Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?  (läst 24348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« skrivet: 11 mars 2005, 10:09:06 »
Hej!

Hittade detta forum för någon dag sedan och kan bara konstatera att här finns ju ofantliga mängder kunskap i ämnet, vilket undertecknad saknar. Hoppas ni kan hjälpa mig med synpunkter som underlättar valet. Grunden för valet är ju ekonomi i första hand, men även behov av skötsel - jag är både okunnig (eller kanske mest ointresserad) och inte allt för arbetsvillig, om man frågar min fru (vilket jag väl kan medge).

Vi stÃ¥r precis inför att kasta ut befinglig oljebrännare och ev panna ocksÃ¥, beroende pÃ¥ om vi ska gÃ¥ över till att elda pellets eller satsa pÃ¥ en bergvärme-anläggning. För- och nackdelarna med pellets har jag ganska klart för mig, men frÃ¥getecken kring bergvärme har jag en del. Vi bor i ett hus byggt -49 som har källare + 2 plan (65 m2 per plan). Det är tilläggsisolerat av föregÃ¥ende ägare för ca 20 Ã¥r sedan. Vi har vattenburen värme i huset och bränner ca 3 kubik olja.   

Det första jag undrar är hur kommer skorstenen att må framöver (på lite längre sikt), när den inte längre värms från pannrummet?

Nästa fråga jag har är om det över huvud taget är ett vettigt val, med tanke på den troliga utvecklingen elpriser? Har hört flera som aldrig skulle välja bergvärme just av den anledningen och sedan läste jag följande härom dagen och känner jag mig mer tveksam än någonsin:

"– Elpriset kommer att tredubblas inom bara några år. Att då köpa värmepumpar och satsa på jord- eller bergvärme är ett misstag. Det blir en oändlig payoff-tid, värmepumpen kommer aldrig att betalas, varnar Björn Karlsson, professor i energisystem vid Linköpings universitet.

    - Värmepumpar finns i Sverige enbart för att elen här ännu är sÃ¥ billig. Det kostar en kilowattimme el att driva en pump som ger tre kilowattimmar värme. Men när elpriset gÃ¥r upp kommer kostnaden att bli orimlig.

Medan råvarupriset på el idag är cirka 25 öre per kWh, kommer det inom en snar framtid att vara uppe i 80 öre, förklarar han. Orsaken är dels handeln med utsläppsrätter, där industrin från och med årskiftet ska börja betala för sina koldioxidutsläpp. Bolagen får även sälja sina utsläppsrätter till varandra. Dels innebär avregleringen av elmarknaden, som trädde i kraft i juli i år, att industrin nu kan köpa el över gränserna. År 2007 kommer avregleringen även att omfatta alla EU:s hushåll.

    – Priserna kommer att utjämnas och styrs av vad nya kraftverk kostar att bygga och driva pÃ¥ kontinenten. "

Utdraget är hämtat häriffrån: http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1816&Cat=&sCat


Det skulle vara väldigt intressant att höra er synpunkt på dessa två frågeställningar.

//Jim

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2005, 10:33:42 »
Jag har själv gått en kurs i Energisystem för just Björn Karlsson på Linköpings tekniska högskola. Han är klok (och en mycket underhållande föreläsare!). En av teserna han drev då är just hur irrationella politiker är när det gäller energipolitiken. Om Björn varnar för kraftigt ökade elpriser så ska man lyssna.

Men när det gäller just politiker måste man - förutom att sätta sig in i frågorna och rösta efter övertygelse - försöka tänka sig hur de kommer att agera. Och jag tror inte att de kommer att låta elpriserna tredubblas på några år. Det innebär för stora påfrestningar för industrin. Jag tror att min anläggning hinner betala sig innan elpriserna gör att jag måste börja elda pellets... Och i framtiden får vi säkert se mer tidstariffer och rörliga priser som gör att det kommer att gå utmärkt att köra pumpen under stora delar av året.

