövs.
visst, det går att mixtra med inställningarna så det funkar hjälpligt men det är svårt att få en pålitlig funktion. tex efter en VV cyckel så kanske tanken och hela radsystemet är kallt och det tar väldigt lång tid att arbeta tillbaka tempen, då vill vi ju inte att elen ska tillåtas gå in och fördärva pay-off tiden
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2011, 18:26:39 »
har inga planer på att använda tillskott annat än vid värmepumsfel eller legionella.

Med tank och gradminuter-räkning känns det svårt att pricka sweet spot där medel på körningar blir = framledning bör. Med hysteres borde det väl vara enklare.

Om vi tänker oss hysteres och jag sätter jag den på 3 så blir det tre på båda sidor om framledning bör.

Min begränsade erfarenhet säger start -3k och stopp +6k typ så. När man kör med gradminuter.

Förstår ni? Det måste ju finnas folk som brinner för eller hatar gradminuter respektive hysteres?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2011, 18:34:41 »
har inga planer på att använda tillskott annat än vid värmepumsfel eller legionella.

Med tank och gradminuter-räkning känns det svårt att pricka sweet spot där medel på körningar blir = framledning bör. Med hysteres borde det väl vara enklare.

Om vi tänker oss hysteres och jag sätter jag den på 3 så blir det tre på båda sidor om framledning bör.

Min begränsade erfarenhet säger start -3k och stopp +6k typ så. När man kör med gradminuter.

Förstår ni? Det måste ju finnas folk som brinner för eller hatar gradminuter respektive hysteres?
Jag tillhör gruppen som föredrar hysteresvarianten, men då anser jag att vattenvolymen vara anpassad för det. I min styrning har jag nästan uteslutande använt mig av hysteres men i vissa lägen växer eller krymper denna beroende på situation.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2011, 19:39:55 »
Du vill ju ha långa drifttider på värmepumpen, det är ju en av fördelarna med arbetstank och då är det ju dumt att elen hoppar in och hjälper till fast det inte behövs.
visst, det går att mixtra med inställningarna så det funkar hjälpligt men det är svårt att få en pålitlig funktion. tex efter en VV cyckel så kanske tanken och hela radsystemet är kallt och det tar väldigt lång tid att arbeta tillbaka tempen, då vill vi ju inte att elen ska tillåtas gå in och fördärva pay-off tiden

Tanken med eltillskott är väl att det ska hjälpa till om inte vp orkar själv inom rimlig tid utan att det blir kallt inne tar det lÃ¥ng tid sÃ¥ ska det gÃ¥ in tycker justeringarna jag har räcker bra men jag har knäpptank. En arbetstank laddas ju frÃ¥n toppen det varma vattnet som vp gör gÃ¥r väl ut pÃ¥ systemet nästan direkt en knäpptank borde vara sämre där tar det ju tills hela volymen är uppvärmd till det gÃ¥r  ut pÃ¥ systemet eller är jag ute och cyklar. jag kör för övrigt tills vidare med elpatron spärrad ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2011, 19:52:53 »
Diesel_1964, det låter fint.
Variabel framledning och variabel hysteres för start/stop. En egen hysteres för tillsats. Och så vill man kunna ställa hysteresen olika på ovansidan och nedansidan om börvärdet.


Anser någon här att integral/gradminuter är sämre på att pricka framledning bör som medelvärde? Eller att hysteres är bättre med arbetstank eller till och med rent allmänt.


Jag trodde detta skulle vara mer infekterat. Dock inte syftet, äkta nyfikenhet och fundering.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2011, 19:56:44 »
Har inte ivt nÃ¥n typ av variabel hysteres som tar hänsyn till tiden  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2011, 20:02:15 »
Om man tänker integral. Så är ju den ganska smart.
Ett delta kan ju hänga väldigt länge inom ett spann medans integralen alltid ökar med tiden upp eller ner. Det är bara när man ligger exakt på graden som inget händer.

Av samma anledning tycker jag att det är lite virrigt att plus inte räknar mer än 100, men det finns säkert någon anledning?

Det trevliga med en variabel hysteres som påveras av tidsfaktor är att man, om man har kontroll över den, kan låta acceptera ett högre delta om tempen ligger stabilt en längre tid. För det borde väl indikera att huset inte ber om någon värme. Annars skulle tempen rasa fortare så att säga. Eller gör man tvärt om. < eller >
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2011, 20:25:29 »
Om inte huset vill ha mera värme så påverkar det innegivaren så gradmin eller vad man använder räknas av fortare och vp stannar utan att producera onödig värme till sämre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2011, 20:30:21 »
med avseende på det som diskuteras, under en aktiv körning, så är ju hus trögare än att låta det hela stå och falla med en innegivare, eller?

Är det bara om man har mycket pulver som ens funderar på sådant här?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2011, 20:35:58 »
Nu hängde jag inte med tycker du inte innegivaren ska reglera ? Varför vill du ha lÃ¥gt delta pÃ¥ framledningen om du nu vill det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2011, 21:30:45 »
På en körning på 30 minuter hinner kanske Inte innegivaren reagera.

Men missförstå mig rätt. Jag undrar närmast vilken reglering som är bäst givet att båda mer eller mindre finns att tillgå
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2011, 21:41:45 »
Nej inte pÃ¥ 30 min men de flesta som inte har jätte vp har lite lägre drift än sÃ¥  ;) men innegivaren fördröjer tiden till nästa start och skyndar pÃ¥ gm till eltillskott om det klivit 1 grad kallare inne om man inte spärrar eltillskott. Tror inte (utan att veta) att det spelar nÃ¥n roll vilken reglering vp har tror man fixar en jämn temp inne pÃ¥ alla typer i kombination med innegivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!