Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215  (läst 9755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« skrivet: 04 februari 2012, 08:54:58 »
Hej!
Äger ett hus i smÃ¥land sen ett Ã¥r tillbaka och har en bergvärmepump frÃ¥n Nibe som heter Fighter 1215 som  vad jag kan försÃ¥t är installerad nÃ¥gonstans 2003. (vad det är för KW har jag ingen aning om) . Jag har läst och lärt väldigt mycket pÃ¥ detta fina forum för att försöka förstÃ¥ hur allt fungerar.
Har nu några frågetecken som jag inte lyckas få kläm på.
Först lite bakgrund:
Hus 150 kvarat + biytor.
Uppe radiatorer
Nere vattenburen golvvärme med egen circkpump.

Värde på pannan med pumpen igång:
VM fram 42(43)
VV45
Ute temp -14
rum 21,0(21)
VB r 38(53)
VV start 45(44)
KB f 0  ºC
KB r -3(-12) ºC
Kurva 6
rum komp 2
VP starter 3923
VP till
VP tid 27794
TS tid 560
Grund inst. 0 0 2
Grad min -503
VB diff VP 13 ºC
Diff VP-TS 3 ºC
VP int. 30 min
VVB stopp 44 ºC
XVV stopp 65 ºC
XVV int 30d
drift P 1
HP/MS 1 LP1
KB pump 0
EP drift 0

Jag vet att skillnad mellan VB fram och VB return är lite låg. Den brukar ligga på 5. När min familj flyttade in i huset upptäckte vi att det var väldigt dålig kräm i golvvärmen nere trots hög VB fram (dock var skillnaden mellan VB F och VB R 7 grader). Circkpumpen till golvvärmen står på läge tre. Vi höjde circkpumpen på pannan från läge 1 till läge 2 vilket gjorde att golvvärmen fick den värme den behövde. Tyvärr blev tempdiffen 5 grader istället för 7. alla radiatorer står på fullt blås.

1. är ovanstående väldigt något jag behöver oroa mig för? Alltså att temdiffen endast är 5 grader?

2. Hur ser ni ni på mina övriga inställningar?

3. Nu när vi haft det riktigt kallt ute ett tag (som inatt -20 grader) märkte jag att VP gått 7 timmar denna natt och det känns som att det går konstant. jag har väldigt dålig kläm på gradminuter men jag såg att detta värde just nu -432 ( mendans jag skrev detta gick TS på vid -450) Är det ok? Borde inte TS värmare gått in tidigare. Som synes på innetemperature så klara den ju att hålla 21 grader utan TS, men sliter det inte väldigt hårt på VP? Ska jag ställa om så TS går in tidigare och hur gör man det? Vid normal ute temp säg 0 grader eller -5 till -10 så startar VP 5 ggr/dygn.

4.Hur ofta behöver en panna som denna service? Finns det några intervall för det?

Väldigt tacksam för hjälp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 09:41:56 »
Hej!
1. Det där handlar nog främst om hur flödena är inställda, min rekommendation är att justera grundflödet på varje radiator (ej på termostat). Kolla om det går att justera grundflödet på ventilen under termostaten, eller så får man ge sig på returventilen på radiatorn. Detta är ett litet hantverk men finns bra beskrivet på detta forum. Principen ska vara att ingen radiator får ha för högt flöde så att vattnet tvingas till golvvärmen (som verkar få för dåligt flöde annars med läge ett på CP).

2. Bakomför gradmin-menyn kan du läsa av VP-gradmin och TS-gradmin, kolla detta?
Antal starter är väldigt lågt, kan denna mätare "varvat"? I så fall kan man behöva se över hur ofta den starter.

3. Det som sliter på en VP är främst start/stopp, så det är helt OK att den går dygnet runt vid svinkyla. TS ska enbart gå in om VP:n inte orkar hålla innetemp uppe med bara kompressorn.

4. Jag har aldrig servat min VP, håll bara lite koll på den. Om tempdiff VB eller tempdiff KB helt plötsligt stiger så är det dags att rensa smutsfiltren. Detta kan man rätt enkelt göra själv, men på dina siffror så ser det OK ut.
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 09:43:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 10:12:01 »
Hej Carl!
tack för ditt svar!  *vinkar*
VP gradmin är 60
TS gradmin är 300
Vad jag kan förstå så är det standardvärden. Är det ok?

vad kan de få för följder om temdiffen fortsätter att ligga på 5? Kommer ihåg att föregående ägare av huset hade radiatorerna strypta med termostaterna. Därför upplevde de inte några problem med golvvärmen. det var efter att ha läst på, på detta forum som jag öppnade alla helt och då försvann värmen i golvet nere.

Skönt att höra att det annars är ok med inställningarna! Visst är det bra att TS dröjer så länge som möjligt. Inte dåligt att den håller uppe värmen med -20 grader ute!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 11:26:36 »
Med dessa inställningar så borde TS gå om gradminutersräknaren står på -432, TS ska gå in vid -360 och kopplas ut på -60. Är du säker på att elpatron inte gick?