Björns rekommendationer om värmeväxlare och annat kan man inte översätta till situationen i gamla energiineffektiva hus med självdragsventilation, tycker jag. Jag själv är inte intresserad av att vare sig förstöra den putsade fasaden med isolering eller göra om ventilationen för stora pengar. Jag har det hus jag har. Om elpriserna går upp så kommer jag att vara tacksam för att jag har dimensionerat en bergvärmeanläggning med mycket hög årsverkningsgrad och i övrigt byta till fler lågenergilampor, stänga av datorn på nätterna, trimma min värmepump till maxgränsen och bita ihop.

Det enda jag känner mig helt säker på är att det blir mer och mer politiskt inkorrekt med direktverkande el och oljeeldning. Så har jag valt bort de två alternativen kan jag inte ha gjort bort mig helt i alla fall.

Blev du något klokare?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2005, 10:43:47 »
Vad jag vet så är det väl bara ovan nämnda forskare som varnat för detta? Jag hade varit mer orolig om fler forskare höjt varnande fingrar. Jag tror att elpriset inte kommer gå upp lika mkt. Dels har politikerna insett att folk inte gillar höjda energiskatter i utbyte mot lägre skatt på arbete. På grund av stora avstånd i landet och energikrävande industri går det åt mer energi per invånare än i många andra länder. Flera stora energislukande företag går nu mot att starta eget elbolag för att hålla nere energipriserna.

Politikerna vill ju dessutom ställa om till det gröna samhället, och VP måste ju vara ett mkt bra alternativ i det avseendet. För många vet jag faktiskt inte vad alternativet istället för tex olja är, pellets? Fjärrvärmepriserna lär väl följa hur priset på el går. Högre elpris=dyrare fjärrvärme, de vet väl om hur mkt de kan ta betalt. Dessutom släpper ju fjärrvärme ut CO2. Ännu en sak som jag tror talat mot höjda elpriser i Sverige är att kärnkraftsindustrin är på väg att höja effekten i (de få) kvarvarande reaktorerna så det motsvarar en nettohöjning gentemot idag. Vidare tror jag det börjar bli mer och mer politiskt självmord från sossarna  fiR: och miljöpartiets  fiR:  sida att höja skatten på energi mer och om vi har tur så vinner borgarna valet nästa år och behåller eller ökar effekten från kärnkraften.

Energipolitiken i Sverige, med import av kolkraft och mycket annat gör mig  fiR:
« Senast ändrad: 11 mars 2005, 10:48:52 av bamabama »
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2005, 10:48:38 »
Jim,

När det gäller din skorstenfråga, läs t.ex tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,122.0.html

Christian
« Senast ändrad: 11 mars 2005, 10:55:01 av ortendahl »
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2005, 10:59:05 »
Det aktuella uttalandet har verkligen skapat oro i leden på flera håll. Du är inte ensam om att känna dig förvirrad. Vad som händer i framtiden kan dock ingen riktigt veta. Hur man än gör finns en stor risk att man fattade fel beslut. Men den risken finns i allt beslutsfattande. För att kanske hjälpa dig på traven kommer jag här presentera hur jag gick tillväga när jag fattade beslutet om att bergvärme var rätt för mig. Jag eldade också olja och gjorde av med ca 3,2 kubik och det i ett gammalt och tämligen dåligt isolerat hus.

Första frågan var att utröna huruvida olja som värmekälla har någon framtid för sig. Det tog ca 32 sekunder att komma fram till att det abslout är ett helt vansinnigt alternativ. Tillgången på råolja kommer minska. Alla politiker vill att vi ska minska användandet av olja och kommer därför att via skattsedeln straffa ut detta driv/värmemedel. Alltså pekar ALLT på att olja bara kommer bli dyrare och dyrare.

Pellets: Tja nu var ju min panna redan 25 år och började alltså närma sig slutet på sin livslängd. Dessutom hade jag inte fått plats med en pelletsbrännare där pannan stod. Vidare hade jag ingen bra plats för pellets och var inte sugen på att bygga ett förråd. Sedan fanns det signaler på att man vill beskatta pellets. Priset på pellets vet man alltså inte vart det tar vägen heller.

