Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco Air 107, sättningar för lÃ¥ga?  (läst 1931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FinnEco

  • Gäst
FinnEco
Eco Air 107, sättningar för låga?
« skrivet: 01 mars 2012, 18:29:55 »
Hej,
ett par fågor från Finland, om det passar:
Jag har Eco Air 107 Polar Edition vämepump som fungerar i triangel med gammal oljepannan och varmvattentank (med solpaneler). Problemen är, att engligt den finländska importören man skulle sätta vattentemperaturen från oljepannan till värmepumpen (in) på 51 grader och temperaturen från pumpen till varmvattentank (ut) på 58 grader. Dom sättningar är i själva värket samma som fabriksättningar.
Mitt 110 m2 hus finns i södra Finland och är inte så väl isolerat och värmningen fungerar med radiatorner.
Engligt vad jag har lärt under tre år, dessa 51/58 sättningar är inte alls tillräckliga, om man vill producera varmvatten för dusch etc. Temperaturen måste vara minst 55 grader på grund av legionella bakterien. Eller hur?
Mina sättningar är nuförtiden 58/61. Dom har varit också 59/63. Importörens representativ tyckte mina sättningar har varit allt för höga.
Men om temperaturen från öljepannan till pumpan är bara 51, stiger temperaturen aldrig in varmavattentank över 55 därför att kompressorn stoppar snart efter nivån 51. Under kalla vinterdagar sättningen skulle mena, att oljepannan jobbar och pumpan sover.
SÃ¥ min frÃ¥ga är, om nÃ¥gon med flera Ã¥rs erfarenhet kan klargöra mig med det här saken. Är det värkligen sÃ¥, att man skulle inte ändra fabrikssättningar och är det  förbjudet att sättä högre sättningar för temperaturen (in/ut)? Kan högre vattentemperaturen även skada kompressoren?
Systemet har sparat mig hundratals euros varje år även om kompressoren har jobbat några dagar nästan dygnet runt.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2012, 19:40:22 »
Om jag fattar dig rätt är du rädd för legionella om temperaturen är för låg i VVB:n?
CTC har i sin EcoEl slingberedare där vattnet inte står stilla och minimerar risken för bakterietillväxt.
Har du en förrådsberedare så finns däremot risken.
De flesta värmepumpar med förrådsberedare har en legionellafunktion som regelbundet höjer temperaturen i VVB för att ha ihjäl ev kusar.

Så mitt svar är att kör med 58/51 och höj temperaturen i din VVB en gång i veckan med oljepannan till 65 ºC så bör du vara rätt säker. Din VP mår nog inte så bra i längden av för höga temperaturnivåer.
« Senast ändrad: 01 mars 2012, 19:42:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2012, 21:39:44 »
EcoAir Polar Edition stoppar om vattnet som kommer in är 51 grader eller varmare. Den inställningen tror jag inte att du kan ändra pÃ¥.  När det blir kallare än 6-7 minusgrader ute sjunker dessutom den stopptemperaturen. Och värmepumpen kan inte ge vatten som är varmare än ca 55-58 grader, sÃ¥vitt jag vet.

EcoAir tar inte skada av att vatten som cirkulerar igenom är varmare. När jag eldar kan det hända att vattnet ut till värmepumpen blir 65-70 grader, och det är helt ok har man sagt till mig när jag frågat CTC om det.

Legionellabakterier kan man döda med 50-gradigt vatten. Det tar bara lite längre tid. Om allt vatten i tanken alltid är varmare än 50 grader är det ingen fara.
"Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder." (skriver Boverket)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

FinnEco

  • Gäst
FinnEco
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2012, 10:43:42 »
Tack för svar!
Min varmvattentank är inte en förrÃ¥dsberedare. Färsk vatten strömmar in i varje dag och den hettas upp med VP eller/och solfÃ¥ngare. Det finns tvÃ¥ spiraler i tank. Övre spiralen är VP:s och lägre solfÃ¥ngares. Volym av tanken är 350 liter, som kanske är lite för mycket för VP trots den hettar upp endast övre sektionen av tanken. Man mÃ¥ste räkna med ocksÃ¥ oljepanna där finns 180 liter vattenreservoar. 
Att höja temperaturen varje vecka med olja är ok. Men jag undrar ännu sättningar 51/58. Varför är skillnaden just 7 grader?  Varför inte 5 grader t.ex. 53/58? Jag har läst alla CTC:s manualer som jag har hittat, men svaret saknas.
Det är också lätt att förvandla sättningar som du vill med Ecologic även uppe till 65 grader. Jag undrar, varför det finns inga varningar i manualer, om man riskerar VP med fel sättningar.
Om legionella då. I Finland Institutet för Hälsa och Välfärd konstaterar, att temperaturen i varmvattenledningsnät skulle vara minst 50, men hellre 55 grader. Förstås temperaturen är inte den enda saken som inverkar på detta.
Till slut. Jag har ställt temperaturen nu på nivån 53/58. Jag observerar vattentemperaturen i varmvattentank och oljepanna. Om temperaturen bevaras minst 50 grader , räcker det för mig tillsvidare.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2012, 12:57:29 »
Vad är det du ställer om i EcoLogic?
Om du tittar i manualen så finns det ett diagram över arbetsområde. Där ser du att maxtemp på VPut (vattnet som värmts av VP) är 58 grader. EcoAir har en styrning att stanna när VPin (kalla vattnet in till VP) är 7 grader lägre än max VPin. Jag tror inte den går att ändra, men jag kan ha fel.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

FinnEco

  • Gäst
FinnEco
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?atn
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2012, 18:27:32 »
Temperaturs sättningar är lätta att justera. Man bara väjer Avancerat -> Service -> Fabriskinst kodad. Sätt koden (som jag tycker är det samma i hela världen) och ändra inställning. I min Ecologic VP retur max är upp i 60 C och VP max 65 C.
Ok. Dom höga inställningar möjligen är för större VP-modeller som kan producera hetare vatten än 107. Men 51 grader är för låg retur-temperatur, tycker jag. Vatten i oljepannas reservoir sjunker under 50 därför att temperatursensor (eller vad heter det) mätar temperatur där vatten är hetast dvs. uppifrån. Pannas egen termometer visar vanligen ca. två grader lägre temperatur.
 Jag har inte justerat lutning. Parameter är 50, men kanske den ska vara 55 eller 60. Huset är byggt 1960 och radiatorner är lika gamla. Hjälper det? Är slutresultatet samma; hetare vatten i pannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eco Air 107, sättningar för låga?
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2012, 19:40:12 »
Har du en slingberedare finns ingen orsak till oro för legionella, jag tycker du ska ha så låg temp som möjligt på din VP, det sliter mindre på den och den sparar mer pengar ju lägre temperatur du har.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!