Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa värmesystemet?  (läst 5940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle med K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bästa värmesystemet?
« skrivet: 18 september 2011, 23:52:26 »
Hejsan!

Jag är 22 år gammal och nyligen köpt en fastighet som gränsar till sjö med en fritidsbyggnad. Min tanke är att jag ska bygga ut för fast boende och behöver råd om vilket värmesystem som lämpar sig bäst för mig att satsa på.

Befintliga byggnaden:
Uppfört 1985
6x6m yttermått
1,5 plan
Ingen elvärme
Täljstenspis (värmer mycket bra)
Tilläggsisolering är ett måste

Tillbyggnaden kommer vara likadan fast större så den totala boytan hamnar på 140 kvadrat. Kommer satsa på hyffsat öppen planlösning med golvslingor i nya byggnaden. Kompletterar med vedeldning. Vill även i framtiden se solpaneler på taket.

Berg stöter man på 9 meter under huset.
Från huset ner till sjön är det runt 70m gräsmatta.
Hur lång slang måste man gräva ner/hur djupt borrhål?
Möjligheterna finns, men vilket lämpar sig bäst för mig som tänker långsiktigt, kostnadsmässigt?


Mvh Kalle

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2011, 00:07:28 »
Låter som ett fint ställe att bygga sitt framtida boende på!

Är gräsmattan ner mot sjön en del av fastigheten?

Tillhör en del av vattnet fastigheten?

Vart någonstans i sverige ligger fastigheten?

Om huset byggs om till permanentstandard, anser du att det skulle finnas andra potentiella köpare, i fall du inte mot all förmodan skulle vilja bo kvar där? Är det en ort där det finns hyfsat intresse och omsättning på hus?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2011, 07:32:53 »
Här är 2 alternativ:

1. Behålla täljstenskamin och satsa på sjövärmepump, det är då en bergvärmepump men kollektorn sänker du i sjön. Om du isolerar ordentligt så räcker en 6 kW VP och 400 m slinga (varav 260 m i sjön då).

2. Tekniktank (typ Borö) som du dockar på en vattenmantlad kamin, luft/vatten-VP, solpaneler mm.

Jag skulle uppskatta totala investeringskostnaden som lite högre för alternativ 2, driftkostnaden likvärdig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kalle med K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2011, 10:55:54 »
Låter som ett fint ställe att bygga sitt framtida boende på!

Är gräsmattan ner mot sjön en del av fastigheten?

Tillhör en del av vattnet fastigheten?

Vart någonstans i sverige ligger fastigheten?

Om huset byggs om till permanentstandard, anser du att det skulle finnas andra potentiella köpare, i fall du inte mot all förmodan skulle vilja bo kvar där? Är det en ort där det finns hyfsat intresse och omsättning på hus?

Ja, gräsmattan hör till fastigheten. Finns dock inga andelar i samfällda vattenområden. Men skulle inte se några problem med att få tillstånd av byalaget att sänka slangen dit.
Problemet är bara att det är en insjövik, vilket leder till att det är dålig cirkulation i vattnet, så den är ganska grund och lerig (vilket nog är bra för slangen månne), men om man någon gång vill muddra blir det inte ett stort problem då?
Den enda grannen jag har är en sommargäst som delar viken med mig.

Fastigheten ligger på Åland och det finns inga tvivel om att det skulle gå att sälja igen.

Mvh Kalle

Här är 2 alternativ:

1. Behålla täljstenskamin och satsa på sjövärmepump, det är då en bergvärmepump men kollektorn sänker du i sjön. Om du isolerar ordentligt så räcker en 6 kW VP och 400 m slinga (varav 260 m i sjön då).

2. Tekniktank (typ Borö) som du dockar på en vattenmantlad kamin, luft/vatten-VP, solpaneler mm.

Jag skulle uppskatta totala investeringskostnaden som lite högre för alternativ 2, driftkostnaden likvärdig.

Alternativ 1 känns mera rätt i det här läget. Men varför måste det vara så lång slang? Räcker inte totalt 200 meter?

Mvh Kalle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2011, 18:07:54 »
Alternativ 1 känns mera rätt i det här läget. Men varför måste det vara så lång slang? Räcker inte totalt 200 meter?