Luft/Luft VP: Kräver att man har någon annan värmekälla också. Och ha kvar oljepannan för det? Nä, det var inte aktuellt.

El-panna: Helt vansinnigt.

Bergvärme: Relativt hög investeringskostnad. MEN om man räknar med att pannan ändå var på upphällningen ser det roligare ut. Räkna mellanskillnaden. Dessutom: Rent, tyst, lite plats. Fint, roliga menyer att leka med.

Slutligen: OM elpriset skulle tredubblas. Vad har då hänt med oljepriset under samma tid? Och pelletspriset? Ja det vet man ju lika lite om. Så det gäller att titta på helheten. OCH spela lite.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2005, 11:12:57 »
Självklart kommer pelletspriserna att gå upp i takt med efterfrågan. Det är det ingen som varnar för. Visserligen är väl tillgången god närmaste två åren med all stormfälld skog i södra Sverige, men sen? Och staten kommer förstås förr eller senare att beskatta pellets för att kompensera för minskade skatteintäkter på annat håll. Om inte den gröna skatteväxlingen börjar fungera på allvar förstås, men tillåt mig att framföra ett litet tvivel. Sen har man frågan om eldning i tätbebyggda områden att fundera på; kommer alla kommuner att heja på eldningen i småhus?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2005, 11:23:34 »
"– Elpriset kommer att tredubblas inom bara några år. Att då köpa värmepumpar och satsa på jord- eller bergvärme är ett misstag. Det blir en oändlig payoff-tid, värmepumpen kommer aldrig att betalas, varnar Björn Karlsson, professor i energisystem vid Linköpings universitet.

LÃ¥t oss anta att han har rätt. Det skulle betyda att elen om 3 Ã¥r skulle kosta ~160öre/kWh.  Men vad kommer andra alternativ att kosta? I min öron lÃ¥ter det helt idiotiskt att avfärda en uppvärmningslösning genom att bara titta pÃ¥ kostnaden för just denna och inte jämföra med en trolig utveckling pÃ¥ priset för alternativen. 160öre/kWh delat med tre är fortfarande ett bra alternativ och absolut inte orimmlig.

Citera
    - Värmepumpar finns i Sverige enbart för att elen här ännu är sÃ¥ billig. Det kostar en kilowattimme el att driva en pump som ger tre kilowattimmar värme. Men när elpriset gÃ¥r upp kommer kostnaden att bli orimlig.

Märkligt påstående. IMHO så kommer värmepumpar att finnas så länge de är lönsamma och de kommer de att vara även om elpriset går upp til 80öre/kWh. Att tro att priset på andra energiformer kommer att stå still är i mina ögon tämligen naivt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2005, 12:04:41 »
Med ett trefaldigat elpris lär den energikrävande basindustrin på sikt flytta från Sverige vilket medför minskad efterfrågan på el. Undrar om Björn Karlsson tog det med i beräkningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2005, 12:33:59 »
För 2 årsedan var elpriset upp i 66 öre om jag inte minns fel så visst priset kan öka.
Men jag kalkylerade på följande vis.
Om el stiger till totalkostnad på ca 2 kr/kWh så kommer fortfarande den faktiska kWh kostnaden vara lägre än då fjärrvärme som jag främst jämförde med och det även om inte de skulle höja priset vilket jag är övertygad om att de kommer att göra.
Historiskt sätt så har energikostnaderna följt varandra. Tex när el och olja ökade i pris så följde pellets snabbt efter.
Jag har en kollega som hade satt in pellets och han bytte nu till fjärrvärme av den anledningen. Blir liksom marknadspriserna som styr. Man tar ut vad man kan.

Om man har gjort ett bra val eller ej får nog framtiden utvisa. Finns inga garantier.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2005, 12:50:36 »
När elpriset nÃ¥r dom nivÃ¥erna kan man vinna val pÃ¥ att lova att bygga ut kärnkraften !  ;D
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2005, 13:19:44 »
Jag har försökt hålla mig ifrån detta ämne men det går inte...

