Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En stillare undran...  (läst 3425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
En stillare undran...
« skrivet: 24 mars 2005, 20:41:21 »
Jag omtalade att det var viss misstanke om att det pÃ¥ kb kretsen fanns det en strypning. Min diff var inte sÃ¥ farlig 5-6 grader. Men min undran är - om kb-pumpen mÃ¥ste jobba mot större tryck för att tillgodose sitt flöde över kondensorn, mÃ¥ste den jobba mer dÃ¥, dvs sjunker COP? Och ökar dÃ¥ elÃ¥tgÃ¥ngen?  ???
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En stillare undran...
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2005, 23:14:45 »
En pump som går mot höga tryck ger lägre flöde, lägre flöde betyder att pumpen förbrukar mindre energi.
Detta p.g.a. att den energi som krävs för att pumpa en viss mängd vatten i en viss hastighet i ett visst rör minskar om mottrycket ökas.

Då en värmeväxlare normalt fungerar bäst med höga flöden och låga temperaturdifferanser brukar det emellertid löna sig att eftersträva höga flöden, trots att detta även innebär högre driftskostnder på cirkpumpen.

När vi har att göra med köldmedier med s.k. glide gäller dock inte normala fysikaliska regler för värmeväxlare, det innebär i all enkelhet att lägre flöde och högre deltaT kan ge högre total COP än om man maximerar flödena.

Sök i forumet på glide eller motströmsvärmeväxlare så bör du finna mer info om detta.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: En stillare undran...
« Svar #2 skrivet: 11 april 2005, 00:21:09 »
En pump som går mot höga tryck ger lägre flöde, lägre flöde betyder att pumpen förbrukar mindre energi.
Detta p.g.a. att den energi som krävs för att pumpa en viss mängd vatten i en viss hastighet i ett visst rör minskar om mottrycket ökas.
Kvällsläser, men det här har jag inte hört! Är det bättre att strypa flödet för en pump istället för att välja en mindre pump alt sänka pumpen, omsatt mängd vs tryckökningen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En stillare undran...
« Svar #3 skrivet: 11 april 2005, 06:34:21 »
En pump som går mot höga tryck ger lägre flöde, lägre flöde betyder att pumpen förbrukar mindre energi.
Detta p.g.a. att den energi som krävs för att pumpa en viss mängd vatten i en viss hastighet i ett visst rör minskar om mottrycket ökas.
Kvällsläser, men det här har jag inte hört! Är det bättre att strypa flödet för en pump istället för att välja en mindre pump alt sänka pumpen, omsatt mängd vs tryckökningen?

Om man klarar sig med 1000 liter/minut och du kan få det genom att köra cirkpumpen på högsta hastighet och strypa en ventil eller genom att inte strypa ventilen, men sänka varvtalet på pumpen så antar jag att det är bättre att sänka varvtalet på pumpen. Högre hastighet ger mer värmeförluster i motorn. Man skall alltså eftersträva så låga varvtal som möjligt. Önskat deltaT bestämmer vilket flöde man bör ha, och huruvida man kan sänka varvtalet.

Vad jag konstaterade i citatet var att en pumps driveffekt minskar om man stryper flödet. Inte som de flesta tror att driveffekten ökar vid höga mottryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: En stillare undran...
« Svar #4 skrivet: 11 april 2005, 08:55:31 »
Vad jag konstaterade i citatet var att en pumps driveffekt minskar om man stryper flödet. Inte som de flesta tror att driveffekten ökar vid höga mottryck.
Det var det jag tyckte var intressant, måste testa någon gång när det finns för lite att göra...  ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: En stillare undran...
« Svar #5 skrivet: 11 april 2005, 10:34:55 »
Vad jag konstaterade i citatet var att en pumps driveffekt minskar om man stryper flödet. Inte som de flesta tror att driveffekten ökar vid höga mottryck.
Det var det jag tyckte var intressant, måste testa någon gång när det finns för lite att göra...  ;D

Varför vänta?

Jag var ut och kollade nu, resultat.

cirkpump läge 2, den drar 70 W, Om jag stänger av 1/3 av radiatorsystemet så sjunker driveffektn med 1 W, stänger jag av 2/3 av radiatorsystemet så sjunker driveffekten med 3 W.

Med andra ord en liten skillnad, men dock.

Min värmepump drar (med enbart varma cirkpumpen i drift) följande:
Läge1 = 50 W
Läge2 = 70 W
Läge3 = 90 W

Kan man få tillräckligt flöde även över perifert belägna radiatorer, även om man sänker varvtalet så är det alltså att föredra framför att strypa flödet så att rätt deltaT uppnås.

Ibland går det dock inte, ett lägre varvtal på cirkpumpen kan resultera i ett för lågt difftryck i systemet vilket minskar eller helt stoppar flödet genom stora radiatorer i slutet av systemet.

Lämpligt difftryck i ett radiatorsystem ligger på 20-30 kPa, mätt direkt efter cirkpumpen.
Högre ger "buller" från radiatorkopplen, lägre riskerar försämra cirkulationen i perifera radiatorer.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: En stillare undran...
« Svar #6 skrivet: 12 april 2005, 13:29:27 »
Varför vänta?

Jag var ut och kollade nu, resultat.


Tackar för observationerna, tänk att vi är så många som klurar på små detaljer...  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!