Mvh Kalle

60 m i vattnet är nog för lite, delen som ligger i marken (totalt 140 m) motsvarar väl ca 45 m borra.
« Senast ändrad: 19 september 2011, 18:10:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders_Mson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2012, 15:25:00 »
Hej
Ta en titt på Vattenkollektorer. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt. Vattenkollektorer finns i fler storlekar och kan även paralellkopplas för att uppnå högre effekt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2012, 16:58:51 »
Risken med en sådan kompakt vattenkollektor är att den fryser på så mkt att det blir en jätteklump som flyter iväg.
Men om man har lite strömt där den ligger är det säkert ett kanonalternativ.
Dybotten ska vara bra sägs det. Man vill i princip att slangen ska frysa fast i botten så att den för allt i världen inte flyter upp med all is frampå våren.
Dessutom ger dyn bättre värmeöverföring än sten/grus (som jag har).
Jag trodde att det är i vattnet energin finns, men i praktiken är det ifrån botten vi hämtar gratisvärmen på vintern.
Ska precis själv lägga ut en sjökollektor på 500 m o koppla till en markslang jag redan lagt ned upp till huset tror det var 2 ggr 30 m.
Detta till ett hus som kommer att få rätt bra isolering o ca 240 m2. (Gbgs-trakten)
Enligt mina beräkningar behöver jag ca 430 m i sjön, vill inte underdimensionera. 70 m extra + det i marken borde vara tillräcklig marginal.
Jag tänker lägga en slinga, men man kan ju även lägga 2 eller fler parallellt och få ned tryckfallet.
« Senast ändrad: 12 juni 2012, 17:03:16 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2012, 07:17:42 »
Hej
Ta en titt på Vattenkollektorer. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt. Vattenkollektorer finns i fler storlekar och kan även paralellkopplas för att uppnå högre effekt.

Eran/Deras utlovade effekt på 5 kW verkar inte riktigt stämma överens med de flöden som finns tillgängliga i en standard värmepump.
Enligt deras egna kompletteringar av SP:s testrapport (Anger 2740 W effekt), som ger vid handen att uteffekten på kollektorn är 5 kW så skall KB-flödet vara 0.7 l/s.
Tittar man på IVT:s värmepumpar på 7 kW (tar ca 5 kW ur kollektorn) så är de dimensionerade för bara 0.38 l/s och den uteffekt man då får bör vara någonstans runt 2.8 kW (2740 W enligt SP) vid +4 grader i vattnet.
Detta kan kompenseras med 2 kollektorer, men priset 24 000 kr/kollektor bör göra det till en oekonomisk lösning, dock lindrig.

Om man utan risk för värmeväxlare/rör, och cirkulationspumpens kapacitet i värmepumpen kan öka flödet till 0.7 m/s så kan det räcka med en kollektor, men det känns inte helt riskfritt, så jag rekommenderar i så fall att man kontaktar värmepumpstillverkarna för att höra med dem om det finns några risker med att forcera flödet över det rekommenderade nominella flödet som anges i installatörsmanualen. http://www.uwif.se/pdf/GreenlineHTPlus%20Fakta.pdf

Ett flöde enligt IVT:s rekommendationer går säkert köra, och man kan få ut 5 kW effekt ur kollektorn, men då blir deltaT större, och om vattentempen runt kollektorn är +4 grader, och man får 6 graders deltaT så kommer det rimligen att börja frysa på kollektorn.
Så vitt jag kan se framgår inte om kollektorn är fryssäker, men troligen inte? (ren spekulation)
Oavsett detta så tappar man ca 9% COP på värmepumpen om man ökar deltaT på KB med 3 grader, vilket på en normal 7 kW installation innebär förluster i storleksordningen 450 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2012, 10:31:01 »
En billigare variant på den lilla sjökollektorn är ett upprullad slang helt enkelt på en trumma.
Kräver lite mer djup men annars mkt elegant och billigt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2012, 10:38:36 »
Jo, men risken är ju fortfarande att det blir så kallt att trumman blir en stor isklump. I ett vattendrag med strömmande vatten funkar det säkert jättebra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa värmesystemet?
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2012, 10:42:28 »
Jo, men risken är ju fortfarande att det blir så kallt att trumman blir en stor isklump. I ett vattendrag med strömmande vatten funkar det säkert jättebra.

Precis, men man har lite mer möjlighet till konvektion ju större apparat man har. Vid en viss storlek fungerar det troligen även i nästan stillastående vatten.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!