Elda med pellets säger energiprofessorn. För det första minskar, minskar CO2 utsläppen om vi hugger ner skogen och eldar upp den?
Tyvärr inte, tesen skulle vara att träden i skogen skulle känna igen just de CO2 molekylerna som kommer från biobränslen och assimilera just dessa, den tesen är:  *roflmao*

"-Men vi kan ju inte elda upp mer biobränsle än vad som växer upp." hävdar då en del.
Jo då det kan man och det har man gjort i Afrika, den delen som kallas Sahara.

För 100 år sen när man högg timmer i Sverige så lämnades all biomassa kvar i skogen, inkl barken, förutom själva timmret. Godis för svampar, kusar och bakerier som omvandlar biomassan till ny näring åt den växande skogen.
För att kunna värma husen med pellets så måste all biomassa tas ut ur skogen och eldas upp, kvar i skogen blir inget. Precis på samma sätt gör man i Afrika där öknarna breder ut sig.

Slutsatsen är att pelletseldning troligen innebär en ekologisk katastrof pÃ¥ sikt.  _/-
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2005, 13:27:28 »
Håller med Rippe och PerF säkert flera också  ;)

Uttalandet som går ut på att det är vansinne att satsa på VP är lika vederhäftigt som den svenska prof. som var bosatt i schweiz som under många år uttalat sig i positiva ordalag om rökning.... . han blev skitsur när det avslöjades att han avlönades av tobaksindustrin....

Lika här tror jag, så dum kan väl ingen va så man på allvar kan dra dessa slutsatser (vansinne att stasa på vp) ÄVEN om priset på el skulle tredubblas!!!

Nu har samtliga bolag rekordvinster (hörde om Sydkrafts NU) mycket snö i fjällen magsinen fylls i vår, på kort sikt ser vi sjunkande elpriser helt klart... 

jag säger så här:
Var tid har sin lösning!!! inget lustigt med det!!!
Ex från mitt hus... från start vedspisar kalkelugn vedkamin.... 1953 var det omodernt då installerades centralvärme och vedeldning, sen blev det råspåneldning (det fanns 5 sågverk här då) sen kokseldning´, sen kom oljan var nästan gratis då blev det oljetank och oljebrännare, jag köpte 1978 oljekris!!!!!!!! inget läge för oljeeldning körde ett år, bytte ut pannan från 1953 till en kombipanna som var vanlig då,  körde olja några månader testade lite skräpved på sommaren, räntan var skyhög... jagade fatt på ved eldade hela vintern!!!  satsade på att vedeldningen var det rätta (gratis ved) eldade ved ca 20 år. Ryggen pajade!!! då var det läge för elpatrondrift... startade inbyggda elpatronen, körde så några år, tittade på bergvärme (ej ytjord pga ryggen), men såg ingen vettig lönsamhet på det (för lågt elpris inte för högt!!!!!), pannan pajade två gånger ren bonntur att den gick svetsa!!!! en gång mitt i vintern svinkyla!!!, med en uttjänt kombipanna kunda jag räkna av kostnaden för byte av den, drog jag av det från en satsning på bergvärme då var det lönsamt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  sjätte vintern nu med bergvärme, det blev superlönsamt pga högt elpris inte lågt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! har redan tjänat in hela kostnaden med råge!!!!!!   Nu är kostnaden för värme vv o hushålls el ca 10.000:-/år..... jag flinar hela vägen till banken!!!!
Skulle elpriset stiga till det tredubbla skulle det ändå vara billigare än min eldrift innan jag satsade på VP.  det skulle va helt ok kostnad egentligen!!!

Var tid har sin (optimala) lösning inget konstigt med det, konstigare med den fördröjning som finns hos folk som tex fortfarande använder olja och elpannor (lite klurigare om man har direktel).... men så funkar det nog alla springer inte åt samma håll!!!