Men troligen så har starträknaren varvat, du har troligen många starter.
Om du loggar starträknaren så kan du se hur ofta den starter, detta kan sen regleras med VP gradmin, ett högre värde ger färre starter. Sikta mot max 20 starter/dygn då det är runt 0 ºC ute (det är då den brukar ha flest starter). Tänk även på att justera TS gradmin till minst 5 x VP gradmin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2012, 00:30:28 »
Hej igen Carl!
Har några frågor till.
Idag Har det varit rejält kallt hela dagen och VP har endast haft två starter sen jag gjorde mitt första inlägg imorse. Tempen inomhus är 22 grader som jag ställt in via rumsgivaren. TS har bara gått en timme under dagen det var för varmvattnet. So far so good! Men... När VB f visar värdet 42(42) alltså den uppnår sin egen önskade framledningstemperatur så är ändå gradminuterna minus. Borde inte VP stanna när den når VB f tempen? Eller är det så att utgivaren ger signal om att det är så kallt ute att VP måste fortsätta köra för att bibehålla innentempen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2012, 06:53:10 »
vad kan de få för följder om temdiffen fortsätter att ligga på 5? Kommer ihåg att föregående ägare av huset hade radiatorerna strypta med termostaterna. Därför upplevde de inte några problem med golvvärmen. det var efter att ha läst på, på detta forum som jag öppnade alla helt och då försvann värmen i golvet nere.

I så fall behöver du strypa radiatorerna lite för att få mer av flödet till golvvärmen. Finns det nån möjlighet att strypa på hela stammen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2012, 09:33:48 »
Hej igen Carl!
Har några frågor till.
Idag Har det varit rejält kallt hela dagen och VP har endast haft två starter sen jag gjorde mitt första inlägg imorse. Tempen inomhus är 22 grader som jag ställt in via rumsgivaren. TS har bara gått en timme under dagen det var för varmvattnet. So far so good! Men... När VB f visar värdet 42(42) alltså den uppnår sin egen önskade framledningstemperatur så är ändå gradminuterna minus. Borde inte VP stanna när den når VB f tempen? Eller är det så att utgivaren ger signal om att det är så kallt ute att VP måste fortsätta köra för att bibehålla innentempen?

Gradminutersräknaren är en summering av ärvärde minus börvärde som sker en gång i minuten.
Om ärvärde = börvärde så blir summeringen noll och gradmin ändras inte = står kvar på sitt gamla värde.
Ärvärdet måste vara över börvärdet för att räknaren ska räkna uppåt.

Det innebär att ärvärdet måste vara över börvärdet lika länge och lika mycket som det varit under börvärdet (eller längre tid om skillnaden är mindre) innan räknaren når noll och VP:n stannar. Rent matematiskt handlar det om en integration mellan ärvärde och börvärde som ska bli noll. I praktiken pendlar ärvärdet runt börvärdet upp och ner.

Däremot så bör inte VP:n stanna om TS skjuter till då och då, du bör nog öka lite på både VP-gradmin och TS-gradmin enligt principen jag beskrivit tidigare, t ex 100 på VP-gradmin och 500 på TS-gadmin, så att regleringen blir lite trögare.
« Senast ändrad: 05 februari 2012, 09:36:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2012, 11:49:45 »
@Carl.
Tack, bra förklarat nu börjar det klarna! Med andra ord beter sig min VP som den ska. jag hade fel innan. den har bara gjort en start sen igÃ¥r morse. den har kört pÃ¥ hela dygnet och TS har gÃ¥tt in 3 ggr under den tiden och dÃ¥ varit igÃ¥ng samtidigt som VP och hjälpt till med gradminuterna. Som det ska vara dÃ¥ om jag förstÃ¥r ditt svar rätt.  :) Tycker du ändÃ¥ att jag skall ändra programeringen enligt ditt förslag? Stort tack för all hjälp!

@Purjo. Tänkte jag skulle ta tag i det här med strypningen. Vet inte om man kan strypa hela stammen. Vart brukar en sådan strypning sitta? har kikat på mina element och vad jag förstår efter lite sökningar på detta forum har jag ett element man inte kan strypa bakom termostaten. jag gissar att jag får ge mig på returen. Får det samma effekt? Hur vet man hur mycket man skall strypa och stryper man alla element eller bara enstaka?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2012, 16:27:18 »
@Carl.
Tack, bra förklarat nu börjar det klarna! Med andra ord beter sig min VP som den ska. jag hade fel innan. den har bara gjort en start sen igÃ¥r morse. den har kört pÃ¥ hela dygnet och TS har gÃ¥tt in 3 ggr under den tiden och dÃ¥ varit igÃ¥ng samtidigt som VP och hjälpt till med gradminuterna. Som det ska vara dÃ¥ om jag förstÃ¥r ditt svar rätt.  :) Tycker du ändÃ¥ att jag skall ändra programeringen enligt ditt förslag? Stort tack för all hjälp!

Börja först med att logga antal start, som det är nu behövs nog inga ändringar, bättre att invänta våren.

Det är sällan man kan strypa på stammen, man får oftast ge sig på varje radiator för sig.
Och de där ventilerna är av en gammal sort så det blir returventilen som man får strypa på.
Börja med de radiatorer som har varmast retur, linda en trasa runt röret vid returen.
Öppna försiktigt på täckmuttern, om det börjar spruta, dra igen den.
Annars brukar det komma ett par droppar som trasan ska kunna suga upp.
Under täckmuttern sitter en insats som antingen har mejselspår eller sexkantspår, dra ner i botten och öppna ett par varv.
Dra på muttern och skriv ner antal varv på muttern med blyerts.
Sen får man invänta resultatet efter ett par timmar och se om justering behövs.
« Senast ändrad: 05 februari 2012, 16:32:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2012, 22:58:17 »
Hej igen!
Två troligtvis dumma lekmannafråga.
vad är det för skillnad på att strypa födet på strypventilen kontra termostaten. Gör inte termostaten samma sak, alltså stryper flödet så att värmen minskar om man vrider ner den?

Om jag stryper flödet (vilket jag vet att jag måste göra) kommer väl VP tvingas köra ut hetare vatten för att kompensera för det minskade flödet för att kunna hålla samma temp i rummet?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2012, 23:07:27 »
Problemet med termostaten är att flödet kommer att variera beroende på temperaturen. Poängen med att strypa är att skapa ett system med balans och jämn temperatur mellan de olika rummen/våningarna. Man stryper där det är för varmt så att det blir lite mer flöde där det är för kallt.

Om jag stryper flödet (vilket jag vet att jag måste göra) kommer väl VP tvingas köra ut hetare vatten för att kompensera för det minskade flödet för att kunna hålla samma temp i rummet?

Tvärtom. Stryper man ingenting så klarar man sig visserligen med lägre framledningstemperatur i de mest gynnade rummen, men för att få tillräckligt varmt i alla rum så måste du ha högre framledningstemp och då blir det istället för varmt i andra rum...
Stryper man lagom mycket och ser till att minst en radiator per stam är helt ostrypt (den minst gynnade. Förmodligen den sist på slingan) och att delta-T på hela systemet är ca 7-8 grader så blir det bra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2012, 23:18:55 »
Aha´!
Tack Purjo! har lärt mig mycket idag! dÃ¥ skall jag ge mig pÃ¥ strypningen imorgon.  Thumbsup

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2012, 13:51:15 »
Hej igen!
Nu efter lite om och men har jag tagit tag i instrypningen av mina radiatorer.  Alla var fullt öppna när jag började. Glömde nämna frÃ¥n början att jag har en radiator nere som komplement till golvvärmen. Det är en stor pjäs pÃ¥ 3 meter.
Alltså jag har två 3 meters radiatorer ett uppe ett nere som från fullt öppen strypning gick att skruva 20 ggr på innan dessa är Max strypta och således stängda. Desssa två har jag strypt med 17 varv. Jag har 6 normalstora radiator uppe som gick att strypa helt med 13 varv varav jag har dragit 9 varv. Har ett element i garaget som är strypt med termostaten till ettan av en 3 grafik skala. Värmepumpen matar just nu ut 37 gradit vatten och jag får upp ,golvvärmen till 22 grader med nuvarande strypning (innan strypning låg tempen på 17-18 grader). Golvvärmens Termostat har jag strypt till 30 grader då parketten inte tål mer enligt tillverkaren.

1. Är det så att om pannan matar ut 37 grader så gissar jag att man tappar lite temp på vägen till radiatorer och golvvärme? Rätt eller fel?

2. Om jag förstått det hela rätt så innebär den strypning jag gör via returen att pannan matar fram 37 grader som den ska och elementet blir varmt. Det som skiljer är att vattnet går trögare där och såldes tvingad ner till golvvärmen?

3. Som tempen ligger på golvvärmen nu så måste jag strypa lite till. Är det ett problem? Jag menar känns som att jag strypt ganska mycket men jag gissar att sålänge jag inte stänger radiator helt så kommer det ju in vatten och cirkulerar?

Vad som är positivt är att skillnaden mellan vbf och vbf är 8 grader och antalet starter vid 0 grader in ligger på 20

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2012, 14:46:04 »
Rättelse: med samma inställningar som i mitt fria inlägg ligger golvvärmen nu pÃ¥ 24 grader.  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inställninar Nibe fighter 1215
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2012, 14:51:59 »
1. Kan så vara, men den värmern kommer huset tillgodo om rören går innomhus.
2. Jepp.
3. Hur länge sen var det du gjorde instrypningen?
Vänta ett dygn och se vad det ger, golvvärme kan vara lite trögt att få upp värmen i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!