Tänk också på hur det skulle se ut om ALLA eldade pellets.... enormt med tung trafik inne i bostadsområden all rök, det skulle bli som i Londom i gamla dar!!!!

Hur en professor som enligt utsago här är påläst dessutom uttala nåt så dåligt underbyggt är en gåta för mig!!!!!!

När min VP är uttjänt om 5-20 år då kanske det är läge för en annan lösning tex villa fusionsvärme, laddad för 1000 år vem vet eller tom. kall fusion

Nja vem bryr sig egentligen, det brukar ordna sig (till det bästa)

Svammel på hög nivå... jorå håller med helt...  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

« Senast ändrad: 12 mars 2005, 11:41:34 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2005, 13:35:58 »
Okej, tack allihopa som svarat!

Jag känner mig lite mindre osäker nu - som okunnig är det ju lätt att känna att ord från experter väger väldigt tungt, så det var bra med lite perspektiv på det.

Fortsätt dock gärna att ge era synpunkter, ni som orkar - jag vill gärna läsa mer.

//Jim

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2005, 13:44:11 »
Pellets är ju ett bra alternativ men kommer nog aldrig att bli var mans värmekälla...för ingen vill tillbaka till tider dÃ¥ dÃ¥ röken lÃ¥g tät över alla större samhällen när vinterkylan och inversionen tryckte ner röken...att det är miljöklassat och ena med det andra betyder inte att alla kommer att hÃ¥lla sina anlägningar i optimalt skick för att man ska slippa problem !!...vi är och kommer att vara el-beroende !! SÃ¥ frÃ¥gan om bergvärme är ett bra alternativ för framtiden ?, ser man 5, 10 ,15 Ã¥r framÃ¥t sÃ¥ är det säkert ett bra alternativ om man i dagsläget har höga värmekostnader...sen att det med all säkerhet kommer andra system i framtiden som kommer att vara bättre billigare miljövänligare osv. kan man ju inte sitta och vänta pÃ¥...man lever ju inte hur länge som helst  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ett bra val inför framtiden?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2005, 17:43:39 »
Citera
Med ett trefaldigat elpris lär den energikrävande basindustrin på sikt flytta från Sverige vilket medför minskad efterfrågan på el

Regeringen/riksdagen har differtierat energipriset . Privatkonsumenter, mindre företag, kommuner, elproducenter betalar högre energiskatter (relativt sett) än vissa energislukande basindustrier

Citera
Priset för Pellerts ....   ...  kraftigt öka avverningen etc etc

Läste en gång i en uppsats att den ryska skogsproduktionen kan bli ett hot mot dem som lever på svenka skogen. Men inte än eftersom den ryska infrastrukturen för frakt av stora trävolymer är underutvecklad. 

Om detta stämmer kan ökningen av pelletspriset bli måttligt om och när ryssarna fixar transportvägarna. Men när den dagen kommit så torde till och med politikerna i den då styrande regeringen, liksom de styrande i energimyndigheten, börja inse att mp:s och cp:s egoistiska snack om att eldning av biomassa inte ger CO2 utsläpp bara är politikersnack. 

Håller med om att eldning av biomassa inte ökar den globala kolovidhalten i Sverige om man inte eldar upp mer biomassa än som växer nytt varje år  eller läggs att förmultna. Men importerar man en stor andel biomassa så ökar utsläppen av växthusgaser i Sverige .. Det innebör att finansministern kommer att se ett gyllene tillfälle att lägga miljöskatter även på biomassa ..
Fast om några år hittar nog ministern på andra skäl att beskatta även biomassan.
SlÃ¥r mot abonnenter värme frÃ¥n av fjärrvärmeverk och  biomassavärmda hus i tätoorter, antar jag

Kan då vara dags för fjärrvärmeverken att fundera över kombinerade anläggningar värme/elproduktion och nyttja en del av elenergin för att drina värmepumpar som kan lyfta returvattnets temperatur.
« Senast ändrad: 11 mars 2005, 17:51:27 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!